Με αφορμή το ναυάγιο του κορεατικού πλοίου βόρεια των Ψαρών, η Τουρκία υπενθύμισε τις θέσεις της για το Αιγαίο
Η χτεσινή απρόσκλητη και με σαφέστατη σκοπιμότητα τουρκική παρέμβαση στη διαδικασία «έρευνας και διάσωσης» των ναυαγών του κορεατικού πλοίου βόρεια των Ψαρών, υπενθύμισε στην Αθήνα ότι η Αγκυρα εξακολουθεί να προβάλλει με συστηματικό τρόπο τη θέση της, σύμφωνα με την οποία, το Αιγαίο είναι μια περιοχή για την οποία απαιτούνται διευκρινίσεις.
Αυτή η επιλογή της Αγκυρας αποτυπώνεται ευδιάκριτα το τελευταίο διάστημα με την ποιοτική αναβάθμιση της παρουσίας τουρκικών πολεμικών πλοίων στις βραχονησίδες των Ιμίων. Οι τουρκικές ακτοφυλακίδες επιχειρούν να κατοχυρώσουν το δικαίωμα ελέγχου της περιοχής, απομακρύνοντας, από μια περιοχή που η Αγκυρα θεωρεί ότι το καθεστώς της δεν είναι σαφές από τις Συνθήκες, αλιευτικά σκάφη. Με τον τρόπο αυτό, η τουρκική ηγεσία θεωρεί ότι παγιώνεται η αντίληψη ότι στο Αιγαίο υπάρχουν «γκρίζες ζώνες».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις Ελλήνων διπλωματών, η χτεσινή προσπάθεια της Αγκυρας να αναλάβει το συντονισμό της έρευνας και διάσωσης των ναυαγών του κορεατικού πλοίου βορείως των Ψαρών, εντάσσεται στο σχεδιασμό της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής για την προβολή και κατοχύρωση των διεκδικήσεων που θέτει η Τουρκία στο Αιγαίο.
Κατά την ενημέρωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, ο Θ. Ρουσόπουλος κλήθηκε να σχολιάσει τις τουρκικές κινήσεις. O υπουργός Επικρατείας θέλησε να δώσει μόνο «μια γενική εικόνα» και παρέπεμψε, για κάθε άλλη πληροφορία, στα αρμόδια υπουργεία.
«Επικοινώνησα με τα τρία συναρμόδια υπουργεία, δηλαδή, Εξωτερικών, Αμυνας και Ναυτιλίας. Το ναυτικό ατύχημα στη θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου, που έλαβε χώρα εντός της ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης, που συμπίπτει με το FIR Αθηνών, όπως εμφανίζεται κατόπιν ελληνικής δηλώσεως και στο σχετικό εγχειρίδιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, οδήγησε σε κάποιες ενέργειες.
»Η Ελλάδα έκανε αμέσως τις απαραίτητες ενέργειες. Η γεωγραφία της περιοχής, τα μέσα που διαθέτει η χώρα μας και η αναμφισβήτητη εμπειρία της στο συγκεκριμένο πεδίο, δημιουργούν τις συνθήκες παροχής υπηρεσιών πλήρους ναυτικής έρευνας και διάσωσης, όπως αποδεικνύει άλλωστε η ακολουθούμενη αποτελεσματική πρακτική. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τη σημερινή επέμβαση των ελληνικών διασωστικών μονάδων», δήλωσε ο Θ. Ρουσόπουλος.
Από την πλευρά του, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών στην ιστοσελίδα του, έχει κατατάξει τις θέσεις της Αγκυρας για την έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο στο κεφάλαιο «μονομερείς διεκδικήσεις».
Σύμφωνα με τις θέσεις που έχει επεξεργαστεί η ελληνική διπλωματία «σε ό,τι αφορά τα ναυτικά ατυχήματα, το θέμα ρυθμίζεται από τη διεθνή Σύμβαση του Αμβούργου του 1979 για τη θαλάσσια έρευνα και διάσωση. Η Ελλάδα έχει κυρώσει τη σύμβαση αυτή και με την ευκαιρία της κύρωσης έχει δηλώσει ότι θα ασκεί θαλάσσια έρευνα και διάσωση σ' όλο το χώρο του FIR Αθηνών, σύμφωνα και με τη σχετική ανακοίνωση, στην οποία είχε προβεί και προς τον ΙΜΟ και την πρακτική που ακολουθεί αδιαλείπτως ήδη από το 1975. Τούτο αντικατοπτρίζει τη γεωγραφική και πολιτική πραγματικότητα στην περιοχή και επιτρέπει την πλέον αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών για τη σωτηρία της ανθρώπινης ζωής».
Σύμφωνα με τις ελληνικές θέσεις, όπως αυτές περιγράφονται στην ιστοσελίδα του ελληνικού ΥΠΕΞ, «η Τουρκία από την πλευρά της, εν είδει αντιπερισπασμού, δημοσίευσε στις 7-1-1989 στην τουρκική Εφημερίδα της Κυβερνήσεως "Κανονισμό Τουρκικής Ερεύνης και Διασώσεως", με τον οποίο οριοθέτησε αυθαιρέτως ως ζώνη ευθύνης της για παροχή έρευνας και διάσωσης σε περίπτωση αεροπορικών, αλλά και ναυτικών ατυχημάτων, ένα τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, το ήμισυ του Αιγαίου και μέρος της Ανατολικής Μεσογείου που περιλαμβάνει και την κατεχόμενη Κύπρο, σκοπίμως συγχέοντας αεροπορική και θαλάσσια έρευνα και διάσωση, κατά παράβαση των σχετικών προβλέψεων του ICAO».