Πέμπτη 18 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Θέλουμε περισσότερη «απελευθέρωση»

Παλιές και ανυπόστατες συνταγές για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων επικαλείται ο Γ. Παπαθανασίου, ενώ στην αγορά οι ανατιμήσεις δίνουν και παίρνουν

Την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να πορευτεί στη ρότα της «ελεύθερης αγοράς» και της λεγόμενης «ενίσχυσης του ανταγωνισμού», με μικρότερες ή μεγαλύτερες παραλλαγές από την πολιτική που εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα και άρα με ό,τι επιπτώσεις αυτό σημαίνει για τα λαϊκά νοικοκυριά, σημείωσε χτες ο υφυπουργός Ανάπτυξης. Ο, άλλοτε πρόεδρος των εμποροβιομηχάνων της Αθήνας, Γ. Παπαθανασίου, διατύπωσε τη γνωστή, αλλά παντελώς αβάσιμη άποψη ότι «η ακρίβεια καταπολεμάται με τη μείωση του κόστους λειτουργίας για τις επιχειρήσεις και τον ανταγωνισμό παντού», ενώ για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την ακραία αυτή επιλογή, υποστήριξε πως δεν είναι «υπέρ της ασύδοτης και ανεξέλεγκτης αγοράς». «Είναι προφανές - κατέληξε προβάλλοντας προφανώς τον ευσεβή του, ως υφυπουργός, πόθο - ότι όταν θέλεις να εφαρμόσεις μια πολιτική που εκχωρεί περισσότερες ελευθερίες στην αγορά πρέπει και η αγορά να ανταποκριθεί». Πάντως... ξεκαθάρισε πως πρόθεσή του είναι να καταργήσει ακόμα και την ανώδυνη αγορανομική διάταξη με την οποία καθορίζονταν ανώτατες τιμές πώλησης σε καφέδες και προσυσκευασμένα είδη, που πωλούνται από κυλικεία αεροδρομίων, πλοίων, τρένων κλπ., κάνοντας λόγο για το ενδεχόμενο καθορισμού εύρους των ποσοστών κέρδους για τους συγκεκριμένους χώρους, το οποίο όμως θα περιλαμβάνεται στους όρους παραχώρησης-ενοικίασης αυτών των χώρων.

Ο χορός των ανατιμήσεων

Στο μεταξύ, οι τιμές στην αγορά ακολουθούν τη... συνήθη ανοδική πορεία τους κι έτσι ο χορός των ανατιμήσεων καλά κρατεί και με την αλλαγή της κυβέρνησης. Ηδη ο ένας μετά τον άλλο οι περισσότεροι μεγάλοι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ, εγχώριες βιομηχανίες και εισαγωγικές επιχειρήσεις, έχουν γνωστοποιήσει αυξήσεις τιμών στα προϊόντα τους, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη περάσει στα ράφια. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή ακριβώς η περίοδος που σημειώνονται συνεχείς ανατιμήσεις στα διάφορα είδη πλατιάς κατανάλωσης, οι μεγαλέμποροι φαίνεται να κάνουν χρυσές δουλιές. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ που εδώ και μέρες προχωρά σε μαζικές παραγγελίες, ώστε με το σύστημα της «τιμής αντικατάστασης» να προωθήσει στην αγορά με τις νέες τιμές προϊόντα που αγόρασε πριν τις ανατιμήσεις, «τσεπώνοντας» τη διαφορά, που σε πολλές περιπτώσεις είναι εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

Μέσα στον τελευταίο μήνα μεταξύ άλλων ειδών ευρείας κατανάλωσης έχουν ανατιμηθεί τα ελαιόλαδα κατά 5%, μαργαρίνες, μαγειρικά λίπη, κονσέρβες κρέατος 3,5%, τσάι 6,8%, κύβοι, σούπες 5%, κονσέρβες ντομάτας 2% - 3%, φρυγανιές 4,7%, γάλατα παστεριωμένα 3,5%, νερά εμφιαλωμένα 2,1%, καθαριστικά 3,1%, μπισκότα 4,9%, σοκολατοειδή 7,5%, κονσέρβες ψαρικών 18%, χυμοί ψυγείου 8%, ξίδια 3,5%, κακάο 2,3%. Στις ανατιμήσεις του τελευταίου διαστήματος ήρθαν να προστεθούν και εκείνες που ήδη έχουν επιβάλει μεγάλες αλυσίδες γρήγορου φαγητού και προμαγειρεμένων γευμάτων, πάνω από 8% στο στιγμιαίο καφέ, 10% στην τυρόπιτα και 12,5% στο εμφιαλωμένο νερό του ενός λίτρου. Επιπλέον, ψησταριές έχουν αυξήσει τις τιμές στα σουβλάκια ακόμα και πάνω από 11% που ισοδυναμεί με 10 λεπτά περίπου σε κάθε είδος.

Τα ασφάλιστρα

Από κοντά έρχονται και ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα των οχημάτων, όπως ακριβώς είχε προγραμματιστεί εδώ και καιρό από τις εταιρίες, οι εκπρόσωποι των οποίων είχαν αναβάλει την εφαρμογή των νέων τιμολογίων για μετά τις εκλογές. Ηδη κάποιες εταιρίες ανατίμησαν τα ασφάλιστρά τους από τον προηγούμενο μήνα και έπονται και οι υπόλοιπες. Οι μεγάλες εταιρίες του χώρου «δίνουν το σύνθημα» με ανατιμήσεις στα τιμολόγιά τους της τάξης του 5% - 7% από τον επόμενο μήνα. Συγκεκριμένα, η Interamerican αυξάνει τα τιμολόγιά της κατά 5%, η Εθνική και ο Φοίνικας κατά 6%, κατά 5% - 7% η Αγροτική και κατά 7% η Ασπίς, ενώ σε αυξήσεις της τάξης του 14% προχώρησε ήδη από το Φλεβάρη η Εγνατία και ακόμα και μέχρι 49%, συγκεκριμένα στα δίκυκλα, η Minetta.

Ας σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω ποσοστά αυξήσεων στα ασφάλιστρα των οχημάτων είναι μόνο «ονομαστικά» και μόνο για ένα διάστημα. Οταν προσέρχεται «στο ταμείο» ο ασφαλισμένος τελικά με τις αναπροσαρμογές μιας σειράς άλλων καλύψεων, των λεγόμενων «καπέλων», αυτών δηλαδή που προσθέτουν στα συμβόλαια με το έτσι θέλω οι εταιρίες ελέω «ελεύθερης αγοράς», το τελικό κόστος μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερο. Εξάλλου, όπως εξηγούν ωμά οι εταιρίες σε επίσημες ανακοινώσεις τους, οι ανατιμήσεις δε γίνονται μόνο μια φορά το χρόνο, ούτε είναι ίδιες για όλες τις εταιρίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι συνολικά οι αυξήσεις που πλήρωσαν οι πελάτες των ασφαλιστικών εταιριών μέσα στη χρονιά που πέρασε δεν ήταν ούτε 5% ούτε 10%. Δεν ήταν λίγοι οι ασφαλισμένοι που «έτριβαν τα μάτια τους» όταν στη διάρκεια του χρόνου παραλάμβαναν τα ανανεωμένα ασφαλιστήρια με αυξήσεις που έφταναν ακόμα και το 50%.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ