Πέμπτη 11 Δεκέμβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ, ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Πακέτο στο κεφάλαιο, για εγγυημένα κέρδη, έργα που χρυσοπλήρωσε ο λαός

Μια «λεόντειο» σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κύρωσε χτες η κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εκτός αυτής περιλάμβανε και τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και της σύμβασης παραχώρησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου Κρήτης. Ενα «combo» μποναμάδων για το κεφάλαιο μέρες που έρχονται, που μάλιστα κατά τον εισηγητή της πλειοψηφίας Ιωάννη Γιώργο «δείχνει τον τρόπο που θα λειτουργούν οι κρίσιμες εθνικές υποδομές, την ασφάλεια, την ανάπτυξη, αλλά και τη διεθνή θέση της Ελλάδας»!

Υποδομές δηλαδή πλήρως υποταγμένες στην ακόρεστη όρεξη του κεφαλαίου για κέρδη, αγνοώντας πλήρως τις λαϊκές ανάγκες, όπως συνάγεται από το νομοσχέδιο.

Η Εγνατία Οδός, ένας στρατηγικός άξονας 658 χλμ. που συνδέει την Ελλάδα με Αλβανία, Β. Μακεδονία, Βουλγαρία και Τουρκία, παραχωρείται για 35 χρόνια (έως το 2060) στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - «Egis Projects», μετατρεπόμενη ουσιαστικά σε «ιδιωτικό δρόμο».

Ο ιδιώτης παίρνει πάγιο αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ, με σύμβαση που τον απαλλάσσει ακόμα και από νομικές / οικονομικές ευθύνες σε δυσλειτουργίες και ατυχήματα, τις οποίες φορτώνεται το Δημόσιο. Ακόμα και η αντικατάσταση στηθαίων θα πληρώνεται από το κράτος.

Τα διόδια θα διπλασιαστούν μέσα σε δύο χρόνια και θα αυξάνονται ετησίως με τον πληθωρισμό, ενώ καταργούνται οι απαλλαγές για ανέργους και κατοίκους περιοχών. Για όσο ισχύουν ακόμα, το κράτος θα αποζημιώνει τον ιδιώτη.

Ο παραχωρησιούχος παίρνει επίσης το «φιλέτο» της συντήρησης και αναβάθμισης των κάθετων αξόνων, κόστος που θα ξαναπληρώσει ο λαός.

Και όλα αυτά με τίμημα μόλις 1,5 δισ. ευρώ, ενώ και οι εργαζόμενοι της Εγνατίας διασκορπίζονται σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να χαθεί η συσσωρευμένη τεχνογνωσία τους στην οδική ασφάλεια.

Τελευταία «πράξη του δράματος» στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, τονίζοντας ότι πρόκειται για συνέχεια της εχθρικής για τον λαό πολιτικής στις οδικές υποδομές και συγκοινωνίες. Επεσήμανε τις βαριές ευθύνες της ΝΔ αλλά και των κομμάτων της βολικής αντιπολίτευσης, που μπορεί στην Ολομέλεια να διαφώνησαν, ωστόσο είχαν βάλει προ πολλού πλάτη στην ιδιωτικοποίηση, με τον ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα το 2017 να προκηρύσσει τον πρώτο διαγωνισμό, αφού πρώτα μεταβίβασε την Εγνατία στο ΤΑΙΠΕΔ.

Αλλωστε, και χτες η κριτική τους ήταν στο ότι η παραχώρηση ...της ΝΔ είναι κακή (!), αφού κατά τους ισχυρισμούς τους υπάρχουν και παραχωρήσεις προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος!

Ο Γ. Δελής κατήγγειλε ότι ο παραχωρησιούχος παίρνει κέρδη και το κράτος τις ζημιές, που τις φορτώνει στην πλάτη του λαού, και επεσήμανε πως «αποκαλύπτεται ο ρόλος του αστικού κράτους ως συλλογικού καπιταλιστή: Αφού πρώτα ανέλαβε την κατασκευή ενός τόσο σύνθετου και δύσκολου έργου, έρχεται τώρα και το παραδίδει προς εμπορική εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους!», προσθέτοντας ότι αποδεικνύεται πως ο ελληνικός λαός τα λεγόμενα «εμβληματικά δημόσια έργα» «τα πληρώνει και 2 και 3 φορές, και συνέχεια».

Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα, σε αντιπαράθεση με την ανάγκη να υπάρχουν σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές μεταφορές, κάτι που προϋποθέτει ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η συντήρηση, η λειτουργία και η συνεχής αναβάθμιση των υποδομών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, να ενταχθούν στον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό μιας οικονομίας με κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής, όπως είναι η πρόταση του ΚΚΕ, τόνισε ο ειδικός αγορητής του Κόμματος.

Για το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης, το δεύτερο σε μέγεθος στη χώρα, τοποθετήθηκε ειδικότερα ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, υπογραμμίζοντας ότι τόσο η αρχική ληστρική σύμβαση - που είχε ψηφιστεί από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ - όσο και η τροποποίησή της, που μεταβιβάζει στον παραχωρησιούχο την ιδιοκτησία και την ευθύνη για ραντάρ και εξοπλισμό αεροναυτιλίας, αποτελούν μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την «απελευθέρωση» και ιδιωτικοποίηση των αερομεταφορών, σε βάρος εργαζομένων και επιβατών, με ακόμα πιο ακριβά εισιτήρια.

Πρόσθεσε ότι το νέο αεροδρόμιο συνδέεται με τους επικίνδυνους κατασκοπευτικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και θα έχει και στρατιωτική - ΝΑΤΟική χρήση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους κατοίκους του νησιού, παρέχοντας μάλιστα πολλές διευκολύνσεις, μεταξύ τους εξαίρεση του ΝΑΤΟ από την είσπραξη τελών αεροπορικών πτήσεων και δραστηριοτήτων.

Η πρεμούρα της κυβέρνησης να «τρέξει» τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται ακόμα πιο προκλητική την ώρα που εκκρεμεί στον Αρειο Πάγο προσφυγή του δήμου Μινώα Πεδιάδας και αρχαιολόγων κατά της χωροθέτησης ραντάρ στον λόφο Παπούρα, όπου εξελίσσεται ανασκαφή, αλλά και ενώ οι σεισμόπληκτοι στο Αρκαλοχώρι έχουν αφεθεί στη μοίρα τους και συνολικά το νησί πάσχει από κρίσιμες για τους κατοίκους υποδομές.

«Το ΚΚΕ έχει καταγγείλει και μέσα και έξω από τη Βουλή και την Ευρωβουλή πως μια τέτοια "ανάπτυξη" υπηρετεί με συνέπεια την κερδοφορία των ομίλων και είναι ασυμβίβαστη με τις λαϊκές ανάγκες», επεσήμανε ο Μ. Συντυχάκης.

Αφού αναφέρθηκε εκτενώς στις αγροτικές κινητοποιήσεις, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης τόνισε σε σχέση με το νομοσχέδιο ότι τα περί αναβάθμισης, ενίσχυσης της ασφάλειας και οικονομικού οφέλους για τη χώρα, που προβάλλει η κυβερνητική πλειοψηφία, είναι επιχειρήματα που αξιοποίησαν όλες οι κυβερνήσεις για τις ιδιωτικοποιήσεις υποδομών, οδικού δικτύου, αεροδρομίων, λιμανιών, παραλιών, συνολικά ό,τι φέρνει κέρδος στους καπιταλιστές σε γη, θάλασσα και ουρανό.

Κατήγγειλε την κυβέρνηση που με τη σύμβαση για την Εγνατία επιδιώκει τη διασφαλισμένη κερδοφορία του παραχωρησιούχου. Σε ό,τι αφορά δε την Αττική Οδό σημείωσε πως η ρύθμιση προβλέπει ότι την αποκλειστική αρμοδιότητα της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών θα την έχει η ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί η λειτουργία της, ενώ για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, που είναι ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο, επεσήμανε ότι το κόστος των υποδομών του μετακυλίεται στον λαό.

Καταλήγοντας, ο Χρ. Κατσώτης τόνισε πως η απάντηση στα αδιέξοδα του λαού είναι η σύγκρουση με τις στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου και της αστικής τάξης, με τα κόμματα του κεφαλαίου, που ευθύνονται για όλα τα προβλήματα του λαού.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ