Πέμπτη 18 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ
Απεργούν σήμερα για το πολλαπλό εργατικό δυστύχημα
  • Συγκέντρωση στα γραφεία της ΣΤΑΣΥ στις 10 π.μ.
  • Απαιτούν μέτρα προστασίας, ενίσχυση με προσωπικό και μέσα, να σταματήσουν οι εργολαβίες

Από το προχτεσινό ατύχημα στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ
Από το προχτεσινό ατύχημα στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ
Σε 24ωρη απεργία και συγκέντρωση στα γραφεία της ΣΤΑΣΥ ΑΕ («Σταθερές Συγκοινωνίες») σήμερα στις 10 το πρωί προχωράνε οι εργαζόμενοι στον Ηλεκτρικό, στο Μετρό και στο Τραμ, εκφράζοντας αγωνιστικά την οργή τους για το πολλαπλό εργατικό «ατύχημα» που στοίχισε τη ζωή του 41χρονου συναδέλφου τους Πέτρου Γιάμαλη και τραυμάτισε δύο ακόμα εργαζόμενους, εκ των οποίων ο ένας, σκοτσέζικης καταγωγής, νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση.

Απαιτούν να ληφθούν όλα τα μέτρα για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων, να καταργηθούν οι εργολαβίες, να ενισχυθούν οι συγκοινωνίες με προσωπικό και μέσα, να διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος.

Την απόφαση για την απεργία πήραν τα Σωματεία Εργαζομένων Λειτουργίας «Αττικό Μετρό», ΣΤΑΣΥ, Ηλεκτροδηγών και λοιπών Εργαζομένων Κίνησης στη ΣΤΑΣΥ, Τραμ, «Πρώτη Γραμμή», Ηλεκτροδηγών Τραμ Αττικής, Ηλεκτροδηγών «Αττικό Μετρό», Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας Μετρό Αθήνας. Επίσης σήμερα για τον ίδιο λόγο πραγματοποιούν στάση εργασίας (από την έναρξη της βάρδιας μέχρι 9 π.μ. και από 9 μ.μ. μέχρι τη λήξη της βάρδιας) οι οδηγοί στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ της Αθήνας. Στάση εργασίας κάνουν και οι τεχνικοί της ΟΣΥ, από τις 12 μ. έως τις 4 μ.μ.

Στην κοινή ανακοίνωσή τους τα σωματεία εργαζομένων στη Σταθερή Τροχιά τονίζουν ότι «η μεθοδευμένη υποβάθμιση των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, με στόχο την ιδιωτικοποίηση και την παράδοση της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες, οδηγεί σε ανθρωποθυσίες και σε δυσβάσταχτο ανθρώπινο κόστος».

Αποτέλεσμα αυτής της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας, επισημαίνουν, είναι «ατυχήματα» όπως το προχτεσινό με θύμα τον Π. Γιάμαλη. «Δυστυχώς δεν είναι ο μοναδικός εργαζόμενος που θυσιάζεται στον βωμό του ιδιωτικού κέρδους. Πριν από μερικές μέρες είχε χαθεί άλλος ένας εργαζόμενος στις προβλήτες της COSCO, άλλοι τραυματίστηκαν στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και μόλις προχτές ένας ναυτεργάτης τραυματίστηκε σε ένα ρυμουλκό. Μετά ο θάνατος "χτύπησε" και το δίκτυό μας, με θύμα τον Πέτρο και με τρεις ακόμα τραυματισμένους συναδέλφους», σημειώνουν και αναδεικνύουν τις ευθύνες κυβέρνησης και διοίκησης τόσο για την ιδιωτικοποίηση όσο και για τις ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα.

Τα σωματεία απαιτούν να διαλευκανθούν «τα αίτια του δυστυχήματος και κυρίως να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για να μην υπάρξει κανένα παρόμοιο ατύχημα στο μέλλον.

Ταυτόχρονα, ζητάμε να δοθούν απαντήσεις από τη διοίκηση της εταιρείας στα κρίσιμα ερωτήματα που έχουμε θέσει για το αν είχε ελεγχθεί και από ποιον φορέα το μηχάνημα λείανσης των γραμμών, το οποίο έγινε αιτία πρόκλησης του δυστυχήματος, αν είχε γίνει κανονικά η συντήρησή του και από ποιον ελέγχθηκε κ.λπ.

Κυρίως όμως διεκδικούμε να ενισχυθεί με προσωπικό και μέσα το εργατοτεχνικό προσωπικό της ΣΤΑΣΥ, ώστε να σταματήσουν οι αναθέσεις εργασιών συντήρησης σε εργολάβους».

Πολλά αναπάντητα ερωτήματα για τον θάνατο του εργαζόμενου

Το πολλαπλό εργατικό «ατύχημα» συνέβη περίπου στις 4 το πρωί της Τρίτης 16 Νοέμβρη στη γραμμή του ΗΣΑΠ στην Αθήνα, την ώρα εκτέλεσης εργασιών στις ράγες για τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Το αποτέλεσμα ήταν ένας εργαζόμενος νεκρός και δύο εργαζόμενοι τραυματίες, ο ένας πολύ σοβαρά. Ο Πέτρος Γιάμαλης, που έχασε τη ζωή του, ήταν εργαζόμενος στη ΣΤΑΣΥ, όπως είναι και ο ένας από τους τραυματίες. Ο δεύτερος τραυματίας είναι εργαζόμενος στην εταιρεία «Schweerbau» (με έδρα τη Γερμανία), που έχει αναλάβει το έργο «επεξεργασίας των σιδηροτροχιών των γραμμών 1, 2, 3 και τραμ της ΣΤΑΣΥ ΑΕ».

Οι 4 εργαζόμενοι (κάποιοι λένε για 5) επέβαιναν σε ένα σιδηροδρομικό όχημα που φέρει ειδική μηχανή λείανσης των γραμμών, στη γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Η πορεία της μηχανής ήταν από Κηφισιά προς Πειραιά. Κάπου στο ύψος του σταθμού «Μαρούσι» οι χειριστές αντιλαμβάνονται ότι δεν λειτουργούν τα φρένα, ότι έχει χαθεί ο έλεγχος και η μηχανή ανεξέλεγκτη επιταχύνει, καθώς υπάρχει συνεχής κατηφόρα. Προκειμένου να σωθούν, αναγκάζονται να πηδήξουν από τη μηχανή - όπως λένε συνάδελφοί τους, αυτό έγινε ανάμεσα στους σταθμούς «Ειρήνη» και «Ηράκλειο» - με αποτέλεσμα ο 41χρονος Πέτρος Γιάμαλης να χάσει τη ζωή του και άλλοι δύο να τραυματιστούν.

Η μηχανή συνέχισε την ανεξέλεγκτη πορεία της μέχρι και λίγο μετά τον σταθμό «Αγιος Νικόλαος», όπου η ΣΤΑΣΥ επέλεξε να βάλει έναν άδειο συρμό ως εμπόδιο για να τη σταματήσει, όπως και έγινε.

Το συγκεκριμένο εργατικό «ατύχημα» προκλήθηκε γιατί δεν λειτούργησαν τα φρένα, δηλαδή κανένα από τα συστήματα πέδησης που έχουν αυτά τα οχήματα. Εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα, όπως:

«Ελέγχθηκε, και από ποιον φορέα, το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυό μας; Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον; Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας; Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;». Ενα ακόμα ερώτημα είναι το εξής: Για ποιο λόγο εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ βρίσκονταν και εργάζονταν στο όχημα του εργολάβου;

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το έργο ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία (η πλήρης ονομασία της είναι «Schweerbau GMBH & CO KG») από τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ με τον διαγωνισμό ΤΔ-074/19. Ηταν η μοναδική εταιρεία που συμμετείχε στον διαγωνισμό και, όπως φαίνεται από τις σχετικές αποφάσεις, πήρε το έργο κάνοντας προσφορά κατά 15% μικρότερη από τη δαπάνη που είχε προϋπολογίσει η ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Συγκεκριμένα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 5,16 εκατομμύρια ευρώ και η εταιρεία πήρε το έργο κάνοντας προσφορά ύψους 4,36 εκατ.

Μακραίνει η λίστα των θανατηφόρων εργατικών «ατυχημάτων»

Το νέο αυτό εργατικό δυστύχημα έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα θύμα στη μακάβρια λίστα των εργαζομένων που χάνουν τη ζωή τους στο μεροκάματο, με τον απολογισμό να δείχνει ότι κάθε τρεις μέρες συμβαίνει και ένα τέτοιο θανατηφόρο περιστατικό σε χώρο δουλειάς. Το μακελειό διαρκείας που είναι σε εξέλιξη έχει αιτίες: Είναι οι σμπαραλιασμένες υποδομές, τα μηχανήματα και οχήματα που είναι σαράβαλα, αποτέλεσμα της «εξοικονόμησης πόρων», ώστε να αυγαταίνουν τα κέρδη. Είναι η εντατικοποίηση, η δουλειά - λάστιχο, που έχει αποτέλεσμα εξουθενωμένους εργαζόμενους, εκτεθειμένους σε κάθε είδους κίνδυνο. Είναι η γενικευμένη εργολαβοποίηση, η δράση δουλεμπορικών γραφείων, πάλι για την εξοικονόμηση «εργατικού κόστους», που στέλνει κάθε μέρα εργαζόμενους σε επικίνδυνα πόστα χωρίς τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Είναι δηλαδή όλα εκείνα που συνθέτουν το παζλ της ενίσχυσης της κερδοφορίας, τον περιορισμό του κόστους για κράτος και εργοδοσία, για τον οποίο έχουν φροντίσει τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Και θέτουν στο επίκεντρο τις διεκδικήσεις των συνδικάτων για Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας με κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα, κατάργηση της ενοικιαζόμενης εργασίας, μόνιμη και σταθερή δουλειά με 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο κ.ο.κ. Για όλα εκείνα που μπορούν να διασφαλίσουν ότι ο εργαζόμενος θα επιστρέφει σώος από το μεροκάματο, αντί να παίζει τη ζωή του κορόνα - γράμματα.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ