Σάββατο 5 Φλεβάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Αναγκαιότητα το ενιαίο 12χρονο σχολείο»

Η συντηρητική αναδιάρθρωση της Παιδείας και η πρόταση για μια άλλη Παιδεία προς όφελος του λαού, συζητήθηκαν στην ημερίδα που διοργάνωσε η ΚΟΘ του ΚΚΕ

Η ανάγκη το λαϊκό κίνημα να αντιπαρατεθεί στην εκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης και ολιγαρχίας, να προβάλει μια ριζικά διαφορετική αντίληψη για την Παιδεία, με κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες της εργατικής τάξης και όλου του λαού, σε άμεση συνάρτηση με τον αγώνα για βαθιές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές, αναδείχτηκε στη χτεσινή ημερίδα της Κομματικής Οργάνωσης Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

Θέμα της ημερίδας ήταν η πρόταση του Κόμματος για το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο και οι επερχόμενες εκλογές είναι μια ευκαιρία ώστε μέσα από την ενίσχυση του ΚΚΕ να ανοίξει ο δρόμος για τις πολιτικές αλλαγές που είναι αναγκαίες, για να αρχίσει η εφαρμογή αυτής της άλλης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, μαθητών, φοιτητών και εργαζομένων. Κεντρικός εισηγητής ήταν ο Θανάσης Κρουστάλης, εκπαιδευτικός και μέλος της ΝΕ της ΚΟΘ του ΚΚΕ.

«Η Παιδεία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων στη χώρα μας, στις χώρες της ΕΕ και ευρύτερα σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο. Οι αλλαγές που επιχειρούνται στην Παιδεία έχουν επείγοντα χαρακτήρα και συνδέονται στενά με τις αλλαγές που συντελούνται στην οικονομία, στις κοινωνικές, στις εργασιακές σχέσεις. Η συντηρητική αναδιάρθρωση στην Παιδεία αποτελεί επιμέρους οργανικό στοιχείο της συνολικής αντιδραστικής αναδιάρθρωσης, αλλά και κρίσιμο αποφασιστικό μοχλό αυτής της πολιτικής», σημείωσε ο Θ. Κρουστάλης, περιγράφοντας το ισχύον πλαίσιο.

Αναφερόμενος στο βασικό στόχο της εκπαιδευτικής πολιτικής στη χώρα μας, σημείωσε πως «είναι να περιορίσει δραστικά τον αριθμό των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο και να τον στρέψει στα ΤΕΕ, όπου θα αποκτήσει μια επιφανειακή κατάρτιση σε ένα τεχνικό επαγγελματικό αντικείμενο. Στα ΤΕΕ θα παράγεται κατά βάση ο μελλοντικός καταρτίσιμος». Στη συνέχεια ο Θ. Κρουστάλης ανέπτυξε αναλυτικά τη δομή λειτουργίας του Ενιαίου 12χρονου Σχολείου και τις βασικές αρχές του που συνοψίζονται στα εξής: Να παρέχει δωρεάν εκπαίδευση σε όλους, μέσα από όμοιες υψηλού επιπέδου συνθήκες σε δημόσια λαϊκά σχολεία. Η γνώση δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για να βελτιώσουμε τη ζωή, κοινωνική και ατομική, να αξιοποιούνται όλες οι ικανότητες όλων των ανθρώπων. Να μη θυσιάζεται κανένας άνθρωπος στο βωμό της αμορφωσιάς και της ανεργίας, όπως γίνεται στις κοινωνίες του κέρδους.

«Φρικιαστική τριετία»

Ο Φανούρης Βώρος, σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, στην παρέμβασή του κινήθηκε σε δύο κατευθύνσεις. Στο πόσο είναι κοινωνικά αναγκαίο και δίκαιο το Ενιαίο 12χρονο σχολείο και στο πόσο αντίθετα οδηγείται η σημερινή εκπαιδευτική πολιτική, ειδικά στο επίπεδο του λεγόμενου Ενιαίου Λυκείου και του «εξώγαμου αδελφού με ειδικές ανάγκες» όπως χαρακτήρισε τα ΤΕΕ.

Μιλώντας για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, κατήγγειλε συστηματικά πως αρνείται το δημόσιο διάλογο και έκανε έκκληση έστω και τώρα να το πράξει. Γιατί αποτελεί κριτήριο σύνεσης και τεκμήριο ειλικρίνειας. Αναφέρθηκε στο πόρισμα της «επιτροπής Καζάζη», παραθέτοντας μεταξύ άλλων στοιχεία τα οποία δεν είδε η επιτροπή στην αρρυθμία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και όχι φυσικά λόγω μειωμένης όρασης, όπως χαρακτηριστικά είπε. «Δεν είδε την αγωνία και αβεβαιότητα των νέων, τη σφαγή των ονείρων τους που φέρνει η μεταρρύθμιση, τη φυγή των νέων στην εκπαιδευτική μετανάστευση κλπ». Αφού περιέγραψε λοιπόν το φρικιαστικό πρόσωπο της μεταρρύθμισης, ο Φ. Βώρος, απευθυνόμενος σε όλους με αφορμή και τη χτεσινή εξαγγελία των εκλογών, έθεσε το ερώτημα: «Οταν οδηγείται το παιδί σου στη φυλακή, εσύ ποιον θα στείλεις στη Βουλή;».

Ο Λεωνίδας Αγγέλης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Νηπιαγωγών του ΑΠΘ, μίλησε για το παράδειγμα της εκπαιδευτικής πολιτικής της Αγγλίας. Στάθηκε ιδιαίτερα στην επικράτηση του τριαδικού σχολικού συστήματος μετά τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο όπως είπε «ευνοεί την αστική τάξη και αποκλείει τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα από την τριτοβάθμια εκπαίδευση» και έφτασε μέχρι τη σκληρή και λαϊκίστικη εκπαιδευτική πολιτική του συντηρητικού κόμματος στην τελευταία μακρόχρονη περίοδο των κυβερνήσεων Θάτσερ και Μέιτζορ. «Η πολιτική αυτή αποδυνάμωσε τα ενιαία σχολεία, καθώς οδήγησε στην επικράτηση των νόμων της ελεύθερης αγοράς και στην εκπαίδευση, τον ακραίο ανταγωνισμό των σχολείων μέσω πινάκων βαθμολογίας των μαθητών ή με την ίδρυση νέων τύπων σχολείου και την άνιση κατανομή των πόρων», ανέφερε ο Λ. Αγγέλης.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης, καθηγητής του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, μιλώντας για την προοπτική του 12χρονου σχολείου, σημείωσε πως υπάρχει δυνατότητα και πρέπει να αισιοδοξούμε, αρκεί να δώσουμε δυναμικότητα στην πρόταση. Μέσα από την οποία να προέρχεται η δυνατότητα της προσαρμογής χωρίς όμως υποχωρήσεις στις βασικές αρχές του, αλλά μέσα από την πιο αναλυτική μελέτη των επιμέρους στοιχείων του.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον Δ. Γόντικα, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ