Παρασκευή 21 Δεκέμβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - «ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ»
Αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις για την «κανονικότητα» του κεφαλαίου

Στην ανάγκη κλιμάκωσης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, σε συνδυασμό και με τη διαφύλαξη των «επιτευγμάτων» της μνημονιακής περιόδου, επικεντρώνει η «ενδιάμεση έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ) για τη νομισματική πολιτική 2018», με προοπτική - όπως επισημαίνει - τη διατηρήσιμη έξοδο του ελληνικού κράτους στις διεθνείς αγορές, που θα αποτελέσει την «ασφαλέστερη ένδειξη ότι η οικονομία έχει υπερβεί την κρίση».

Για την ώρα, σύμφωνα με την έκθεση «η ελληνική οικονομία δεν έχει ακόμη επιστρέψει στην κανονικότητα», καθώς μεταξύ άλλων οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων εξακολουθούν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, λόγω αναταράξεων στις διεθνείς αγορές. Μάλιστα, ως παράγοντας «ανησυχίας» εμφανίζεται το ενδεχόμενο «ανατροπής μεταρρυθμίσεων», με φόντο και «δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν ψηφισμένα από τη Βουλή μέτρα και θέτουν σε κίνδυνο τους δημοσιονομικούς στόχους μεσοπρόθεσμα, αλλά και τη βιωσιμότητα του χρέους».

Ταυτόχρονα, η ΤτΕ θέτει και πάλι το ζήτημα αλλαγής στο «μείγμα» της αντιλαϊκής πολιτικής, αναφέροντας ότι «η δημοσιονομική υπεραπόδοση επιφέρει αρνητική επίδραση στην οικονομία, καθώς βασίζεται στην αυξημένη φορολογική επιβάρυνση και στην περικοπή των επενδυτικών δαπανών, με αποτέλεσμα την αποθάρρυνση των επενδύσεων, την αποδυνάμωση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ». Στην πραγματικότητα, η επιζητούμενη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα έρχεται να απελευθερώσει περισσότερο χώρο και κεφάλαια για παρεμβάσεις στήριξης της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου κεφαλαίου.

Ανάκαμψη για το κεφάλαιο

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΤτΕ, η οικονομική δραστηριότητα θα ενισχυθεί 2,1% το 2018, 2,3% το 2019 και 2,2% το 2020, με κύριους προωθητικούς παράγοντες την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων και των εξαγωγών, στη βάση βέβαια των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές θα στηριχτούν στη «βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, με υψηλούς αν και επιβραδυνόμενους ρυθμούς τα επόμενα δύο χρόνια», ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης στην παγκόσμια οικονομία, του εντεινόμενου εμπορικού προστατευτισμού και της αύξησης των επιτοκίων στις διεθνείς αγορές.

Η «ενίσχυση της απασχόλησης» αναμένεται να επικεντρωθεί σε «ανταγωνιστικούς» τομείς, όπως ο τουρισμός, το εμπόριο και η μεταποίηση. Παράλληλα, δείχνοντας ότι η ένταση της εκμετάλλευσης αποτελεί τον βασικό παράγοντα για τη θωράκιση της καπιταλιστικής κερδοφορίας, σε ειδικό παράρτημα της έκθεσης αναφορικά με την «ευελιξία στην αγορά εργασίας», η ΤτΕ διαπιστώνει μεταξύ άλλων ότι «οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας αύξησαν την προσαρμοστικότητα των επιχειρήσεων στις διαταραχές της οικονομικής δραστηριότητας».

Οι άξονες των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων

Παράλληλα, η έκθεση της ΤτΕ επισημαίνει ότι η αντιμετώπιση των «προκλήσεων», η επιτάχυνση της ανάκαμψης και η αύξηση της ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας σε εξωτερικούς κινδύνους προϋποθέτει μεταξύ άλλων νέες δραστικές παρεμβάσεις, με άξονες:

-- «Κόκκινα» δάνεια. Το υψηλό απόθεμα «μη εξυπηρετούμενων δανείων ασκεί αρνητική επίδραση στην προσφορά πιστώσεων, δεσμεύοντας τραπεζικά κεφάλαια και χρηματοδοτικούς πόρους σε μη παραγωγικές τοποθετήσεις». Διαπιστώνεται ότι «βελτίωση εμφανίζουν και οι εισπράξεις από ρευστοποιήσεις, καθώς οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί παράγουν τα πρώτα αποτελέσματα», ωστόσο ο ρυθμός απομείωσης παραμένει χαμηλός σύμφωνα με την ΤτΕ, και βέβαια απαιτούνται νέες παρεμβάσεις σε αυτήν την κατεύθυνση.

«Στη βάση αυτή θα πρέπει να εξεταστούν και άλλες λύσεις που θα διευκόλυναν τη μεταφορά των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων από τους ισολογισμούς των τραπεζών σε άλλες οντότητες, για παράδειγμα σε μια κεντρική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων», επισημαίνεται αναφορικά με τα νέα πακέτα που αμπαλάρονται για τη στήριξη των τραπεζικών ομίλων. Θυμίζουμε ότι η ΤτΕ έχει καταθέσει την πρότασή της για τη δημιουργία Εταιρείας Ειδικού Σκοπού, που θα απορροφήσει μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 40 δισ. ευρώ, με την παράλληλη χρήση «αναβαλλόμενου φόρου» ύψους 7,5 δισ. ευρώ. Ο «αναβαλλόμενος φόρος» συνιστά το ήδη κατοχυρωμένο δικαίωμα των τραπεζών στην πλήρη φοροασυλία (μηδενικές καταβολές φόρου) μέχρις ότου αναπληρώσουν τη χασούρα τους από το «κούρεμα» των ελληνικών κρατικών ομολόγων το 2012.

-- Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ο συγκεκριμένος άξονας αφορά την ολόπλευρη εφαρμογή της λεγόμενης «μεταμνημονιακής» συμφωνίας της κυβέρνησης με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς». Σύμφωνα με την έκθεση, αυτό «θα έχει θετική επίδραση στην προσπάθεια για την έξοδο της χώρας στις αγορές», ενώ «τυχόν ανατροπή συμφωνημένων πολιτικών λειτουργεί προς την αντίθετη ακριβώς κατεύθυνση».

-- Προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, με «έμφαση στις πολιτικές που θα καταστήσουν περισσότερο ελκυστική την πραγματοποίηση επενδύσεων στη χώρα», όπως αυτές που προωθεί σε αυτήν τη φάση η κυβέρνηση με νέα «δώρα» στους «επενδυτές».

-- Διατήρηση της «ευελιξίας της αγοράς εργασίας». Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «η ανάκαμψη, αν και έχει ξεκινήσει, δεν έχει ακόμη αποκτήσει ισχυρά θεμέλια μέσα από εύρωστους ρυθμούς ανάπτυξης και αύξησης της απασχόλησης», ενώ, στο «διά ταύτα», ως κεντρικό ζήτημα αναδεικνύεται η διατήρηση και παραπέρα ενίσχυση του αντεργατικού οπλοστασίου των μνημονίων. Οπως τονίζεται, «κάθε ρυθμιστική παρέμβαση για την προστασία των εργαζομένων πρέπει να διαφυλάσσει την ευελιξία της αγοράς εργασίας, καθώς και τα οφέλη της επίπονης ευρύτερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας της περιόδου 2010 - 2017».

-- Κατώτατος μισθός. Η ΤτΕ σημειώνει ότι η όποια αύξηση «πρέπει να συμβαδίζει με την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, έτσι ώστε να διασφαλίσει τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας εν γένει». Παράλληλα, ότι «πρέπει να συνοδευθεί από στοχευμένες παρεμβάσεις», όπως λένε, «υπέρ εργαζομένων, επιχειρήσεων και κλάδων που αναμένεται να πληγούν περισσότερο». Σε αυτό το πλέγμα η ΤτΕ εντάσσει τις «στοχευμένες ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας καθώς και πιο αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς εργασίας, ώστε να περιοριστούν τα περιθώρια κατάχρησης της ευελιξίας που παρέχει το παρόν ρυθμιστικό πλαίσιο».

Παράταση για εξωδικαστικό συμβιβασμό

Την ίδια ώρα, την παράταση για ένα χρόνο (μέχρι 31/12/2019) της ρύθμισης για τον «εξωδικαστικό συμβιβασμό» προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή για επιχειρηματικά χρέη προς το Δημόσιο (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία) όσο και προς τον ιδιωτικό τομέα.

Ουσιαστικά πρόκειται για μια συνοδευτική προσπάθεια με στόχο το «ξεσκαρτάρισμα» του μεγάλου όγκου των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων. Η ένταξη στην εν λόγω ρύθμιση «διευκόλυνσης» αφορά επιχειρήσεις προβληματικές αλλά και ταυτόχρονα όσες χαρακτηρίζονται «βιώσιμες». Μάλιστα, ως πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας προβλέπεται η ύπαρξη τουλάχιστον μιας κερδοφόρας χρήσης στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, γεγονός βέβαια που αποβάλλει ευθύς εξαρχής τη συντριπτικά μεγαλύτερη μάζα από τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ