Το σεμινάριο θα γίνει μεθαύριο Σάββατο 22 Μάρτη, στις 6 μ.μ. (προσέλευση 5.30 μ.μ.) στην αίθουσα της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος (Κλεισθένους 15, 7ος όροφος, δίπλα στο δημαρχείο του Δήμου της Αθήνας).
Είναι το δεύτερο από μία σειρά σεμιναρίων που απευθύνονται σε όσους ανταποκρίθηκαν και θα ανταποκριθούν στην πρόσκληση για δημιουργία πρωτότυπου έργου με θέμα την καπιταλιστική κρίση, τις συνέπειες και τη διέξοδο από αυτήν. Θυμίζουμε ότι η πρόσκληση αφορά καλλιτέχνες κάθε ηλικίας και σε όλα τα είδη Τέχνης, που μπορεί να απευθύνονται είτε σε μεγάλους είτε σε παιδιά: Μουσική - τραγούδι, εικαστικά - σκίτσο - animation, λογοτεχνία - ποίηση, ταινίες μικρού μήκους (μυθοπλασία - ντοκιμαντέρ), συγγραφή θεατρικού έργου, χορός.
Τα έργα μπορούν να κατατεθούν όλη την περίοδο μέχρι το 40ό Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή». Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής οι καλλιτέχνες μπορούν να ανατρέχουν στην ιστοσελίδα http://efestival.kne.gr και να απευθύνονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση texniapofasi39@gmail.com
Η Ροντρίγκες, με διεθνείς διακρίσεις και εμφανίσεις στα μεγαλύτερα μουσικά θέατρα του κόσμου, μεταξύ των εμφανίσεών της στο Σαντιάγο της Χιλής και στην Ευρώπη, θα δώσει τη φωνή της σε δύο ισπανόφωνους οικουμενικούς ποιητές, που κατατάσσονται στις μεγαλύτερες πνευματικές προσωπικότητες του 20ού αιώνα και έγραψαν αυτά τα δύο αριστουργηματικά έργα, υπερασπιζόμενοι την ελευθερία των δικών τους, αλλά και όλων των λαών.
Ο Μ. Θεοδωράκης μελοποίησε το «Canto General» όταν προσκλήθηκε από τον Σαλβαδόρ Αγιέντε να επισκεφτεί τη Χιλή, όπου γνώρισε τους Νερούδα, Τσε Γκεβάρα και Φιντέλ Κάστρο. Η γνωριμία του με τον Νερούδα κατέληξε σε βαθιά φιλία με τον ποιητή και μελοποίηση του έργου του, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μπουένος Αϊρες μετά από το θάνατο του Αγιέντε. Το έργο έχει παρουσιαστεί στα μουσικά θέατρα του κόσμου περισσότερες από 500 φορές, σε διεύθυνση του συνθέτη, αλλά και του στενού συνεργάτη Λουκά Καρυτινού. «Μυθικές» ήταν οι συναυλίες και στο Σαντιάγο, την Κούβα, την Παραγουάη, το Παρίσι και το Βερολίνο, όπου τα στάδια κατακλύζονταν από πλήθη έως και 100.000 ανθρώπων, σύμφωνα με ντοκουμέντα, βίντεο και φωτογραφίες που θα προβληθούν σε αυτήν τη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής.
Στο χαιρετισμό της, η κόρη μου μεγάλου ποιητή Γιάννη Ρίτσου, Ερη Ρίτσου, σημείωσε: «Είμαι πάρα πολύ χαρούμενη που βρίσκομαι σ΄ αυτόν το χώρο, γιατί είναι πραγματικά καταπληκτικός. Το Δημοτικό Θέατρο είναι ένα κόσμημα. Πιστεύω ότι σε δύσκολους καιρούς ο πολιτισμός ήταν πάντα μια αντίσταση απέναντι στη φθορά και στο κακό. Το να δημιουργεί λοιπόν κανείς εστίες πολιτισμού είναι πάρα πολύ σημαντικό, όπως πολύ σημαντικό είναι το να έχει πάντα στο μυαλό του τον τόπο απ' όπου ξεκίνησαν οι δικοί του, όπου αγωνίστηκαν, ίδρωσαν, έζησαν και βίωσαν τις παραδόσεις του τόπου. Που "έχτισαν" τη δική τους και τη δική μας ελευθερία. Ετσι, μια εκδήλωση για τους Πειραιώτες με καταγωγή από τη Μάνη είναι πραγματικά μια πέτρα σε ένα οικοδόμημα που όλοι μας χρειαζόμαστε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι αυτή η εκδήλωση συνδυάζεται με την ποίηση του Ρίτσου. Γιατί ο Ρίτσος ήταν πολύ στενά δεμένος με τον τόπο του και, αν έγινε ο ποιητής που έγινε, ήταν ακριβώς γιατί μέσα σε όλο το "χτίσιμο" του χαρακτήρα του υπάρχει ο στερεός και μοναδικός βράχος της Μονεμβασιάς που περιβάλλεται από την αέναη κίνηση της θάλασσας και αυτή η διττότητα τον έχει χαρακτηρίσει σαν ποιητή. Η Μονεμβασιά, η Λακωνία, η Μάνη είναι πάντα παρούσες μες στην ποίησή του».
Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο δημιουργός του ηχοράματος «Μάνη, λουλούδι από πέτρα», Σαράντος Σακελλάκος, αναφέρθηκε στη γνωριμία του με τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο και τη συμμετοχή του στο πόνημά του. Στο τέλος της εκδήλωσης, συγκίνηση προκάλεσε η προβολή του ιστορικού ντοκουμέντου του Σαρ. Σακελλάκου, όπου ο ποιητής της «Ρωμιοσύνης» απαγγέλει το ποίημα που έγραψε για τη Μάνη.
Πάντως, αλγεινή εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι σε εκδήλωση προς τιμήν του Γιάννη Ρίτσου απουσίαζαν παντελώς οι αναφορές στο έργο του και τη στάση ζωής του. Οι λόγοι είναι προφανείς. Δεν τους συμφέρει άλλωστε. Ο δήμαρχος Πειραιά δε δίστασε μάλιστα στο τέλος της εκδήλωσης να καλέσει τον κόσμο στην ανακοίνωση του ψηφοδελτίου της παράταξής του, εκμεταλλευόμενος την αθρόα προσέλευση του κόσμου...
Τα ευρήματα της επιστημονικής ανασκαφικής ομάδας, με επικεφαλής την ομότιμη καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, Στέλλα Δρούγου, δεν παρουσιάστηκαν στο αρχαιολογικό συνέδριο του πανεπιστημίου, καθώς «οι οικονομικές δυσκολίες και οι διοικητικές ανακατατάξεις στο ΑΠΘ δεν επέτρεψαν πλήρεις ανασκαφικές εργασίες στους τομείς ευθύνης μας στη Βεργίνα», όπως ανακοίνωσε η ανασκαφική ομάδα.
Ωστόσο, η ομάδα, με τους αρχαιολόγους, Χρυσάνθη Καλλίνη και Απόστολο Θάνου και εθελοντές φοιτητές Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, μελέτησαν τα παλαιότερα ευρήματα και συμπέραναν τα εξής:
1) Αγρός Τσακιρίδη. Η ολιγοήμερη ανασκαφική έρευνα επιβεβαιώνει ότι τα οικοδομικά λείψανα στο ΝΑ τμήμα του αγρού ανήκουν στο γειτονικό Μητρώον των Αιγών (Βεργίνα). 2) Η μελέτη των πήλινων αγγείων (κυρίως ομφαλωτών πινακίων) του εναγισμού (θυσίας) στη νότια πλευρά του δρόμου του Μακεδονικού τάφου με την ιωνική πρόσοψη («πρώην Δημαρχείου και Πνευματικού Κέντρου Βεργίνας»), χρονολογεί αυτό το ταφικό μνημείο στην τελευταία δεκαετία του 4ου αι. π. Χ. 3) Μεγάλες ομάδες σπασμένων και καμένων ελληνιστικών αγγείων σε αποθέτες κ.ά., από την περιοχή του παραπάνω τάφου, δείχνουν έντονη δραστηριότητα κατά τον 2ο αι. π. Χ. στην περιοχή αυτή.
Να σημειωθεί ότι η φετινή ανασκαφή της ομάδας αφιερώνεται στη μνήμη του φύλακα και αρχιεργάτη της ανασκαφής, Λάζαρου Χριστοδουλίδη.