ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Σεπτέμβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ» ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΝΔ

Σειρά από νέες «εμβληματικές» παρεμβάσεις με εξειδικεύσεις στοχευμένες στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων και βέβαια την προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων περιέχει το «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, που δόθηκε σε διαδικασία «δημόσιας διαβούλευσης» αργά χτες το βράδυ. Πέρα από τα προνόμια και τις διευκολύνσεις στο κεφάλαιο, με το νομοσχέδιο επιχειρείται το «επόμενο βήμα» ενάντια στα εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, στο έδαφος των προηγούμενων κυβερνήσεων, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη να ενταθεί τις επόμενες μέρες η απεργιακή ετοιμότητα των συνδικάτων για να δώσουν αποφασιστική απάντηση.

«ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ» ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΝΔ
Με «πόρισμα» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ συμπληρώνει την αντεργατική νομοθεσία

Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπονται εξαιρέσεις στις κλαδικές συμβάσεις υπέρ των επιχειρησιακών και υπερίσχυση των τοπικών κλαδικών έναντι των εθνικών

Από παλιότερη κινητοποίηση για τις συμβάσεις
Από παλιότερη κινητοποίηση για τις συμβάσεις
Με το σκέλος του «αναπτυξιακού» νομοσχεδίου που αφορά στα Εργασιακά, το ενδιαφέρον κυβέρνησης και επιχειρηματικών ομίλων επικεντρώνεται στο παραπέρα χτύπημα των κλαδικών συμβάσεων, με την πρόβλεψη για «ρήτρα εξαίρεσης» από την εφαρμογή τους και άλλα μέτρα.

Ως πρόσχημα για να εξαιρούνται επιχειρήσεις από την εφαρμογή μιας κλαδικής σύμβασης τίθεται η «οικονομική κατάσταση», την οποία θα μπορούν οι ίδιες να επικαλούνται. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει κερκόπορτα για τη μη εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων και κατρακύλα όλων των μισθών στο όριο του κατώτερου.

Ειδικότερα, η σχετική διάταξη προβλέπει «να γίνονται εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν».

Τέτοιες επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων, είναι αυτές «που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης, επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού». Πρόκειται για μια μεγάλη γκάμα περιπτώσεων, που δίνει τη δυνατότητα στην εργοδοσία να παρακάμπτει ακόμα και τις ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις που βρίσκονται σήμερα σε ισχύ.

Το είχαν προβλέψει οι ...εμπειρογνώμονες

Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι η νέα αντεργατική παρέμβαση στηρίζεται εξολοκλήρου στο πόρισμα της Επιτροπής Ειδικών Εμπειρογνωμόνων που για τον ίδιο σκοπό είχε συστήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Στο πόρισμα αυτό, το οποίο είχε δημοσιοποιηθεί το Σεπτέμβρη του 2016 και η τότε κυβέρνηση το είχε αξιολογήσει θετικά, προβλεπόταν ήδη ρήτρα εξαίρεσης.

Ειδικότερα για το ζήτημα της «ευνοϊκότερης σύμβασης», αν δηλαδή η σύμβαση με τους καλύτερους όρους για έναν εργαζόμενο θα υπερισχύει έναντι όλων των άλλων, η Επιτροπή πρότεινε τα εξής: «Μισθολογικές συμφωνίες με μικρότερο επίπεδο μισθών δεν μπορεί να είναι χαμηλότερες από τις εθνικές/κλαδικές συμφωνίες που έγιναν σε υψηλότερο επίπεδο. Οι κοινωνικοί εταίροι, ωστόσο, θα πρέπει να συμφωνήσουν σε "ανοιχτές ρήτρες" πάνω σε συγκεκριμένα θέματα, τα οποία θα επιτρέπουν προσωρινές παρεκκλίσεις από τις κλαδικές ή ομοιοεπαγγελματικές συμφωνίες (αλλά όχι από νομικές προδιαγραφές) στην περίπτωση επειγουσών οικονομικών αναγκών της εταιρείας. Οι παρεκκλίσεις μπορούν να συμφωνούνται μόνο από τους κοινωνικούς εταίρους που υπέγραψαν την αντίστοιχη συμφωνία».

Μάλιστα, ένα μέρος της Επιτροπής πήγαινε παραπέρα, καθώς θεωρούσε πως «η μισθολογική ευελιξία στο μικρο-επίπεδο είναι σημαντική» και ότι «η ιεραρχία των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει να διέπεται από την αρχή της επικουρικότητας, όπου συμβάσεις που συνάπτονται σε επιχειρησιακό επίπεδο, εγγύτερα των εμπλεκόμενων εργαζομένων και επιχειρήσεων, υπερισχύουν συμβάσεων που συνάπτονται σε κλαδικό/ομοιοεπαγγελματικό/εθνικό επίπεδο». Δηλαδή, οι επιχειρησιακές συμβάσεις να υπερισχύουν ντε φάκτο των κλαδικών!

Αλλες δύο ρυθμίσεις - φωτιά

Κι όχι μόνο αυτό, αλλά με άλλη διάταξη ορίζεται ντε φάκτο ότι «η εθνική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση δεν υπερισχύει αντίστοιχης τοπικής», που σημαίνει ότι μια κλαδική θα μπορεί να ξηλώνεται προς όφελος της εργοδοσίας και με την υπογραφή μιας αντίστοιχης τοπικής!

Πάνω σ' αυτό το έδαφος πατάει σήμερα η κυβέρνηση για να πάει ένα βήμα παραπέρα την αντεργατική επίθεση, παρουσιάζοντας ως «κανονικότητα» για την ανάπτυξη και τα κέρδη του κεφαλαίου την απάλειψη ακόμα και των ελάχιστων περιορισμών στην τήρηση των κλαδικών συμβάσεων, οδηγώντας βήμα βήμα στην πλήρη κατάργησή τους.

Ζήτημα τίθεται, τέλος, και με την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων, που αποσπασματικά νομοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς στο πολυνομοσχέδιο τίθενται επιπλέον όροι, πέρα από το να εκπροσωπούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις το 50%+1 των εργαζομένων του κλάδου.

Ο όρος που προστίθεται είναι να υπάρχει «τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας», που σημαίνει ότι μια κλαδική σύμβαση θα παραμένει ανενεργή και επί της ουσίας άκυρη, αν υπάρχει εκτίμηση από τα «δεσμευόμενα μέρη» ότι η υποχρεωτική επέκτασή της μπορεί να πλήξει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

«Κράχτης» επενδύσεων τα νέα προκλητικά προνόμια

Το πλήθος των νέων προκλητικών προνομίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους, που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο, προβλέπει μεταξύ άλλων τα παρακάτω:

-- Αρση επιχειρηματικών «εμποδίων» αναφορικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η κατάργηση της «απαρχαιωμένης κατηγορίας» «μεσαίας όχλησης», ιδίως για βιοτεχνικές και εμπορικές επενδύσεις. Αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Μάλιστα, η έγκριση λειτουργίας δεν απαιτείται για τη «μέση» βιομηχανία.

-- Επιτυγχάνεται η απλούστευση των διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Μάλιστα, ο γενικός κανόνας είναι πρώτα να ξεκινούν τη λειτουργία τους οι επιχειρήσεις και να διενεργείται εκ των υστέρων ο έλεγχος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Στόχος, όπως λένε, είναι η αποφυγή χρονοτριβής και άσκοπων καθυστερήσεων και η μείωση των διοικητικών βαρών ώστε να ενισχυθεί η «αναπτυξιακή προοπτική».

Σε αυτό το πλαίσιο, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον - εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας και θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Για τις επιχειρήσεις εντός των πάρκων θεσμοθετούνται χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης, έτσι ώστε να χρειάζονται ελαφρύτερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.

-- Προβλέπεται η προκαταβολή των κρατικών ενισχύσεων στους ομίλους, με την ολοκλήρωση του 50% των «επενδυτικών» σχεδίων.

-- Ανάθεση σε τρίτους (τράπεζες, ιδιωτικές επιχειρήσεις) της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων του «αναπτυξιακού» νόμου, όπως και του ελέγχου της υλοποίησης των επενδύσεων.

-- Επιχειρηματικά πάρκα. Στόχος είναι η ευκολότερη εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός του πάρκου, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα διαμεσολάβησης μεταξύ του φορέα διαχείρισης πάρκου και εγκατεστημένων επιχειρήσεων για την άμεση επίλυση διαφορών.

-- Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης. Προβλέπονται η αποτύπωση και η συγκέντρωση όλων των γεωχωρικών δεδομένων (π.χ. όροι και περιορισμοί δόμησης, δάση και δασικές εκτάσεις, αιγιαλός, αρχαιολογικοί χώροι, περιοχές NATURA κ.λπ.) σε ένα ενιαίο ψηφιακό σύστημα, για τη διευκόλυνση των «επενδυτών».

-- «Ενιαία ρύθμιση» για τις κεραίες τηλεπικοινωνιών, έτσι ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία, με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς. Θα προβλέπονται ακόμη η δημιουργία πάρκων κεραιών και η θέσπιση Εθνικού Παρατηρητηρίου.

-- Επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών που αφορούν μεγάλα επενδυτικά σχέδια.

Επίσης, από τον Γενάρη του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Επιτάχυνση του αντιλαϊκού προγραμματισμού

Την ολοκλήρωση του προγράμματος με τις ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, καθώς και την ανάληψη νέων παρεμβάσεων γύρω από την αναβάθμιση της «πιστοληπτικής αξιοπιστίας» δρομολόγησε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), σε χτεσινή συνεδρίασή του στο υπουργείο Οικονομικών υπό τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη.

Στο κάδρο βρίσκονται και τα «προαπαιτούμενα» του 4ου κύκλου «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης» που θα συζητηθούν στην αυριανή συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ, ενόψει και των διαβουλεύσεων που ξεκινούν την επόμενη βδομάδα στην Αθήνα με τα τεχνικά κλιμάκια των «θεσμών».

Σε αυτό το πλαίσιο, το ΚΥΣΟΙΠ δρομολόγησε:

  • Την άμεση πώληση μετοχικού πακέτου 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με βάση τη σχετική «μεταμνημονιακή δέσμευση» που φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, γεγονός που αναγνώρισε και ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, σημειώνοντας πως «τη δέσμευση για την εν λόγω αποκρατικοποίηση είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση». Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 30 Σεπτέμβρη, με ενδεχόμενο να δοθεί παράταση λίγων βδομάδων.
  • Ο «επενδυτικός οίκος» «Lazard» αναλαμβάνει ρόλο χρηματοοικονομικού συμβούλου σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους, με στόχο την απόκτηση «επενδυτικής βαθμίδας» την επόμενη διετία, ενώ σύμφωνα με τις κυβερνητικές πηγές η σύμβαση θα λήξει όταν η ελληνική οικονομία αναβαθμιστεί κατά τρεις βαθμίδες και φτάσει στην «επενδυτική» βαθμίδα. Σε κάθε περίπτωση, η επιζητούμενη ανάκτηση της «επενδυτικής» βαθμίδας έχει όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, όπως άλλωστε προδιαγράφονται στη «μεταμνημονιακή» συμφωνία για την περίοδο μέχρι το 2022.
Το Γιούρογκρουπ

Οι εξελίξεις στην ελληνική οικονομία και οι «εκκρεμότητες» του 4ου κύκλου «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης» βρίσκονται στην ατζέντα του Γιούρογκρουπ, που συνεδριάζει αύριο Παρασκευή στο Ελσίνκι. Ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, αναμένεται μεταξύ άλλων να ενημερώσει για την πρόθεση της κυβέρνησης να ζητήσει την ταχύτερη αποπληρωμή του ακριβότερου μέρους του δανείου προς το ΔΝΤ.

Ταυτόχρονα, στην ατζέντα της συνεδρίασης βρίσκονται η «επανεξέταση των δαπανών» των κρατών - μελών και η διαχείριση των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, έτσι ώστε να ενισχυθεί η «αποτελεσματικότητα των δημόσιων επενδύσεων», καθώς και οι εκκρεμότητες αναφορικά με τη διαμόρφωση του «δημοσιονομικού μέσου σύγκλισης και ανταγωνιστικότητας».

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα νέο εργαλείο χρηματοδότησης - μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ - για τη διοχέτευση φρέσκων κεφαλαίων προς τους επιχειρηματικούς ομίλους, με προϋπόθεση την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων στην ΕΕ.

Τέλος, σήμερα Πέμπτη συνεδριάζει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ με θέμα τη χάραξη της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη και με φόντο τη γενικευμένη τάση επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας που καταγράφεται την τελευταία περίοδο. Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΚΤ δείχνει στην κατεύθυνση νέου κύκλου «νομισματικής χαλάρωσης».




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org