Δεκάδες είναι οι θίασοι που ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών δεν θα πραγματοποιήσουν παραστάσεις, απαιτώντας υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με τις δύο μεγάλες εργοδοτικές ενώσεις του κλάδου (ΠΕΘ, ΕΝΘΕΠΑ) χωρίς αστερίσκους και προϋποθέσεις, πρόβες πληρωμένες με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και αύξηση μισθού.
Οπως αναφέρει το ΣΕΗ σε ανακοίνωσή του, δημοσιεύοντας και μια λίστα με δεκάδες θέατρα που θα είναι αύριο κλειστά και παράλληλα καλώντας τους παραγωγούς να κλείσουν την προπώληση, για να αποφευχθεί η ταλαιπωρία του κοινού:
«Απεργούμε γιατί ζητάμε την υπογραφή και εφαρμογή της Συλλογικής Σύμβασής μας, όπως την έχει αποφασίσει ο κλάδος μας σε Γενική Συνέλευση.
Απεργούμε γιατί δεν ανεχόμαστε άλλο να κοροϊδεύει η εργοδοσία έναν ολόκληρο κλάδο, με αλλεπάλληλα ραντεβού που ακυρώνονται.
Απεργούμε γιατί δεν ανεχόμαστε άλλο να κάνουμε μήνες πρόβες χωρίς να τις πληρωνόμαστε.
Απεργούμε γιατί δεν ανεχόμαστε άλλο να βγάζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ στο όνομά μας και εμείς να εργαζόμαστε χωρίς συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.
Απεργούμε γιατί με αυτούς τους όρους δεν μπορούμε να κάνουμε το θέατρο που ονειρευτήκαμε».
Το ΣΕΗ καλεί σε απεργιακή συγκέντρωση στις 7 το απόγευμα έξω από το Θέατρο «Παλλάς», ενώ παράλληλα ευχαριστεί όλα τα μικρά θέατρα που ακύρωσαν τις παραστάσεις τους σε ένδειξη συμπαράστασης στο Σωματείο και όλους τους ηθοποιούς που απεργούν από τις πρόβες τους.
Στις 29 Ιανουαρίου 2024 η πεντάχρονη Χιντ Ρατζάμπ δολοφονήθηκε μαζί με άλλα έξι μέλη της οικογένειάς της από τις ισραηλινές Ενοπλες Δυνάμεις μέσα στο αυτοκίνητό τους, που προσπαθούσε να διαφύγει, μετά το μήνυμα εκκένωσης στη Νότια Γάζα. Η Χιντ επέζησε της αρχικής επίθεσης, αλλά έμεινε για ώρες παγιδευμένη στα συντρίμμια, περιτριγυρισμένη από τα πτώματα των θείων και των ξαδερφών της. Οι κραυγές της για βοήθεια καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια ζωντανής κλήσης στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, τους εθελοντές της Παλαιστινιακής Ερυθράς Ημισελήνου, οι οποίοι προσπάθησαν αγωνιωδώς με κάθε τρόπο να βρουν ασφαλή δίοδο ώστε να στείλουν ασθενοφόρο για να την σώσουν. Ο ισραηλινός στρατός δολοφόνησε εν ψυχρώ με ρουκέτα και τους δύο διασώστες, οι οποίοι ανακαλύφθηκαν στο ολοσχερώς καμένο ασθενοφόρο τους περίπου 50 μέτρα μακριά, δέκα μέρες μετά, με την αποχώρηση του ισραηλινού στρατού κατοχής από την περιοχή.
Το ηχητικό ντοκουμέντο ανέβηκε στο διαδίκτυο, η Κάουτερ Μπεν Χάνια το άκουσε και αποφάσισε να το χρησιμοποιήσει για να αφηγηθεί την ιστορία της Χιντ. Η ταινία έσπασε τη σιωπή στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και συγκλόνισε τους πάντες. Εμείς παρακολουθήσαμε όλη την πορεία της ταινίας κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ και θα βρείτε πολλά δημοσιεύματα στη σελίδα πολιτισμού του «Ριζοσπάστη».
Η ταινία κατά τη γνώμη μας είναι αναμφίβολα η ταινία της χρονιάς. Οχι μόνο για τη δύναμη της αφήγησής της, όχι μόνο για τη θεματολογία της, αλλά γιατί όποιος τη βλέπει δεν μπορεί να μην ταρακουνηθεί, δεν μπορεί να μην παγώσει, δεν μπορεί παρά να νιώσει τον πυρήνα της ανθρωπιάς να εκρήγνυται μέσα του. Είναι από εκείνες τις ταινίες που βγαίνεις από την αίθουσα βουβός, γιατί δεν βρίσκεις λόγια, με χιλιάδες συναισθήματα να σε κατακλύζουν.
Γιατί δεν χωράει ανθρώπου νους πώς είναι να είσαι 5 χρονών στη Γάζα, ανάμεσα στα πτώματα των αγαπημένων σου ανθρώπων και το τανκ να σε στοχεύει σε δέκα μέτρα απόσταση για ώρες ολόκληρες.
Δεν χωράει ανθρώπου νους ότι το αυτοκίνητο γαζώθηκε από 335 σφαίρες και οι δολοφόνοι, που αρνούνται τη σφαγή, ήξεραν ότι σκοτώνουν παιδιά.
Δεν χωράει ανθρώπου νους ότι χρειάζεται να δει κανείς μια ταινία για να ξεσηκωθεί, να πάει στην πλευρά του δίκιου, όταν δύο χρόνια έβλεπε τα χιλιάδες κορμάκια των παιδιών, τυλιγμένα σε άσπρα σεντόνια στην αγκαλιά της μάνας τους, στην οθόνη του κινητού του.
Για την Χιντ, την μητέρα και τον μικρό αδερφό της, για το δίκιο, για τη λευτεριά, για την Παλαιστίνη, να μεταφέρουμε τη φωνή της Χιντ παντού, η φωνή της να γίνει η φωνή μας.
Παύλος Ορκόπουλος
Αυτά για να ξέρει ο κόσμος γιατί θα είναι κλειστά τα θέατρα αύριο Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου. Γιατί οι ηθοποιοί πρέπει να έχουν Συλλογική Σύμβαση που να ορίζει 1.250 ευρώ βασικό μισθό από 5-8 παραστάσεις, 65 ευρώ ημερομίσθιο από 1-5 παραστάσεις και πληρωμένες πρόβες.
Αυτό αποφάσισε το ΔΣ του ΣΕΗ, το ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ: Καλύτερους όρους εργασίας. Σεβασμό και συνέπεια απέναντι στους ανθρώπους που κρατούν ζωντανό το ελληνικό θέατρο. Καλούμε τις δύο μεγάλες εργοδοτικές ενώσεις, ΠΕΘ και ΕΝΘΕΠΑ, να υπογράψουν αυτήν τη Σύμβαση.
Θανάσης Ζερίτης
Το δικαίωμα της Συλλογικής Σύμβασης είναι αδιαπραγμάτευτο, ιστορικά κατοχυρωμένο, απαραίτητο, αυτονόητο και απολύτως αναγκαίο. Είναι τόσο αυτονόητο όσο και η αμειβόμενη εργασία...
Ελένη Γερασιμίδου
Η στενή σχέση αρχίζει από το 1975, σε κείνη την ιστορική επανίδρυση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (όλα με κεφαλαία πια). Μαγεμένη από τη συμμετοχή εμβληματικών ηθοποιών και τον αγωνιστικό παλμό που κυριαρχούσε - Μαρία Φωκά, Λυκούργος Καλλέργης, Φοίβος Ταξιάρχης, Μελίνα Μερκούρη, οι νεότεροι Τίμος Περλέγκας, Βασίλης Κολοβός, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Κίτυ Αρσένη και... και... - μπροστά στα έκθαμβα μάτια μου να διαγράφουν τους χουνταίους μετά βδελυγμίας και να επανιδρύουν θριαμβευτικά το ένδοξο ΣΕΗ.
Η μέρα αυτή σημάδεψε την πορεία μιας ζωής στο επάγγελμα και καθόρισε τις υποχρεώσεις μας. Με κυρίαρχη την ιερή υποχρέωση να τιμάμε τον τίτλο του μέλους σε όποια και από όποια θέση μας έχει τοποθετήσει η μακρόχρονη πορεία μας και οι καλλιτεχνικές μας επιλογές. Ποτέ δεν διαπραγματευόμαστε τη στάση μας απέναντι στις αποφάσεις του Σωματείου μας. Χωρίς διαχωρισμούς απέναντι στην ολιγωρία και στις προφάσεις της εργοδοσίας, χωρίς παρανοήσεις και ξεστρατίσματα.
Στο διά ταύτα λοιπόν. Με το Σωματείο μας για το δικαίωμα στη ζωή και στην πρόοδο του κλάδου μας. Να μη λείψει κανείς! Στις 5 του Δεκέμβρη ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ όλοι. Για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και κάλυψη όλων των αιτημάτων που διεκδικεί το Σωματείο μας.
Παναγιώτης Μπουγιούρης
Με αφορμή την απεργία που έχει προκηρύξει το ΣΕΗ, μιλούν στον «Ριζοσπάστη» άνθρωποι του θεάτρου