ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Οχτώβρη 2025
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σήμερα η παρουσίαση της έκδοσης «Το Σφαγείο»

Στις 17.30 στον «Ιανό» της Αθήνας

Σήμερα Τρίτη στις 17.30 στον «Ιανό» της Αθήνας (Σταδίου 24) θα παρουσιαστεί η καλλιτεχνική έκδοση του Αγάπιου Σαχίνη «Το Σφαγείο», από τις εκδόσεις «Ιανός».

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Σπύρος Χαλβατζής, αντιπρόεδρος του ΣΦΕΑ, η Ιωάννα Κολοβού, δημοσιογράφος και συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη, η Εύα Μελά, ζωγράφος και χαράκτρια, ο Τάκης Βαρελάς, ζωγράφος, και ο ίδιος συγγραφέας του έργου, Αγάπιος Σαχίνης.

Στην εκδήλωση θα παρευρεθεί ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Η έκδοση «Το Σφαγείο» αποτελεί ταυτόχρονα έργο Τέχνης και ιστορικό ντοκουμέντο. Πρόκειται για συλλογή 13 σκίτσων φιλοτεχνημένων με κάρβουνο και μολύβι, στα οποία αποτυπώνονται μνήμες και συναισθήματα του Αγάπιου Σαχίνη με αφορμή την «εμπειρία» του στην Μπουμπουλίνας 18 και στη φημισμένη «ταράτσα» της, την οποία ο Μίκης Θεοδωράκης χαρακτήρισε «Σφαγείο». Κάποια από τα σκίτσα συνοδεύονται και από σχόλια του ίδιου του Αγάπιου Σαχίνη, καθιστώντας τα μια συγκλονιστική εικαστική μαρτυρία για τα βασανιστήρια στα οποία υποβαλλόταν όποιος είχε την «τύχη» να βρεθεί εκεί. Στον φάκελο της συλλογής εσωκλείονται επίσης οι στίχοι από το αντιδικτατορικό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη «Το Σφαγείο» (γνωστό και ως «Το μεσημέρι»), καθώς και η επιστολή του πατέρα του Αγάπιου Σαχίνη, Μήτσου, στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΚΚΕ «Φωνή της Αλήθειας», μέσα από την οποία αποκαλύπτονται οι βασανισμοί που υπέστη ο γιος του...

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά από το κανάλι του «Ιανού» στο YouTube, δίνοντας τη δυνατότητα και σε όσους βρίσκονται μακριά να παρακολουθήσουν την παρουσίαση αυτής της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής έκδοσης.

Οι «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι» ελεύθερα στο διαδίκτυο

Μετά από ενάμιση χρόνο προβολών και συμμετοχών σε διεθνή και εγχώρια φεστιβάλ, το ντοκιμαντέρ «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι» είναι ελεύθερα προσβάσιμο. Βρίσκεται αναρτημένο στην πλατφόρμα vimeo της ομάδας «Συλλογική Μνήμη».

Η συγκρότηση ενός συλλογικού αγώνα την περίοδο '60 - '67. Εξορία... Κομμουνιστές που βιοπορίζονται στις οικοδομές της Αθήνας, εκεί που το μετεμφυλιακό κράτος δεν ζητάει αποδείξεις νομιμοφροσύνης. Φτώχεια... Νέοι από τη λαβωμένη επαρχία καταφθάνουν στην πρωτεύουσα αναζητώντας το μονοπάτι για ένα καλύτερο αύριο, μια δουλειά για να επιβιώσουν και να στηρίξουν τις οικογένειές τους. Αγώνας... Οικοδόμοι, εργάτες σε κατασκευαστικούς τομείς και τεχνίτες παίρνουν στις πλάτες τους ένα συνδικαλιστικό κίνημα - πυξίδα για το μέλλον...

57 λεπτά κρατάει το ντοκιμαντέρ και είναι αρκετά για να δώσουν ένα σπουδαίο μάθημα για το παρόν και το μέλλον. Ενα μάθημα, μέσα από τις αφηγήσεις των πρωταγωνιστών του κινήματος των οικοδόμων, ενός κινήματος που έγραψε ηρωικές σελίδες στην Ιστορία της χώρας μας. Η δουλειά μυρμηγκιού, άνθρωπο τον άνθρωπο, γιαπί το γιαπί, στην πιάτσα όπου μαζεύονταν οι οικοδόμοι για χρόνια ολόκληρα, από τους ακούραστους διωκόμενους κομμουνιστές, απέδωσε σπουδαίους καρπούς. Με ηρωικές απεργίες όχι μόνο του οικοδομικού κλάδου αλλά και απεργίες συμπαράστασης στους άλλους κλάδους, όχι μόνο για την Ασφάλιση και το μεροκάματο αλλά για τρέχοντα και σπουδαία ζητήματα, όπως η ένταξη στην ΕΟΚ, οι βάσεις του θανάτου, καθώς και παρεμβάσεις στον πολιτισμό, στον αθλητισμό και σε όλες τις πτυχές της ζωής των εργατών...

Αφιέρωμα Ακι Καουρισμάκι στο «Cinobo Πατησίων»

Το πρώτο αφιέρωμα της δεύτερης σεζόν στο «Cinobo Πατησίων» ανοίγει τη νέα κινηματογραφική χρονιά με έναν δημιουργό που δεν μοιάζει με κανέναν άλλον. Ο Καουρισμάκι, με τη λιτή, σχεδόν ιερή του ματιά, απεικονίζει τους απλούς ανθρώπους του κόσμου: Τους άνεργους, τους ερωτευμένους, τους μετανάστες, τους μοναχικούς.

Ο μελαγχολικός κόσμος του Καουρισμάκι, ένας κόσμος γεμάτος σιωπηλές ματιές, μικρά μπαρ φθαρμένα από τον χρόνο, ραδιόφωνα που παίζουν παλιά τραγούδια, εμπεριέχει ήρωες που συνεχίζουν πεισματικά και ανθρώπινα με χιούμορ και αξιοπρέπεια.

Ενα αφιέρωμα στην κινηματογραφική ποίηση του Φινλανδού σκηνοθέτη, Ακι Καουρισμάκι, ενός από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς δημιουργούς του σύγχρονου ευρωπαϊκού σινεμά που έκανε τη σιωπή να αποκτά φωνή, τη φτώχεια να μεταμορφώνεται σε τέχνη και την ήττα να γίνεται πράξη αξιοπρέπειας. «Οι ήρωές μου τα χάνουν όλα, αλλά ποτέ την αξιοπρέπειά τους».

Οι ταινίες του αφιερώματος:

Οι Λένινγκραντ Καουμπόις πάνε Αμέρικα | Leningrad Cowboys Go America (1989, 79') 22/10 στις 20.00, 24/10 στις 17.45.

Προσέλαβα έναν Επαγγελματία Δολοφόνο | I Hired A Contract Killer (1990, 79') 25/10 στις 20.30

Ο Ανθρωπος Χωρίς Παρελθόν | The Man Without A Past (2002, 97') 26/10 στις 20:00.

Η Γυναίκα με τα σπίρτα | The Match Factory Girl (1990, 69') 26/10 στις 22.15.

Το Λιμάνι της Χάβρης | Le Havre (2011, 93') 29/10 στις 19.30.

Μποέμικη Ζωή | The Bohemian Life (1992, 103') 22/10 στις 22.00 και 28/10 στις 19.30.

Πεσμένα Φύλλα | Fallen Leaves (2023, 81') 23/10 στις 20.00 και 25/10 στις 18.30.

ΠΑΤΡΑ
Μια βραδιά γεμάτη Μίκη Θεοδωράκη

Το μεγαλείο της μουσικής που έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης, και της πλούσιας, παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που άφησε πίσω του, απόλαυσε την περασμένη βδομάδα στο κλειστό γήπεδο του Απόλλωνα το κοινό της Πάτρας, στη συναυλία που διοργάνωσε ο δήμος με αφορμή την κήρυξη του 2025 ως αφιερωματικού έτους για τον δημιουργό.

Ακούστηκαν τραγούδια του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, λαϊκά, ζεϊμπέκικα, ερωτικά και λυρικά. Πρόκειται για τραγούδια που τραγουδήθηκαν από τον απλό λαό, παραμένοντας στα χείλη όλων, όπως και γνωστές μελωδίες, με αποκορύφωμα αυτή του «Ζορμπά», που αγαπήθηκε στα πέρατα της οικουμένης.

Συμμετείχε η Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» και ερμήνευσαν ο Δημήτρης Μπάσης, η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Παναγιώτης Πετράκης και ο Αγγελος Θεοδωράκης.

Τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» αποτελούσαν οι μουσικοί Νίκος Τατασόπουλος (μπουζούκι), Αρης Κούκος (μπουζούκι), Ευαγγελία Μαυρίδου (πιάνο), Ξενοφών Συμβουλίδης (όμποε, φλογέρες, μπαγλαμάς), Νίκος Γκιόλιας (κιθάρα), Αρτέμης Σαμαράς (βιόλα), Λευτέρης Γρίβας (ακορντεόν), Θεόδωρος Κουέλης (μπάσο), Νίκος Σκομόπουλος (ντραμς) και Στέφανος Θεοδωράκης - Παπαγγελίδης (κρουστά). Η καλλιτεχνική διεύθυνση ήταν της Μαργαρίτας - Ασπασίας Θεοδωράκη.

Την εκδήλωση προλόγισε ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αποστόλης Αγγελής, ο οποίος αναφέρθηκε στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη και στη σχέση του με την πόλη. Πρόσθεσε δε ότι σε ένδειξη τιμής ο δήμος έδωσε το όνομα του συνθέτη στο Δημοτικό Ωδείο της πόλης.

Στο τέλος της συναυλίας η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη, Μαργαρίτα, αναφέρθηκε στα χρόνια που έζησε ο πατέρας της στην Πάτρα, στη μαθητεία του στο Ωδείο και στη σύνθεση, σε ηλικία 11 ετών, όταν ήταν ακόμα στην πόλη, του πρώτου του τραγουδιού. Στάθηκε επίσης στο πώς στην Πάτρα πήρε το πρώτο του βιολί, ενώ ήταν και αθλητής του Ναυτικού Ομίλου.

Στη συναυλία παρευρέθηκαν επίσης ο δήμαρχος Πάτρας Κώστας Πελετίδης, οι αντιδήμαρχοι Διοίκησης - Οικονομίας Διονύσης Πλέσσας και Αθλητισμού - Πρασίνου Παναγιώτης Πετρόπουλος, δημοτικοί και διαμερισματικοί σύμβουλοι.

Επιλεκτικές ευαισθησίες

«Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα. Αυτό ακριβώς έπραξε το προηγούμενο Σάββατο η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας για μία ακόμη φορά τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως διακοσμητικά στοιχεία για το δείπνο που οργάνωσε», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σχετικά με εκδήλωση του Βρετανικού Μουσείου.

Σωστή και δίκαιη η αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού, θα έλεγε κανείς... Εμείς όμως αναρωτιόμαστε πού βρίσκονται αυτές οι ευαισθησίες όταν εδώ και καιρό χωρίς ντροπή παραχωρούνται αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία της χώρας μας ως φόντο για να πραγματοποιούνται από ντεφιλέ μόδας και γυρίσματα βίντεο κλιπ μέχρι δεξιώσεις γάμων πρώην βασιλικών οικογενειών.

Μάλλον πάνε περίπατο, γιατί πολύ απλά οι παραπάνω ενέργειες αποδεικνύουν ακόμα πιο ξεκάθαρα το τι σημαίνει να αντιμετωπίζεται η πολιτιστική κληρονομιά με αποκλειστικό κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ