Από τα καλλιτεχνικά δρώμενα την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη |
Τις επόμενες μέρες η Πρωτοβουλία Σπουδαστών Δραματικών Σχολών Θεσσαλονίκης καλεί σε ιδρυτική συνέλευση για τη συγκρότηση Συλλόγου Σπουδαστών Σχολών Χορού και Θεάτρου Θεσσαλονίκης. Οι προετοιμασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και η πρωτοβουλία απευθύνει πλατύ κάλεσμα οργάνωσης της πάλης και της διεκδίκησης σε κάθε σπουδαστή σε κρατική ή ιδιωτική σχολή χορού και θεάτρου της Θεσσαλονίκης.
Συνέχεια στις δράσεις του με αιχμή την ανάγκη επαναλειτουργίας των καλλιτεχνικών σχολών έδωσε και ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Χορού, Θεάτρου και Κινηματογράφου στην Αθήνα, που έκανε την Παρασκευή κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Πολιτισμού. «Για ακόμα μια φορά βρεθήκαμε στο δρόμο έξω από το υπουργείο Πολιτισμού διεκδικώντας να ανοίξουν οι σχολές! Συνεχίζουμε τον αγώνα μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας!», δήλωσαν οι σπουδαστές, ζητώντας να μη χαθεί και άλλος χρόνος από τις σπουδές τους.
Λίγες ώρες μετά την κινητοποίηση του Συλλόγου, σπουδαστές και σπουδάστριες που βρίσκονταν στο Σύνταγμα για καλλιτεχνική διαμαρτυρία προπηλακίστηκαν από αστυνομικές δυνάμεις.
Σε σχόλιό του, ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Χορού, Θεάτρου και Κινηματογράφου καταδίκασε το γεγονός, δηλώνοντας ότι «η ένταση της τρομοκρατίας που επιβάλλουν δεν θα καταφέρει να καταστείλει τους αγώνες. Οι διαδηλώσεις και οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν. Η καταστολή δεν θα περάσει!».
...τη στιγμή που η ΕΕ επίσημα αποφεύγει να πάρει θέση
Απαντώντας στις δηλώσεις αυτές, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είπε ότι «αυτή τη στιγμή ενώπιον της Ειδικής Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO εκκρεμεί μόνο ένα αίτημα: Το αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, που κατατέθηκε το 1984» και ότι δεν υπάρχουν μαζικά αιτήματα κρατών, ενώ πρόσθεσε πως ο Βρετανός υπουργός Πολιτισμού «επιχειρεί να υποβιβάσει την αξία των μοναδικών αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα, συγκρίνοντας το ελληνικό αίτημα με άλλες διεκδικήσεις».
Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενες δηλώσεις του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον ότι τα Γλυπτά «αποκτήθηκαν νομίμως από τον λόρδο Ελγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή», στις οποίες επίσης είχε απαντήσει η Λ. Μενδώνη, κάνοντας λόγο για «νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση των Γλυπτών από τον λόρδο Ελγιν».
Θυμίζουμε ότι στο θέμα είχε αναφερθεί και ο επίτροπος της ΕΕ Μαργαρίτης Σχοινάς, λέγοντας ότι «τα Γλυπτά ανήκουν στον Παρθενώνα». Από μερίδα του Τύπου επιχειρήθηκε να εμφανιστεί αυτή η δήλωση ως στροφή της ΕΕ στην αντιμετώπιση του θέματος των Γλυπτών, στην πραγματικότητα όμως καμία τέτοια στροφή δεν έχει υπάρξει, καθώς η επίσημη θέση της ΕΕ για το ζήτημα συνεχίζει να είναι ...«άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε».
Θυμίζουμε ότι μόλις πριν από δύο μήνες η επίτροπος της ΕΕ Μ. Γκάμπριελ εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απάντησε σε Ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ σχετικά με το αίτημα για την πλήρη και μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στον τόπο τους και στη φυσική τους θέση. Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν ότι σύμφωνα με την Οδηγία 2014/60/ΕΕ μπορεί να διαθέσει νομικά μέσα για την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών που έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφος κράτους - μέλους από την 1η Γενάρη 1993 και μετά. Επαναλαμβάνει δηλαδή το γνωστό νομικό πλαίσιο και τα προσχήματα, προκειμένου να αποφύγει να πάρει σαφή πολιτική θέση και πρωτοβουλίες για το θέμα...
Κινητοποίηση στις 6 Απρίλη
Πέρα από τις επιπτώσεις του συνεχιζόμενου lockdown στους εργαζόμενους στον χώρο του Πολιτισμού, τα σωματεία του χώρου στρέφουν το βλέμμα τους στις συνέπειες που έχει αυτό και στην Καλλιτεχνική Εκπαίδευση για χιλιάδες σπουδαστές. Στο πλαίσιο αυτό ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος καλεί σε κινητοποίηση την Τρίτη 6 Απρίλη, στις 11 π.μ. στο υπουργείο Πολιτισμού, διεκδικώντας από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου:
«Τα διαδικτυακά μαθήματα έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το διά ζώσης μάθημα. Αν υπολογίσουμε ότι και η προηγούμενη χρονιά κύλησε με αυτόν τον προβληματικό τρόπο διδασκαλίας, καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό γίνεται το ζήτημα. Ηδη μεγάλος αριθμός από τους μικρότερους σε ηλικία σπουδαστές έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές τους, με πιθανότερο ενδεχόμενο να μην ξαναξεκινήσουν οι περισσότεροι απ' αυτούς», εξηγεί ο ΠΜΣ, προσθέτοντας ότι επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας είναι και ο οικονομικός για πολλές οικογένειες και στηλιτεύοντας την έλλειψη δημόσιας και δωρεάν Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης.
Στο πνεύμα αυτό, ζητά από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα «τη συζήτηση και τις διαδικασίες για τη δημιουργία συστήματος Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης δημόσιας και δωρεάν, που θα ξεκινά από τα πρώτα παιδικά χρόνια, για τις μορφές της Τέχνης που αυτό είναι αναγκαίο, και θα καταλήγει στην πανεπιστημιακή βαθμίδα. Αμεσα πρέπει να προχωρήσει η διαδικασία αντιστοίχισης των υπαρχόντων τίτλων σπουδών με αυτούς των πανεπιστημίων, μέσα από επιτροπές των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, με κριτήρια που τα ίδια θα διαμορφώσουν».
Το Σάββατο 27 Μάρτη πραγματοποιήθηκε η ιδρυτική συνέλευση του παραρτήματος Καρδίτσας του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου. Στη διάρκεια της συνέλευσης συζητήθηκαν οι στόχοι του παραρτήματος και εξελέγη προσωρινή τριμελής διοικητική επιτροπή.