ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Μάη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΑΡ
Στρατηγική επιλογή των μονοπωλίων εν μέσω ανταγωνισμών

Ο Αλ. Τσίπρας μιλά στα εγκαίνια

MotionTeam

Ο Αλ. Τσίπρας μιλά στα εγκαίνια
Εχοντας την πλήρη στήριξη του συνόλου των αστικών πολιτικών και οικονομικών επιτελείων, ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας κήρυξε χτες την έναρξη των εργασιών κατασκευής του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP) κατά την επίσημη τελετή εγκαινίων του έργου στη Θεσσαλονίκη, υπό την παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και αξιωματούχων των υπολοίπων χωρών που συμμετέχουν στο λεγόμενο «Νότιο Διάδρομο» φυσικού αερίου.

Οπως αναμενόταν, ο πρωθυπουργός συνέδεσε την έναρξη των έργων με τη διαφαινόμενη ολοκλήρωση της πρώτης «αξιολόγησης» από τους «θεσμούς», προσπαθώντας να συντηρήσει ψεύτικες προσδοκίες στα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα περί ερχομού «καλύτερων ημερών». Ταυτόχρονα, όμως, παρείχε απόλυτες διαβεβαιώσεις προς ντόπιους και ξένους μονοπωλιακούς ομίλους και τα δυτικά ιμπεριαλιστικά κέντρα, πως η Ελλάδα μπορεί σταθερά να εξασφαλίσει τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης και να διασφαλίσει τη «διαφοροποίηση» των πηγών προμήθειας και των ενεργειακών οδών, στοιχεία που, όπως είπε χαρακτηριστικά, «αποτελούν θεμέλιο λίθο της ενεργειακής στρατηγικής της χώρας μας».

Κορόνες για τη γεωστρατηγική σημασία

Ο αγωγός ΤΑΡ αποτελεί τμήμα του μεγαλύτερου αγωγού ΤANAP και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία στις ευρωπαϊκές αγορές και το σύνολο των σωληνώσεων θα διασχίζει τη Γεωργία, την Τουρκία, την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία. Πρόκειται για έργο που υποστηρίζεται ενεργά όλα αυτά τα χρόνια από τις ΗΠΑ και την ΕΕ, καθώς εντάσσεται στην πολιτική μείωσης της ενεργειακής εξάρτησης των ευρωπαϊκών μονοπωλιακών ομίλων από τις ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου. Το έργο σε πρώτη φάση θα έχει μικρή δυναμικότητα μεταφοράς, μόλις 10 bcm το χρόνο, από το 2020 κι έπειτα, ωστόσο, η πολιτική του σημασία είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς πλέον δημιουργείται νέα όδευση και νέα πηγή προμήθειας φυσικού αερίου για την ΕΕ, που για δεκαετίες είχε μόνο ένα βασικό προμηθευτή εκτός Ευρώπης, τη Ρωσία.

Οπως σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας, ο αγωγός TAP, που «θα ανοίξει τον ζωτικής σημασίας Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, μήκους 3.500 χλμ., αποτελεί ένα εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας, όχι μόνο μεγάλης οικονομικής, αλλά και μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας», καθώς ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, ενώ επιπλέον «μπορεί να βοηθήσει, ώστε η Ενέργεια να αποτελέσει γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας για όλους, στην περιοχή μας. Και όχι εφαλτήριο για αποκλεισμούς, επικυριαρχία, κρίσεις και συγκρούσεις». Ωστόσο, η ιστορική αλλά και η σύγχρονη εμπειρία αποδεικνύει ακριβώς το αντίθετο, ότι δηλαδή η χάραξη των ενεργειακών οδών στη βάση των συμφερόντων και επιδιώξεων του κεφαλαίου, ιδιαίτερα σε κρίσιμα γεωγραφικά σταυροδρόμια όπως η Ελλάδα, μόνο όξυνση των συγκρούσεων και δεινά για τους λαούς προκαλεί...

Παρ' όλα αυτά, ο Αλ. Τσίπρας, περιγράφοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, τόνισε πως «δικαίως χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα σημαντικότερα έργα που υλοποιούνται παγκοσμίως σε ενεργειακό επίπεδο αυτήν την περίοδο», καθώς μπορεί να διασυνδεθεί με υφιστάμενους ή σχεδιαζόμενους αγωγούς, όπως ο Ελληνο-βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου (IGB), που αναμένεται να μεταφέρει φυσικό αέριο προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Στη συνέχεια, υπογράμμισε τα βήματα που γίνονται για τη μετατροπή της Ελλάδας σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο στην περιοχή, καθώς εκτός των αγωγών TAP και IGB, προωθούνται και ο Πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη και η αναβάθμιση του Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας.

Ο πρωθυπουργός στάθηκε και στα οφέλη που έχουν οι εγχώριοι επιχειρηματικοί όμιλοι πέρα από το κατασκευαστικό σκέλος του αγωγού, αφού όπως είπε, «ήδη έχουν συμβολαιοποιηθεί 270.000 τόνοι σωληναγωγών μήκους περίπου 500 χλμ., αποκλειστικά από ελληνικές επιχειρήσεις, οι ελληνικές βιομηχανίες της περιοχής θα επωφεληθούν από την επικείμενη μείωση του ενεργειακού κόστους, ενώ νέες επιχειρήσεις θα εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες για οικονομίες φάσματος, που διανοίγονται». Για να δείξει, βέβαια, ότι το έργο επιφέρει τάχα οφέλη και στους εργαζόμενους, σημείωσε και τις 8.000 άμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, αλλά και τα ανταποδοτικά οφέλη των τοπικών κοινωνιών ύψους 32 εκατ. ευρώ. Μόνο που αυτές οι θέσεις εργασίας για την κατασκευή του, που κάποτε τελειώνει, θα υπάρχουν μέχρι να κατασκευαστεί. Μετά τελειώνουν. Αλλωστε, ο αγωγός εν λειτουργία χρειάζεται ελάχιστους εργαζόμενους.

Στη χτεσινή τελετή των εγκαινίων συμμετείχε ο πρωθυπουργός της Γεωργίας G. Kvirikashvili, ο πρώτος αναπληρωτής πρωθυπουργός του Αζερμπαϊτζάν Yaqub Eyyubov, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Αλβανίας Niko Peleshi, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιος για την Ενεργειακή Ενωση Maros Sefcovic, ο Ειδικός Απεσταλμένος και Συντονιστής για τις διεθνείς ενεργειακές σχέσεις των ΗΠΑ Amos Hochstein, ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας Berat Albayrak, ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας Carlo Calenda, η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova και ο υφυπουργός της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ενέργειας της Ελβετίας Walter Steinmann. Παρευρέθηκαν, επίσης, εκπρόσωποι των εταιρειών BP, SOCAR, Snam, Fluxys, Enagas και Axpo.

Γκρίνια επειδή έχασαν τη «δόξα», καυχώνται για συμβολή στην «εθνική προσπάθεια»

Σε πλήρη συντονισμό ήταν και οι ανακοινώσεις των άλλων αστικών κομμάτων, που τόνισαν τη σπουδαιότητα του έργου, με τη ΝΔ να... «γκρινιάζει», αφού όπως ανέφερε, «η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου "ΤΑΡ" είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο που οραματίστηκε, σχεδίασε και δρομολόγησε η Νέα Δημοκρατία. Σήμερα, ο κ. Τσίπρας υποκλίνεται στο έργο αυτό. Τρέχει λαχανιασμένος να εγκαινιάσει ένα έργο που ο ίδιος συνειδητά χτυπούσε και συστηματικά υπονόμευε...».

Σε ανάλογη δήλωσή του, ο Γ. Μανιάτης, αρμόδιος της «Δημοκρατικής Συμπαράταξης» για θέματα Ενέργειας και Υποδομών, υπογράμμισε πως «η ισχυρή γεωστρατηγικά Ελλάδα, που οραματιστήκαμε και πιστέψαμε, σήμερα θεμελιώνεται» και πρόσθεσε πως ο ΤΑΡ «αποτελεί το επιστέγασμα μιας εθνικής προσπάθειας», αφού η θεμελίωσή του έγινε κατορθωτή «με αποφασιστικότητα, επιμονή και στοχοπροσήλωση ξεπεράστηκαν τα μεγάλα διεθνοπολιτικά συμφέροντα που δεν ήθελαν να διέλθει ο Νότιος Διάδρομος από την Ελλάδα...».

Ανάλογη ήταν και η δήλωση του προέδρου του Ποταμιού, Στ. Θεοδωράκη, που σημείωσε τις «χιλιάδες νέες θέσεις εργασίες», τις «εκατόν πενήντα νέες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις» που θα απορροφήσουν τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό, παράλληλα με την ενίσχυση του «γεωπολιτικού ρόλου της χώρας».

ΤΑΙΠΕΔ
Στο φουλ οι μηχανές των ιδιωτικοποιήσεων

Στα 2 δισ. ευρώ θα ανέλθουν οι εισπράξεις από τις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιας περιουσίας μέχρι το 2018, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρλα, ποσό που μάλιστα χαρακτήρισε εφικτό στόχο, μιλώντας προχτές σε εκδήλωση του ΕΒΕΑ. Πρόσθεσε ακόμη ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα αποτελέσει το βασικό πυλώνα του νέου υπερταμείου ιδιωτικοποιήσεων που θα δημιουργηθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές, ενώ εντός των στόχων για «αξιοποίηση» βρίσκονται η ΔΕΠΑ, μέρος της κρατικής συμμετοχής στα ΕΛΠΕ, ποσοστό της ΔΕΗ, τουριστικά λιμάνια και μαρίνες, αλλά και ακίνητα του Δημοσίου. Εκτίμησε ότι η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική «Fraport» θα κυρωθεί την Κυριακή από τη Βουλή και πρόσθεσε πως «επενδυτικό ενδιαφέρον» εκδηλώνεται και για άλλα περιφερειακά αεροδρόμια.

Βεβαίως, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Π. Σκουρλέτης, έχει δηλώσει ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο πώλησης ποσοστού της ΔΕΗ, αλλά και των ΕΛΠΕ, όπως και ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης, επίσης έχει πει ότι τα αεροδρόμια που δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση με τη «Fraport» θα αναβαθμιστούν ως κρατικά αεροδρόμια.

Αλλά η προπαγανδιστική τακτική της κυβέρνησης στην προώθηση της πολιτικής ενίσχυσης του κεφαλαίου με τις ιδιωτικοποιήσεις, χρειάζεται τον «καλό», που τον παίζουν οι υπουργοί, και τον «κακό» που τον παίζει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ. Ετσι γίνεται ως τώρα η δουλειά. Φαίνεται να έχουν διαμετρικά αντίθετες απόψεις, να τσακώνονται, ενώ συμφωνούν και στο τέλος γίνεται η δουλειά. Στο μεταξύ, η κυβέρνηση πασχίζει να «βγαίνει λάδι» από ευθύνες, ρίχνοντάς τες στους δανειστές και το ΤΑΙΠΕΔ και στο δύσκολο συσχετισμό.

Προετοιμάζονται και οι επόμενες

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ συνέχισε στη ρότα της κυβερνητικής πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων με τα λιμάνια, λέγοντας πως μετά τον ΟΛΠ σειρά παίρνει ΟΛΘ, για τον οποίο αναμένονται δεσμευτικές προσφορές μέχρι τέλος Αυγούστου αρχές Σεπτέμβρη, και ακολουθούν οι λιμένες Αλεξανδρούπολης και Λαυρίου και τα λιμάνια κρουαζιέρας. Σημείωσε ακόμη πως οι Κινέζοι της «Cosco» έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το κομμάτι της ναυπηγοεπισκευής, όχι μόνο για τον Πειραιά, αλλά και για τη Σύρο.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είπε πως υπάρχει ενδιαφέρον από τους ρωσικούς και τους ιταλικούς σιδηροδρόμους, και παράλληλα «μπαίνει στο τραπέζι η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών και των logistics centers». Σημείωσε πως το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου θα βγει σε διαγωνισμό άμεσα και ακολουθεί έως το τέλος του χρόνου ο διαγωνισμός για το αντίστοιχο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις ακινήτων και εκτάσεων του Δημοσίου είπε ότι μέχρι τέλος του έτους ολοκληρώνονται τα μεγάλα τουριστικά έργα σε Κασσιόπη Χαλκιδικής, ο Αστέρας Βουλιαγμένης και η Αφάντου Ρόδου, καθώς τον επόμενο μήνα θα μπουν υπογραφές για την τουριστική επένδυση της Κασσιόπης, για τον Αστέρα οι επενδυτές συμφώνησαν να καταβάλουν το συμφωνηθέν τίμημα και σε ό,τι αφορά την επένδυση στην Αφάντου είπε πως την επόμενη βδομάδα αναμένεται η συνάντηση των επενδυτών για την προώθηση της συμφωνίας παραχώρησης. Σε καλό δρόμο βρίσκονται οι συζητήσεις με την «Lamda» για την επένδυση στο Ελληνικό, ενώ σχετικά με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και το «Ελ. Βενιζέλος» είπε πως υπάρχουν καθυστερήσεις και δεν αναμένονται σύντομα εξελίξεις.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΖΑΝΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Τιμά τον κομμουνιστή ήρωα Νίκο Πλακοπίτη

Εκδήλωση μνήμης και τιμής για τον κομμουνιστή, ήρωα της εργατικής τάξης, οικοδόμο, στέλεχος του ΚΚΕ, εκτελεσμένο ανάμεσα στους 200 κομμουνιστές της Καισαριανής, Νίκο Πλακοπίτη, διοργανώνει η Τομεακή Επιτροπή Κοζάνης του ΚΚΕ, αύριο Πέμπτη, στις 8 μ.μ., στην πλατεία Σκρα. Θα μιλήσει ο Γιάννης Τασιούλας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οικοδόμων. Θα παρουσιαστεί αφιέρωμα στο εργατικό τραγούδι.

ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΚΚΕ
Εκδήλωση στη Νέα Υόρκη

Εκδήλωση πραγματοποιεί το ερχόμενο Σάββατο 21 Mάη στις 19.30 η Λέσχη Φίλων του ΚΚΕ στη Νέα Υόρκη για τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και διεθνώς και τις θέσεις του ΚΚΕ. Στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στην Αστόρια στο Kefalos Society of America, 20-41 Steinway, NY11105 θα μιλήσει ο Κώστας Παπαδάκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και ευρωβουλευτής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ