Σε κάθε περίπτωση, είναι φανερό το γεγονός ότι τα νέα παζάρια δεν αφορούν τις ίδιες τις ιδιωτικοποιήσεις και την πολιτική σε όφελος του κεφαλαίου που αυτές εξυπηρετούν, αλλά τους όρους της ιδιωτικοποίησης και την εμπλοκή σε αυτές και άλλων ενδιαφερόμενων επενδυτών. Να υπενθυμίσουμε το γεγονός ότι στους διεκδικητές των περιφερειακών αεροδρομίων (εκτός από τη γερμανική κοινοπραξία) ήταν και οι κοινοπραξίες VINCI (Γαλλία) - ΑΚΤOR (όμιλος Μπόμπολα), καθώς και η «Corporation America» (Αργεντινή) - METKA (όμιλος Μυτιληναίου).
Από την πλευρά της, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σε χτεσινή ανακοίνωση, επισημαίνει ότι «το τελευταίο διάστημα και σύμφωνα με τους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας, βρίσκεται σε διαρκή επαφή με την κοινοπραξία "Fraport AG - Slentel Ltd", η οποία επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, με την ανανέωση των εγγυητικών επιστολών συνολικού ύψους 30 εκατ. ευρώ τον Απρίλη 2015». Ομολογείται, δηλαδή, το γεγονός ότι η συμφωνία εκχώρησης των αεροδρομίων είχε προετοιμαστεί και από τη σημερινή κυβέρνηση και μάλιστα αρκετούς μήνες πριν από την κατάληξη του τρίτου μνημονίου...
Και βέβαια, αντίστοιχες συνεννοήσεις και παζάρια βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και μήνες και για τις άλλες κρατικές επιχειρήσεις και υποδομές. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι χαρακτηριστική και η δήλωση (Μάης 2015) από το διευθύνοντα σύμβουλο της «APM Terminals» (του ομίλου «Moller-Maersk») που διεκδικεί τον ΟΛΠ: «Βέβαια, είμαστε ενήμεροι για τις αναταραχές στην οικονομική κατάσταση της χώρας και τις λαμβάνουμε υπόψη, αλλά αυτό δεν είναι κάτι που μας αποθαρρύνει»... Σε κάθε περίπτωση, τα παζάρια της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις δε συνδέονται μόνο με το τρίτο μνημόνιο και με τη δανειακή σύμβαση που το συνοδεύει, αλλά αντίθετα είχαν ξεκινήσει μήνες πριν, στην πραγματικότητα από την πρώτη στιγμή της «αριστερής» διαχείρισης.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο νέο μνημόνιο:
«Οι αρχές θα εγκρίνουν το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων» (Asset Development Plan - ADP) που ενέκρινε το ΤΑΙΠΕΔ στις 30/7/2015), δηλαδή πάντα στην περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και πριν από το «κλείσιμο» του μνημονίου. Μάλιστα, το εν λόγω έγγραφο παρατίθεται ως προσάρτημα στο μνημόνιο, αποτελεί, δηλαδή, συστατικό τμήμα της αντιλαϊκής συμφωνίας. Οπως αναφέρεται, το «σχέδιο αξιοποίησης θα επικαιροποιείται σε εξαμηνιαία βάση και θα εγκρίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργικό συμβούλιο».
Η «κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα εξαγγείλουν δεσμευτικές ημερομηνίες» για ΟΛΠ και ΟΛΘ το αργότερο μέχρι τα τέλη Οκτώβρη 2015, καθώς και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ROSCO και μάλιστα «χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού». Από την πλευρά της, η εταιρεία «Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι» έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη συνδυασμένη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της επισκευαστικής ROSCO και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
Eurokinissi |
Παράλληλα, στους επόμενους μήνες θα αρχίσουν να «τρέχουν» και τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ. Τα νέα εκκαθαριστικά σημειώματα της Εφορίας αποστέλλονται τον Οκτώβρη του 2015 και η τελευταία δόση προβλέπεται για το Φλεβάρη του 2016.
Επίσης, αυξάνεται από το φετινό εκκαθαριστικό η προκαταβολή φόρου των αγροτών από το 27,5% στο 55% (φορολογικό έτος 2014). Με την επαναφορά του συντελεστή στο 55%, χιλιάδες αγρότες που ήδη έχουν υποβάλλει τις φετινές φορολογικές δηλώσεις και ήδη έχουν λάβει τα εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος, θα παραλάβουν νέα τροποποιημένα εκκαθαριστικά, με τα οποία θα καλούνται να πληρώσουν επιπλέον προκαταβολή φόρου εισοδήματος έναντι του επόμενου έτους.
«Σου αποστέλλω αυτήν την επιστολή για να ζητήσω την άμεση και πλήρη εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου - ως πέμπτου παράγοντα στο πλαίσιο του λεγόμενου "κουαρτέτου των πιστωτών" - στην τακτική διαδικασία αξιολόγησης ως προς την εφαρμογή της δανειακής συμφωνίας ανάμεσα στην Ελληνική Δημοκρατία και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και τις συνοδευτικές προϋποθέσεις πολιτικών που δίνουν υπόσταση στη δήλωση του Euro Summit στις 12 Ιουλίου 2015», γράφει ο Αλ. Τσίπρας και ακολουθεί η αιτιολόγηση του ...αιτήματος:
Ευρωπαϊκό κεκτημένο είναι η φτώχεια, τα συσσίτια, είναι οι μισθοί πείνας, η ανεργία, οι εξώσεις και κατασχέσεις, είναι η «ευελφάλεια», είναι τα mini jobs, τα συμβόλαια μηδενικών ωρών... Είναι όλα όσα εγγυάται η «οικονομική πολιτική» ή καλύτερα η στρατηγική της ΕΕ, που τόσο υπολήπτεται η κυβέρνηση. Ολα αυτά δεν είναι άγνωστα στο Ευρωκοινοβούλιο, τα έχει επικυρώσει. Δεν έπεσε άλλωστε απ' τον ουρανό. Συντίθεται από στελέχη κομμάτων που κυβερνούν στα κράτη - μέλη της ΕΕ και υλοποιούν, με σιδερένια πειθαρχία σε βάρος των λαών, υπέρ των μονοπωλίων, τη στρατηγική που σε επίπεδο ΕΕ συνομολογούν. Οργανο του κεφαλαίου είναι και το Ευρωκοινοβούλιο, τη δημοκρατία του κεφαλαίου προασπίζει, τα συμφέροντα του κεφαλαίου επίσης, όπως και η κυβέρνηση, που ζητά μια ακόμη επιβεβαίωση ότι καλώς προωθεί αυτά τα συμφέροντα.
Κι επίσης δεν πάει καιρός που το Ευρωκοινοβούλιο επιστέγασε την πρωτοβουλία του για έλεγχο της τρόικας, με πλήρη νομιμοποίηση των πεπραγμένων της, της μνημονιακής πολιτικής ως τμήματος της ευρωενωσιακής στρατηγικής, ως αναγκαίας για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός ανακάλεσε τις εγκρίσεις των τεχνικών μελετών καθώς, όπως είπε, η εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός» έχει παραβεί τους όρους των τεχνικών μελετών που αφορούν το έργο. Αυτό μεταφράζεται σε ένα προσωρινό σταμάτημα των εργασιών της εταιρείας στις Σκουριές, καθώς της δίνεται η δυνατότητα μέσα σε ένα χρόνο να υποβάλει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση κάθε αναγκαίας άδειας για την εγκατάσταση και λειτουργία της μεταλλουργίας χρυσού και την τεκμηρίωση ότι εκπληρώνονται οι όροι δημοσίου συμφέροντος. Υπερασπιζόμενος την πολιτική παράδοσης του ορυκτού πλούτου της χώρας στα μονοπώλια, ο Π. Σκουρλέτης σημείωσε ότι «για την κυβέρνηση οι επενδύσεις είναι καλοδεχούμενες, είναι απαραίτητες, αναγκαίες, αλλά πρέπει και οι εταιρείες να σέβονται τους όρους με τους οποίους έχουν δεσμευτεί, έτσι ώστε να μη θίγονται το δημόσιο συμφέρον και το περιβάλλον».