Σάββατο 26 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
Από μέρα σε μέρα

Τα θρησκευτικά ...

Θεατής ενός ακόμα επεισοδίου στο σίριαλ της διαμάχης μεταξύ κυβέρνησης και εκκλησίας έγινε ο ελληνικός λαός τη βδομάδα που πέρασε. Αυτή τη φορά αφορμή στάθηκε το ενδεχόμενο εξαίρεσης από τις εξετάσεις της Β` και Γ` Λυκείου του μαθήματος των θρησκευτικών. Η αντίδραση της Ιεραρχίας άμεση και αναμενόμενη. Η απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής, όπως ανακοινώθηκε από τον μητροπολίτη Ανθιμο, σαφέστατη: «Θα αγωνιστούμε σθεναρά για τη μη εξαίρεσή του». Από την πλευρά της η κυβέρνηση τήρησε σιγήν ιχθύος. Η περιβόητη απαντητική επιστολή του υπουργού Παιδείας προς την Ιεραρχία δε δόθηκε στη δημοσιότητα, με αποτέλεσμα να στηθεί ένα γαϊτανάκι φημών και ανεπίσημων πληροφοριών για το περιεχόμενό της. Σύμφωνα με κάποιες απ' αυτές τις πληροφορίες, με την επιστολή γνωστοποιήθηκε η απόφαση της κυβέρνησης να εξαιρέσει το μάθημα από τις εξετάσεις, ενώ διαβεβαιώθηκε η Ιεραρχία πως αυτό δεν πρόκειται να υποβαθμιστεί.

Κύκλοι της Ιεραρχίας διέρρεαν πως στην επιστολή αναφέρεται ότι τα θρησκευτικά θα αποτελούν στο εξής μάθημα ειδικής βαρύτητας για όσους επιθυμούν να εισαχθούν στις θεολογικές σχολές. Κύκλοι του υπουργείου Παιδείας διέψευδαν τις φήμες αυτές και πάει λέγοντας. Το σκηνικό αποπροσανατολισμού του λαού από ζητήματα μείζονος σημασίας, εν προκειμένω της παιδείας και της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, η ουσία της οποίας παραμένει αναλλοίωτη, στήθηκε με τα ίδια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν και στο θέμα των ταυτοτήτων και λειτούργησε με τους ίδιους πρωταγωνιστές.

Κι αν βέβαια κανείς δεν άρθρωσε λέξη για το τι εξυπηρετεί όλη αυτή η «φασαρία», άλλο τόσο κανείς (πλην του ΚΚΕ) δε μίλησε για τα κύρια ζητήματα που άπτονται της διδασκαλίας αυτής καθεαυτής του εν λόγω μαθήματος, με τη μορφή που ως τα σήμερα έχει. Μια διδασκαλία - αντανάκλαση στον ευαίσθητο χώρο του σχολείου των σχέσεων κράτους - εκκλησίας, έστω κι αν αυτή δεν αποτελεί παρά παρανυχίδα στα γαμψά νύχια που χώνει στο σώμα της ελληνικής κοινωνίας η μεταξύ τους αρρωστημένη σύμφυση.

Γιατί πώς αλλιώς να εξηγηθούν: Η σπατάλη εκατοντάδων διδακτικών ωρών για το βομβαρδισμό των μαθητών με μια πληθώρα άχρηστων, ανορθολογικών, ανιστόρητων και αντιεπιστημονικών απόψεων, που μάλιστα έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με το γνωστικό αντικείμενο άλλων μαθημάτων. Η καθ' έδρας προπαγάνδιση και προσπάθεια επιβολής θρησκευτικής συνείδησης. Η άσκηση ενός ιδιότυπου προσηλυτισμού, στα πλαίσια ενός κράτους όπου ο προσηλυτισμός θεωρείται αδίκημα και η ανεξιθρησκία κατοχυρώνεται συνταγματικά.

Θα μπορούσε ωστόσο να είναι αλλιώς. Αντιγράφουμε από την πρόταση του ΚΚΕ: «Η γνώση των όρων και διαδικασιών που επιδρούν, διαμορφώνουν και καθορίζουν την κοινωνική συνείδηση, όπως η θρησκευτική, μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να πάρει τη θέση του με επιστημονικό τρόπο μέσα στο σχολείο, μέσα από το μάθημα της ιστορίας, της κοινωνιολογίας, της φιλοσοφίας».

Η εφαρμογή όμως της παραπάνω πρότασης προϋποθέτει ένα «άλλο» σχολείο, που θα πηγάζει και θα υπηρετεί τις ανάγκες του λαού και των παιδιών του. Προϋποθέτει ριζική αναμόρφωση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος, που είναι κομμένο και ραμμένο στους στόχους της άρχουσας τάξης για μαθητές - αυριανούς εργάτες υποταγμένους και αμόρφωτους, που θα έχουν γαλουχηθεί με το συμβιβασμό, τη μοιρολατρία και την εγκαρτέρηση, εν αναμονή της επουράνιας ανταμοιβής. Χαρακτηριστικά που ευφραδείς θεολόγοι - πλην φωτεινών εξαιρέσεων - διδάσκουν στα παιδιά του λαού ως αρετές.

Αυτές τις προϋποθέσεις γι' αυτό το «άλλο» σχολείο, ο λαός και τα παιδιά του πρέπει και μπορούν να τις εξασφαλίσουν επιμένοντας στον αγωνιστικό τους προσανατολισμό. Οσο για τη «διαμάχη» κυβέρνησης - εκκλησίας επί θεμάτων παιδαγωγικής, ας θυμηθούν τη στάση και των δύο στη διάρκεια των μαθητικών κινητοποιήσεων. Ας θυμηθούν και τα μαθητοδικεία και τα από αμβώνος κηρύγματα υποταγής...


Βάσω ΝΙΕΡΗ




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org