Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση στην 9η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ).
-- Κινητοποιήσεις μαθητών των Μουσικών Σχολείων.
-- Για τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος και το άρθρο 16.
-- Αρθρογραφία μπροστά στο 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ.
Ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει σήμερα αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση που έκανε ο Κώστας Θεοδωρόπουλος εκ μέρους της Εκτελεστικής Γραμματείας, και θα συνεχίσει σε επόμενα φύλλα του να δημοσιεύει υλικά από την Πανελλαδική Συνάντηση.
«1. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει τον οικονομικό στραγγαλισμό των σχολών μας! Φέρνει νέο κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος δεν προβλέπει ούτε ένα ευρώ παραπάνω για την Εκπαίδευση, παγιώνει την υποχρηματοδότηση των σχολών μας και μαζί με αυτή τις τεράστιες ελλείψεις σε καθηγητές, σε υποδομές, συγγράμματα και εργαστηριακό εξοπλισμό! Με το νέο κρατικό προϋπολογισμό η κυβέρνηση κλείνει το δρόμο προς τη μόρφωση για τους μετεγγραφέντες και τους εστιακούς φοιτητές, πετώντας τους έξω από τις σχολές και τις εστίες. Ενώ την ίδια στιγμή δίνει προκλητικά πακέτα εκατομμυρίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους, μέσω χρηματικών ενισχύσεων, φοροαπαλλαγών και δεκάδων άλλων διευκολύνσεων! Στους ομίλους μειώνουν τους φόρους ενώ για τις οικογένειές μας μόνο αυτοί αυξάνονται. Μάλιστα, με θράσος η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ παρουσιάζει ως φάρμακο στην υποχρηματοδότηση τις χορηγίες μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων! Να εξαρτιέται δηλαδή το δικαίωμά μας στη μόρφωση από τους κάθε λογής ομίλους - "φιλάνθρωπους" που θα έχουν λόγο στο πρόγραμμα σπουδών και θα καθορίζουν την έρευνά μας για τα δικά τους κέρδη!
2. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προωθεί αποφασιστικά τη μεγαλύτερη επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων! Την ίδια στιγμή προσβάλλει τη νοημοσύνη και δοκιμάζει την υπομονή μας, προσπαθώντας να εμφανιστεί ως υπερασπιστής του δημόσιου χαρακτήρα της Εκπαίδευσης σε αντίθεση με τη ΝΔ που προτάσσει ευθέως την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων με την αναθεώρηση του άρθρου 16. Εχουμε πείρα από τέτοιες κοκορομαχίες! Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα κάλπικα καβγαδάκια τους, η όλη συζήτηση που έχει ανοίξει γύρω από το θέμα, γίνονται για να κρύψουν ότι στην πράξη και οι δύο:
ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ δεν νοιάζονται για τους χιλιάδες Ελληνες που σπουδάζουν στο εξωτερικό αλλά για το πώς θα οικονομήσουν οι έμποροι της γνώσης από Ελληνες και αλλοδαπούς φοιτητές, πώς θα εμπεδωθεί ότι η Παιδεία είναι πανάκριβο εμπόρευμα και όχι δικαίωμα.
3. Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση κλείνει τα αυτιά της όταν πρόκειται για τις διεκδικήσεις μας, ενώ τα ανοίγει διάπλατα προκειμένου να ικανοποιήσει τα αιτήματα για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Γι' αυτό και φέρνει νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση που ενισχύει την υποχρηματοδότηση, εντείνει την κατηγοριοποίηση των αποφοίτων και υποβαθμίζει τις σπουδές μας! Μάλιστα, προχωράει ένα βήμα παραπέρα στην ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας στις σχολές, ανοίγοντας το δρόμο για τη γενίκευση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα, όπως, για παράδειγμα, με τη συγχώνευση του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ της Μακεδονίας!
Γι' αυτό και πρέπει μέσα από κάθε έτος και σχολή να ακουστεί ένα μεγάλο ΟΧΙ στο νέο νομοσχέδιο και ένα μεγάλο ΝΑΙ στην πραγματική, ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών μας! Που σημαίνει αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών μας, κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, πρακτική άσκηση και έρευνα προς όφελος των οικογενειών μας και του λαού, ένα πτυχίο για κάθε επιστημονικό αντικείμενο!
4. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εναρμονίζει το πτυχίο μας με την εργασιακή ζούγκλα που θα αντιμετωπίσουμε ως αυριανοί εργαζόμενοι. Προχωρά στην αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, κάνει το πτυχίο διαβατήριο για την ανεργία και εμάς πελάτες σε ένα ατελείωτο κυνήγι πιστοποιητικών για να δουλέψουμε! Διαμορφώνει εργαζόμενους και επιστήμονες κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων και στρώνει το κόκκινο χαλί στους ομίλους για να αυξήσουν τις μπίζνες μέσα στις σχολές! Γι' αυτό και πετάει, σε αγαστή συνεργασία με τις διοικήσεις, έξω την παιδαγωγική επάρκεια από το πτυχίο των καθηγητικών σχολών σε πιστοποιητικό επί πληρωμή. Γι' αυτό και πολλαπλασιάζουν τα εμπόδια στους αποφοίτους μηχανικούς με πολλαπλές εξετάσεις και πανάκριβες πιστοποιήσεις, βάζοντάς τους να δουλέψουν ως δόκιμοι μηχανικοί χωρίς δικαιώματα! Γι' αυτό και μιλάνε για ίδρυση δικηγορικής σχολής μετά τη Νομική και για περιορισμό του ποσοστού των αποφοίτων που περνάνε τις εξετάσεις για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος!
Εμείς όμως έχουμε διαφορετική γνώμη! Κόντρα στα σχέδιά τους θέλουμε όλη η γνώση να είναι μέσα στο πτυχίο! Το πτυχίο μας να είναι μοναδική προϋπόθεση για πλήρη πρόσβαση στο αντικείμενο εργασίας με δικαιώματα! Θέλουμε ουσιαστική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών μας για να μας κατοχυρώνεται με ουσιαστικό τρόπο όλη η απαραίτητη γνώση μέσα στο πτυχίο καθολικά και δωρεάν!
Στην ίδια κατεύθυνση, κυβέρνηση και διοικήσεις προχωράνε σε αντιδραστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, με συγχωνεύσεις μαθημάτων, κατάργηση εργαστηρίων, εισδοχή νέων μαθημάτων με περιεχόμενο προσαρμοσμένο στην κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων! Χρειάζεται να παρακολουθήσουμε στενά αυτές τις εξελίξεις μέσα σε κάθε τμήμα! Να αξιοποιήσουμε τη συμμετοχή εκλεγμένων συνδικαλιστών στα όργανα διοίκησης ως άλλο ένα μέσο πίεσης, αποκάλυψης του χαρακτήρα αυτών των αλλαγών. Να οργανώσουμε τη μαζική απάντηση του συλλόγου, με βασικό αίτημα την ουσιαστική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών μας στην υπηρεσία των αναγκών μας. Το παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ είναι χαρακτηριστικό, όπου οι συναγωνιστές μας κατήγγειλαν και αποκάλυψαν από την πρώτη στιγμή το χαρακτήρα των αλλαγών, επεξεργάστηκαν πλαίσιο αιτημάτων, διεκδίκησαν ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών, οργάνωσαν τον αγώνα τους μέσα από Γενικές Συνελεύσεις, συνελεύσεις ετών και κινητοποιήσεις. Ετσι κατάφεραν να πετύχουν σημαντικές τροποποιήσεις με βάση τις διεκδικήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ξεμπέρδεψαν μια και καλή με την αντιδραστική κατεύθυνση των αλλαγών. Γι' αυτό είναι υπόθεση του συλλόγου τώρα να μην επαναπαυτεί αλλά πιο δυναμικά να οργανώσει τον αγώνα του για ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών.
5. Αντί για Ερευνα στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών γίνεται έρευνα κατά παραγγελία των επιχειρήσεων και του ΝΑΤΟ. Κυβέρνηση και ιμπεριαλιστές θέλουν να χρησιμοποιήσουν την έρευνά μας για τους σκοπούς τους, που είναι βαμμένοι με το αίμα των λαών! Να κάνουμε πρακτική άσκηση, έρευνα, να θέτουμε τις γνώσεις μας στο πώς θα βελτιωθούν οι πολεμικοί εξοπλισμοί, πώς θα δικαιολογούνται τα εγκλήματά τους στην κοινή γνώμη! Να αξιοποιούμε τα νέα τεχνολογικά δεδομένα για την ανάπτυξη των πολεμικών συστημάτων του ΝΑΤΟ, ώστε πιο αποτελεσματικά να δολοφονεί τους λαούς! Αυτό αποδεικνύουν τα μνημόνια συνεργασίας που έχουν ήδη υπογράψει το ΑΠΘ, το Πανεπιστήμιο Κρήτης αλλά και οι συνεργασίες συγκεκριμένων καθηγητών με το ΝΑΤΟ! Εμείς θέλουμε να μάθουμε ολοκληρωμένα το αντικείμενό μας, με σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό. Δεν ανεχόμαστε το μυαλό μας, οι κόποι μας να αξιοποιούνται για να σπέρνουν δυστυχία, θέλουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία και τις ανάγκες του λαού μας για την ευημερία και την πρόοδό του. Παλεύουμε για Ερευνα που να υπηρετεί τις ανάγκες του λαού μας, κόντρα στο σχέδιο της κυβέρνησης η Ερευνα να υπηρετεί τα επικίνδυνα ιμπεριαλιστικά σχέδια!».
«Ολοι όσοι καταλαβαίνουν πως "αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο", αλλά νομίζουν πως "δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά", τους καλούμε να σκεφτούν:
Εάν "δεν μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση στις σχολές" γιατί η κυβέρνηση στέλνει τα ΜΑΤ στους φοιτητές που κινητοποιούνται, συλλαμβάνει αγωνιστές, συκοφαντεί την πάλη μας;
Εάν "οι απεργίες δεν έχουν αποτέλεσμα" γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μαζί με εργατοπατέρες, τις συμβιβασμένες ηγεσίες της ΓΣΕΕ έκαναν τα πάντα για να υπονομεύσουν το ενιαίο απεργιακό μέτωπο των εργαζομένων και να τους τρομοκρατήσουν; Φτάνοντας στο σημείο ασφαλίτες να τους απειλούν με όπλα, να παρακολουθούν και να φρουρούν συνέδρια Εργατικών Κέντρων από τους ίδιους τους εργαζόμενους, να βγάζουν 9 στις 10 απεργίες παράνομες!
Αλλωστε γι' αυτό κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και Νέα Δημοκρατία από κοινού επιτίθενται στο άσυλο και στους αγώνες μας. Δεν τους έπιασε ξαφνικά ο πόνος για τα φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας ούτε για τη διακίνηση των ναρκωτικών μέσα στα πανεπιστήμια! Αλλωστε, διακίνηση ναρκωτικών γίνεται ακόμα και στις πιο καλά φρουρούμενες περιοχές, μέχρι και λίγα μέτρα απόσταση από αστυνομικά τμήματα στην πόλη της Αθήνας! Ενώ η ίδια κυβέρνηση που τη μία μέρα χύνει κροκοδείλια δάκρυα για το φαινόμενο, την αμέσως επόμενη διαλύει με την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση τα "στεγνά" προγράμματα απεξάρτησης, καλλιεργεί την ανοχή στα ναρκωτικά, προαναγγέλλει τη "χορήγηση υποκατάστατων ναρκωτικών ή ναρκωτικών για μείωση βλάβης στους πανεπιστημιακούς χώρους", δηλαδή τη μετατροπή των ΑΕΙ σε χώρους κρατικής διανομής της πρέζας! Αυτό που πραγματικά τους ενόχλησε και τους ενοχλεί είναι το δικαίωμά μας να οργανώνουμε μέσα από τους συλλόγους μας την αντεπίθεσή μας κόντρα στην πολιτική που και οι δύο υπηρετούν όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο, όσο κι αν τσακώνονται μέσα στη Βουλή σαν τα κοκόρια! Γι' αυτόν το λόγο τσουβαλιάζουν φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας με τους αγώνες μας. Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Νέα Δημοκρατία χτυπάνε και συκοφαντούν τους αγώνες μας, καταστέλλουν και τρομοκρατούν τους φοιτητές για να δώσουν "άσυλο" στους επιχειρηματικούς ομίλους για να κάνουν ανενόχλητοι τις μπίζνες τους στο πανεπιστήμιο!».
Εκτιμώντας τη δράση του ΜΑΣ, τονίστηκε ότι στο διάστημα από την περσινή συνάντηση έγιναν θετικά βήματα στους άξονες που τέθηκαν ως βασικοί στην αγωνιστική παρέμβασή του:
Ημερίδα με θέμα «Σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια» διοργανώνει η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σήμερα Τετάρτη στις 6 μ.μ., στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας.
Στην εκδήλωση καλούνται να συμμετάσχουν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εισήγηση από την Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων και παρεμβάσεις από το Σωματείο Οικοδόμων, το Σωματείο Πολιτικών Μηχανικών, την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών.
Κινητοποίηση χτες στο κέντρο της Αθήνας από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς
Eurokinissi |
Κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε προχτές το βράδυ ότι στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή δεν θα περιλαμβάνεται η διάταξη για τις αλλαγές στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία. Από την πλευρά τους, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί δήλωναν χτες ότι η υπαναχώρηση του υπουργείου είναι αποτέλεσμα των αγώνων τους και ότι βρίσκονται σε επαγρύπνηση απέναντι σε κάθε ρύθμιση που χτυπά τη φυσιογνωμία και λειτουργία των σχολείων αυτών, διεκδικώντας ταυτόχρονα την κάλυψη όλων των αναγκών και ελλείψεων, την κατοχύρωση των αποφοίτων τους.
Ετσι, πραγματοποίησαν την προγραμματισμένη για χτες διαμαρτυρία τους και έδειξαν στην πράξη την αξία των σχολείων αυτών, τον ανεξάντλητο πλούτο της μαθητικής δημιουργίας, αλλά και την αποφασιστικότητα και την επιμονή τους για την υπεράσπιση των σχολείων τους, για τη διεκδίκηση των αιτημάτων τους. Για περισσότερες από τρεις ώρες, στη σκηνή που στήθηκε στην πλατεία Συντάγματος εναλλάσσονταν μαθητικά σχήματα από Μουσικά Σχολεία, που ερμήνευσαν όλα τα είδη της μουσικής, ενώ συμμαθητές τους από Καλλιτεχνικά Σχολεία παρουσίασαν μουσικοχορευτικά δρώμενα.
Eurokinissi |
-- Αρχικά διευκρινίζουμε ότι δεν εννοούμε αν η πρόταση πάλης που καταθέτουν σε μια Γενική Συνέλευση οι συνδικαλιστές του ΜΑΣ μπορεί να υπερψηφιστεί από την πλειοψηφία των φοιτητών. Αυτό εξάλλου γίνεται και είναι αποτέλεσμα της πρωτοπόρας δράσης των δυνάμεων της ΚΝΕ στους συλλόγους.
Το συνεκτικό πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, το οποίο θέτει την αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική γραμμή πάλης στο φοιτητικό κίνημα, τους στόχους και τα μέτωπα πάλης, τις ενιαίες διεκδικήσεις των φοιτητών, δεν μπορεί να υιοθετηθεί αυτόματα και ενιαία στους συλλόγους από τους φοιτητές γιατί αντικειμενικά υπάρχει μεγάλη ανομοιομορφία στη σκέψη, τον προβληματισμό, την πολιτική στάση των φοιτητών, στο συσχετισμό των συλλόγων.
Πριν τρεις μέρες πραγματοποιήθηκε η 9η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών. Για την προετοιμασία της έγινε σημαντική προσπάθεια ώστε να φτάσει σε χιλιάδες φοιτητές το κάλεσμα του ΜΑΣ, να γίνουν ακόμη περισσότεροι οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι που θα συμμετέχουν. Αυτή η σημαντική προσπάθεια αποτυπώθηκε στη συμμετοχή 61 συλλόγων (από 44 πέρσι) στην Πανελλαδική Συνάντηση.
Η πλειοψηφία της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» σε ένα Διοικητικό Συμβούλιο ενός συλλόγου ή η υπερψήφιση του πλαισίου πάλης που καταθέτουν οι συνδικαλιστές του ΜΑΣ σε μια Γενική Συνέλευση, αν και σημαντικά, δεν αρκούν ώστε οι φοιτητές να μάθουν, να καταλάβουν και να δραστηριοποιηθούν ενεργά σε αυτήν την προσπάθεια.
Η πρωτοπόρα δράση του ΜΑΣ στους φοιτητικούς συλλόγους αναγνωρίζεται πλατιά από τους φοιτητές, αποτελεί εξάλλου το πιο ζωντανό κομμάτι του φοιτητικού κινήματος και είναι θετικό το γεγονός ότι αυτό το έχει κατοχυρώσει το ΜΑΣ με τη δράση του και την πολύμορφη αγωνιστική του παρέμβαση.
Το ζήτημα λοιπόν είναι πώς αυτό που εκφράζει το συνεκτικό - διεκδικητικό πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή του συνδικαλιστές μέλη της ΚΝΕ και άλλοι αγωνιστές στην Εκτελεστική και Πανελλαδική Γραμματεία του ΜΑΣ, θα υιοθετείται από όλο και περισσότερους φοιτητές.
Αυτή η προσπάθεια δεν γίνεται στο «κενό». Ερχεται σε κάθε φάση κόντρα στις συνθήκες που επικρατούν μέσα στα ιδρύματα και το φοιτητικό κίνημα, τα σχέδια του αντιπάλου. Ολα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα έναν συμβιβασμό των φοιτητών με τη σημερινή κατάσταση, τη δυσκολία να δουν πώς μπορεί η πάλη τους να συμβάλλει στην κατάκτηση δικαιωμάτων, να σκεφτούν έξω από τα όρια του συστήματος.
Σε αυτό ρόλο παίζει ότι το πανεπιστήμιο αποτελεί χώρο παραγωγής και αναπαραγωγής της αστικής ιδεολογίας. Ο συμβιβασμός με την «αιωνιότητα του καπιταλισμού», τα ιδεολογήματα περί «τέλους της ταξικής πάλης και της εποχής των επαναστάσεων», η συστράτευση των φοιτητών με τους στόχους της αστικής τάξης, αποτελούν παράγοντες που όχι μόνο διδάσκονται οι φοιτητές μέσα από τα επιστημονικά συγγράμματα και από τους καθηγητές τους, αλλά καλούνται και οι ίδιοι να στηρίξουν ως τωρινοί φοιτητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι.
Ξεχωριστό ρόλο στην ενσωμάτωση παίζει και η ίδια η προπαγάνδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για τον χαρακτήρα της, προπαγάνδα που επιδρά σημαντικά. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί φοιτητές που εναντιώθηκαν στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στηρίζοντας το πλαίσιο πάλης και διεκδικήσεων που πρόβαλε το ΜΑΣ ενόψει της εξέλιξης, αρκετοί μάλιστα υιοθετώντας τις διεκδικήσεις και συμβάλλοντας στη διαπάλη στις Γενικές Συνελεύσεις ενάντια σε λογικές και δυνάμεις που αποδυνάμωναν τον αγώνα. Αυτό το γεγονός από μόνο του δεν ήταν αρκετό για να απαντηθούν προβληματισμοί όπως «την κυβέρνηση την πιέζουν οι απ' έξω», «κάτι δίνει, προσπαθεί, δεν είναι σαν τους άλλους».
Επίσης ο αρνητικός συσχετισμός, που επικρατεί χρόνια στο φοιτητικό κίνημα και εκφράζεται και με την πλειοψηφία των ΔΑΠ και ΠΑΣΠ στα όργανα των συλλόγων όπως και με την υπολογίσιμη (παρά τη μεγάλη πτώση) δύναμη του οπορτουνισμού, έχει οδηγήσει στην επικράτηση εκφυλιστικών φαινομένων στους συλλόγους που απωθούν φοιτητές από τις συλλογικές διαδικασίες, δεν συμβάλλουν ώστε οι φοιτητές να νιώθουν το φοιτητικό τους σύλλογο αποκούμπι και μέσο στην προσπάθεια που κάνουν για να μορφωθούν.
Την ίδια στιγμή, η υποχώρηση του εργατικού κινήματος, η απόσταση που υπάρχει στις νέες ηλικίες από περιόδους ανόδου της ταξικής πάλης και αγώνων, δεν βοηθούν ώστε μέσα και από την προσωπική πείρα που έχουν να απαντούν προβληματισμούς που συχνά θέτουν, π.χ. «εάν ο αγώνας έχει αποτέλεσμα», «εάν θα μας ακούσουν». Αυτό ενισχύεται και με τις προσπάθειες του αντιπάλου να συκοφαντήσει, να καταστείλει και να υπονομεύσει τους αγώνες των φοιτητών. Η συζήτηση περί ανομίας στα πανεπιστήμια, το πλάγιο χτύπημα του ασύλου από την κυβέρνηση και το άμεσο από τη ΝΔ, η άμεση καταστολή στους φοιτητικούς αγώνες και η καραμέλα που όλοι μαζί αναμασούν περί «υποκινούμενων κομματικών αγώνων», είναι πλευρές αυτής της προσπάθειας. Αποτυπώνουν εκτός των άλλων πως ο αντίπαλος δεν εφησυχάζει, όποια σπίθα αγώνα διακρίνει θέλει να τη σβήσει.
Η δική μας δράση μπορεί να βάλει εμπόδια σε αυτήν την προσπάθεια. Πιο πολλές εστίες αντίστασης, διεκδίκησης και αγώνα να ανάψουν σε κάθε αμφιθέατρο. Η παρέμβαση των δυνάμεων της ΚΝΕ με οργανωμένο, πολύμορφο και πολύπλευρο σχέδιο σε κάθε τμήμα και σχολή, όπως θέτουν και οι Θέσεις 15 και 16 του ΚΣ, μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο ώστε να πολλαπλασιαστούν οι όποιες θετικές εργασίες στο φοιτητικό κίνημα, να αποκρυσταλλωθούν αυτές και με τη μεγαλύτερη συσπείρωση συλλόγων και φοιτητών στο ΜΑΣ.
Τα αποτελέσματα από τη συνδυασμένη δουλειά που άνοιξαν οι δυνάμεις της ΚΝΕ την προηγούμενη χρονιά μέσα από πολλά κανάλια για το μέλλον του αποφοίτου (ανακοινώσεις της ΚΝΕ, διαμόρφωση πλαισίων πάλης, δράση στους φοιτητικούς συλλόγους με εργατικά σωματεία, οργάνωση εκδηλώσεων και συσκέψεις) και εκφράστηκαν σε ορισμένους χώρους με άνοδο της συμμετοχής στις φοιτητικές εκλογές και άνοδο του ψηφοδελτίου της «Πανσπουδαστικής ΚΣ», είναι μια πολύτιμη πείρα. Αποδεικνύει πως ο οργανωμένος συνδυασμός προβολής θέσεων, διεκδικήσεων, μετώπων πάλης από τις δυνάμεις της ΚΝΕ, η ιδεολογική - πολιτική παρέμβαση στις σχολές με όλες τις μορφές δράσης, αφήνουν αποτύπωμα ώστε πιο πολλοί νέοι να επιλέγουν το δρόμο του αγώνα.
Η αλλαγή συσχετισμών στους συλλόγους, ώστε πιο πολλοί σύλλογοι να συσπειρωθούν στο ΜΑΣ, είναι στο επίκεντρό μας. Η πείρα που προκύπτει τα τελευταία χρόνια από τους περισσότερους συλλόγους που πλειοψηφεί το ψηφοδέλτιο της «Πανσπουδαστικής» και τη συσπείρωση συλλόγων στο ΜΑΣ αποτυπώνει πως αυτή η δουλειά είναι αποτέλεσμα της σταθερής, μαχητικής, σχεδιασμένης δράσης των δυνάμεων της ΚΝΕ μαζί με άλλους αγωνιστές φοιτητές στον σύλλογο.
Παρά τη διαλυτική κατάσταση και τον αρνητικό συσχετισμό που παραμένουν στο φοιτητικό κίνημα, οι αγώνες που αναπτύχθηκαν το προηγούμενο διάστημα συντονίστηκαν, οργανώθηκαν από τις δυνάμεις του ΜΑΣ με τη σημαντική συμβολή των κομμουνιστών. Οπως επίσης οι σύλλογοι που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, παρότι με ανομοιομορφίες, μετρούν βήματα στην οργάνωση, στη μαζικότητα, στην αντιμετώπιση εκφυλιστικών φαινομένων, στην πολύμορφη δράση για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τους φοιτητές.
Επιδίωξή μας είναι μέσα στην πάλη για την οργάνωση, τη διεκδίκηση των φοιτητών στους συλλόγους τους να προβάλλουμε, ενημερώνουμε, να ανοίγουμε τη διαπάλη ώστε όλο και περισσότεροι φοιτητές να συμφωνούν με τη γραμμή που χαράζει το ΜΑΣ στο φοιτητικό κίνημα. Είναι ευθύνη των δυνάμεων της ΚΝΕ, με ειδική μέριμνα και ευθύνη των συνδικαλιστών να γίνει αυτό γνωστό, θέμα συζήτησης, διαπάλης, στήριξης και υιοθέτησης από τους φοιτητές.
Είναι ευθύνη των δυνάμεων της ΚΝΕ πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από αγωνιστικές κινητοποιήσεις που ξεσπούν, να συμβάλλουν ώστε να ενισχύονται οι προβληματισμοί, να απαντιούνται ερωτήματα των νέων, ώστε πιο πολλοί να βγάζουν συμπεράσματα που θα τους βοηθήσουν να συνεχίσουν στην οργανωμένη πάλη.
Δουλειά που δεν αφορά μόνο το μοίρασμα του υλικού και προπαγάνδα, αλλά απαιτεί από τα όργανα και τις δυνάμεις της ΚΝΕ σε κάθε χώρο: Επεξεργασία ειδικών αιτημάτων, αιχμών, μετώπων πάλης σε κάθε σχολή. Επιμέρους διεκδικήσεις με βάση ζητήματα που προκύπτουν κάθε φορά. Διαμόρφωση περιεχομένου διεκδικήσεων που θα συμβάλλουν στη γενίκευση της πάλης και την ενότητα φοιτητών και εργαζομένων.
Δεν αρκούν μόνο η ζύμωση, η ενημέρωση και η διαφώτιση. Χρειάζεται να στηρίζεται σε κάθε χώρο σε οργανωμένο σχέδιο πρωτοβουλιών, συνελεύσεων, κινητοποιήσεων, δράσεων, συσκέψεων, εκδηλώσεων με στόχο την αύξηση συμμετοχής φοιτητών σε αυτές και την αντιμετώπιση εκφυλιστικών φαινομένων.
Το σχέδιο δράσης της κάθε ΟΒ σε μια σχολή πρέπει να στοχεύει πιο πολλοί φοιτητές να καταλαβαίνουν ότι μόνο με τη συλλογική πάλη μπορεί να αλλάξει η κατάσταση, ότι ο σύλλογος είναι το αποκούμπι τους, ότι τα προβλήματα που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν είναι αποτέλεσμα μιας ενιαίας πολιτικής, που πρέπει να πάρει ενιαία απάντηση για να ανοίξει ο δρόμος για τα δικαιώματά τους, ότι σύγχρονο είναι αυτό που μπορούμε να έχουμε και πρέπει να διεκδικήσουμε και όχι αυτό που μας δίνουνε για να κάτσουμε στα αυγά μας.
Οι δυνάμεις της ΚΝΕ μπορούν να φέρουν σε πέρας την αγωνιστική ανασυγκρότηση του φοιτητικού κινήματος, να συμβάλλουν στην παραπέρα καταξίωση του ΜΑΣ. Βάζοντας στόχους μέχρι το επόμενο Συνέδριο της Οργάνωσής μας να έχουν συμβάλλει πιο αποφασιστικά σε κάθε σύλλογο να δυναμώνει ο προσανατολισμός με το πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, να ανεβαίνουν η μαζικότητα, η συμμετοχή και η οργάνωση των φοιτητών, να γίνονται βήματα στην αλλαγή συσχετισμών στους συλλόγους, όπου αυτοί παραμένουν αρνητικοί.
Πολύ δε περισσότερο που η στάση της ΝΔ και οι θέσεις που προβάλλει στη σχετική συζήτηση, αποτελούν βούτυρο στο ψωμί του ΣΥΡΙΖΑ για να συνεχίσει την προσπάθεια να στήσει ένα κάλπικο δίπολο για τον εγκλωβισμό δυνάμεων, στη βάση των εναλλακτικών μοντέλων διαχείρισης που προβάλλουν τα αστικά κόμματα.
Ιδιαίτερα η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να «ιδεολογικοποιήσει» τη δήθεν υπεράσπιση του «δημόσιου» χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι εξοργιστική, από τη στιγμή που η πολιτική του για τα πανεπιστήμια μιλά από μόνη της.
Το ουσιαστικό περιεχόμενο της διαπάλης περί άρθρου 16 και ιδιωτικών πανεπιστημίων θα έχουμε την ευκαιρία να το συζητήσουμε μέσα από τις σελίδες του «Ριζοσπάστη» και στη συνέχεια.
Προς το παρόν, αρκούμαστε να παραθέσουμε απλώς 16+1 σημεία που αποκαλύπτουν τι κρύβεται πίσω από το κίβδηλο προσωπείο του ΣΥΡΙΖΑ ως «υπερασπιστή» του άρθρου 16: