Τετάρτη 5 Δεκέμβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση στην 9η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ).

-- Κινητοποιήσεις μαθητών των Μουσικών Σχολείων.

-- Για τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος και το άρθρο 16.

-- Αρθρογραφία μπροστά στο 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ.

9η ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
«Βάζουμε μπροστά τις δικές μας ανάγκες - ισχυροποιούμε το ΜΑΣ»

Με ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα για τους αγώνες που έρχονται, με τη συμμετοχή εκατοντάδων αντιπροσώπων Φοιτητικών - Σπουδαστικών Συλλόγων, Επιτροπών Αγώνα, συνελεύσεων ετών και τμημάτων, ολοκληρώθηκε η 9η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, στις 2 Δεκέμβρη.

Ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει σήμερα αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση που έκανε ο Κώστας Θεοδωρόπουλος εκ μέρους της Εκτελεστικής Γραμματείας, και θα συνεχίσει σε επόμενα φύλλα του να δημοσιεύει υλικά από την Πανελλαδική Συνάντηση.

Υπερασπιζόμαστε τις δικές μας ανάγκες!

«1. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει τον οικονομικό στραγγαλισμό των σχολών μας! Φέρνει νέο κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος δεν προβλέπει ούτε ένα ευρώ παραπάνω για την Εκπαίδευση, παγιώνει την υποχρηματοδότηση των σχολών μας και μαζί με αυτή τις τεράστιες ελλείψεις σε καθηγητές, σε υποδομές, συγγράμματα και εργαστηριακό εξοπλισμό! Με το νέο κρατικό προϋπολογισμό η κυβέρνηση κλείνει το δρόμο προς τη μόρφωση για τους μετεγγραφέντες και τους εστιακούς φοιτητές, πετώντας τους έξω από τις σχολές και τις εστίες. Ενώ την ίδια στιγμή δίνει προκλητικά πακέτα εκατομμυρίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους, μέσω χρηματικών ενισχύσεων, φοροαπαλλαγών και δεκάδων άλλων διευκολύνσεων! Στους ομίλους μειώνουν τους φόρους ενώ για τις οικογένειές μας μόνο αυτοί αυξάνονται. Μάλιστα, με θράσος η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ παρουσιάζει ως φάρμακο στην υποχρηματοδότηση τις χορηγίες μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων! Να εξαρτιέται δηλαδή το δικαίωμά μας στη μόρφωση από τους κάθε λογής ομίλους - "φιλάνθρωπους" που θα έχουν λόγο στο πρόγραμμα σπουδών και θα καθορίζουν την έρευνά μας για τα δικά τους κέρδη!

Ο Κ. Θεοδωρόπουλος
Ο Κ. Θεοδωρόπουλος
Απέναντι στην πολιτική τους προτάσσουμε τον δικό μας αγώνα, για άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των σύγχρονων αναγκών μας! Δεν ανεχόμαστε να αμφισβητούνται ακόμα και τα βασικά ώστε να μπορέσουμε να σπουδάσουμε. Να τα πάρουν από τους επιχειρηματικούς ομίλους και το ΝΑΤΟ και να τα δώσουν για την κάλυψη των μορφωτικών μας αναγκών!

2. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προωθεί αποφασιστικά τη μεγαλύτερη επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων! Την ίδια στιγμή προσβάλλει τη νοημοσύνη και δοκιμάζει την υπομονή μας, προσπαθώντας να εμφανιστεί ως υπερασπιστής του δημόσιου χαρακτήρα της Εκπαίδευσης σε αντίθεση με τη ΝΔ που προτάσσει ευθέως την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων με την αναθεώρηση του άρθρου 16. Εχουμε πείρα από τέτοιες κοκορομαχίες! Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα κάλπικα καβγαδάκια τους, η όλη συζήτηση που έχει ανοίξει γύρω από το θέμα, γίνονται για να κρύψουν ότι στην πράξη και οι δύο:

  • Φτιάχνουν το πανεπιστήμιο - επιχείρηση. Με τις εργολαβίες, τα δίδακτρα, την έρευνα και τα δίχρονα προγράμματα κατάρτισης καθ' υπόδειξη των εταιρειών, την εισβολή των επιχειρήσεων στις προπτυχιακές σπουδές μέσω επώνυμων εδρών και μνημονίων συνεργασίας κ.λπ.
  • Υλοποιούν τις οδηγίες της ΕΕ για αναγνώριση των δεκάδων ιδιωτικών κολεγίων στη χώρα μας και την εξίσωση των πτυχίων τους με αυτά των πανεπιστημίων - ΤΕΙ.
  • Είναι υπέρ της συνύπαρξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως συμβαίνει ήδη στην Υγεία με τα υποβαθμισμένα δημόσια νοσοκομεία να στέλνουν πελατεία στα πανάκριβα ιδιωτικά.

ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ δεν νοιάζονται για τους χιλιάδες Ελληνες που σπουδάζουν στο εξωτερικό αλλά για το πώς θα οικονομήσουν οι έμποροι της γνώσης από Ελληνες και αλλοδαπούς φοιτητές, πώς θα εμπεδωθεί ότι η Παιδεία είναι πανάκριβο εμπόρευμα και όχι δικαίωμα.

3. Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση κλείνει τα αυτιά της όταν πρόκειται για τις διεκδικήσεις μας, ενώ τα ανοίγει διάπλατα προκειμένου να ικανοποιήσει τα αιτήματα για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Γι' αυτό και φέρνει νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση που ενισχύει την υποχρηματοδότηση, εντείνει την κατηγοριοποίηση των αποφοίτων και υποβαθμίζει τις σπουδές μας! Μάλιστα, προχωράει ένα βήμα παραπέρα στην ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας στις σχολές, ανοίγοντας το δρόμο για τη γενίκευση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα, όπως, για παράδειγμα, με τη συγχώνευση του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ της Μακεδονίας!

Γι' αυτό και πρέπει μέσα από κάθε έτος και σχολή να ακουστεί ένα μεγάλο ΟΧΙ στο νέο νομοσχέδιο και ένα μεγάλο ΝΑΙ στην πραγματική, ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών μας! Που σημαίνει αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών μας, κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, πρακτική άσκηση και έρευνα προς όφελος των οικογενειών μας και του λαού, ένα πτυχίο για κάθε επιστημονικό αντικείμενο!

4. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εναρμονίζει το πτυχίο μας με την εργασιακή ζούγκλα που θα αντιμετωπίσουμε ως αυριανοί εργαζόμενοι. Προχωρά στην αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, κάνει το πτυχίο διαβατήριο για την ανεργία και εμάς πελάτες σε ένα ατελείωτο κυνήγι πιστοποιητικών για να δουλέψουμε! Διαμορφώνει εργαζόμενους και επιστήμονες κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων και στρώνει το κόκκινο χαλί στους ομίλους για να αυξήσουν τις μπίζνες μέσα στις σχολές! Γι' αυτό και πετάει, σε αγαστή συνεργασία με τις διοικήσεις, έξω την παιδαγωγική επάρκεια από το πτυχίο των καθηγητικών σχολών σε πιστοποιητικό επί πληρωμή. Γι' αυτό και πολλαπλασιάζουν τα εμπόδια στους αποφοίτους μηχανικούς με πολλαπλές εξετάσεις και πανάκριβες πιστοποιήσεις, βάζοντάς τους να δουλέψουν ως δόκιμοι μηχανικοί χωρίς δικαιώματα! Γι' αυτό και μιλάνε για ίδρυση δικηγορικής σχολής μετά τη Νομική και για περιορισμό του ποσοστού των αποφοίτων που περνάνε τις εξετάσεις για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος!

Εμείς όμως έχουμε διαφορετική γνώμη! Κόντρα στα σχέδιά τους θέλουμε όλη η γνώση να είναι μέσα στο πτυχίο! Το πτυχίο μας να είναι μοναδική προϋπόθεση για πλήρη πρόσβαση στο αντικείμενο εργασίας με δικαιώματα! Θέλουμε ουσιαστική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών μας για να μας κατοχυρώνεται με ουσιαστικό τρόπο όλη η απαραίτητη γνώση μέσα στο πτυχίο καθολικά και δωρεάν!

Στην ίδια κατεύθυνση, κυβέρνηση και διοικήσεις προχωράνε σε αντιδραστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, με συγχωνεύσεις μαθημάτων, κατάργηση εργαστηρίων, εισδοχή νέων μαθημάτων με περιεχόμενο προσαρμοσμένο στην κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων! Χρειάζεται να παρακολουθήσουμε στενά αυτές τις εξελίξεις μέσα σε κάθε τμήμα! Να αξιοποιήσουμε τη συμμετοχή εκλεγμένων συνδικαλιστών στα όργανα διοίκησης ως άλλο ένα μέσο πίεσης, αποκάλυψης του χαρακτήρα αυτών των αλλαγών. Να οργανώσουμε τη μαζική απάντηση του συλλόγου, με βασικό αίτημα την ουσιαστική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών μας στην υπηρεσία των αναγκών μας. Το παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ είναι χαρακτηριστικό, όπου οι συναγωνιστές μας κατήγγειλαν και αποκάλυψαν από την πρώτη στιγμή το χαρακτήρα των αλλαγών, επεξεργάστηκαν πλαίσιο αιτημάτων, διεκδίκησαν ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών, οργάνωσαν τον αγώνα τους μέσα από Γενικές Συνελεύσεις, συνελεύσεις ετών και κινητοποιήσεις. Ετσι κατάφεραν να πετύχουν σημαντικές τροποποιήσεις με βάση τις διεκδικήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ξεμπέρδεψαν μια και καλή με την αντιδραστική κατεύθυνση των αλλαγών. Γι' αυτό είναι υπόθεση του συλλόγου τώρα να μην επαναπαυτεί αλλά πιο δυναμικά να οργανώσει τον αγώνα του για ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών.

5. Αντί για Ερευνα στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών γίνεται έρευνα κατά παραγγελία των επιχειρήσεων και του ΝΑΤΟ. Κυβέρνηση και ιμπεριαλιστές θέλουν να χρησιμοποιήσουν την έρευνά μας για τους σκοπούς τους, που είναι βαμμένοι με το αίμα των λαών! Να κάνουμε πρακτική άσκηση, έρευνα, να θέτουμε τις γνώσεις μας στο πώς θα βελτιωθούν οι πολεμικοί εξοπλισμοί, πώς θα δικαιολογούνται τα εγκλήματά τους στην κοινή γνώμη! Να αξιοποιούμε τα νέα τεχνολογικά δεδομένα για την ανάπτυξη των πολεμικών συστημάτων του ΝΑΤΟ, ώστε πιο αποτελεσματικά να δολοφονεί τους λαούς! Αυτό αποδεικνύουν τα μνημόνια συνεργασίας που έχουν ήδη υπογράψει το ΑΠΘ, το Πανεπιστήμιο Κρήτης αλλά και οι συνεργασίες συγκεκριμένων καθηγητών με το ΝΑΤΟ! Εμείς θέλουμε να μάθουμε ολοκληρωμένα το αντικείμενό μας, με σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό. Δεν ανεχόμαστε το μυαλό μας, οι κόποι μας να αξιοποιούνται για να σπέρνουν δυστυχία, θέλουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία και τις ανάγκες του λαού μας για την ευημερία και την πρόοδό του. Παλεύουμε για Ερευνα που να υπηρετεί τις ανάγκες του λαού μας, κόντρα στο σχέδιο της κυβέρνησης η Ερευνα να υπηρετεί τα επικίνδυνα ιμπεριαλιστικά σχέδια!».

Επιτίθενται στο άσυλο και στους αγώνες μας

«Ολοι όσοι καταλαβαίνουν πως "αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο", αλλά νομίζουν πως "δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά", τους καλούμε να σκεφτούν:

Εάν "δεν μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση στις σχολές" γιατί η κυβέρνηση στέλνει τα ΜΑΤ στους φοιτητές που κινητοποιούνται, συλλαμβάνει αγωνιστές, συκοφαντεί την πάλη μας;

Εάν "οι απεργίες δεν έχουν αποτέλεσμα" γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μαζί με εργατοπατέρες, τις συμβιβασμένες ηγεσίες της ΓΣΕΕ έκαναν τα πάντα για να υπονομεύσουν το ενιαίο απεργιακό μέτωπο των εργαζομένων και να τους τρομοκρατήσουν; Φτάνοντας στο σημείο ασφαλίτες να τους απειλούν με όπλα, να παρακολουθούν και να φρουρούν συνέδρια Εργατικών Κέντρων από τους ίδιους τους εργαζόμενους, να βγάζουν 9 στις 10 απεργίες παράνομες!

Αλλωστε γι' αυτό κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και Νέα Δημοκρατία από κοινού επιτίθενται στο άσυλο και στους αγώνες μας. Δεν τους έπιασε ξαφνικά ο πόνος για τα φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας ούτε για τη διακίνηση των ναρκωτικών μέσα στα πανεπιστήμια! Αλλωστε, διακίνηση ναρκωτικών γίνεται ακόμα και στις πιο καλά φρουρούμενες περιοχές, μέχρι και λίγα μέτρα απόσταση από αστυνομικά τμήματα στην πόλη της Αθήνας! Ενώ η ίδια κυβέρνηση που τη μία μέρα χύνει κροκοδείλια δάκρυα για το φαινόμενο, την αμέσως επόμενη διαλύει με την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση τα "στεγνά" προγράμματα απεξάρτησης, καλλιεργεί την ανοχή στα ναρκωτικά, προαναγγέλλει τη "χορήγηση υποκατάστατων ναρκωτικών ή ναρκωτικών για μείωση βλάβης στους πανεπιστημιακούς χώρους", δηλαδή τη μετατροπή των ΑΕΙ σε χώρους κρατικής διανομής της πρέζας! Αυτό που πραγματικά τους ενόχλησε και τους ενοχλεί είναι το δικαίωμά μας να οργανώνουμε μέσα από τους συλλόγους μας την αντεπίθεσή μας κόντρα στην πολιτική που και οι δύο υπηρετούν όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο, όσο κι αν τσακώνονται μέσα στη Βουλή σαν τα κοκόρια! Γι' αυτόν το λόγο τσουβαλιάζουν φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας με τους αγώνες μας. Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Νέα Δημοκρατία χτυπάνε και συκοφαντούν τους αγώνες μας, καταστέλλουν και τρομοκρατούν τους φοιτητές για να δώσουν "άσυλο" στους επιχειρηματικούς ομίλους για να κάνουν ανενόχλητοι τις μπίζνες τους στο πανεπιστήμιο!».

Με νέες δυνάμεις οργανώνουμε την αντεπίθεσή μας!

Εκτιμώντας τη δράση του ΜΑΣ, τονίστηκε ότι στο διάστημα από την περσινή συνάντηση έγιναν θετικά βήματα στους άξονες που τέθηκαν ως βασικοί στην αγωνιστική παρέμβασή του:

  • «Πρωτοστατήσαμε στην καθημερινή και επίμονη διαδικασία αποκάλυψης της κυβερνητικής προπαγάνδας. Επεξεργαστήκαμε το πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ για τη χρονιά 2018 - 2019 με σκοπό να αποτελέσει βάση για να έρθουμε σε επαφή με περισσότερους φοιτητές, να οργανώσουμε τον αγώνα, να καταρρίψουμε την κυβερνητική προπαγάνδα, ανοίγοντας την κουβέντα πλατιά μέσα στα έτη, μέσα στις Γενικές Συνελεύσεις και τις υπόλοιπες συλλογικές διαδικασίες».
  • «Οργανώσαμε καμπάνια που σήκωσαν δεκάδες Σύλλογοι και Επιτροπές Αγώνα σε όλη τη χώρα σε σχέση με την εργασιακή προοπτική των αποφοίτων με τίτλο ''μετά το πτυχίο τι;''». «Είναι ανάγκη να αποτελεί μόνιμη μέριμνά μας οι Σύλλογοι να καταπιάνονται με τέτοια ζητήματα που απασχολούν, τόσο ως προς τις εξελίξεις που προκύπτουν με αντιδραστικές αλλαγές σε εργασιακές σχέσεις, δικαιώματα αλλά και ως προς τις τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις. Το πώς δηλαδή αυτές αλλάζουν τα δεδομένα στην παραγωγή ή πολλές φορές δεν αξιοποιούνται προς όφελος της κοινωνίας αλλά για να αυξάνουν τα κέρδη των μονοπωλίων. Μια τέτοια δουλειά μπορεί να αγκαλιάσει περισσότερους φοιτητές που βλέπουν με προβληματισμό το Σύλλογο. Φέτος περισσότεροι Σύλλογοι μπορούν και πρέπει να οργανώσουν στοχευμένες παρεμβάσεις για το επιστημονικό αντικείμενο, την εργασιακή προοπτική των αποφοίτων. Να μονιμοποιήσουν τη σύνδεση με το ταξικό σωματείο του κλάδου τους, την κοινή δράση».
  • «Μπήκαμε μπροστά στη δημιουργία εστιών αντίστασης σε δεκάδες Συλλόγους σε όλη την Ελλάδα». «Μπορούμε να εκτιμήσουμε σήμερα ότι μετρήσαμε βήματα στην ισχυροποίηση της συλλογικής και οργανωμένης διεκδίκησης, του βαθμού οργάνωσης σε ορισμένους Συλλόγους και Τμήματα. Γι' αυτό και περισσότεροι Σύλλογοι ένωσαν τις φωνές τους την 1η Νοέμβρη στο δρόμο! Γι' αυτό και πραγματοποιήθηκαν περισσότερες συνελεύσεις, αυξήθηκε η συζήτηση, η αγωνιστική πρωτοβουλία σε πρώτα έτη για τις μετεγγραφές και άλλα δεκάδες προβλήματα. Γι' αυτό και πραγματοποιήθηκαν περισσότερες και πιο μαζικές κινητοποιήσεις σε αρκετούς Συλλόγους, όπως για παράδειγμα στο Σύλλογο του Φυσικού ΕΚΠΑ, όπου συμμετείχαν εκατοντάδες φοιτητές και μέσα από μια σειρά αγωνιστικές κινητοποιήσεις κατάφεραν να κατοχυρώσουν τη βασική διεκδίκησή τους, να μην αποσπαστεί η παιδαγωγική επάρκεια από το πτυχίο τους».
  • «Μετρήσαμε σημαντικά βήματα στη συμπόρευση των Φοιτητικών Συλλόγων με τους Συλλόγους Γυναικών. Σε αυτό το πλαίσιο πρωτοστατήσαμε φέτος στη διοργάνωση κοινών εκδηλώσεων, περιοδειών από μέλη της ΟΓΕ με θέμα τη νέα φοιτήτρια, την εργασιακή προοπτική και τα δικαιώματά της. Το μεγάλο ενδιαφέρον που υπήρξε στα αμφιθέατρα, η σημαντική συμμετοχή νέων φοιτητριών σε αυτές τις εκδηλώσεις αποδεικνύουν ότι πρέπει να πληθύνουν και να σταθεροποιηθούν τέτοιες πρωτοβουλίες το επόμενο διάστημα».
  • «Πρωτοστατήσαμε ώστε οι Σύλλογοι να αποκτήσουν πολύμορφη δραστηριότητα, να αποτελούν αποκούμπι για τις ανησυχίες και τα ενδιαφέροντά μας. Γι' αυτό προχωρήσαμε στη δημιουργία πολιτιστικών και αθλητικών ομάδων με πολύμορφη δράση». «Μπορεί να αξιοποιηθεί η πείρα από τους Συλλόγους στα Γιάννενα, όπου η δραστηριότητα του Πολυχώρου τους αγκαλιάζεται από περισσότερους φοιτητές και ιδιαίτερα πρωτοετείς! Τέλος, χρειάζεται να πάρουμε και άλλες πρωτοβουλίες που θα δώσουν ζωντάνια στους Συλλόγους, όπως για παράδειγμα επιστημονικές ημερίδες».
  • «Μπήκαμε μπροστά για να συντονίσουμε περισσότερο τον αγώνα μας με το ταξικό εργατικό κίνημα, το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο». «Πρέπει το επόμενο διάστημα να δυναμώσει η κοινή μας δράση με τους εργαζόμενους. Είναι οι φυσικοί μας σύμμαχοι. Η πείρα του εργατικού κινήματος είναι πολύτιμη, δυναμώνει τον αγώνα μας. Ο κοινός μας συντονισμός πρέπει να παίρνει και πρακτική υπόσταση. Για παράδειγμα, θετικές πρωτοβουλίες που μπορούμε να πάρουμε το επόμενο διάστημα είναι η διοργάνωση κοινών συσκέψεων για θέματα που απασχολούν τους κλάδους και τις συνθήκες δουλειάς των αποφοίτων εκεί, περιοδείες εργαζομένων στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αλλά και προσπάθεια μαζικοποίησης των σωματείων με εργαζόμενους φοιτητές».
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Ημερίδα για σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια

Ημερίδα με θέμα «Σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια» διοργανώνει η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σήμερα Τετάρτη στις 6 μ.μ., στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας.

Στην εκδήλωση καλούνται να συμμετάσχουν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εισήγηση από την Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων και παρεμβάσεις από το Σωματείο Οικοδόμων, το Σωματείο Πολιτικών Μηχανικών, την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών.

ΜΟΥΣΙΚΑ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Οι αγώνες φέρνουν νίκες

Κινητοποίηση χτες στο κέντρο της Αθήνας από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς

Eurokinissi

Παρόντες στον αγώνα για την υπεράσπιση των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, για την ικανοποίηση των αναγκών τους, δήλωσαν χτες εκατοντάδες μαθητές μαζί με γονείς και εκπαιδευτικούς τους. Συνεχίζοντας τις δράσεις που απλώθηκαν σε όλη τη χώρα με αφορμή τις αρνητικές για τη λειτουργία και τη φυσιογνωμία των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων ρυθμίσεις που συμπεριέλαβε η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, χτες πραγματοποίησαν μουσική διαμαρτυρία στην πλατεία Συντάγματος.

Κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε προχτές το βράδυ ότι στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή δεν θα περιλαμβάνεται η διάταξη για τις αλλαγές στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία. Από την πλευρά τους, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί δήλωναν χτες ότι η υπαναχώρηση του υπουργείου είναι αποτέλεσμα των αγώνων τους και ότι βρίσκονται σε επαγρύπνηση απέναντι σε κάθε ρύθμιση που χτυπά τη φυσιογνωμία και λειτουργία των σχολείων αυτών, διεκδικώντας ταυτόχρονα την κάλυψη όλων των αναγκών και ελλείψεων, την κατοχύρωση των αποφοίτων τους.

Ετσι, πραγματοποίησαν την προγραμματισμένη για χτες διαμαρτυρία τους και έδειξαν στην πράξη την αξία των σχολείων αυτών, τον ανεξάντλητο πλούτο της μαθητικής δημιουργίας, αλλά και την αποφασιστικότητα και την επιμονή τους για την υπεράσπιση των σχολείων τους, για τη διεκδίκηση των αιτημάτων τους. Για περισσότερες από τρεις ώρες, στη σκηνή που στήθηκε στην πλατεία Συντάγματος εναλλάσσονταν μαθητικά σχήματα από Μουσικά Σχολεία, που ερμήνευσαν όλα τα είδη της μουσικής, ενώ συμμαθητές τους από Καλλιτεχνικά Σχολεία παρουσίασαν μουσικοχορευτικά δρώμενα.


Eurokinissi

Στην κινητοποίηση πήραν μέρος σχολεία της Αττικής και αντιπροσωπεία του Μουσικού Σχολείου Χαλκίδας. Χαιρετίζοντας τη συγκέντρωση, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, Μενέλαος Μενελάου, έκανε λόγο για νίκη των μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών, δηλώνοντας ωστόσο ότι δεν εφησυχάζουν και δεν επαναπαύονται. Το «παρών» έδωσαν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, ενώ χαιρετισμό απηύθυναν ο Π. Πανάς, εκλεγμένος με την ΑΣΕ στο ΔΣ της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας, που δήλωσε ότι οι καθηγητές βρίσκονται στο πλευρό των μαθητών, και εκπρόσωπος των αποφοίτων Μουσικών Σχολείων.

  • Στο μεταξύ, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η κυβέρνηση αναμένεται να φέρει το νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο όχι μέχρι τα Χριστούγεννα, όπως είχε δηλώσει αρχικά ο υπουργός Παιδείας, αλλά από το επόμενο έτος, την ίδια περίοδο που θα φέρει και τη συμφωνία των Πρεσπών. Επιδιώκει έτσι να «σκεπαστούν» οι κινητοποιήσεις στα σχολεία από κινητοποιήσεις για άλλα θέματα, πιο βολικά...
ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ 12ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΝΕ
Για τη γραμμή πάλης στο φοιτητικό κίνημα

-- Στη θέση 15 του κειμένου των Θέσεων του ΚΣ για το 12ο Συνέδριο τονίζεται: «Η αντικαπιταλιστική - αντιμονοπωλιακή γραμμή πάλης, που δουλεύουν οι δυνάμεις της ΚΝΕ στο φοιτητικό κίνημα και εκφράζεται στο συνεκτικό πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, δεν μπορεί να υιοθετηθεί αυτόματα και ενιαία στους συλλόγους από τους φοιτητές». Γιατί συμβαίνει αυτό που σημειώνουν οι Θέσεις;

-- Αρχικά διευκρινίζουμε ότι δεν εννοούμε αν η πρόταση πάλης που καταθέτουν σε μια Γενική Συνέλευση οι συνδικαλιστές του ΜΑΣ μπορεί να υπερψηφιστεί από την πλειοψηφία των φοιτητών. Αυτό εξάλλου γίνεται και είναι αποτέλεσμα της πρωτοπόρας δράσης των δυνάμεων της ΚΝΕ στους συλλόγους.

Το συνεκτικό πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, το οποίο θέτει την αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική γραμμή πάλης στο φοιτητικό κίνημα, τους στόχους και τα μέτωπα πάλης, τις ενιαίες διεκδικήσεις των φοιτητών, δεν μπορεί να υιοθετηθεί αυτόματα και ενιαία στους συλλόγους από τους φοιτητές γιατί αντικειμενικά υπάρχει μεγάλη ανομοιομορφία στη σκέψη, τον προβληματισμό, την πολιτική στάση των φοιτητών, στο συσχετισμό των συλλόγων.

Πριν τρεις μέρες πραγματοποιήθηκε η 9η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών. Για την προετοιμασία της έγινε σημαντική προσπάθεια ώστε να φτάσει σε χιλιάδες φοιτητές το κάλεσμα του ΜΑΣ, να γίνουν ακόμη περισσότεροι οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι που θα συμμετέχουν. Αυτή η σημαντική προσπάθεια αποτυπώθηκε στη συμμετοχή 61 συλλόγων (από 44 πέρσι) στην Πανελλαδική Συνάντηση.


Αυτό το θετικό αποτέλεσμα των προσπαθειών μας δεν σημαίνει πως κατανοούν ή υιοθετούν όλοι οι φοιτητές ενός συλλόγου που συσπειρώνεται στο ΜΑΣ, πολύ περισσότερο ενός συλλόγου που δεν συσπειρώνεται σε αυτό, την αναγκαιότητα οργάνωσης και ανάπτυξης αγώνων ενάντια στα μονοπώλια και την εξουσία τους, με γραμμή ρήξης και ανατροπής με το σημερινό σύστημα. Το περιεχόμενο της δουλειάς μας είναι το πώς θα ενισχύεται η αντικαπιταλιστική - αντιμονοπωλιακή γραμμή πάλης, πώς θα γίνεται κτήμα περισσότερων φοιτητών, πώς θα μαζικοποιείται η πάλη, πώς θα συνειδητοποιείται ότι η ζωή με σύγχρονα δικαιώματα για τη νεολαία μπορεί να κερδηθεί στο δυνάμωμα του αγώνα ενάντια στην εξουσία των μονοπωλίων. Και αυτό αφορά πρώτα και κύρια τους συλλόγους που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ και δεν εξαντλείται σε μία απόφαση ΔΣ ή Γενικής Συνέλευσης.

Η πλειοψηφία της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» σε ένα Διοικητικό Συμβούλιο ενός συλλόγου ή η υπερψήφιση του πλαισίου πάλης που καταθέτουν οι συνδικαλιστές του ΜΑΣ σε μια Γενική Συνέλευση, αν και σημαντικά, δεν αρκούν ώστε οι φοιτητές να μάθουν, να καταλάβουν και να δραστηριοποιηθούν ενεργά σε αυτήν την προσπάθεια.

Η πρωτοπόρα δράση του ΜΑΣ στους φοιτητικούς συλλόγους αναγνωρίζεται πλατιά από τους φοιτητές, αποτελεί εξάλλου το πιο ζωντανό κομμάτι του φοιτητικού κινήματος και είναι θετικό το γεγονός ότι αυτό το έχει κατοχυρώσει το ΜΑΣ με τη δράση του και την πολύμορφη αγωνιστική του παρέμβαση.

Το ζήτημα λοιπόν είναι πώς αυτό που εκφράζει το συνεκτικό - διεκδικητικό πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή του συνδικαλιστές μέλη της ΚΝΕ και άλλοι αγωνιστές στην Εκτελεστική και Πανελλαδική Γραμματεία του ΜΑΣ, θα υιοθετείται από όλο και περισσότερους φοιτητές.

Αυτή η προσπάθεια δεν γίνεται στο «κενό». Ερχεται σε κάθε φάση κόντρα στις συνθήκες που επικρατούν μέσα στα ιδρύματα και το φοιτητικό κίνημα, τα σχέδια του αντιπάλου. Ολα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα έναν συμβιβασμό των φοιτητών με τη σημερινή κατάσταση, τη δυσκολία να δουν πώς μπορεί η πάλη τους να συμβάλλει στην κατάκτηση δικαιωμάτων, να σκεφτούν έξω από τα όρια του συστήματος.

Σε αυτό ρόλο παίζει ότι το πανεπιστήμιο αποτελεί χώρο παραγωγής και αναπαραγωγής της αστικής ιδεολογίας. Ο συμβιβασμός με την «αιωνιότητα του καπιταλισμού», τα ιδεολογήματα περί «τέλους της ταξικής πάλης και της εποχής των επαναστάσεων», η συστράτευση των φοιτητών με τους στόχους της αστικής τάξης, αποτελούν παράγοντες που όχι μόνο διδάσκονται οι φοιτητές μέσα από τα επιστημονικά συγγράμματα και από τους καθηγητές τους, αλλά καλούνται και οι ίδιοι να στηρίξουν ως τωρινοί φοιτητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι.

Ξεχωριστό ρόλο στην ενσωμάτωση παίζει και η ίδια η προπαγάνδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για τον χαρακτήρα της, προπαγάνδα που επιδρά σημαντικά. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί φοιτητές που εναντιώθηκαν στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στηρίζοντας το πλαίσιο πάλης και διεκδικήσεων που πρόβαλε το ΜΑΣ ενόψει της εξέλιξης, αρκετοί μάλιστα υιοθετώντας τις διεκδικήσεις και συμβάλλοντας στη διαπάλη στις Γενικές Συνελεύσεις ενάντια σε λογικές και δυνάμεις που αποδυνάμωναν τον αγώνα. Αυτό το γεγονός από μόνο του δεν ήταν αρκετό για να απαντηθούν προβληματισμοί όπως «την κυβέρνηση την πιέζουν οι απ' έξω», «κάτι δίνει, προσπαθεί, δεν είναι σαν τους άλλους».

Επίσης ο αρνητικός συσχετισμός, που επικρατεί χρόνια στο φοιτητικό κίνημα και εκφράζεται και με την πλειοψηφία των ΔΑΠ και ΠΑΣΠ στα όργανα των συλλόγων όπως και με την υπολογίσιμη (παρά τη μεγάλη πτώση) δύναμη του οπορτουνισμού, έχει οδηγήσει στην επικράτηση εκφυλιστικών φαινομένων στους συλλόγους που απωθούν φοιτητές από τις συλλογικές διαδικασίες, δεν συμβάλλουν ώστε οι φοιτητές να νιώθουν το φοιτητικό τους σύλλογο αποκούμπι και μέσο στην προσπάθεια που κάνουν για να μορφωθούν.

Την ίδια στιγμή, η υποχώρηση του εργατικού κινήματος, η απόσταση που υπάρχει στις νέες ηλικίες από περιόδους ανόδου της ταξικής πάλης και αγώνων, δεν βοηθούν ώστε μέσα και από την προσωπική πείρα που έχουν να απαντούν προβληματισμούς που συχνά θέτουν, π.χ. «εάν ο αγώνας έχει αποτέλεσμα», «εάν θα μας ακούσουν». Αυτό ενισχύεται και με τις προσπάθειες του αντιπάλου να συκοφαντήσει, να καταστείλει και να υπονομεύσει τους αγώνες των φοιτητών. Η συζήτηση περί ανομίας στα πανεπιστήμια, το πλάγιο χτύπημα του ασύλου από την κυβέρνηση και το άμεσο από τη ΝΔ, η άμεση καταστολή στους φοιτητικούς αγώνες και η καραμέλα που όλοι μαζί αναμασούν περί «υποκινούμενων κομματικών αγώνων», είναι πλευρές αυτής της προσπάθειας. Αποτυπώνουν εκτός των άλλων πως ο αντίπαλος δεν εφησυχάζει, όποια σπίθα αγώνα διακρίνει θέλει να τη σβήσει.

Η δική μας δράση μπορεί να βάλει εμπόδια σε αυτήν την προσπάθεια. Πιο πολλές εστίες αντίστασης, διεκδίκησης και αγώνα να ανάψουν σε κάθε αμφιθέατρο. Η παρέμβαση των δυνάμεων της ΚΝΕ με οργανωμένο, πολύμορφο και πολύπλευρο σχέδιο σε κάθε τμήμα και σχολή, όπως θέτουν και οι Θέσεις 15 και 16 του ΚΣ, μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο ώστε να πολλαπλασιαστούν οι όποιες θετικές εργασίες στο φοιτητικό κίνημα, να αποκρυσταλλωθούν αυτές και με τη μεγαλύτερη συσπείρωση συλλόγων και φοιτητών στο ΜΑΣ.

Τα αποτελέσματα από τη συνδυασμένη δουλειά που άνοιξαν οι δυνάμεις της ΚΝΕ την προηγούμενη χρονιά μέσα από πολλά κανάλια για το μέλλον του αποφοίτου (ανακοινώσεις της ΚΝΕ, διαμόρφωση πλαισίων πάλης, δράση στους φοιτητικούς συλλόγους με εργατικά σωματεία, οργάνωση εκδηλώσεων και συσκέψεις) και εκφράστηκαν σε ορισμένους χώρους με άνοδο της συμμετοχής στις φοιτητικές εκλογές και άνοδο του ψηφοδελτίου της «Πανσπουδαστικής ΚΣ», είναι μια πολύτιμη πείρα. Αποδεικνύει πως ο οργανωμένος συνδυασμός προβολής θέσεων, διεκδικήσεων, μετώπων πάλης από τις δυνάμεις της ΚΝΕ, η ιδεολογική - πολιτική παρέμβαση στις σχολές με όλες τις μορφές δράσης, αφήνουν αποτύπωμα ώστε πιο πολλοί νέοι να επιλέγουν το δρόμο του αγώνα.

Η αλλαγή συσχετισμών στους συλλόγους, ώστε πιο πολλοί σύλλογοι να συσπειρωθούν στο ΜΑΣ, είναι στο επίκεντρό μας. Η πείρα που προκύπτει τα τελευταία χρόνια από τους περισσότερους συλλόγους που πλειοψηφεί το ψηφοδέλτιο της «Πανσπουδαστικής» και τη συσπείρωση συλλόγων στο ΜΑΣ αποτυπώνει πως αυτή η δουλειά είναι αποτέλεσμα της σταθερής, μαχητικής, σχεδιασμένης δράσης των δυνάμεων της ΚΝΕ μαζί με άλλους αγωνιστές φοιτητές στον σύλλογο.

Παρά τη διαλυτική κατάσταση και τον αρνητικό συσχετισμό που παραμένουν στο φοιτητικό κίνημα, οι αγώνες που αναπτύχθηκαν το προηγούμενο διάστημα συντονίστηκαν, οργανώθηκαν από τις δυνάμεις του ΜΑΣ με τη σημαντική συμβολή των κομμουνιστών. Οπως επίσης οι σύλλογοι που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, παρότι με ανομοιομορφίες, μετρούν βήματα στην οργάνωση, στη μαζικότητα, στην αντιμετώπιση εκφυλιστικών φαινομένων, στην πολύμορφη δράση για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τους φοιτητές.

Επιδίωξή μας είναι μέσα στην πάλη για την οργάνωση, τη διεκδίκηση των φοιτητών στους συλλόγους τους να προβάλλουμε, ενημερώνουμε, να ανοίγουμε τη διαπάλη ώστε όλο και περισσότεροι φοιτητές να συμφωνούν με τη γραμμή που χαράζει το ΜΑΣ στο φοιτητικό κίνημα. Είναι ευθύνη των δυνάμεων της ΚΝΕ, με ειδική μέριμνα και ευθύνη των συνδικαλιστών να γίνει αυτό γνωστό, θέμα συζήτησης, διαπάλης, στήριξης και υιοθέτησης από τους φοιτητές.

Είναι ευθύνη των δυνάμεων της ΚΝΕ πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από αγωνιστικές κινητοποιήσεις που ξεσπούν, να συμβάλλουν ώστε να ενισχύονται οι προβληματισμοί, να απαντιούνται ερωτήματα των νέων, ώστε πιο πολλοί να βγάζουν συμπεράσματα που θα τους βοηθήσουν να συνεχίσουν στην οργανωμένη πάλη.

Δουλειά που δεν αφορά μόνο το μοίρασμα του υλικού και προπαγάνδα, αλλά απαιτεί από τα όργανα και τις δυνάμεις της ΚΝΕ σε κάθε χώρο: Επεξεργασία ειδικών αιτημάτων, αιχμών, μετώπων πάλης σε κάθε σχολή. Επιμέρους διεκδικήσεις με βάση ζητήματα που προκύπτουν κάθε φορά. Διαμόρφωση περιεχομένου διεκδικήσεων που θα συμβάλλουν στη γενίκευση της πάλης και την ενότητα φοιτητών και εργαζομένων.

Δεν αρκούν μόνο η ζύμωση, η ενημέρωση και η διαφώτιση. Χρειάζεται να στηρίζεται σε κάθε χώρο σε οργανωμένο σχέδιο πρωτοβουλιών, συνελεύσεων, κινητοποιήσεων, δράσεων, συσκέψεων, εκδηλώσεων με στόχο την αύξηση συμμετοχής φοιτητών σε αυτές και την αντιμετώπιση εκφυλιστικών φαινομένων.

Το σχέδιο δράσης της κάθε ΟΒ σε μια σχολή πρέπει να στοχεύει πιο πολλοί φοιτητές να καταλαβαίνουν ότι μόνο με τη συλλογική πάλη μπορεί να αλλάξει η κατάσταση, ότι ο σύλλογος είναι το αποκούμπι τους, ότι τα προβλήματα που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν είναι αποτέλεσμα μιας ενιαίας πολιτικής, που πρέπει να πάρει ενιαία απάντηση για να ανοίξει ο δρόμος για τα δικαιώματά τους, ότι σύγχρονο είναι αυτό που μπορούμε να έχουμε και πρέπει να διεκδικήσουμε και όχι αυτό που μας δίνουνε για να κάτσουμε στα αυγά μας.

Οι δυνάμεις της ΚΝΕ μπορούν να φέρουν σε πέρας την αγωνιστική ανασυγκρότηση του φοιτητικού κινήματος, να συμβάλλουν στην παραπέρα καταξίωση του ΜΑΣ. Βάζοντας στόχους μέχρι το επόμενο Συνέδριο της Οργάνωσής μας να έχουν συμβάλλει πιο αποφασιστικά σε κάθε σύλλογο να δυναμώνει ο προσανατολισμός με το πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, να ανεβαίνουν η μαζικότητα, η συμμετοχή και η οργάνωση των φοιτητών, να γίνονται βήματα στην αλλαγή συσχετισμών στους συλλόγους, όπου αυτοί παραμένουν αρνητικοί.

16+1 αλήθειες για τον ΣΥΡΙΖΑ και το άρθρο 16

Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2007 ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16
Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2007 ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16
Μπορεί ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ να έχουν βρει ένα αμοιβαία επωφελές πεδίο κοκορομαχίας στην κουβέντα περί ιδιωτικών πανεπιστημίων και αναθεώρησης ή μη του άρθρου 16 του Συντάγματος, όμως πάει πολύ να παίζουν έτσι ξεδιάντροπα με τη νοημοσύνη μας.

Πολύ δε περισσότερο που η στάση της ΝΔ και οι θέσεις που προβάλλει στη σχετική συζήτηση, αποτελούν βούτυρο στο ψωμί του ΣΥΡΙΖΑ για να συνεχίσει την προσπάθεια να στήσει ένα κάλπικο δίπολο για τον εγκλωβισμό δυνάμεων, στη βάση των εναλλακτικών μοντέλων διαχείρισης που προβάλλουν τα αστικά κόμματα.

Ιδιαίτερα η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να «ιδεολογικοποιήσει» τη δήθεν υπεράσπιση του «δημόσιου» χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι εξοργιστική, από τη στιγμή που η πολιτική του για τα πανεπιστήμια μιλά από μόνη της.

Το ουσιαστικό περιεχόμενο της διαπάλης περί άρθρου 16 και ιδιωτικών πανεπιστημίων θα έχουμε την ευκαιρία να το συζητήσουμε μέσα από τις σελίδες του «Ριζοσπάστη» και στη συνέχεια.

Προς το παρόν, αρκούμαστε να παραθέσουμε απλώς 16+1 σημεία που αποκαλύπτουν τι κρύβεται πίσω από το κίβδηλο προσωπείο του ΣΥΡΙΖΑ ως «υπερασπιστή» του άρθρου 16:

1. Ο ίδιος ο Αλ. Τσίπρας δήλωσε ευθαρσώς από το βήμα της Βουλής ότι συμμερίζεται με τη ΝΔ το στόχο για στενότερη σύνδεση των πανεπιστημίων με την καπιταλιστική αγορά και τις επιχειρήσεις. Η διαχωριστική γραμμή που προσπάθησε να θέσει ήταν αν τα πανεπιστήμια θα «υποτάσσονται» ή όχι στις επιχειρήσεις, κάτι που προφανώς αγγίζει - αν δεν ξεπερνά - τα όρια της αστειότητας.

2. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ κατάφερε φέτος να πετύχει κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό των μεταπτυχιακών προγραμμάτων επί πληρωμή, με το προκάλυμμα δήθεν της προσπάθειας για την «κατάργηση των διδάκτρων». Το γιατί να πληρώνεις δίδακτρα σε ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι διαφορετικό από το να πληρώνεις σε κρατικά, όπως επιβάλλει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πλειοψηφία των μεταπτυχιακών φοιτητών, συνεχίζοντας στο δρόμο που είχαν χαράξει ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, είναι κάτι που δύσκολα μπορεί κανείς να καταλάβει...

3. Σαν να μην έφταναν τα μεταπτυχιακά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στρώσει το έδαφος για να μπουν δίδακτρα και σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα κρατικά πανεπιστήμια. Δεν είναι τυχαίο ότι το επιχείρημα περί προσέλκυσης φοιτητών από το εξωτερικό, που χρησιμοποιεί και ο Κυρ. Μητσοτάκης επιχειρηματολογώντας υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ, είναι αυτό που αξιοποιήθηκε πριν από λίγους μήνες και στην κουβέντα περί ίδρυσης ξενόγλωσσου προπτυχιακού προγράμματος σπουδών στη Φιλοσοφική του ΕΚΠΑ ή σε αντίστοιχες συζητήσεις σε άλλα ιδρύματα (π.χ. Διεθνές Πανεπιστήμιο κ.α.).

4. Εξάλλου, ο ΣΥΡΙΖΑ όχι απλώς δεν έχει καταργήσει, αλλά διακηρύσσει ότι θέλει να αναβαθμίσει τη λειτουργία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, το οποίο ήδη λειτουργεί τόσο προπτυχιακά όσο και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών με δίδακτρα.

5. Μάλιστα, ενώ μέχρι φέτος στα προπτυχιακά προγράμματα του ΕΑΠ συμμετείχαν φοιτητές άνω των 23, για πρώτη φορά φέτος έγιναν δεκτοί σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών και «φρέσκοι» απόφοιτοι Λυκείου, ηλικίας 18 ετών. Εδώ, τα δίδακτρα «δικαιολογούνται» υπό το μανδύα της διά βίου εκπαίδευσης και της αξιοποίησης της μεθόδου της διδασκαλίας εξ αποστάσεως.

6. Φυσικά, τα προγράμματα διά βίου μάθησης που λειτουργούν στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας συνεχίζουν να γνωρίζουν πιένες επί ΣΥΡΙΖΑ, με τους συμμετέχοντες σε αυτά να καλούνται να τα χρυσοπληρώσουν. Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει διακηρύξει ότι θέλει να αναβαθμίσει και αυτή την πτυχή της λειτουργίας των ιδρυμάτων.

7. Η ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων, στο όνομα της διοικητικής και οικονομικής τους αυτοτέλειας, έστω και υπό την υψηλή εποπτεία του υπουργείου, αποτελεί στόχο που προωθείται μέσα από όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει ακόμα πιο αποφασιστικά στο δρόμο που υλοποίησαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και θέλει τα ιδρύματα να λειτουργούν όπως όλες οι ιδιωτικές επιχειρήσεις.

8. Είναι χαρακτηριστική άλλωστε η πρόβλεψη του νόμου για την Ερευνα που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2016, περί της δυνατότητας των ΑΕΙ να «αξιοποιούν» (βλ. πουλάνε) την περιουσία τους με την ίδια ευκολία που θα το έκανε ένα ΝΠΙΔ (η νομική μορφή που θα έχει π.χ. ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο).

9. Εξίσου χαρακτηριστική, εξάλλου, είναι και η αναφορά που γίνεται στον ίδιο νόμο σχετικά με τις νέες (κυρίως ερευνητικές, στη συγκεκριμένη περίπτωση) υποδομές, οι οποίες θα εγκρίνονται «με όρους βιωσιμότητας και κοινωνικοοικονομικών οφελών». Προφανώς, κάθε ομοιότητα με τις σχετικές αναφορές Μητσοτάκη για τους όρους ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι τυχαία...

10. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, βέβαια - είτε είναι κρατικά, είτε ιδιωτικά - δεν λειτουργούν από μόνα τους, αλλά εκμεταλλευόμενα τη δουλειά χιλιάδων εργαζομένων. Είναι χαρακτηριστικό ότι επί ΣΥΡΙΖΑ ο αριθμός όσων έχουν συνάψει σύμβαση με τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας των ΑΕΙ έχει σκαρφαλώσει στους 23.583. Πρόκειται για εργαζόμενους με συμβάσεις με τους ίδιους ακριβώς όρους που θα υπέγραφαν σε αντίστοιχες καπιταλιστικές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και μάλιστα η αύξησή του τα τελευταία χρόνια παρακολουθεί την αποσάθρωση των εργασιακών δικαιωμάτων και των σχέσεων εργασίας στην καπιταλιστική αγορά, με τη διαρκή ενίσχυση των ελαστικών μορφών απασχόλησης. Προφανώς, με αντίστοιχους όρους θα εργάζονταν και όλοι όσοι θα είχαν εργοδότη όχι το κρατικό πανεπιστήμιο και τους ΕΛΚΕ, αλλά ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο.

11. Ιδιαίτερα για τους ΕΛΚΕ, τα ΝΠΙΔ που αποτελούν τους θεσμικούς φορείς ανάπτυξης και διαχείρισης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στα πανεπιστήμια και διαχειρίζονται ένα μεγάλο μέρος των διαθέσιμων πόρων των ιδρυμάτων, κανείς δεν μπορεί να ψέξει τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν τους έχει ψηλά στη μέριμνά του, αφού δεν έχει περάσει ούτε ένα νομοσχέδιο για την Εκπαίδευση που να μην προσπαθεί να λύσει προβλήματα που τους αφορούν.

12. Ποιος μπορεί να ξεχάσει ότι το δρόμο για τη νομιμοποίηση και στη χώρα μας της λειτουργίας των κολεγίων τον άνοιξε ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ, με τις παρεμβάσεις του στο Ευρωκοινοβούλιο ήδη από το 2002, ως ΣΥΝ τότε, ζητώντας διά του τότε ευρωβουλευτή του και μετέπειτα προκατόχου του Αλ. Τσίπρα στην προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ την «ορθή εφαρμογή της Οδηγίας 89/48/ΕΟΚ». Πάει πολύ σήμερα να έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί τη ΝΔ ότι εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ιδιοκτητών τους, όταν έχει πρωταγωνιστήσει στις προσπάθειες να αυξηθεί ο τζίρος τους.

13. Σαν να μην έφταναν τα λερωμένα από παλιά χέρια, πριν από λίγες μόλις βδομάδες πολυμελής ομάδα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, προεξάρχοντος του πρώην υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη, έθεσε και πάλι ζήτημα για την αναγνώριση των τίτλων των κολεγίων, αξιοποιώντας και πάλι σχετικές Οδηγίες της ΕΕ. Φυσικά, είναι τουλάχιστον αστείο να πιστεύει κανείς ότι η έγνοια τους είναι για τις τύχες των αποφοίτων των κολεγίων, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση έχει και τα γένια και τα χτένια για να λύσει τα υπαρκτά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, χωρίς να τεθεί ζήτημα αντιστοίχησης των τίτλων σπουδών με τα δημόσια πανεπιστήμια.

14. Στην πρόσφατη κοκορομαχία Τσίπρα - Μητσοτάκη περί ιδιωτικών πανεπιστημίων, ο πρόεδρος της ΝΔ ανέφερε ως παράδειγμα ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού που μπορεί να δραστηριοποιηθεί στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». Αλήθεια, επί ποιας κυβέρνησης το ΙΣΝ έχει «μπει» τόσο στα γεμάτα στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, με πλήθος χορηγιών, υποτροφιών και προγραμμάτων, εισπράττοντας μάλιστα πολλάκις τα συγχαρητήρια και την ευγνωμοσύνη στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ;

15. Για να μην ξεχνιόμαστε, όμως, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι ο ίδιος ο νυν πρωθυπουργός, 10 χρόνια πριν, ως νέος πρόεδρος του ΣΥΝ τότε, δήλωνε σε συνέντευξή του στην κυπριακή «Σημερινή» στις 16/6/2008 ότι «δεν είμαστε εχθρικοί προς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια», αναδεικνύοντας έτσι από τότε την ουσία της πολιτικής του ΣΥΝ και μετέπειτα ΣΥΡΙΖΑ, που δεν είναι άλλη από την αποδοχή της επιχειρηματικής λειτουργίας στην Εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας δήθεν «οριοθετημένης» (!) αγοράς.

16. Σε αυτήν τη βάση, δεν μας παραξένεψε ιδιαίτερα όταν τον Ιούνη του 2016 ακούσαμε τον τότε υφυπουργό Παιδείας της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Πελεγρίνη, να λέει επί λέξει σε ραδιοφωνική εκπομπή για το αν πρέπει να γίνει αναθεώρηση του άρθρου 16, ότι «είμαι υπέρ του δημόσιου πανεπιστημίου. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά δεν θα δώσουμε τα πανεπιστήμιά μας για ένα κομμάτι ψωμί. Δέχομαι να έρθει κάποιος να ιδρύσει πανεπιστήμιο με ιατρική ή φαρμακευτική σχολή. Δηλαδή, σχολές που απαιτούν κεφάλαια. Οχι να δημιουργηθεί πανεπιστήμιο για φιλολόγους, τα ιδιωτικά να λειτουργούν με κεφάλαια αυτών που θα τα θέσουν». Διόλου τυχαία, το ζήτημα του υψηλού κόστους λειτουργίας τέτοιων σχολών είναι αυτό που αναδεικνύεται και σήμερα από τον ΣΥΡΙΖΑ, στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι η ΝΔ εξυπηρετεί τα συμφέροντα συγκεκριμένων σχολαρχών, που ήδη λειτουργούν «κολέγια», τα οποία επιθυμούν να «αναβαθμίσουν» σε πανεπιστήμια.

16+1 (bonus): Αλήθεια, μιας και η συζήτηση για την αντιπαράθεση Τσίπρα - Μητσοτάκη για το άρθρο 16 αναλώθηκε για αρκετή ώρα στην πείρα από τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, μπορεί μήπως ο κ. Γαβρόγλου να μας πει αν στη συνάντηση που είχε στις 30/11 με τον Αμερικανό πρέσβη Πάιατ συζήτησε κάτι πιο ενδιαφέρον από το αν το σωστό είναι «Κολούμπια» ή «Κολάμπια»; Ρωτάμε γιατί η ανακοίνωση του υπουργείου, σύμφωνα με την οποία «η συνάντηση έγινε σε εξαιρετικό κλίμα και συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση και στην έρευνα, στο πλαίσιο του στρατηγικού διαλόγου ανάμεσα στις δύο χώρες», δεν είναι και πολύ διαφωτιστική...


Του
Δημήτρη ΚΟΙΛΑΚΟΥ*
*Ο Δημήτρης Κοιλάκος είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org