Παρασκευή 29 Νοέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σήμερα στο 4σέλιδο «Διεθνή και Οικονομία» μπορείτε να διαβάσετε:
  • ΕΓΧΩΡΙΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ: «Μπίζνες» με κρατικές ενισχύσεις στις πλάτες του λαού
  • ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ: Με «μπούσουλα» τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις ανάγκες των μονοπωλίων
  • ΗΠΑ: Εκθεση υπηρεσιών για την κλιματική αλλαγή, στο φόντο των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών
  • ΟΛΛΑΝΔΙΑ: Σημαντικά προβλήματα σε Παιδεία και Υγεία
ΕΓΧΩΡΙΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Μπίζνες με κρατικές ενισχύσεις στις πλάτες του λαού

Οι μπίζνες τραπεζών και funds περνάνε από την ένταση των εκβιασμών και πλειστηριασμών, όσο και από την επίθεση στα δικαιώματα των τραπεζοϋπαλλήλων
Οι μπίζνες τραπεζών και funds περνάνε από την ένταση των εκβιασμών και πλειστηριασμών, όσο και από την επίθεση στα δικαιώματα των τραπεζοϋπαλλήλων
Σειρά από νέες νομοθετικές παρεμβάσεις και αναδιαρθρώσεις περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα γύρω από την υπόθεση «εξυγίανσης» των εγχώριων τραπεζικών ομίλων, έχοντας μόνιμο αντιλαϊκό «προαπαιτούμενο» τη συνεχή αποκλιμάκωση των «κόκκινων» δανείων με την ένταση των πλειστηριασμών και των εκβιασμών απέναντι στη λαϊκή κατοικία.

Στόχος παραμένει η μείωση των «κόκκινων» δανείων κατά 48,5 δισ. ευρώ, στα 26 δισ. μέχρι το τέλος του 2021, από περίπου 74,5 δισ. σήμερα, με φόντο βέβαια και το «μεταβατικό καθεστώς» της όποιας παρεχόμενης προστασίας στην πρώτη κατοικία.

Σε αυτό το πλαίσιο:

  • Ο «ενιαίος πτωχευτικός κώδικας» αποτελεί την επόμενη «εμβληματική» παρέμβαση με άξονα την ενιαία διαχείριση των κάθε είδους οφειλών για τα νοικοκυριά - «φυσικά πρόσωπα» καθώς και για επιχειρήσεις, όπως για χρέη σε τράπεζες, φοροεισπρακτικό μηχανισμό, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, ενδεχομένως σε πρώην λεγόμενες «ΔΕΚΟ» (π.χ ΔΕΗ) κ.ά.

Το εν λόγω σχέδιο αναμένεται να προχωρήσει μέσα στους πρώτους μήνες του 2020, ενώ σε κάθε περίπτωση θα αποτελέσει ένα αποφασιστικό εργαλείο στην πορεία κλιμάκωσης των κατασχέσεων, εκβιασμών και πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή οικογένεια. Παράλληλα, το υπό διαμόρφωση θεσμικό πλαίσιο για την «αντιμετώπιση της αφερεγγυότητας επιχειρήσεων και νοικοκυριών» θα συνδυαστεί με τις αναδιαρθρώσεις δανείων από την πλευρά των τραπεζών.

Σε αυτή την προοπτική, η κυβέρνηση, έχοντας υποβάλει σχετικό αίτημα στους ευρωπαϊκούς «θεσμούς», αναμένεται να προχωρήσει σε παράταση του σημερινού καθεστώτος «προστασίας» στην πρώτη κατοικία για 4 μήνες, μέχρι το τέλος Απρίλη του 2020.

  • Θέμα χρόνου είναι η κατάθεση του νομοσχεδίου για την παροχή νέου πακέτου κρατικών εγγυήσεων στους τραπεζικούς ομίλους, το οποίο ήδη έχει αποσταλεί προς έγκριση και για τυχόν παρατηρήσεις στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Μεταξύ άλλων, το ύψος των κρατικών εγγυήσεων αναμένεται στα 12 δισ. ευρώ, ποσά που θα καταβάλλονται σε περίπτωση που οι τράπεζες και άλλοι εμπλεκόμενοι «επενδυτές» εμφανίσουν χασούρα στο πλαίσιο της διαχείρισης των κάθε είδους προβληματικών δανείων. Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, θα τιτλοποιήσουν και στη συνέχεια θα μεταβιβάζουν σε «επενδυτές» προβληματικά δάνεια ύψους πάνω από 30 δισ. ευρώ.
  • Στα σκαριά βρίσκονται οι νέες διατάξεις αναφορικά με τον «εκσυχρονισμό» και τη «θεσμική θωράκιση» της εγχώριας κεφαλαιαγοράς, με στόχο την προσέλκυση διεθνών «επενδυτών». Μεταξύ άλλων, προωθείται η αναβάθμιση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με τη δυνατότητα να προχωρά σε αντικαταστάσεις των διοικητικών συμβουλίων σε επιχειρήσεις εισηγμένες στο χρηματιστήριο, σε αλλαγές του πλαισίου «εταιρικής διακυβέρνησης» κ.ά., προκειμένου βέβαια να τονωθεί το κλίμα «επιχειρηματικής εμπιστοσύνης» από την πλευρά των «επενδυτών».
«Τιτλοποιήσεις» με κρατική εγγύηση και χτύπημα των υπαλλήλων

Την ίδια ώρα, ο όμιλος της Αlpha Bank ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες την «πραγματοποίηση μίας από τις μεγαλύτερες τιτλοποιήσεις μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων ("κόκκινα" δάνεια) στην ευρωπαϊκή αγορά». Πρόκειται για τη μεταβίβαση σε νέα εταιρεία «πακέτου» με προβληματικά δάνεια ύψους 12 δισ. ευρώ, για το οποίο θα υποβάλει αίτηση παροχής κρατικών εγγυήσεων ύψους 3,7 δισ. ευρώ.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «το πρόγραμμα Εγγύησης Ελληνικών Τιτλοποιήσεων (...), που αναμένεται να ψηφιστεί το επόμενο διάστημα, εκτιμάται ότι θα έχει καταλυτική δράση ως προς τις ενέργειες για την εξυγίανση του ισολογισμού των τραπεζών».

Σε αυτό το φόντο, η Αlpha Banκ «θα αξιοποιήσει τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας που ενισχύονται από τη μείωση της αβεβαιότητας, τη δημοσιονομική αναπροσαρμογή προς την ανάπτυξη, την εντατικοποίηση των μεταρρυθμίσεων και την επανεκκίνηση της αγοράς ακινήτων».

Οι βασικοί άξονες του στρατηγικού σχεδίου της τράπεζας για την τριετία 2020 - 2022 περιλαμβάνουν:

-- Εταιρικό μετασχηματισμό, με απόσχιση κλάδου των βασικών τραπεζικών δραστηριοτήτων της, που εν συνεχεία θα εισφερθούν σε νέα τραπεζική εταιρεία, που θα ελέγχεται κατά 100% από την Alpha Bank.

-- Νέες εκταμιεύσεις δανείων ύψους 14 δισ. ευρώ έως το 2022, με έμφαση στους τομείς υποδομών, Ενέργειας, ακινήτων, ξενοδοχειακών - τουριστικών επιχειρήσεων, βιομηχανίας και ναυτιλίας.

-- Μείωση του κόστους μέσα από μία «καθορισμένη δέσμη ενεργειών», μεταξύ άλλων με «τη στοχευμένη ανάθεση δραστηριοτήτων σε εξωτερικούς συνεργάτες». Στόχος της τράπεζας είναι να μειωθούν «οι επαναλαμβανόμενες λειτουργικές δαπάνες» κατά περισσότερο από 10% έως το 2022 και να διαμορφωθούν σε περίπου 960 εκατ., από 1,1 δισ. ευρώ το 2018.

Το εν λόγω επιχειρηματικό σχέδιο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο αναμένεται να εφαρμοστεί και από τους άλλους τραπεζικούς ομίλους, ενώ σε κάθε περίπτωση η «εξυγίανση» των ισολογισμών τους έχει «προαπαιτούμενο» την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και των αναδιαρθρώσεων που αποσκοπούν στην ανάκαμψη του κεφαλαίου και βέβαια το παραπέρα χτύπημα των δικαιωμάτων των τραπεζοϋπαλλήλων, όπως π.χ. δείχνουν οι προσπάθειες της εργοδοσίας της Τράπεζας Πειραιώς τις μέρες αυτές να βάλει εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση στον όμιλο, με απαγορεύσεις στους συνδικαλιστές να έρχονται σε επαφή με τους εργαζόμενους, ως «απάντηση» και στις μαζικές κινητοποιήσεις του προηγούμενου διαστήματος ενάντια στην απόσχιση του τμήματος «RBU» για τα «κόκκινα» δάνεια.

Η «ανάκαμψη» στην αγορά ακινήτων

Στο ίδιο πλαίσιο, οι εγχώριοι τραπεζικοί όμιλοι κλείνουν συμφωνίες μαζικών πωλήσεων ακινήτων σε διεθνή funds. Η πρεμιέρα δόθηκε τις προάλλες από τον όμιλο της Eurobank, ολοκληρώνοντας την πώληση «πακέτου» με περίπου 900 ακίνητα, ενώ σε ανάλογη ρότα αναμένεται να κινηθούν και οι άλλοι τραπεζικοί όμιλοι, έχοντας πλέον και ένα ακόμη στήριγμα στην πορεία κλιμάκωσης των πλειστηριασμών, συμπεριλαμβανομένης βέβαια της λαϊκής κατοικίας.

Την ίδια ώρα, με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο προωθούνται και διατάξεις για την προσέλκυση επενδυτών στην αγορά των ακινήτων.

Συγκεκριμένα:

  • Καθιερώνεται «συμβολικός» φόρος (σχεδόν μηδενικός) για εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, αμοιβαίου κεφαλαίου ακινήτων και εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου. Η πρόκληση απέναντι στο λαό έχει και συνέχεια, καθώς ο (υποτιθέμενος) φόρος διαμορφώνεται με βάση το ισχύον επιτόκιο παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (σήμερα σε μηδενικά επίπεδα), με «προσαύξηση 1%», ποσοστό που θα καταβάλλουν οι «επενδυτές». Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, «με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση της εταιρείας και των μετόχων της».
  • Φορολογικά επενδυτικά κίνητρα τόνωσης της αγοράς ακινήτων και της οικοδομής, όπως τριετής αναστολή του «φόρου υπεραξίας» στα παλαιά ακίνητα και του ΦΠΑ στα νέα, έκπτωση φόρου 40% στις δαπάνες αναβάθμισης ακινήτων.

Το ζητούμενο βέβαια είναι η μαζική μεταβίβαση των ακινήτων από τις τράπεζες στα διάφορα funds και άλλους «επενδυτές». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» επισημαίνει το «πρόβλημα», καθώς (μέχρι σήμερα) οι ίδιες οι τράπεζες εξαγόρασαν το 76% των «επιτυχημένων δημοπρασιών». Γενικότερα, δείχνοντας στην κατεύθυνση νέων παρεμβάσεων, τονίζεται ότι τα αποτελέσματα των πλειστηριασμών συνεχίζουν «να μην ανταποκρίνονται στις προσδοκίες», ενώ «οι ελληνικές αρχές έχουν συστήσει ομάδα εργασίας για να αξιολογήσουν την έκταση του προβλήματος και τα άλλα πιθανά εμπόδια, ώστε να προσδιορίσει και να συστήσει τα αναγκαία μέτρα αντιμετώπισης».


Α. Σ.

ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ
Με «μπούσουλα» τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις ανάγκες των μονοπωλίων

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από χτες το νέο «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» (ΕΣΕΚ), το οποίο ενέκρινε το υπουργικό συμβούλιο και ενσωματώνει όλες τις βασικές απαιτήσεις των μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της Ενέργειας, όπως και των κάθε λογής «πράσινων» αρπακτικών.

Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκης, το νέο ΕΣΕΚ, που θα υποβληθεί μέχρι το τέλος του έτους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενσωματώνει στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό τους στόχους και τις κατευθύνσεις της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα, υιοθετώντας παράλληλα τον μακροπρόθεσμο στόχο της ΕΕ περί «κλιματικά ουδέτερης οικονομίας» μέχρι το έτος 2050.

Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου διατείνεται ότι το ΕΣΕΚ θα φέρει σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το υφιστάμενο που καταρτίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο δεδομένο είναι ότι οι βασικές κατευθύνσεις παραμένουν σταθερές και αυτό που στην πραγματικότητα αλλάζει είναι τα επιμέρους ποσοστά χρήσης κάθε διαφορετικής τεχνολογίας παραγωγής ηλεκτρισμού στο συνολικό ενεργειακό μείγμα.

Σημαντικότερες και μεγάλης σημασίας αλλαγές, βέβαια, αποτελούν ο στόχος για την οριστική εγκατάλειψη του λιγνίτη ως καύσιμου για την ηλεκτροπαραγωγή μέχρι το 2028 και η μεγάλη αύξηση των ΑΠΕ, στις οποίες θα στηρίζεται από 60% έως και 64% η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αντικαθιστώντας έτσι το μερίδιο του λιγνίτη που στο προηγούμενο σχέδιο συνέχιζε να κατέχει ένα ποσοστό περίπου 16%. Για την επίτευξη του στόχου αυτού προβλέπεται η αύξηση των επενδύσεων στις ΑΠΕ και μέσα στα επόμενα χρόνια, καθώς υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν νέα φωτοβολταϊκά και αιολικά έργα συνολικής ισχύος άνω των 8 GW (γιγαβάτ).

Υπολογίζεται ότι για την επίτευξη της λεγόμενης «ενεργειακής μετάβασης» θα απαιτηθούν στη χώρα επενδύσεις ύψους 34 δισ. ευρώ, την ίδια στιγμή που πανευρωπαϊκά τα αντίστοιχα κονδύλια υπολογίζονται σε πάνω από 180 δισ. Συνολικά, σύμφωνα με όσα διατείνεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, για την επίτευξη των στόχων σε όλους τους πυλώνες του ΕΣΕΚ θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους 44 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία, δείχνοντας και το μέγεθος των «διακυβευμάτων» για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Αποφάσεις με κριτήριο την κερδοφορία των ομίλων

Σε ό,τι αφορά τους συγκεκριμένους στόχους που θέτει το νέο ΕΣΕΚ, καταγράφεται πλέον και τυπικά ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία το μερίδιο λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή θα μηδενιστεί, η διείσδυση των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση Ενέργειας θα ανέλθει στο 35% έναντι 31% που έθετε το προηγούμενο σχέδιο, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αιολικών και φωτοβολταϊκών θα φτάσει τα 14,5 GW (από 13,4 GW), ενώ μέσω των παρεμβάσεων «ενεργειακής εξοικονόμησης» προβλέπεται μια εξίσου σημαντική μείωση της τελικής κατανάλωσης Ενέργειας.

Σε αυτό το πλαίσιο, το νέο ΕΣΕΚ θα υιοθετήσει νέους υψηλούς στόχους όσον αφορά την ενεργειακή κατανάλωση των κτιρίων, ξεκινώντας από τα δημόσια κτίρια αλλά και με επέκταση στις κατοικίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το προηγούμενο ΕΣΕΚ προέβλεπε ότι ετησίως θα πρέπει να «αναβαθμίζονται ενεργειακά» περί τις 40.000 κατοικίες. Το συγκεκριμένο μέτρο, όπως και τα προηγούμενα, δεν πρόκειται να υλοποιηθεί βεβαίως «αναίμακτα» για τα λαϊκά νοικοκυριά, αφού τα «ενεργειακά πιστοποιητικά» που θα πρέπει να εκδοθούν, με το αζημίωτο βέβαια, θα αποτελούν στοιχείο της «ηλεκτρονικής ταυτότητας» που θα φέρουν στο άμεσο μέλλον υποχρεωτικά όλα τα κτίρια και θα αποδεικνύουν τη «νομιμότητά» τους.

Στο νέο ΕΣΕΚ υπάρχει αναφορά στο ζήτημα της λεγόμενης ομαλής μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή για τις περιοχές που θα πληγούν άμεσα από την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, θα εκπονηθεί και θα παρουσιαστεί στα μέσα του 2020 ένα «ολοκληρωμένο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης». Πρέπει να σημειώσουμε ότι η υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5», που μέχρι σήμερα έχει κοστίσει στον ελληνικό λαό περί τα 950 εκατ. ευρώ και έχει τελικό εκτιμώμενο κόστος τα 1,4 δισ. ευρώ, κινδυνεύει να πάει στα «αζήτητα», ή να καταβληθούν ακόμη περισσότερα χρήματα για τη μετατροπή της σε μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού με άλλον τύπο καυσίμου.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι με τους στόχους που θέτει στο νέο ΕΣΕΚ θα υπάρξει «τεράστια κινητοποίηση κονδυλίων και επενδύσεων», που θα δημιουργήσουν πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, παράλληλα βέβαια με την «προστασία του περιβάλλοντος». Φυσικά και αυτά δεν είναι τίποτα περισσότερο παρά φτηνή προπαγάνδα για να αιτιολογηθεί και να δικαιολογηθεί ενώπιον των λαϊκών στρωμάτων μια πολιτική που ούτε το περιβάλλον προστατεύει ούτε τις ανάγκες της χώρας και του λαού σε «καθαρή» και οικονομικά προσιτή Ενέργεια καλύπτει, ενώ έρχεται να τσακίσει παραπέρα τα δικαιώματα των εργαζομένων στον κλάδο, όπως δείχνει και η περίπτωση του νομοσχεδίου για τη ΔΕΗ, που στην προμετωπίδα του έχει τη μονιμοποίηση των «ευέλικτων» σχέσεων για τους εργαζόμενους, τις «εθελούσιες» απολύσεις κ.ο.κ., ως «όρο» για να σταθεί η επιχείρηση «στον ανταγωνισμό». Αμεσα ωφελημένοι θα είναι προφανώς οι επενδυτές των ΑΠΕ που θα συνεχίσουν τα επόμενα πολλά χρόνια να επιδοτούνται από τα λαϊκά νοικοκυριά, όπως επίσης και οι επιχειρηματικοί όμιλοι που επενδύουν το τελευταίο διάστημα στην κατασκευή μονάδων ηλεκτροπαραγωγής μέσω φυσικού αερίου, αλλά και συνολικότερα οι «πράσινοι» επιχειρηματικοί όμιλοι.

Ετσι, σύμφωνα με το νέο ΕΣΕΚ, τα επόμενα χρόνια απ' άκρη σ' άκρη θα ξεφυτρώνουν όλο και περισσότερες ανεμογεννήτριες σε ορεινούς όγκους και περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, όπως επίσης και φωτοβολταϊκά πάρκα εντός αγροτικών γαιών υψηλής παραγωγικότητας, σύμφωνα με τις διευκολύνσεις που παρέχει το ενεργειακό νομοσχέδιο της κυβέρνησης που ψηφίστηκε χτες κι ενώ η ενεργειακή εξάρτηση της χώρας θα μεγαλώνει, αφού ο εγχώριος και φτηνός λιγνίτης θα καταργηθεί στο όνομα της «προστασίας του περιβάλλοντος».

Η Κομισιόν εγκρίνει και προτρέπει

Οι τελευταίες παρεμβάσεις στο ΕΣΕΚ καθορίζονται φυσικά και από τις συστάσεις που απευθύνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία έκθεση ενισχυμένης εποπτείας, στα σημεία που αφορούν τον τομέα της Ενέργειας. Ειδικότερα στο κείμενο της Επιτροπής οι ΑΠΕ χαρακτηρίζονται «σημαντικές για το ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας», ενώ εκφράζεται και «ανησυχία» για το γεγονός ότι πρόσφατα μειώθηκε ελάχιστα το τέλος ΕΤΜΕΑΡ - πρόκειται για το χαράτσι που πληρώνουν κυρίως τα λαϊκά νοικοκυριά για την άμεση οικονομική ενίσχυση των επενδυτών στις ΑΠΕ - δίχως να υπάρχει πρόβλεψη αντικατάστασης αυτών των κονδυλίων, ώστε να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι επενδύσεις. Επιπλέον, «συστήνεται» να περικοπούν τα αδειοδοτικά τέλη που καταβάλλουν οι επενδυτές του χώρου, στις περιπτώσεις εκείνες που η καθυστέρηση υλοποίησης της επένδυσης δεν οφείλεται σε «υπαιτιότητα» του επενδυτή, ενώ χαρακτηρίζεται κρίσιμης σημασίας η περαιτέρω αναθεώρηση της νομοθεσίας που αφορά τη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ για την προώθηση των επενδύσεων το επόμενο διάστημα.

Στην έκθεση υπάρχει σαφής αναφορά και στο νέο ΕΣΕΚ και στην απόφαση να παύσει οριστικά η χρήση λιγνίτη τα επόμενα χρόνια, απόφαση που χαρακτηρίζεται «ιδιαίτερα αξιέπαινος τρόπος για να προχωρήσει μπροστά» η εγχώρια αγορά Ενέργειας. Υπογραμμίζει, επιπλέον, ότι σε αυτό θα πρέπει να ενσωματώνονται οι κατευθύνσεις πολιτικής που αφορούν το οριστικό «άνοιγμα» της εγχώριας αγοράς Ενέργειας και την τελική επίλυση του «προβλήματος» που έχει να κάνει με την «κυριαρχία» της ΔΕΗ εξαιτίας της μέχρι σήμερα μονοπωλιακής της πρόσβασης στα αποθέματα λιγνίτη.

Αξίζει να σημειωθούν ορισμένες ακόμη «συστάσεις» της Επιτροπής, με δεδομένο ότι αυτές αποτελούν τον βασικό «μπούσουλα» του ΕΣΕΚ. Ετσι, μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι η αγορά φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι ακόμη μικρή, ωστόσο αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια. Σημαντικό ρόλο σε αυτό θα παίξει η σύντομη ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου), η οποία καθυστερεί γιατί, όπως σημειώνεται στην έκθεση, η κυβέρνηση εστιάζει αυτήν την περίοδο στο «σχέδιο διάσωσης» της ΔΕΗ. Οι επισημάνσεις της Επιτροπής για την ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου εκκινούν από την απόφαση εγκατάλειψης του λιγνίτη και επικεντρώνουν στην ανάγκη κατασκευής νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο αλλά και επενδύσεων στο δίκτυο για να επεκταθεί σε περισσότερες περιοχές της Επικράτειας. Γίνεται ακόμη αναφορά και στον τομέα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, όπου σημειώνεται η αύξηση εισαγωγών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μέσω του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, ενώ το γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος αυτών των ποσοτήτων προέρχεται από τις ΗΠΑ χαρακτηρίζεται ένδειξη ότι υλοποιείται η πολιτική της ΕΕ για τη «διαφοροποίηση» προμηθευτών ενεργειακών εμπορευμάτων.


Φ. Κ.

ΗΠΑ
Η κλιματική αλλαγή στο φόντο των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών

Χαρακτηριστική η έκθεση διαφόρων υπηρεσιών ειδικά για την επίπτωση στον αμερικανικό στρατό

O αμερικανικός στρατός προετοιμάζεται για τον οξυμένο ανταγωνισμό που επηρεάζεται και από την αλλαγή στο κλίμα
O αμερικανικός στρατός προετοιμάζεται για τον οξυμένο ανταγωνισμό που επηρεάζεται και από την αλλαγή στο κλίμα
Μπορεί ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να εκφράζει επιφυλάξεις για την έκταση και το βάθος της αλλαγής του κλίματος στον πλανήτη, για σκοπιμότητες που έχουν σχέση με τμήματα του κεφαλαίου που σχετίζονται περισσότερο με τα συμβατικά καύσιμα, ωστόσο ο αμερικανικός στρατός έχει ξεκινήσει να καταστρώνει σχέδια αφενός εκτίμησης των πιθανών κινδύνων, αφετέρου για την εξεύρεση λύσεων για κάθε πιθανό σενάριο, με το βλέμμα πρώτα και κύρια στραμμένο στον ανταγωνισμό με άλλες δυνάμεις, πρωτίστως την Κίνα και τη Ρωσία.

Σε έκθεση που δημοσιοποίησε πριν από λίγους μήνες το κολέγιο πολέμου του αμερικανικού στρατού υπό την εποπτεία του σημερινού επιτελάρχη στρατηγού Μαρκ Μίλεϊ, με τον τίτλο «Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στον Αμερικανικό Στρατό», επισημαίνονται ρίσκα, δραματικές επιπτώσεις, μετακινήσεις πληθυσμών (ειδικά στο Μπαγκλαντές όπου περιμένουν εκτοπισμό το 50% των 160 εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν κάτω από το επίπεδο της θάλασσας!), συγκρούσεις και κοινωνικές αναταράξεις, αλλά και πιθανές σοβαρές αδυναμίες στη διεκπεραίωση ορισμένων ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων τις επόμενες δεκαετίες από τον αμερικανικό στρατό.

Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά, δίχως νέες επενδύσεις σε επιστημονικές και τεχνολογικές εφαρμογές που θα καταστήσουν ετοιμοπόλεμα τα αμερικανικά στρατεύματα, δεν θα μπορούν να διεκπεραιωθούν στρατιωτικές αποστολές (ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις) ιδιαίτερα σε περιοχές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, αλλά και της Αρκτικής, όπου αναμένονται μεγάλες αλλαγές (λόγω κλίματος) και σφοδρότεροι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί τις επόμενες δεκαετίες.

Από την Αρκτική έως το Μπαγκλαντές

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην έκθεση (οι συντάκτες της οποίας δεν προέρχονται μόνο από το Πεντάγωνο αλλά και από τις μυστικές υπηρεσίες, τη NASA, από το Εθνικό Συμβούλιο Πληροφοριών κ.α.) έχει η αναφορά στις «ευκαιρίες και προκλήσεις» που αναμένονται από το λιώσιμο των πάγων στην Αρκτική. Μία περιοχή με ανεκμετάλλευτα τεράστια κοιτάσματα σε ορυκτό πλούτο κάθε λογής και νέα σημαντικά περάσματα για τη διεθνή ναυτιλία, που θα «μειώσουν» την απόσταση ανάμεσα π.χ. σε ΗΠΑ και ρωσική Απω Ανατολή.

Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, «ο πάγος στην Αρκτική θα συνεχίζει να τήκεται προκαλώντας αλλαγές που θα παρουσιάσουν ταυτόχρονα προκλήσεις και ευκαιρίες», καθώς η μείωση του πάγου στην Αρκτική και η επακόλουθη αύξηση στη στάθμη της θάλασσας «θα επιφέρει συγκρούσεις για την αξιοποίηση νέων κοιτασμάτων». Εκτιμάται έτσι πως θα δημιουργήσει νέο «θέατρο άμεσης στρατιωτικής επαφής» ανάμεσα στην εντεινόμενα ετοιμοπόλεμη Ρωσία και άλλες χώρες της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ. Αναμένονται παράλληλα νέες ευκαιρίες για περισσότερο εμπόριο, είτε λόγω της αύξησης της κίνησης για την εμπορική ναυτιλία, είτε εξαιτίας των νέων ευκαιριών γεωτρήσεων για υδρογονάνθρακες. `Η ακόμη και από την αυξημένη οικονομική δραστηριότητα που θα οδηγήσει σε αύξηση των στρατιωτικών αποστολών ειδικά στη συγκεκριμένη περιοχή.

Ως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα χώρας που αναμένεται να πληγεί μεσοπρόθεσμα ακόμη περισσότερο από την κλιματική αλλαγή αναφέρεται το Μπαγκλαντές, με πληθυσμό 160 εκατ. ανθρώπων.

Ο μισός πληθυσμός υπογραμμίζεται πως ζει κάτω από τη στάθμη της θάλασσας και απειλείται με εκτοπισμό από τις εστίες του και αναγκαστική μετανάστευση. Τονίζεται επίσης ότι το Μπαγκλαντές είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες χώρες στον κόσμο και λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, σε περίπτωση μεγάλης κλιματικής αλλαγής, «ο μισός πληθυσμός δεν θα έχει πού να πάει, μιας που η Ινδία είναι πυρηνική δύναμη και σε διαρκή σύγκρουση με το Πακιστάν και με την οποία οι ΗΠΑ επιχειρούν να αποκτήσουν στενότερες σχέσεις για να μειώσουν τη σινική περιφερειακή επιρροή». «Αυτοί οι παράγοντες θα επιβάλουν την ανάμειξη των ΗΠΑ σε οποιαδήποτε κρίση», επισημαίνεται στην έκθεση. Προτείνεται, έτσι, από τώρα ο αμερικανικός στρατός να δημιουργήσει ομάδες συνεργασίας με το στρατό του Μπαγκλαντές που θα δουλεύουν στενά και θα μπορέσουν να αντιληφθούν το (αμερικανικό) σχέδιο εσωτερικής μετανάστευσης και αξιοποίησης πόρων όπου είναι διαθέσιμοι. Προτείνει επίσης μέσω του Στέιτ Ντιπάρτμεντ οι ΗΠΑ να συνεργαστούν με την ινδική κυβέρνηση για να συγκροτήσουν μία ομάδα αντιμετώπισης κρίσης με το Μπαγκλαντές, για να εξασφαλίσουν ότι η μαζική μετανάστευση δεν θα οδηγήσει σε σύγκρουση. Προμήθειες ανθρωπιστικής βοήθειας θα έπρεπε να συγκεντρώνονται στη νήσο Γκαρσία για να επιταχυνθεί η απάντηση στην κρίση.

Οι υδάτινοι πόροι

Οι συντάκτες της έκθεσης δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα παγκόσμια αποθέματα γλυκού νερού στις ΗΠΑ, στη Βόρεια Αφρική, στη Νότια Ασία (και δη την Κίνα) και τη Μέση Ανατολή. Προβλέπει ότι έως το 2040 «η παγκόσμια ζήτηση για γλυκό νερό θα ξεπεράσει την προσφορά και πως έως το 2030, το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί σε περιοχές υπό την πίεση του νερού (είτε σε έλλειψη είτε όχι) σε Βόρεια Αφρική, Νότια Ασία, Μέση Ανατολή, Κίνα και ΗΠΑ». Τονίζουν ότι η έλλειψη σε διαθέσιμο νερό «θα οδηγήσει μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες σε αύξηση κοινωνικής ταραχής σε φτωχές, ευάλωτες περιοχές». Αναμένουν ότι φαινόμενα όπως οι πλημμύρες, η ξηρασία ή η διάβρωση εδάφους θα προκαλέσουν επίσης μείωση στην αγροτική παραγωγή. Ξεχωριστή αναφορά γίνεται επίσης για τη μόλυνση υπόγειων υδροφόρων οριζόντων, μεταξύ άλλων από τις εντατικές προσπάθειες γεώτρησης υδρογονανθράκων, τη χρήση εντομοκτόνων και ζιζανιοκτόνων κ.ά.

Είναι προφανές πως η μείωση των αποθεμάτων νερού θα προκαλέσει σειρά δυσμενών επιπτώσεων, πρώτα απ' όλα στην αγροτική παραγωγή. Μικρότερη αγροτική παραγωγή σημαίνει ακριβά τρόφιμα και πείνα στα πιο ασθενή (από οικονομική άποψη) στρώματα πληθυσμών. Γι' αυτό και επισημαίνεται στην έκθεση ότι «η αστάθεια στο σύστημα τροφίμων θα οδηγήσει στη σημαντική αύξηση θνησιμότητας σε ευπαθείς περιοχές, στις οποίες η ανθρωπιστική παρέμβαση του στρατού θα είναι η πιο πιθανή».

Οι στρατιωτικές επεμβάσεις του αμερικανικού στρατού στο εξωτερικό και... «ιδιαίτερα αυτές που σχετίζονται με την έλλειψη νερού σε Μ. Ανατολή και Βόρεια Αφρική δεν θα είναι εφικτές εκτός και εάν ο αμερικανικός στρατός εφεύρει ή αποκτήσει ριζοσπαστικά νέες τεχνολογίες για τη διανομή επαρκούς ποσότητας νερού στους στρατιώτες», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Προβλέπεται δε ότι «το πρόβλημα μπορεί να γίνει τόσο οξύ και κρίσιμο σε σημείο που να εμποδίζει το στρατό να διεκπεραιώσει τις αποστολές του λόγω ανεπαρκούς ενυδάτωσης». Λόγω του προφανώς «τεράστιου κόστους μεταφοράς εμφιαλωμένου νερού για τους Αμερικανούς στρατιώτες», προτείνονται μάλιστα νέες επενδύσεις σε τεχνολογία που θα συλλέγει νερό από την ατμόσφαιρα. Διαφορετικά μπορεί να γίνουν αδύνατες οι επιχειρήσεις του αμερικανικού στρατού σε περιοχές του εξωτερικού με σοβαρή λειψυδρία...

Αλλά και τα προβλήματα σε υποδομές

Οι αλλαγές στο κλίμα, οι ξαφνικοί ανεμοστρόβιλοι ή οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές και πλημμύρες αναμένεται να προκαλέσουν σειρά καταστροφών ειδικά στις ΗΠΑ, όπου αρκετές υποδομές σε δίκτυα οδικών συγκοινωνιών, μεταφοράς Ενέργειας και μεταφορών είναι παλιές. Σημειώνεται ότι «επιπρόσθετες προκλήσεις σε υποδομές εντοπίζονται στην έλλειψη αντοχής γεφυρών, οδικών κόμβων στη διέλευση πολύ βαριών οχημάτων για την αντικατάσταση ή επιδιόρθωση ηλεκτρικών δικτύων διανομής και μεταφοράς Ενέργειας, καθένα εκ των οποίων μπορεί να ζυγίζει 200 και 300 τόνους». Προτείνεται μεταξύ άλλων αντικατάσταση παλιότερων υποδομών σε δίκτυα μεταφοράς Ενέργειας με άλλα, πιο ελαφριά και «έξυπνα», που θα παρατείνουν τη ζωή πιο ευπαθών υποδομών.

Δεν λείπουν βεβαίως οι εκτιμήσεις του αμερικανικού στρατού για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε αποθήκες, εγκαταστάσεις πυρηνικών όπλων. Προτείνεται τα υπουργεία Αμυνας και Ενέργειας να αναπτύξουν μακροπρόθεσμο πλάνο 15 ή 20 χρόνων για την παραγωγή τρίτιουμ (tritium), που θεωρείται βασική για προηγμένα πυρηνικά όπλα.

Στους υπολογισμούς του Πενταγώνου για άλλες πλευρές της κλιματικής αλλαγής στις ΗΠΑ και την ευρύτερη περιοχή συμπεριλαμβάνονται και οι προβλέψεις για σημαντική αύξηση των κρουσμάτων από ασθένειες που ευνοούνται από την αύξηση της υγρασίας και της ζέστης ή την έλλειψη καθαρού νερού. Οι συντάκτες της έκθεσης επικαλούνται έρευνα της «Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή» (IPCC) που προβλέπει ειδικά στις νοτιοανατολικές περιοχές των ΗΠΑ αύξηση βροχοπτώσεων και θερμοκρασίας έως και 3 βαθμών Κελσίου μέχρι το 2050, κάτι που εάν επιβεβαιωθεί θα οδηγήσει σε αύξηση των παρασιτικών ασθενειών, τύπου ελονοσία, ιού Ζίκα, ιού του Δυτικού Νείλου κ.ά. Προτείνονται έτσι στενότερη συνεργασία ανάμεσα στο στρατό και το Κέντρο Ελέγχου Ασθενειών στην Ατλάντα, αλλά και βελτίωση των υποδομών σε σιδηροδρομικά και άλλα δίκτυα, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις για τους πληθυσμούς τέτοιων περιοχών.

Στον επίλογο της έκθεσης δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προετοιμασία του στρατού και άλλων δυνάμεων ασφαλείας ακόμη και για απρόβλεπτες καταστάσεις, επισημαίνοντας πως «η αδικαιολόγητη βεβαιότητα αποβαίνει πολύ δαπανηρή». «Είναι αναμφίβολα σωστό πως πολλά τρομερά πράγματα που δεν έχουν συμβεί ακόμη, θα συμβούν. Η πρόβλεψη τέτοιων συμβάντων θα ήταν καλή. Ακόμη καλύτερο όμως θα ήταν να αναγνωρίζουμε πιο γρήγορα τι επίκειται. Αυτό είναι το σωστό σημείο αφετηρίας για να σκεφτείς στρατηγικά σε σχέση με το θερμότερο κλίμα», καταλήγουν οι συντάκτες της έκθεσης.


Δ. ΟΡΦ.

ΟΛΛΑΝΔΙΑ
Σχολεία υπολειτουργούν λόγω της διαχρονικής έλλειψης εκπαιδευτικών

Μεγαλώνουν οι τάξεις, μειώνεται το ωράριο λειτουργίας, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ζητούν από τους γονείς να αναπληρώσουν τον δάσκαλο!

Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στην Ολλανδία
Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στην Ολλανδία
ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ.--

Διαχρονική έλλειψη εκπαιδευτικών αντιμετωπίζουν 4 στα 10 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ολλανδία, με αποτέλεσμα να μεγαλώνουν οι τάξεις, να υπάρχουν λίστες αναμονής για τους μαθητές, ενώ ορισμένα λειτουργούν μόνο τέσσερις μέρες τη βδομάδα για ένα διάστημα ή καλούν ακόμη και γονείς να αναπληρώσουν εκπαιδευτικούς με αναρρωτική άδεια!

Το συνδικάτο εκπαιδευτικών AOb σημειώνει πως στην Ειδική Αγωγή τα προβλήματα είναι ακόμα μεγαλύτερα: Τα 2/3 των σχολείων έχουν έλλειψη εκπαιδευτικών και άλλου εξειδικευμένου προσωπικού.

Τα κενά στα σχολεία είναι μεγάλα τα τελευταία χρόνια και οι εκπαιδευτικοί της χώρας έχουν κάνει απεργίες διεκδικώντας προσλήψεις και γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης. «Στο παρελθόν τα σχολεία αντιμετώπιζαν προβλήματα κυρίως κατά τη διάρκεια της έξαρσης των ιώσεων, σήμερα ήδη από τις αρχές της χρονιάς», αναφέρει το AOb.

Πριν από ένα μήνα, σχολείο στην πόλη Χόορν ζήτησε από τους γονείς να αντικαθιστούν έναν δάσκαλο που απουσιάζει λόγω ασθενείας, μετέδωσε το «NH Nieuws». Με αυτό το σχέδιο «προετοιμάζεται» το σχολείο για την περίοδο του φθινοπώρου και της γρίπης, ανέφερε η διεύθυνση. «Στις τάξεις υπάρχουν υλικά για δημιουργική απασχόληση και ζητάμε από τους γονείς να αναλάβουν ρόλο baby sitter, δηλαδή όχι να διδάξουν αλλά να επιβλέπουν», προσθέτει.

Στα τέλη Οκτώβρη, πάνω από το 30% των Ειδικών Σχολείων - για παιδιά με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες - είχαν μαθητές σε λίστες αναμονής! Κάποια αύξησαν τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις, ώστε τα παιδιά να μην καταλήξουν να μένουν στο σπίτι τους. Αυτό, σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί, έχει αρνητικές επιπτώσεις ή και κινδύνους, σίγουρα υποβαθμίζει την εκπαιδευτική διαδικασία. Σε άλλες περιπτώσεις αναμείχθηκαν στις τάξεις παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μαζί με παιδιά με διανοητικές ή σωματικές αναπηρίες.

Ολα αυτά τα προβλήματα οδήγησαν χιλιάδες εκπαιδευτικούς να απεργήσουν μέσα στο Νοέμβρη και πάνω από 4.000 σχολεία στη χώρα έμειναν κλειστά. Μάλιστα οι εκπαιδευτικοί απέρριψαν πρόταση της κυβέρνησης για έξτρα εφάπαξ κονδύλι ύψους 460 εκατ. ευρώ, καθώς δεν πρόκειται για σταθερή αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης και δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες. Οι εκπαιδευτικοί ανακοίνωσαν ότι κλιμακώνουν με νέα, 48ωρη αυτήν τη φορά απεργία, 30 - 31 Γενάρη.

Η εκρηκτική κατάσταση επιβεβαιώθηκε τη Δευτέρα, όταν το ίδρυμα «Westelijke Tuinsteden» ανακοίνωσε πως θα κλείσουν προσωρινά από 9 Δεκέμβρη και τα 16 σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που διαχειρίζεται στο Αμστερνταμ, λόγω έλλειψης προσωπικού. Η απόφαση επηρεάζει τις οικογένειες 5.400 μαθητών που έχουν εγγραφεί σε κάποιο από τα σχολεία. Σύμφωνα με τη διεύθυνση, λείπουν τουλάχιστον 25 εκπαιδευτικοί πλήρους απασχόλησης.

Σχολεία ανάλογα με την «τσέπη» των γονιών

Στο μεταξύ, αυξάνονται οι πληρωμές των γονιών για τα σχολεία στην Ολλανδία, ενισχύοντας την κατηγοριοποίησή τους ανάλογα και με το πορτοφόλι της οικογένειας. Αυτή η εξέλιξη σχετίζεται με το γεγονός ότι η Τοπική Διοίκηση έχει αναλάβει μέρος της λειτουργίας των σχολείων και έχει μειωθεί σταδιακά η κρατική χρηματοδότηση.

Ενδεικτικά, στο Αμστερνταμ οι «εθελοντικές γονικές εισφορές» - όπως τις ονομάζουν - κυμαίνονται γύρω στα 225 - 700 ευρώ το χρόνο, ανάλογα και με την κοινωνική και ταξική θέση των γονιών.

Οι γονικές εισφορές χρησιμοποιούνται από τα σχολεία για τη χρηματοδότηση λεγόμενων «πρόσθετων λειτουργιών» - που στην πραγματικότητα είναι βασικές - όπως μαθήματα μουσικής ή επίβλεψη το μεσημέρι κ.ά. Τα σχολεία χρηματοδοτούνται κυρίως από την κεντρική κυβέρνηση, αλλά οι τοπικές αρχές δίνουν «συμπληρωματικά κονδύλια», τα οποία χρησιμοποιούνται π.χ. για εξειδικευμένη διδακτική βοήθεια, για πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, για υποστηρικτικό προσωπικό. Οι γονικές πληρωμές αποτελούν εμπόδιο για τις φτωχότερες οικογένειες, δημιουργούν σχολεία πολλών ταχυτήτων και οξύνουν τις ανισότητες στην Εκπαίδευση.

Το ζήτημα έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις που το Δημοτικό Συμβούλιο του Αμστερνταμ ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να χορηγεί επιπλέον επιδοτήσεις σε σχολεία που ζητούν από γονείς περισσότερα από 225 ευρώ ετησίως.

Στα όριά τους οι εργαζόμενοι στην υγειονομική περίθαλψη

Τα διαχρονικά και συσσωρευμένα προβλήματα στην Υγεία οδήγησαν την προηγούμενη βδομάδα (20 Νοέμβρη) χιλιάδες νοσηλευτές και άλλους εργαζόμενους σε νοσοκομεία να απεργήσουν για πρώτη φορά σε εθνικό επίπεδο στην Ολλανδία, διεκδικώντας αυξήσεις στους μισθούς, προσλήψεις προσωπικού και καλύτερες συνθήκες εργασίας, με μείωση του εργάσιμου χρόνου και αύξηση των ωρών ανάπαυσης.

Η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων σε 83 νοσοκομεία, 32 κλινικές βραχείας νοσηλείας και 4 κέντρα αποκατάστασης συμμετείχαν στην απεργία απαιτώντας καλύτερη ΣΣΕ, η οποία καλύπτει περίπου 200.000 νοσοκομειακούς εργαζόμενους. Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, οι ελλείψεις προσωπικού έχουν σοβαρές συνέπειες στους ασθενείς, επιδεινώνουν τις συνθήκες περίθαλψης, ενώ οι εργαζόμενοι έχουν φτάσει στα όριά τους.

1 στους 5 νέους γιατρούς με «burn out»

Η έλλειψη ιατρικού προσωπικού είναι εξίσου σοβαρή στην Ολλανδία, και σε συνδυασμό με τις ελαστικές μορφές απασχόλησης έχει επιδεινώσει πολύ τις συνθήκες εργασίας των νέων γιατρών.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τον οργανισμό παροχής υπηρεσιών περίθαλψης VvAA, ο αριθμός των νέων γιατρών στην Ολλανδία που έχουν συμπτώματα «burn out» (εργασιακή εξουθένωση) αυξήθηκε σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια: Το 20% των γιατρών κάτω των 35 ετών έχουν συμπτώματα εργασιακής εξουθένωσης, σε σύγκριση με 13% το 2017, αναφέρει ρεπορτάζ της εφημερίδας «Volkskrant».

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η εργασιακή πίεση στους νέους γιατρούς αυξήθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθώς μειώνεται το ιατρικό προσωπικό, ενώ όλο και περισσότεροι νέοι γιατροί εργάζονται με μερική απασχόληση. Ταυτόχρονα, οι άσχημες εργασιακές σχέσεις και συνθήκες αποθαρρύνουν τους νέους γιατρούς να αναζητήσουν δουλειά στην Ολλανδία.

Χωρίς φροντίδα νευρολογικά και ψυχιατρικά περιστατικά

Παράλληλα οξύνεται η κατάσταση για τους ασθενείς με ψυχιατρικά και νευρολογικά προβλήματα, λόγω έλλειψης των κατάλληλων δομών, που είναι και υποστελεχωμένες.

Ερευνα που έγινε σε 2.000 οικογενειακούς γιατρούς της χώρας δείχνει ότι οι οικογενειακοί γιατροί δεν μπορούν να παραπέμπουν τους ψυχικά ασθενείς στα κατάλληλα ιδρύματα, λόγω έλλειψης προσωπικού και δομών, περίπλοκης γραφειοκρατίας και σκόπιμης ασάφειας σχετικά με το ποια δομή είναι υπεύθυνη για αυτούς τους ασθενείς.

Οι οικογενειακοί γιατροί αναφέρουν ότι καθίσταται όλο και πιο δύσκολο να οργανωθεί γρήγορα και αποτελεσματικά η κατάλληλη φροντίδα για ηλικιωμένους με άνοια, άτομα με χρόνιες παθήσεις ενήλικες και παιδιά με ψυχιατρικά προβλήματα. Οπως λένε οι οικογενειακοί γιατροί, αντιμετωπίζουν κατά μέσο όρο 6 ασθενείς τη βδομάδα, που είναι εξαιρετικά δύσκολο ή και αδύνατον να τους παρασχεθεί η κατάλληλη ιατρική παρακολούθηση στη συνέχεια.

Αυξάνονται τα κέρδη των επιχειρηματιών

Μεγάλοι κερδισμένοι από αυτήν την κατάσταση είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της Υγείας. Πάνω από 90 μεγάλες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης στην Ολλανδία έχουν σημειώσει τα τελευταία τρία χρόνια «ασυνήθιστα μεγάλα κέρδη», σύμφωνα με δημοσιογραφικές έρευνες των «Pointer», «Reporter Radio» και «Follow the Money».

Τουλάχιστον 85 από αυτές τις εταιρείες πέτυχαν περιθώριο κέρδους άνω του 10% επί δύο συναπτά έτη. 7 εταιρείες σημείωσαν περιθώριο κέρδους πάνω από 40% και 2 απ' αυτές πάνω από 50%. Συνολικά, οι εταιρείες αυτές κατέγραψαν κέρδη 77,6 εκατ. ευρώ το 2017 και το 2018.


Ε. Μ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ