Τετάρτη 21 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Προσχηματικές διατάξεις

Η πολυδιαφημισμένη κοινωνική λογοδοσία, που υποσχόταν η κυβέρνηση ότι θα φέρει με το νομοσχέδιο, δεν είναι τίποτε άλλο από την υποχρέωση του εκάστοτε υπουργού Παιδείας να παρουσιάζει κάθε χρόνο στη Βουλή μια «ετήσια έκθεση για την κατάσταση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα». Παράλληλα, στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι κάθε ίδρυμα πρέπει να ενημερώνει την ιστοσελίδα του στο διαδίκτυο... Δεν είναι όμως, μόνο προσχηματικές αυτές οι διατάξεις. Η δημοσιοποίηση μιας σειράς δραστηριοτήτων των ιδρυμάτων είναι χρήσιμη πρώτα και κύρια στις επιχειρήσεις, προκειμένου να... επιλέγουν σε ποια ιδρύματα και Τμήματα θα επενδύσουν.

Η εκλογή των πρυτανικών αρχών θα διενεργείται από το σύνολο των πανεπιστημιακών, των φοιτητών και του λοιπού επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού του ιδρύματος και οι ψήφοι τους θα καταμετριούνται με βάση κάποιους συντελεστές βαρύτητας. Αυτό πρακτικά σημαίνει διαμόρφωση ενός εκλεκτορικού σώματος που δεν είναι συγκεκριμένο και μετρήσιμο, θα μπορούν να το επικαλούνται όμως οι πρυτανικές αρχές (επίκληση του τύπου «εγώ εκλέχτηκα από όλους»...) προκειμένου να μη δίνουν λόγο πουθενά!

Ορίζεται ακόμα ότι θα μπορεί συνολικά ή εν μέρει οι σπουδές να γίνονται σε ξένη γλώσσα.

Αναφορικά με την εκλογή μελών διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, ορίζεται ότι δε θα γίνεται από το υπουργείο έλεγχος κάθε περίπτωσης ξεχωριστά, αλλά θα επικυρώνεται από τον πρύτανη του κάθε ιδρύματος, και το υπουργείο θα έχει το δικαίωμα δειγματοληπτικού ελέγχου ή θα παρεμβαίνει μετά από ένσταση.

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΑΣΥΛΟ
Ολοταχώς για ιδιωτικοποιημένα ΑΕΙ

Πέρα από τις διακηρύξεις για ελεύθερη έκφραση και διακίνηση ιδεών μέσα στα ιδρύματα, με το νομοσχέδιο ορίζεται ότι το άσυλο κατοχυρώνει το δικαίωμα «στη μάθηση και την εργασία όλων ανεξαιρέτως των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας των ΑΕΙ», αφήνοντας έτσι το περιθώριο να θεωρηθεί κατάλυση του ασύλου οποιαδήποτε κινητοποίηση μέσα στις σχολές γίνεται π.χ. σε ώρα μαθήματος, σε διοικητικές υπηρεσίες, σε ερευνητικό εργαστήριο κ.ο.κ.

Η Σύγκλητος ή η Συνέλευση του ΤΕΙ θα καθορίζουν ποιοι χώροι σε κάθε ίδρυμα καλύπτονται από το ακαδημαϊκό άσυλο. Μέχρι τώρα, το άσυλο κάλυπτε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους των ιδρυμάτων, ενώ η νέα διάταξη ανοίγει το δρόμο για να τεθούν κάποιοι χώροι εκτός ασύλου.

Αρμόδιο όργανο για να αποφασίζει την άρση του ασύλου και να δίνει άδεια επέμβασης δημόσιας δύναμης είναι το Πρυτανικό Συμβούλιο των πανεπιστημίων (αντίστοιχα το Συμβούλιο για τα ΤΕΙ) που μπορεί να αποφασίζει με απλή πλειοψηφία. Στο Πρυτανικό Συμβούλιο συμμετέχουν μόνιμα ο πρύτανης, οι αντιπρυτάνεις, ένας εκπρόσωπος των φοιτητών και ο προϊστάμενος της Γραμματείας του πανεπιστημίου (που με το παρόν νομοσχέδιο μετατρέπεται σε... μάνατζερ). Μέχρι τώρα, αρμόδιο όργανο ήταν η Επιτροπή Ασύλου (όπου συμμετείχε ο πρύτανης, ένας πανεπιστημιακός κι ένας φοιτητής) και αποφάσιζε με ομοφωνία, ενώ αν δεν μπορούσε να συγκληθεί ή να αποφασίσει αυτό το όργανο, η αρμοδιότητα περνούσε στη Σύγκλητο, που είναι το ανώτατο όργανο του πανεπιστημίου.

Είναι φανερό ότι η μεταφορά της αρμοδιότητας στο Πρυτανικό Συμβούλιο καθιστά πιο ελαστικό το νομοθετικό πλαίσιο και πιο εύκολη την άρση του ασύλου, γεγονός που, σε συνδυασμό με τις παραπάνω αντιδραστικές διατάξεις για τον ορισμό του, αποδεικνύει πως γίνονται βήματα προς πιο αντιδραστική κατεύθυνση.

ΝΟΜΟΣ - ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κομμένος και ραμμένος στα μέτρα των επιχειρήσεων

Ως «ποιοτική αναβάθμιση» των ιδρυμάτων προσπάθησε να εμφανίσει το νομοσχέδιο, που κατατέθηκε χτες στη Βουλή, η υπουργός Παιδείας

Με ελάχιστες διαφορές, σε σχέση με το προσχέδιο που είχε δώσει στη δημοσιότητα τον Ιούνη η κυβέρνηση, κατατέθηκε χτες το απόγευμα στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη «μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων» ή αλλιώς το νομοσχέδιο για το νόμο - πλαίσιο της ανώτατη εκπαίδευσης.

Αυτό το νομοθέτημα, απέναντι στο οποίο βρίσκεται σε κινητοποιήσεις εδώ και ένα χρόνο η ακαδημαϊκή κοινότητα, θα έχει ως βασική συνέπεια τη λειτουργία των πανεπιστημίων και ΤΕΙ με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σαν τις επιχειρήσεις δηλαδή, ενώ για την πλειοψηφία των φοιτητών που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες θα καταστήσει τις σπουδές ανέφικτες. Παράλληλα, με την ιδιωτικοποίηση θα προχωράει και η υποβάθμιση των σπουδών μέσα από μια διαδικασία «φαστ φουντ», όπως έχει δείξει η εμπειρία άλλων χωρών όπου ήδη έχουν εφαρμοστεί αυτές οι αναδιαρθρώσεις. Και για να καθιερωθούν αυτά, η κυβέρνηση φροντίζει να οπλίσει τις διοικήσεις των ιδρυμάτων με ένα αντιδραστικό οπλοστάσιο.

Προκλητική η υπουργός Παιδείας

Ενώ οι φωνές των φοιτητών που διαδήλωναν στην οδό Μητροπόλεως έφταναν μέχρι τον 7ο όροφο του υπουργείου Παιδείας, η υπουργός Μαριέττα Γιαννάκου, που παρουσίαζε εκεί το νομοσχέδιο, προσπαθούσε να εμφανίσει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση ως ...λαϊκή απαίτηση!


«Σχέδιο νόμου που απαντά στην πιεστική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας για αλλαγή και μεταρρύθμιση στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης» το χαρακτήρισε, βαφτίζοντας απαίτηση της κοινωνίας τις απαιτήσεις του κεφαλαίου, σα να μην έχει ακούσει ότι η λαϊκή απαίτηση είναι για αποκλειστικά δημόσια και πραγματικά δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση. Μάλιστα, έφτασε στο σημείο να ισχυριστεί ότι το νομοσχέδιο απευθύνεται κυρίως στα ασθενέστερα στρώματα της κοινωνίας: «Βασική μας ευθύνη και αρχή είναι η στήριξη του δημόσιου Πανεπιστημίου, που απευθύνεται στο σύνολο του ελληνικού λαού, αλλά κυρίως και πρώτα απ' όλα στις ασθενέστερες τάξεις του ελληνικού λαού», είπε κατά λέξη, εννοώντας μάλλον ότι τα ασθενέστερα στρώματα θα σηκώσουν στις πλάτες τους τα βάρη της ιδιωτικοποίησης των δημόσιων ιδρυμάτων...

Προκειμένου, δε, να σερβίρει τις αυταρχικές στο πνεύμα τους διατάξεις του νομοσχεδίου, μίλησε για «τέλμα» και «αδιέξοδα» στη σημερινή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αφησε να εννοηθεί ότι η αδιαφάνεια, οι φοιτητικές κινητοποιήσεις και οι δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες κυριαρχούν σήμερα στα πανεπιστήμια και τα οδηγούν σε μια κατάσταση όπου λίγο - πολύ κανείς δεν μπορεί να σπουδάσει..

Εκεί που «έδωσε ρέστα», όμως, η υπουργός ήταν στο θέμα του ακαδημαϊκού ασύλου. Εφτασε στο σημείο να ισχυριστεί ότι το πρόβλημα με το άσυλο δεν είναι μέχρι σήμερα η παρέμβαση δημόσιας δύναμης, αλλά οι φοιτητικές καταλήψεις!


Σε μια επίδειξη αυταρχισμού, επίσης, χαρακτήρισε όσους κινητοποιούνται: «Ελληνες πολίτες που έχουν συμφέροντα να θέλουν να παραλύσουν τα πράγματα» και τους κατηγόρησε που δε συναίνεσαν σ' αυτές τις αναδιαρθρώσεις και τον προσχηματικό διάλογο, που δεν έσκυψαν το κεφάλι στις απαιτήσεις του κεφαλαίου, λέγοντας: «Η κυβέρνηση εξάντλησε το σύνολο των περιθωρίων που είχε εξαντλήσει ποτέ κυβέρνηση. Αυτοί που ήθελαν να συζητήσουν, έχουν συζητήσει. Αυτοί που κλήθηκαν επανειλημμένα μέσα από όλες τις προσπάθειες συναίνεσης δε θέλησαν να εμφανιστούν ούτε στην Ελληνική Βουλή. Το θέμα έχει τελειώσει, ο νόμος κατατίθεται σήμερα».

Δυσβάσταχτες για τη λαϊκή οικογένεια οι σπουδές

Για τα συγγράμματα προβλέπεται ότι «οι Γενικές Συνελεύσεις των Τμημάτων των ΑΕΙ συντάσσουν κατάλογο συγγραμμάτων ανά υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα» και «με προεδρικό διάταγμα (...) καθορίζεται ο τρόπος, με τον οποίο παρέχεται στους φοιτητές το δικαίωμα δωρεάν προμήθειας αριθμού συγγραμμάτων ίσου με τον αριθμό των υποχρεωτικών και επιλεγόμενων μαθημάτων». Κοινώς, μόνο ένα δωρεάν σύγγραμμα ανά μάθημα και τα υπόλοιπα βιβλία που απαιτούνται για τη μελέτη τους οι φοιτητές ας κόψουν το λαιμό τους να τα εξασφαλίζουν!

Σύμφωνα, μάλιστα, με τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, ο κάθε φοιτητής θα διαλέγει ο ίδιος ποιο βιβλίο θα παίρνει δωρεάν (από όλα τα βιβλία που απαιτούνται για ένα μάθημα), με αποτέλεσμα κάθε φοιτητής να διαβάζει από διαφορετικό βιβλίο!

Το κόστος σπουδών για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών θα γίνει δυσβάσταχτο κι αυτό γίνεται όλο και περισσότερο φανερό. Ως «απάντηση», η κυβέρνηση φέρνει τις λεγόμενες «ανταποδοτικές υποτροφίες» και τα «εκπαιδευτικά δάνεια».

Ξεκαθαρίζουμε: Οι «ανταποδοτικές υποτροφίες» δεν έχουν καμιά σχέση με «υποτροφίες»! Αποτελούν απλά δικαίωμα μερικής (μέχρι 40 ώρες το μήνα) απασχόλησης των φοιτητών μέσα στο πανεπιστήμιο και ανάλογη πληρωμή τους γι' αυτό. Θεωρείται δεδομένο, δηλαδή, ότι οι φοιτητές που προέρχονται από τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα θα πρέπει να δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους για να τα βγάλουν πέρα.

Η άλλη λύση που προτείνεται είναι να «φεσωθούν» στις τράπεζες! Το προσχέδιο προβλέπει την παροχή άτοκων εκπαιδευτικών δανείων από τράπεζες, η αποπληρωμή των οποίων θα γίνεται τμηματικά «μετά από πενταετή άσκηση επαγγέλματος και σε κάθε περίπτωση σε δεκαπέντε το πολύ έτη από τη λήψη του συνολικού ποσού του δανείου».

Ορίζεται ανώτατη διάρκεια φοίτησης το διπλάσιο του προβλεπόμενου χρόνου σπουδών για κάθε Τμήμα και σχολή. Δηλαδή, για τις τετραετείς σχολές ανώτατο όριο φοίτησης είναι τα 8 χρόνια, για τις πενταετείς σχολές τα 10 χρόνια κτλ. Μετά από αυτό το χρονικό όριο ο φοιτητής θα χάνει τη φοιτητική ιδιότητα και θα παίρνει απλά μια βεβαίωση σπουδών για όσα μαθήματα θα έχει περάσει μέχρι τότε. Εφόσον ψηφιστεί ο νόμος, θα ισχύσει και για όσους φοιτούν ήδη στα προβλεπόμενα έτη σπουδών, ενώ γι' αυτούς που τα έχουν ξεπεράσει θα δοθεί ένα περιθώριο 5 χρόνων προκειμένου να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Βέβαια, η κυβέρνηση προτείνει αυτή τη ρύθμιση για τους λεγόμενους «αιώνιους» φοιτητές, υπονοώντας ότι είναι κάποιοι «λουφαδόροι» που καθυστερούν αδικαιολόγητα τις σπουδές τους και δεν κοιτάει τον αριθμό των εργαζόμενων φοιτητών που συνεχώς αυξάνει... Ετσι, δεν παίρνει κανένα ουσιαστικό μέτρο για να εξασφαλίσει ότι όλοι οι φοιτητές, ανεξαρτήτως εισοδήματος, θα μπορούν να αφιερώνονται απρόσκοπτα στις σπουδές τους, αλλά παίρνει μέτρα διοικητικού χαρακτήρα για τη διάρκεια των σπουδών.

Το δυσβάσταχτο κόστος για σπουδές, που δεν εξασφαλίζεται ότι θα έχουν κάποιο ουσιαστικό αντίκρισμα, είναι φυσικό να οδηγεί και πολλούς φοιτητές στην απογοήτευση ή ακόμα και την εγκατάλειψη των σπουδών. Γι' αυτό και με το νομοσχέδιο δημιουργούνται υπηρεσίες υποστήριξης φοιτητών και σύμβουλοι σπουδών σε κάθε σχολή. Αλλο λίγο και θα μας πουν ότι κάθε φοιτητής θα πρέπει να έχει και τον ...ψυχολόγο του!

Αυτοτέλεια σημαίνει ιδιωτικοοικονομική λειτουργία

«Κάθε ΑΕΙ, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του, για την επίτευξη της αποστολής και των ειδικότερων στόχων του συντάσσει τετραετές ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό πρόγραμμα», ορίζεται στο νομοσχέδιο. Αυτό είναι κάτι σαν τα αναπτυξιακά προγράμματα των επιχειρήσεων και θα υποβάλλεται στο υπουργείο για κοινή συμφωνία.

Το νομοσχέδιο ορίζει ότι μέσα στα τετραετή προγράμματα, τα ιδρύματα πρέπει να αναφέρονται «στον προγραμματισμό της χρηματοδότησης από άλλες πηγές, εκτός του κρατικού προϋπολογισμού». Οπου φυσικά, «άλλες πηγές» δεν μπορεί παρά να σημαίνει: Επιχειρήσεις, δίδακτρα κ.ο.κ.

Παράλληλα, πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι μέσα από αυτόν τον τετραετή προγραμματισμό θα περνούν και οι απαιτούμενες κάθε φορά αναδιαρθρώσεις και θα ελέγχεται ο βαθμός υλοποίησής τους. Εξάλλου, το νομοσχέδιο λέει ότι για την έγκριση από το υπουργείο του τετραετούς προγράμματος κάθε ΑΕΙ, θα «λαμβάνεται υπόψη, ιδίως, η συμμόρφωση προς τα αποτελέσματα της διαδικασίας αξιολόγησης».

Ετσι, δείχνει ότι το υπουργείο θα «εκβιάζει» τα ιδρύματα να προσαρμοστούν στις αναδιαρθρώσεις και όταν δε συμμορφώνονται θα τα οδηγεί σε οικονομικό στραγγαλισμό, αφού παρακάτω ορίζεται: «Εάν με ευθύνη του ΑΕΙ, δεν υπάρξει τετραετές ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό πρόγραμμα, αναστέλλεται κάθε κρατική χρηματοδότηση προς το ΑΕΙ, με εξαίρεση τους πόρους για τη μισθοδοσία (...) προσωπικού, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών και για τη φοιτητική μέριμνα». Δηλαδή, όποια ΑΕΙ δε συμμορφώνονται, θα αρκούνται στα ψίχουλα των λειτουργικών δαπανών, τα οποία σήμερα δε φτάνουν ούτε για τα χαρτιά των φωτοτυπικών!

Φαίνεται έτσι ότι η κρατική χρηματοδότηση δε θα κατευθύνεται εξίσου σε όλα τα ιδρύματα, αλλά θα δημιουργηθεί μια διαφοροποίηση στη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων ανάλογα με... τις επιδόσεις τους στη σκακιέρα των αναδιαρθρώσεων.

Για να εξυπηρετηθεί αυτού του τύπου η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων, ενισχύεται η θέση του «Γραμματέα του ΑΕΙ» για τον «αποτελεσματικότερο συντονισμό και διεύθυνση του έργου των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών του ΑΕΙ». Πρακτικά, η διεύθυνση των οικονομικών και διοικητικών υποθέσεων μιας τεράστιας επιχείρησης, όπως οραματίζονται να είναι ένα ΑΕΙ, απαιτεί έναν μάνατζερ, που θα έχει στόχο την «παροχή υπηρεσιών» με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και την απόκτηση για το ίδρυμα του μεγαλύτερου δυνατού κέρδους! Γι' αυτό δημιουργούν αυτή τη θέση του γραμματέα.

Θέλουν να βάλουν ταφόπλακα στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση

Ανακοίνωση της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας

Με ανακοίνωσή της η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας ανάμεσα σε άλλα σημειώνει:

«Οι σημερινές δηλώσεις του πρωθυπουργού, της υπουργού Παιδείας και κορυφαίων στελεχών της κυβέρνησης καθώς και η ίδια η κατάθεση στη Βουλή του νόμου - πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, αποδεικνύουν με τον πιο πειστικό τρόπο την πρόθεση της κυβέρνησης από κοινού με το ΠΑΣΟΚ, υλοποιώντας τη βάρβαρη αντιεκπαιδευτική πολιτική της ΕΕ, να βάλει ταφόπλακα στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, στα μορφωτικά κι εργασιακά δικαιώματα των φοιτητών και των σπουδαστών.

Και από τις σημερινές εξελίξεις και δηλώσεις αποδεικνύεται ότι ο νόμος - πλαίσιο δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα βαθιά αντιδραστικό κατασκεύασμα με το οποίο θα προωθηθεί η επιχειρηματική δράση και τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας στις σχολές, δεν είναι τίποτα άλλο από νόμος που θα εντείνει τους ταξικούς φραγμούς και την απαξίωση των σπουδών μέσα από τον ασφυκτικό έλεγχο του περιεχομένου τους, της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας από τις επιχειρήσεις.

Οι φοιτητές δεν έχουν άλλο δρόμο από τη συνέχιση της πάλης ενάντια σε αυτή την πολιτική!».

Ερωτήματα & Απαντήσεις

Δεν είναι καλύτερα να υπάρχουν εδώ ιδιωτικά πανεπιστήμια από το να αναγκάζονται να φεύγουν τα παιδιά στο εξωτερικό για να σπουδάσουν;

Αυτό είναι ένα από τα πάγια επιχειρήματα της Νέας Δημοκρατίας, προκειμένου να στηρίξει τη θέση της υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων, που σήμερα παρασύρει και πολύ κόσμο εκτός της ΝΔ που σκέφτεται καλοπροαίρετα κατά της φοιτητικής μετανάστευσης. Στην πραγματικότητα όμως, πρόκειται για ένα επιχείρημα άκρως παραπλανητικό. Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης ακόμα και σ' αυτές που υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, το φαινόμενο της μετανάστευσης στο εξωτερικό για σπουδές δεν εξαλείφεται. Κι αυτό γιατί η πλειοψηφία της κατηγορίας των μεταναστών φοιτητών, έχει φύγει στο εξωτερικό επιλέγοντας συγκεκριμένες ειδικότητες και πανεπιστήμια με κύρος. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια πολύ σπάνια περιβάλλονται με τέτοιο κύρος, ενώ από πλευράς ειδικοτήτων τα ιδιωτικά περιορίζονται σε αυτές που δεν προϋποθέτουν μεγάλο κόστος και που ζητιούνται από την αγορά (π.χ. οικονομικές σπουδές).

Συνήθως, προβάλλεται μαζί το επιχείρημα ότι τα χρήματα που ξοδεύουν οι μετανάστες φοιτητές στο εξωτερικό θα μένουν στην Ελλάδα κι έτσι θα είναι καλύτερα για τον τόπο. Πρόκειται για μια προκλητική παραπλάνηση: Ακόμα κι αν μένουν στην Ελλάδα τα χρήματα, θα πηγαίνουν στις τσέπες των μεγαλοσχολαρχών, των τραπεζών και των εργοδοτών που θα ξεζουμίζουν τις οικογένειες των φοιτητών, οι οποίες θα αναγκάζονται σε διπλές και τριπλές δουλιές για να τα βγάλουν πέρα. Κανένας εργάτης δεν πρόκειται να πλουτίσει, αν φύγουν για το εξωτερικό 2.000 ή 5.000 φοιτητές λιγότεροι!

Ακόμα και για τις ίδιες τις οικογένειες που επιλέγουν σήμερα να στείλουν τα παιδιά τους για σπουδές στο εξωτερικό, η δαπάνη τους δε θα ήταν μικρότερη αν τα παιδιά τους έμεναν να σπουδάσουν στην Ελλάδα σε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το κόστος σπουδών ακόμα και στα δημόσια σήμερα ελληνικά πανεπιστήμια μπορεί να φτάσει έως και τα 50.000 - 55.000 ευρώ (για τέσσερα με πέντε χρόνια σπουδών) αν αναγκαστεί το παιδί να μετακομίσει σε άλλη πόλη εντός Ελλάδας για να σπουδάσει. Επίσης, αν ρίξουμε μια ματιά στα σημερινά δίδακτρα και γενικότερα στο κόστος σπουδών (εξέταστρα, βιβλία, εξοπλισμό) σε ένα ιδιωτικό ΙΕΚ ή Κέντρο Ελευθέρων Σπουδών, που συχνά ξεπερνούν τα 6.000 και τα 7.000 ευρώ, αντιλαμβανόμαστε ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα είναι ακόμα πιο ακριβά (αφού υποτίθεται ότι θα πουλούν και πιο αναβαθμισμένα πτυχία)...

Η μόνη πραγματική λύση για όλα τα παραπάνω προβλήματα, δεν είναι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά η εξασφάλιση ότι στα δημόσια ιδρύματα οι σπουδές θα είναι πραγματικά δωρεάν, ότι οι λαϊκές οικογένειες δε θα αναγκάζονται να βάζουν από την τσέπη τους ούτε μια δραχμή για σίτιση, στέγαση, μετακινήσεις, βιβλία, σεμινάρια ή οτιδήποτε άλλο προϋποθέτουν οι σπουδές των παιδιών τους. Παράλληλα, απαιτείται η δημιουργία συστήματος δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών μετά το λύκειο, που να παρέχουν υψηλού επιπέδου επαγγελματική εκπαίδευση, γιατί ένα ποσοστό της φοιτητικής μετανάστευσης δημιουργείται και λόγω μη επιτυχίας στις εξετάσεις εισαγωγής και μη ύπαρξης άλλης αξιόπιστης λύσης στην Ελλάδα πέρα από την ανώτατη εκπαίδευση.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΗΜΕΡΑ

«ΝΔ - ΠΑΣΟΚ τα βρήκανε και πάλι, καλύτερα να βγουν αυτοί στο καρναβάλι».

Με αυτό το πανό, φοιτητές της ΠΚΣ στην Πάτρα προσπέρασαν τον βασιλιά Καρνάβαλο και τέθηκαν επικεφαλής της καθιερωμένης βραδινής παρέλασης του Σαββάτου, για να διαδηλώσουν ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο και την αναθεώρηση του άρθρου 16. Ο συμβολισμός αυτής της κίνησης είναι προφανής: Από τη στιγμή που έπεσαν οι πραγματικές μάσκες της ταύτισης με το άρθρο 16, είναι καιρός οι «συμπαίκτες» του δικομματισμού να φορέσουν αυτές των Αποκριών.

Το δρώμενο, που ακολούθησε κι έκλεψε την παράσταση - με πρωταγωνιστές φοιτητές που είχαν μασκαρευτεί με τα πολιτικά πρόσωπα της επικαιρότητας - καθ' όλη τη διάρκεια της παρέλασης, στηλίτευε το κλίμα συναίνεσης που διαμορφώνουν από κοινού η ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ και τη διακριτική στήριξη του ΣΥΝ. Πάντα υπό την αυστηρή παρουσία του ΣΕΒ, που όχι μόνο δέσποζε, αλλά και ...υποδείκνυε.

«Θα είμαστε στους δρόμους μέχρι να ανατρέψουμε τους νόμους»

Με μια άμεση δυναμική κινητοποίηση αντέδρασαν χτες το μεσημέρι στην κατάθεση του νόμου - πλαισίου φοιτητές και σπουδαστές από τις σχολές της Αθήνας. Εξω από το υπουργείο Παιδείας έστειλαν σαφές μήνυμα προς την κυβέρνηση, φωνάζοντας: «Ο νόμος - πλαίσιο να μην κατατεθεί, δωρεάν σπουδές για κάθε φοιτητή». Παράλληλα, έδωσαν υπόσχεση πως ο αγώνας θα συνεχιστεί, με τη μαζικοποίηση των γενικών συνελεύσεων και με το νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, αύριο Πέμπτη.

Την ώρα που η υπουργός Παιδείας παρουσίαζε σε εκπροσώπους του Τύπου το νέο νόμο - πλαίσιο, φοιτητές και σπουδαστές συγκεντρώθηκαν, αρχικά, στο Σύνταγμα και, στη συνέχεια, με πορεία έφτασαν μέχρι τη διασταύρωση των οδών Μητροπόλεως και Βουλής, όπου συνάντησαν ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις. Τα συνθήματά τους έδιναν το στίγμα: «Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, έξω οι εταιρείες απ' τις σχολές», «Αυτό το υπουργείο δεν είναι της Παιδείας, είναι της ΟΝΕ και της ολιγαρχίας» και «Οταν τα βρίσκουν πράσινοι και μπλε, η μόνη αντιπολίτευση είσαι εσύ λαέ».

Με τα χέρια ψηλά και χτυπώντας παλαμάκια, φοιτητές και σπουδαστές τραγουδούσαν: «Κωστάκη, Γιωργάκη, Μαριέττα, δε θα περάσουνε ποτέ τα νέα μέτρα. Οι φοιτητές δε σκύβουν το κεφάλι, με το λαό αντίσταση και πάλη. Ολοι εμείς θα είμαστε στους δρόμους, μέχρι να ανατρέψουμε τους νόμους»!

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
«Οι καταλήψεις βγαίνουνε στο δρόμο»

Ολοήμερη κινητοποίηση χτες στην Εγνατία

Motion Team

«Δε χαρίζουμε το μέλλον μας. Μαζικοποιούμε τις γενικές συνελεύσεις, την πολύμορφη δράση μας. Κλιμακώνουμε τον αγώνα μέχρι τη νίκη». Αυτό ήταν το αγωνιστικό μήνυμα που απηύθυνε το Συντονιστικό Γενικών Συνελεύσεων Φοιτητικών και Σπουδαστικών Συλλόγων Θεσσαλονίκης από το βήμα των πολύμορφων εκδηλώσεων, που διοργάνωσε χτες μπροστά από τα πανεπιστήμια στην Εγνατία Οδό.

Με σύνθημα: «Οι καταλήψεις βγαίνουνε στο δρόμο», οι φοιτητές έκαναν ολοήμερο φεστιβάλ πολύμορφων πολιτικών - πολιτιστικών δραστηριοτήτων (συναυλίες με ντόπιους επαγγελματίες κι ερασιτέχνες καλλιτέχνες, παιχνίδια, ζωγραφική, δρώμενα, αθλήματα κ.λπ.) καλώντας το λαό της Θεσσαλονίκης να συμπαρασταθεί στον αγώνα για δημόσια δωρεάν Παιδεία, κόντρα στην προσπάθεια εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης από την κυβέρνηση της ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και την ΕΕ.

Εκθέσεις με στιγμιότυπα από τη μέχρι τώρα πορεία του αγώνα, πλήθος από γελοιογραφίες μαζί με σαρκαστικά σχόλια «περί μειοψηφιών» κοσμούσαν το χώρο.

  • Ολοταχώς για τις 22 Φλεβάρη, οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα πραγματοποιούν γενικές συνελεύσεις, με στόχο τη μαζική συμμετοχή των συλλόγων στο πανελλαδικό συλλαλητήριο αύριο στην Αθήνα. Προκήρυξη 4ωρης στάσης εργασίας στις 22/2, από τις 11.30 π.μ. έως το τέλος του ωραρίου, έχει ανακοινώσει η ΕΔΟΘ.
  • Αύριο, Πέμπτη, την ίδια μέρα που οι φοιτητές θα διαδηλώνουν στο πανελλαδικό τους συλλαλητήριο στην Αθήνα, οι εργαζόμενοι της Θεσσαλονίκης έμπρακτα θα ενώσουν και πάλι τη φωνή τους μαζί τους, μέσα από το συλλαλητήριο που διοργανώνουν το ΠΑΜΕ και η επιτροπή φορέων ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16, στις 7 μ.μ. στο Αγαλμα του Βενιζέλου.
ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Οι επιχειρήσεις ... ευεργέτες των πανεπιστημίων

«Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης υπάρχει μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις και η λειτουργία του έχει κάποιο κόστος που επιβαρύνει την τιμή πώλησης του παραγόμενου προϊόντος.

Συνεπώς, αν το τμήμα ερευνών δεν αντισταθμίζει το κόστος λειτουργίας του από τις εφαρμογές των καινοτομιών του, η λειτουργία του είναι ασύμφορη. Σαν εναλλακτική λύση πολλές μεγάλες επιχειρήσεις συνεργάζονται με πανεπιστήμια ή ερευνητικά κέντρα που θεωρούν αξιόπιστα και τους αναθέτουν τη μελέτη ερευνητικών προβλημάτων.

Αντίστοιχα, η λειτουργία των πανεπιστημίων διευκολύνεται από τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, επειδή δημιουργούνται δυνατότητες για απόκτηση σύγχρονου εξοπλισμού, για υποτροφίες σε μεταπτυχιακούς, κυρίως, φοιτητές που εμπλέκονται στις έρευνες κ.ά. Αυτή η συνεργασία φέρνει σε επαφή την εκπαιδευτική διαδικασία και την παραγωγή».

(Τεχνολογία, για τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου, σελ. 99)

Πλήρως εναρμονισμένο με το πνεύμα που θέλουν να καλλιεργήσουν στους μαθητές από το γυμνάσιο κιόλας, το παραπάνω απόσπασμα, σε μία περίοδο που η χώρα συνταράσσεται πραγματικά από τις μεγάλες κινητοποιήσεις ενάντια στον έλεγχο των πανεπιστημίων από την «αγορά». Αυτό που προβάλλεται στην κοινωνία ως προπαγανδιστικό επιχείρημα για να αφήσει στην άκρη τις ανάγκες της και να συναινέσει στον έλεγχο των πανεπιστημίων από τις επιχειρήσεις, γίνεται αντικείμενο διδασκαλίας σε σχολικό βιβλίο, με την επιπλέον βαρύτητα που έχει αυτό στη διαμόρφωση αντιλήψεων, τάσεων και συμπεριφορών στους μαθητές.

Οι μαθητές καλούνται να αποδεχτούν τη χρησιμοποίηση των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων ως παραμάγαζων των επιχειρήσεων, με τα επιχειρήματα αφενός ότι αν οι ίδιες κάνουν την έρευνα, τότε οι καταναλωτές θα πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα και αφετέρου ότι βοηθούνται τα πανεπιστήμια από τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων.

Κουβέντα δε γίνεται για τις επιπτώσεις της εξάρτησης της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων από τις επιχειρήσεις, που εδώ εμφανίζονται σαν ευεργέτες. Οι μαθητές μαθαίνουν μόνο το τι είναι καλό για την επιχείρηση. Δεν αναφέρεται ότι η έρευνα για λογαριασμό των επιχειρήσεων στόχο έχει να εξασφαλίζει τα κέρδη των μονοπωλίων αντί για την κοινωνική ευημερία, ή ότι γίνεται επιλεκτική χρηματοδότηση των ειδικοτήτων εκείνων που μπορούν να προσφέρουν άμεσα οφέλη και κέρδη στην αγορά, με τις υπόλοιπες να φυτοζωούν. Κουβέντα για τις επιπτώσεις μιας τέτοιας λειτουργίας των πανεπιστημίων, που ακυρώνει ουσιαστικά το ερευνητικό τους έργο, σπρώχνοντάς τα να εξασφαλίζουν μελέτες για προϊόντα των επιχειρήσεων και να ντύνουν με επιστημονικό μανδύα δήθεν μελέτες για το ακίνδυνο των μεταλλαγμένων, την ανάγκη για σύνταξη στα 70 και άλλα...

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΚΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
«Η γνώση είναι δύναμη»

Στο πλαίσιο της καμπάνιας του ΚΚΕ για την Παιδεία το Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ διοργανώνει εκδήλωση με θέμα: «Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ», στην αίθουσα Συνεδρίων του Κόμματος στον Περισσό το Σάββατο 24 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ.

Στην εκδήλωση θα μιλήσει η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα. Θα ακολουθήσει θεατρική παράσταση που είναι βασισμένη στο έργο του Κώστα Βάρναλη «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη» από τον Χρήστο Καλαβρούζο. Η είσοδος θα γίνεται μόνο με προσκλήσεις.

Οι σημερινές προσυγκεντρώσεις

Για τη σημερινή συγκέντρωση στο Σύνταγμα έχουν οριστεί για τις 6.30 το απόγευμα οι εξής προσυγκεντρώσεις:

-- Στην πλατεία Κάνιγγος: Η Γραμματεία Αθήνας του ΠΑΜΕ καλεί τα συνδικάτα. Εκεί συγκεντρώνονται και οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ.

-- Στο σταθμό «Ευαγγελισμός» του Μετρό: Μαζικοί φορείς από ανατολικές, βορειοανατολικές συνοικίες και από το 1ο - 7ο Διαμέρισμα της Αθήνας.

-- Στους στύλους του Ολυμπίου Διός: Μαζικοί φορείς από νοτιοανατολικές συνοικίες και από το 2ο Διαμέρισμα της Αθήνας.

-- Στην Ομόνοια: Μαζικοί φορείς από δυτικές, βόρειες, βορειοδυτικές συνοικίες και από το 5ο - 6ο Διαμέρισμα της Αθήνας.

-- Στην πλατεία Καραϊσκάκη: Μαζικοί φορείς από τις νοτιοδυτικές συνοικίες και το 3ο - 4ο Διαμέρισμα της Αθήνας.

-- Στο Πάντειο: Μαζικοί φορείς από τις νότιες συνοικίες.

-- Στο σταθμό «Μοναστηράκι» του ΜΕΤΡΟ: Η Ομοσπονδία Γονέων Νομαρχίας Πειραιά, εργατικά σωματεία και μαζικοί φορείς από τον Πειραιά.

Σήμερα στις 7μμ στο Σύνταγμα

Νέο συλλαλητήριο αύριο στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια

Στους δρόμους, σήμερα κιόλας, παίρνει την απάντησή της η κυβέρνηση που - ισχυριζόμενη ότι έχει εξασφαλισμένη τη λαϊκή συναίνεση - σπεύδει να προωθήσει μια πολιτική για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ τέτοια που μετατρέπει την εκπαίδευση σε ακριβό εμπόρευμα, παραδίδει απόλυτα τα Πανεπιστήμια στο μεγάλο κεφάλαιο και υποβαθμίζει τις σπουδές για τη μεγάλη μάζα των φοιτητών και σπουδαστών.

Εργαζόμενοι, φοιτητές και σπουδαστές, γονείς οργανώνουν έτσι τις κινητοποιήσεις τους ώστε να φέρνουν στο προσκήνιο τις πραγματικές ανάγκες τους, προβάλλουν το αίτημα για ενιαία, δημόσια και δωρεάν Παιδεία και καταδικάζουν την πολιτική της ιδιωτικοποίησης που προωθείται μέσα από το νέο νόμο - πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια και την προωθούμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Σήμερα Τετάρτη, στις 7 το απόγευμα, πραγματοποιείται παλλαϊκό συλλαλητήριο στο Σύνταγμα, ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο και την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Στο σημερινό συλλαλητήριο καλούν η Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας, η Γραμματεία Αθήνας του ΠΑΜΕ, δεκάδες φορείς του μαζικού λαϊκού κινήματος.

Καλούν κάθε εργατική - λαϊκή οικογένεια να στηρίξει τις κινητοποιήσεις που συνεχίζονται. Καλούν, επίσης, τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους, τους ανέργους, τις οικογένειές τους να πάρουν μέρος και στην απεργιακή κινητοποίηση που οργανώνεται αύριο Πέμπτη, μέρα που είναι προγραμματισμένη η έναρξη των ψηφοφοριών στη Βουλή για την αναθεώρηση του Συντάγματος και του άρθρου 16, με προσυγκέντρωση στις 12 το μεσημέρι στα Χαυτεία.


Σε μαζική συμμετοχή στο αυριανό παλλαϊκό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, καλεί η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων της χώρας, το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας και η Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας. Στο συλλαλητήριο συμμετέχουν και εργαζόμενοι, καθώς το Εργατικό Κέντρο Αθήνας κήρυξε τρίωρη παναθηναϊκή πανεργατική στάση εργασίας (από τις 12 έως τις 3 μ.μ.), τρίωρη έχει κηρύξει και η ΑΔΕΔΥ (από τις 11.30 το πρωί έως τη λήξη του ωραρίου), ενώ εικοσιτετράωρες απεργίες έχουν κηρύξει η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ. Οι πανεπιστημιακοί συμμετέχουν στο συλλαλητήριο και συνεχίζουν και αυτή τη βδομάδα μέχρι αύριο την απεργία.

  • Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο πραγματοποιείται στο Αγρίνιο την Πέμπτη και ώρα 7 μ.μ. στην πλατεία Δημοκρατίας από το Εργατικό Κέντρο Αγρινίου και την Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Αιτωλοακαρνανίας. Αντίστοιχα, την ίδια μέρα το Εργατικό Κέντρο Θεσπρωτίας προκήρυξε 24ωρη απεργία και καλεί σε συγκέντρωση στις 11 π.μ στον ΟΤΕ, ενώ 24ωρη απεργία κήρυξε και το Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ