Τετάρτη 16 Φλεβάρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Βγαίνουμε στους δρόμους ξανά για το παρόν και το μέλλον μας, τη μόρφωση και τη ζωή μας!

Κάλεσμα μαζικής συμμετοχής στο συλλαλητήριο στις 26 Φλεβάρη με αφορμή τα δυο χρόνια της πανδημίας

«Δυο χρόνια πανδημίας... Ως εδώ! Βγαίνουμε μπροστά για την υγεία, τη μόρφωση και τις ζωές όλων μας!», δηλώνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας στο κάλεσμα που απευθύνει για συμμετοχή στη συγκέντρωση το Σάββατο 26 Φλεβάρη, που καλούν σωματεία και φορείς με αφορμή τα δυο χρόνια της πανδημίας.

Αναλυτικά η Συντονιστική Επιτροπή στο κάλεσμά της σημειώνει:

«Οι μαθητές από τη Χίο ως την Κρήτη και από την Πάτρα ως τη Βέροια ακούστηκαν ξανά δυνατά όταν φώναξαν: "Κρούσματα χιλιάδες - μέτρα πουθενά! Θέλουμε σχολεία ασφαλή και ανοιχτά"!

Οι μαθητές στη ΛΑΡΚΟ μάς μαθαίνουν με τη στάση τους πως: "Το μέλλον του τόπου μας θα το γράψουμε εμείς"!

Οι μαθητές στη Θεσσαλονίκη, και σε όλη την Ελλάδα, δεν αφήνουν τον φόνο του Αλκη να ξεχαστεί! Στη βία του συστήματος καμία ανοχή!

Οι μαθητές στην Αρτα και τα Γιάννενα αυτές τις μέρες περνάνε μαθητοδικεία για το.... βαρύτατο έγκλημα της ...κατάληψης!

Οι μαθητές στην Καρδίτσα και τη Λάρισα στέκονται αλληλέγγυοι στα μπλόκα των αγροτών, που οι γονείς τους, τα αδέρφια τους, οι οικογένειές τους δίνουν έναν δίκαιο αγώνα επιβίωσης!

Οι μαθητές στη γειτονική μας Ιταλία αγωνίζονται γιατί δεν είναι φυσιολογικό να σκοτώνεται ένας μαθητής 18 χρονών την ώρα που κάνει τζάμπα μαθητεία!

Και οι μαθητές στην Αθήνα στις 26/2 θα βρίσκονται εκεί όπου χτυπά η καρδιά κάθε ανθρώπου που αγωνίζεται! Στο Σύνταγμα, στις 12.00!

Δυο χρόνια από το πρώτο κρούσμα Covid-19 στη χώρα μας, γινόμαστε ένα στόμα - μια φωνή με τους εργαζόμενους, τους φοιτητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς: Βγαίνουμε στους δρόμους ξανά για το παρόν και το μέλλον μας, τη μόρφωση και τη ζωή μας!

Εγκλημα διαρκείας σε βάρος της μόρφωσης

Αυτά τα δύο χρόνια έχει γίνει σε βάρος της μόρφωσής μας ένα έγκλημα διαρκείας. Ενα ερώτημα απασχολεί τους μαθητές κάθε τάξης: "Πώς θα βγει η ύλη, τι θα γράψω στις εξετάσεις"; Μόνο το υπουργείο που έχει την ευθύνη για όλα τα παραπάνω δεν αναρωτιέται!

Γιατί δεν έχουν κάνει ούτε μια μελέτη να δούνε τι κενά έχουμε και να γίνει μια ολική προσαρμογή της ύλης σε κάθε τάξη; Αλλά βρήκαν 400+ θέματα σε κάθε μάθημα για να δώσουμε εξετάσεις τον Ιούνη με την Τράπεζα Θεμάτων (τα οποία αυτήν τη στιγμή δεν έχουν καν οριστικοποιηθεί;)

Η Τράπεζα Θεμάτων άφησε υπό κανονικές συνθήκες το 40% των μαθητών στην ίδια τάξη. Πώς θα δώσουμε φέτος σε χιλιάδες θέματα που δεν έχουν ακόμα καν βγει; Και δεν θα βγουν όσο στα σχολεία έχει κρούσματα, χάνονται ώρες, έχουμε ακόμα κενά εκπαιδευτικών;

Τα παιδιά που ετοιμάζονται για πανελλαδικές εκφράζουν την αγωνία και την ανασφάλεια που γενικεύονται για το "πώς θα βγει η ύλη"... μετά την εξοργιστική απόφαση του υπ. Παιδείας να την αυξήσει φέτος!

Γιατί δεν βοηθιούνται με δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία τα παιδιά που έχουν μείνει πίσω και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πάνε φροντιστήρια; Οι γονείς μας έχουν στενάξει με την ακρίβεια στα πάντα, και τώρα είναι δική τους ατομική ευθύνη να πληρώσουν για τα κενά που η δική σας πολιτική μας δημιούργησε;

Γιατί δεν γίνονται στα σχολεία επαρκείς προσλήψεις ειδικού προσωπικού, όπως κοινωνικών λειτουργών ή ψυχολόγων, που να στηρίζουν μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς στην επιστροφή στη διά ζώσης λειτουργία; Δεν ξέρετε πως πολλά παιδιά έχουν επιπρόσθετες ψυχοκοινωνικές ανάγκες; Αλλά κατά τα άλλα, σας απασχολούν - υποτίθεται - φαινόμενα βίας και επιθέσεων στα σχολεία;

Είναι επιλογή να είμαστε απροστάτευτοι στην πανδημία

Το πρόβλημα δεν είναι πως αυτά που λέμε δεν γίνονται. Το πρόβλημα είναι πως το υπ. Παιδείας, σήμερα όπως και πάντα, επιλέγει να μην τα κάνει!

Μετράνε τις ανάγκες και τα δικαιώματά μας σε ευρώ. Είμαστε κόστος για το κράτος και την πολιτική που ακολουθείται από κάθε κυβέρνηση.

Γιατί κάποια πράγματα είναι επιλογές. Δεν είναι αντικειμενικά, δεν είναι πως δεν γίνεται να γίνει τίποτα άλλο. Είναι επιλογή να είμαστε απροστάτευτοι στην πανδημία.

Ηταν και είναι επιλογή να δίνονται τα χρήματα και τους φόρους των γονιών μας αλλού - όχι στα σχολεία μας. 1,8 δισ. μειώθηκαν οι δαπάνες για την Παιδεία τα τελευταία 11 χρόνια.

Είναι επιλογή να μην προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό ούτε ένα ευρώ για μονιμοποιήσεις καθηγητών.

Είναι επιλογή οι συγχωνεύσεις Τμημάτων που προχώρησαν στην αρχή της χρονιάς και ευνόησαν τον συνωστισμό.

Και σίγουρα είναι επιλογή να ψηφιστούν 4 αντιεκπαιδευτικοί νόμοι μέσα στην πανδημία!

Πάντα διεκδικούσαμε, και η πανδημία το επιβεβαίωσε, ένα σχολείο που να μην μας αγχώνει, να μην μας καταπιέζει, να μην μας τσακίζει κάθε όνειρο. Που να μην παθαίνουμε κρίσεις πανικού όταν είναι να δώσουμε εξετάσεις. Είναι παράλογο να πάμε σε ένα σχολείο που απλά μας βάζει εμπόδια συνεχώς. Που δεν μας εμπνέει να μάθουμε, να ψάξουμε, να έχουμε κριτήριο!

Τα δυο χρόνια πανδημίας ήταν μάθημα ζωής. Ο,τι μας αξίζει δεν μας το χάρισε κανείς! Το κατακτήσαμε!

Εμείς με τους αγώνες μας καταφέραμε να αποσυρθεί με ρύθμιση ο παραλογισμός τα παιδιά στη Γ' Λυκείου να έχουν περιορισμένο αριθμό επιλογών στο μηχανογραφικό! Δεύτερη νίκη μετά την περσινή μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων!

Σε τι πέτυχε άραγε η ΕΒΕ και επιμένετε να την εφαρμόσετε και φέτος; Η μεγαλύτερή της "επιτυχία" ήταν τα χιλιάδες παιδιά που δεν έγραψαν 1, 2 και 3 όπως λέγανε, αλλά 11, 12, 13 κ.τ.λ. και έμειναν εκτός σχολών;

Καταφέραμε με τους αγώνες μας να μπει έστω ένα φρένο σε αυτόν τον παραλογισμό.

Που καθόλου παραλογισμός δεν είναι. Είναι η λογική του υπ. Παιδείας, του σημερινού αλλά και των προηγούμενων, που χτυπά ευθέως τα παιδιά από τις λαϊκές οικογένειες και το δικαίωμά τους να μορφωθούν, να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα ΑΕΙ. Είναι επιλογή τους να μας βάζουν συνέχεια εμπόδια, να κάνουν τη μόρφωση ζήτημα πορτοφολιού των γονιών μας», καταλήγει η Συντονιστική Επιτροπή των Μαθητών καλώντας στο συλλαλητήριο.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας στο συλλαλητήριο στις 26 Φλεβάρη
  • Για την παρέμβαση των δυνάμεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στους χώρους των ΕΠΑΛ
  • Για τον ρόλο του σχολείου στην πρόληψη της τοξικοεξάρτησης
  • Καταγγελία της «Αγωνιστικής Ενότητας» στην ΑΕΝ Ασπροπύργου για διαδικασίες πειθαρχικού ελέγχου που εξελίσσονται
  • Εκπαιδευτική επικαιρότητα
Για την παρέμβαση των δυνάμεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στους χώρους των ΕΠΑΛ

Τα ΕΠΑΛ και γενικά η Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΕΚ), που αριθμούν 107.000 μαθητές ή αλλιώς το 34% των μαθητών Λυκείου, αποτελούν χώρο που διαμορφώθηκε και βρίσκεται στο στόχαστρο όλων διαχρονικά των κυβερνήσεων, συνολικά των σχεδιασμών της αστικής τάξης και της ΕΕ, αφού πρόκειται για ένα σημαντικό τμήμα νεολαίας που βγαίνει πιο νωρίς στην παραγωγική διαδικασία, είτε ως εργαζόμενος μαθητής, είτε στη μαθητεία, είτε δουλεύει απευθείας μετά το σχολείο.

Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και γενικά της ΕΕΚ αποτελούν την επόμενη βάρδια σημαντικού τμήματος εργαζομένων που δουλεύουν σε κρίσιμους χώρους και κλάδους. Εκεί συγκεντρώνεται μεγάλη μερίδα μεταναστών μαθητών και σε ορισμένα σχολικά συγκροτήματα, π.χ. στην Αττική στην Γκράβα, είναι και η πλειοψηφία. Είναι συγκεντρωμένα στα ΕΠΑΛ χιλιάδες παιδιά μικρών ΕΒΕ που θέλουν να συνεχίσουν την εργασία των γονιών τους, χιλιάδες παιδιά από αγροτικές περιοχές που θέλουν να τελειώσουν το σχολείο και να «γυρίσουν στα χωράφια». Χώροι και τμήματα, δηλαδή, συνολικά κρίσιμα για την πορεία και την έκβαση της ταξικής πάλης, την παρέμβαση και επιρροή του ΚΚΕ και της ΚΝΕ. Και δεν θα μπορούσε να είναι και αλλιώς. Ταυτόχρονα είναι σχολεία, με χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς, που αντικειμενικά χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα, ιδιαίτερη τέχνη, ακόμα και στιλ, για να γειωθείς, να γνωρίσεις τα προβλήματα και να παρέμβεις ουσιαστικά.

Στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΕΕ, αλλά ποια είναι τελικά η αναβάθμιση;

Τους προηγούμενους μήνες η κυβέρνηση της ΝΔ έθεσε σε διαβούλευση ένα πολυσέλιδο Στρατηγικό Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας. Σε αυτό το πολύ αναλυτικό κείμενο, από την εισαγωγή του ακόμα, τίθενται οι στόχοι και το περιεχόμενο του σχεδίου. Σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Η σημασία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (...) είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στις παρούσες συνθήκες (...) Η αναβάθμιση της ΕΕΚ βρίσκεται στο επίκεντρο των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών για την Παιδεία στην Ελλάδα και μάλιστα εκτιμάται για ακόμα μια φορά ότι υπάρχουν χρόνια προβλήματα και αστοχίες της ΕΕΚ στην Ελλάδα, που αφορούν την αδυναμία κοινωνικής της καταξίωσης, τη μειωμένη ελκυστικότητα, την προβληματική διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας» κ.λπ.

Χρόνια ακούμε αυτές τις διαπιστώσεις και διατυπώσεις, από το 1992-'93 ακόμα! Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΕ, θυμίζουμε ότι από τότε ακόμα, στο Μάαστριχ και στην περιβόητη Λευκή Βίβλο έμπαιναν τα θεμέλια της στρατηγικής της ΕΕ για την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ολες οι βασικές κατευθύνσεις δηλαδή, που έως και σήμερα βρίσκουν μπροστά τους οι νέοι μαθητές και μαθητευόμενοι, μπήκαν πολλά χρόνια πριν. Η στρατηγική της ΕΕ για τον χώρο της ΕΕΚ εξειδικεύτηκε το 2002 μέσω της Διαδικασίας της Κοπεγχάγης. Από τότε μια σειρά υπουργών Παιδείας ανανεώνουν αυτήν τη στρατηγική και την εμπλουτίζουν. Οι βασικοί στόχοι που διαχρονικά μπαίνουν είναι να ενισχυθεί η ελκυστικότητα της ΕΕΚ, να εκσυγχρονιστούν τα προγράμματα σπουδών της, με καλύτερη συνεργασία με την αγορά εργασίας και μεγαλύτερη εμπλοκή των επιχειρήσεων σε αυτά, να ενισχυθεί η κινητικότητα του εργατικού δυναμικού που βγαίνει από την ΕΕΚ.

Από το 2007 μέχρι σήμερα έχουν γίνει συνολικά 5 αλλαγές από όλες τις κυβερνήσεις, που έχουν έναν κοινό παρονομαστή: Τη «σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας», κάτι που αποτυπώνει τις ανάγκες και επιδιώξεις του κεφαλαίου. Υπάρχει σταθερή στόχευση που αφορά τη δημιουργία μιας γενιάς εργαζομένων πολλών ταχυτήτων, σχετικά πιο χαμηλών ή έστω διαφορετικών απαιτήσεων, που στην εποχή της υψηλής ειδίκευσης, του μεγαλύτερου και ανώτερου καταμερισμού εργασίας, θα μπορεί να λειτουργεί ως το απαραίτητο συμπληρωματικό εργατικό δυναμικό που θα μεταπηδά εύκολα από κλάδο σε κλάδο, με βάση τις ανάγκες της αγοράς σε κάθε φάση. Είναι προσταγή του ΣΕΒ οι νέοι εργαζόμενοι να δουλεύουν αποδοτικά και χωρίς (ή με μηδαμινό) κόστος για τον εργοδότη, να εξαπλώνεται το κυνήγι δεξιοτήτων από την ηλικία των 15 ετών, κόβοντας τη γενική εκπαίδευση.

Σε αυτό το έδαφος υλοποίησης των κατευθύνσεων της ΕΕ δημιουργούνται και ανοιγοκλείνουν ειδικότητες, οι απόφοιτοι αυτών μένουν συχνά «στον αέρα». Και αυτά πραγματοποιούνται σε ένα σχολικό περιβάλλον με τεράστιες ελλείψεις, υποβαθμισμένες υποδομές, απαρχαιωμένες γνώσεις, μίλια μακριά από το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Η πιο κομβική αλλαγή των τελευταίων χρόνων ήταν η θέσπιση του 4ου έτους μαθητείας το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που μάλιστα πήρε και τα εύσημα από την ΕΕ ως τομή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, και συνεχίζεται και από την κυβέρνηση της ΝΔ. Μάλιστα, η υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ για περαιτέρω ενίσχυση της μαθητείας στα ΕΠΑΛ.

Λέει σήμερα η ΝΔ «εγώ αναβαθμίζω τα ΕΠΑΛ», έλεγε χτες ο ΣΥΡΙΖΑ «κάνω μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ», συνεχίζει η ΝΔ «φτιάχνω Πρότυπα ΕΠΑΛ» και πάει λέγοντας...

Είναι αναβάθμιση η πρόωρη κατάρτιση χωρίς ίχνος γενικής παιδείας από τα 15 έτη; Ε, λοιπόν, όχι, δεν είναι αναβάθμιση, πρόκειται για προετοιμασία να γυρίσουμε σε εργασιακό μεσαίωνα. Είναι αλήθεια αναβάθμιση όταν: Δεν υπάρχουν καθηγητές, τα εργαστήρια και τα βιβλία είναι πίσω από τις εξελίξεις και την τεχνολογία (για πολλά από αυτά μάλιστα βάζουν το χέρι στην τσέπη και οι ίδιοι οι μαθητές); Οταν ξεκινάει η κατάρτιση χωρίς ίχνος γενικής μόρφωσης, αφού τα μαθήματα γενικής παιδείας πολλές φορές δεν γίνονται καν; Είναι αναβάθμιση οι ειδικότητες που ανοιγοκλείνουν με ταχύτητα φωτός, τα ολιγομελή τμήματα που μόνο κάτω από κινητοποιήσεις μαθητών εγκρίνονται κατ' εξαίρεση κάθε χρόνο; Είναι αναβάθμιση, αντί να παίρνουν οι μαθητές ένα πτυχίο και να μπορούν να δουλέψουν πάνω σε αυτό, να αναγκάζονται να κυνηγούν κάθε τόσο πιστοποιήσεις, που τις περισσότερες φορές τις πληρώνουν από την τσέπη τους; Η πρακτική άσκηση να γίνεται σε άσχετες ειδικότητες ή και καθόλου, η μαθητεία το ίδιο; Είναι τέλος αναβάθμιση, στην εποχή της ψηφιακής οικονομίας που ζούμε, οι μαθητές να κάνουν 3 ώρες λίμα στα απαρχαιωμένα εργαστήρια, όπως μας έλεγε καθηγητής ΕΠΑΛ πριν λίγες μέρες; Τα ερωτήματα είναι προφανώς ρητορικά...

Ανοίγουμε δρόμους διεκδίκησης για σύγχρονη επαγγελματική μόρφωση

«Εντάξει», θα πει κάποιος, «καλά τα λέτε, αλλά πέρα από την κριτική, τι λέει το ΚΚΕ, ποια είναι η πρότασή του;». 'Η, να το προχωρήσουμε κι ακόμα παραπάνω, κάποιοι κακοπροαίρετοι μπορούν να πουν: Η πρόταση του ΚΚΕ για ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο επί της ουσίας κλείνει τα ΕΠΑΛ, ανοίγει τον δρόμο για απολύσεις εκπαιδευτικών που δεν ανήκουν στις ακαδημαϊκές κατευθύνσεις, αφήνει χωρίς διέξοδο χιλιάδες μαθητές. Είναι έτσι τα πράγματα; Αν από κάποιον κινδυνεύουν τα ΕΠΑΛ, είναι από την πολιτική που ασκείται όλα αυτά τα χρόνια...

Από αυτήν την άποψη, χρειάζεται και διεκδικούμε να αναβαθμιστεί και ο τρόπος με τον οποίο γίνεται σήμερα η μαθητεία. Να βοηθάει πραγματικά να μάθει κανείς αυτό που επέλεξε. Η μαθητεία να γίνεται σε εργασιακά αντικείμενα που συνδέονται με τον κλάδο των αποφοίτων των ΕΠΑΛ. Δημιουργούμε προβληματισμό, ανοίγουμε θαρρετά τη συζήτηση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές: Γιατί είναι έτσι η κατάσταση στα ΕΠΑΛ; Διότι σήμερα η παροχή της μόρφωσης αντιμετωπίζεται ως κόστος. Είναι το ίδιο το σύστημα της αδικίας και αυτοί που το υπηρετούν που έχουν κάνει τη μόρφωση ζήτημα πορτοφολιού, που θέλουν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, είτε πηγαίνουν σε ΕΠΑΛ είτε σε ΓΕΛ, να είναι μακριά από την ολόπλευρη μόρφωση και τους κολλάνε και την ταμπέλα του «σκάρτου μαθητή». Δίνεται τόση γνώση όση χρειάζονται τα αφεντικά για να αυξήσουν τα κέρδη τους και καλούν τους μαθητές των ΕΠΑΛ να συμβιβάζονται με τα λίγα, να μαθαίνουν τα μισά. Σήμερα, στον 21ο αιώνα, σύγχρονο είναι να αναβαθμιστεί η γνώση που δίνεται μέσα στο πτυχίο ειδικότητας του ΕΠΑΛ, με προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των εργαστηρίων και σύγχρονα βιβλία. Ετσι το πτυχίο να μπορεί να είναι η μόνη προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Να καταργηθούν οι επαγγελματικές εξετάσεις πιστοποίησης επί πληρωμή μετά τη μαθητεία.

Γι' αυτό χρειάζεται από τους πρωτοπόρους εκπαιδευτικούς, τους κομμουνιστές και άλλους ριζοσπάστες που συμπορεύονται μαζί μας να μπούμε στα «γεμάτα» με βασικούς στόχους:

  • Να δημιουργήσουμε με τη στάση μας, το παράδειγμά μας, ρεύμα ανυπακοής και αυτοπεποίθησης στους μαθητές των ΕΠΑΛ. Την αυτοπεποίθηση και την υπερηφάνεια του νέου εργάτη (σημερινού ή αυριανού) που γνωρίζει ποιοι του στερούν το δικαίωμα στη ζωή και τη μόρφωση, ποιοι τον στέλνουν στο μεροκάματο από νωρίς, ποιοι τον θέλουν φθηνό, χειραγωγούμενο εργατικό δυναμικό.
  • Οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν αδιαφορούν γενικά, έχουν όνειρα, προσδοκίες, κάποιοι έχουν και ιδιαίτερο μεράκι για την ειδικότητά τους. Μπορεί ένα κομμάτι τους να θεωρεί περιττή την ολόπλευρη μόρφωση, να την υποτιμά, όμως τους ενδιαφέρει αν το σχολείο τούς παρέχει όσα θεωρούν οι ίδιοι απαραίτητα για να γίνουν καλοί στην τέχνη που μαθαίνουν, τους ενδιαφέρει η ειδικότητα που παρακολουθούν, έχουν απαιτήσεις να γίνεται με τους καλύτερους όρους, τους απασχολεί το κόστος για τη λειτουργία των σχολείων τους, που σε σημαντικό βαθμό πέφτει στις πλάτες των ίδιων και των οικογενειών τους, αν σκεφτούμε πως συναντάμε παιδιά από τα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα. Σε αυτά μπορούμε και πρέπει να βασιστούμε για να δημιουργούμε από τη μία προβληματισμό γιατί να είναι έτσι η κατάσταση στα ΕΠΑΛ, και από την άλλη να καλλιεργούμε κριτήρια για το ποια μπορούν να είναι τα σύγχρονα δικαιώματά τους στη μόρφωση και την εργασία.
  • Να ανοίξουμε τη συζήτηση, παράλληλα με την προσπάθεια ενδυνάμωσης του συλλογικού αγώνα για πραγματική αναβάθμιση της ΕΕΚ, για σύγχρονη επαγγελματική μόρφωση, δουλειά με δικαιώματα, πτυχία με αξία, για γενναία αύξηση της χρηματοδότησης, για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών. Δίνουμε μάχη με τις αντιδραστικές αντιλήψεις ότι τα παιδιά του λαού «δεν παίρνουν τα γράμματα» και ότι καλύτερα είναι να μάθουν μια τέχνη... Επικοινωνούμε πλατιά σε εκπαιδευτικούς και μαθητές ότι δεν συμβιβαζόμαστε με τον αποκλεισμό από τη γενική μόρφωση. Δίνουμε τη μάχη για να γίνεται κατανοητό από όλα τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, χωρίς κόμπλεξ, αλλά με ταξικό κριτήριο, ότι για την όποια εκπαιδευτική τους υστέρηση ευθύνονται η κοινωνική ανισότητα, η πολιτική και τα κόμματα που την υπηρετούν, η τάξη που βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στην εξουσία και διαφεντεύει τον πλούτο και τη γνώση, που παράγουν όμως τα χέρια και το μυαλό το δικό μας.

Αλλωστε, το σχολείο για το οποίο παλεύει το ΚΚΕ δεν διώχνει από το πρόγραμμά του την τεχνική, σαν «κατώτερη» ενασχόληση των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων, ούτε θεωρεί την τεχνολογία, την επιστήμη των μέσων παραγωγής προνόμιο κάποιων υψηλά ιστάμενων καταρτισμένων ειδικών, που οι πολλοί τάχα δεν μπορούν να κατανοήσουν. Το σχολείο δεν χωρίζει τους μαθητές, όπως σήμερα. Δίνει κατά το δυνατόν σε όλους τους νέους την απαραίτητη γνώση για να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους με βάση την επαγγελματική επιλογή που έχουν κάνει. Το σχολείο αυτό όμως δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό σχολείο, το ταξικό σχολείο, το ταξικό Λύκειο. Ολες οι παραπάνω αρχές εκφράζονται στην εκπαιδευτική και πολιτική πρόταση του ΚΚΕ. Στο πλαίσιό της η ΕΕΚ αναβαθμίζεται, και έτσι και ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής διασφαλίζουν πλήρη δικαιώματα.


Του
Νίκου ΒΟΥΡΔΟΥΜΠΑ*
*Ο Ν. Βουρδουμπάς είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Φασιστικές ομάδες στοχοποιούν τον πρόεδρό της

«Είναι γελασμένοι αν νομίζουν ότι θα μας φοβίσουν», ξεκαθαρίζει στην καταγγελία της

Τη στοχοποίηση του προέδρου της από φασιστικές ομάδες καταγγέλλει η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας και δηλώνει ότι οι γονείς, κόντρα στην προσπάθεια τρομοκράτησης και εκφοβισμού, θα συνεχίσουν να παλεύουν για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα τα παιδιά τους.

Οπως αναφέρει, «τις τελευταίες μέρες έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχόλια και αναρτήσεις από συγκεκριμένα φασιστικού περιεχομένου site (antepithesi.gr) και λογαριασμούς στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (eneth_skg) που στοχοποιούν τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων, με ψέματα και ανακρίβειες, ως έναν από αυτούς που καλύπτουν τους δολοφόνους του 19χρονου Αλκη!

Γνωρίζουμε καλά ότι στο πρόσωπο του προέδρου βλέπουν τη δράση της Ομοσπονδίας Γονέων, που όλο το προηγούμενο διάστημα αποτέλεσε στήριγμα των γονιών της περιοχής.

Είναι γελασμένοι αν νομίζουν ότι θα μας φοβίσουν. Για ακόμα μια φορά και με αυτήν τη στάση τους επιβεβαιώνουν τα συμφέροντα ποιων εξυπηρετούν. Διαφορετικά γιατί να στοχοποιούν την Ομοσπονδία Γονέων, που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή για να παρθούν μέτρα προστασίας της υγείας των παιδιών μας εν μέσω πανδημίας, για να καλυφθούν τα κενά σε εκπαιδευτικούς και να μη χάνονται ώρες διδασκαλίας, για να αυξηθεί η χρηματοδότηση των σχολείων προκειμένου να μη βάζουμε το χέρι στην τσέπη; Που δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια όταν διάφορες φασιστικές ομάδες προσπάθησαν να σπείρουν το δηλητήριό τους στα σχολεία μας; Που όρθωσε τείχος προστασίας απέναντι σε όποιο παιδί το είχε ανάγκη;».

Και τονίζει πως «το γεγονός ότι διάφοροι μηχανισμοί και ομάδες ενοχλούνται δείχνει και την ανάγκη όλοι οι γονείς να συμμετέχουν ενεργά στους συλλόγους, να δυναμώσουν οι μαζικές διαδικασίες συζήτησης, εκδηλώσεις, παρεμβάσεις, ώστε να είναι ζωντανοί, με βάση τις ανάγκες και τα δικαιώματα γονιών και μαθητών.

Να δυναμώσει η λειτουργία των Ενώσεων Γονέων σε όλη την περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, η συσπείρωση στην Ομοσπονδία Γονέων και άλλων Ενώσεων από όλους τους δήμους της περιοχής μας.

Δεν πρόκειται να τους περάσει! Οσο κι αν ωρύονται, εμείς θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα τα παιδιά μας».

Διεκδικούν να μη χάσουν το σχολείο της γειτονιάς τους

Κινητοποίηση χτες ενάντια στη μετατροπή του 26ου Γυμνασίου Αθήνας σε Πειραματικό

Με μια μαζική κινητοποίηση εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές από τα Δημοτικά Σχολεία της ευρύτερης περιοχής του Κολωνακίου διεκδίκησαν χτες να μη μετατραπούν το 26ο Γυμνάσιο και Λύκειο (Μαράσλειο) σε Πειραματικά Σχολεία, υπερασπιζόμενοι το δικαίωμα όλων των παιδιών να έχουν το σχολείο της γειτονιάς τους. Στην κινητοποίηση καλούσαν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών ΠΕ Α' Αθηνών, «Η Αθηνά», ο «Παρθενώνας», οι Β', Γ', Ε', Ζ', Στ' ΕΛΜΕ, οι Σύλλογοι Γονέων του 26ου Γυμνασίου και των Δημοτικών Σχολείων που κατευθύνονται στο 26ο Γυμνάσιο, και η Ενωση Γονέων 1ου Διαμερίσματος Αθήνας.

Θυμίζουμε ότι υπάρχει σχετική εισήγηση στην αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που μιλά για τη μετατροπή του 26ου Γυμνασίου σε Πειραματικό, προκειμένου να κατευθύνονται σε αυτό οι μαθητές των Μαρασλείων Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων, που στεγάζονται δίπλα. Τα Πειραματικά του Μαρασλείου έχασαν τη σύνδεσή τους με Πειραματικό Γυμνάσιο πριν από δύο χρόνια, όταν η κυβέρνηση μετέτρεψε την πλειοψηφία των Πειραματικών Γυμνασίων και ΓΕΛ σε Πρότυπα. Ωστόσο, μετατρέποντας το παρακείμενο 26ο Γυμνάσιο σε Πειραματικό, οι μαθητές τεσσάρων Δημοτικών Σχολείων της περιοχής (14ο, 15ο, 16ο και 74ο Δημοτικό Αθήνας) χάνουν την πρόσβαση στο σχολείο της γειτονιάς τους, αφού δεν θα υπάρχει πια κανένα Γυμνάσιο στην περιοχή του Κολωνακίου. Μάλιστα, στην ίδια περιοχή λειτουργεί ήδη το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών και ευρύτερα υπάρχουν άλλα δυο - τρία Πρότυπα Γυμνάσια, αλλά κανένα σχολείο για τα παιδιά της γειτονιάς!


Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές συγκεντρώθηκαν χτες έξω από το Μαράσλειο και με πανό και πικέτες έκαναν πορεία μέχρι το Σύνταγμα, διεκδικώντας το αυτονόητο δικαίωμά τους να έχουν πρόσβαση στο σχολείο της γειτονιάς τους.

Με το πέρας της συγκέντρωσης δήλωσαν την απόφασή τους για συνέχιση του αγώνα τους μέχρι να ικανοποιηθεί το αίτημά τους.

Θυμίζουμε ότι για το θέμα το ΚΚΕ έχει καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας.

«ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ» ΣΤΗΝ ΑΕΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
Καταγγέλλει τις διαδικασίες πειθαρχικού ελέγχου που εξελίσσονται

Αναστάτωση δημιουργείται το τελευταίο διάστημα στην ΑΕΝ Ασπρόπυργου, με αφορμή τον έλεγχο που γίνεται από το πειθαρχικό συμβούλιο σχετικά με την παραποίηση του βιβλίου παρουσιών. Σπουδαστές καταγγέλλουν ότι καλούνται ολόκληρα τμήματα σε απολογία και με αφορμή όλα τα παραπάνω οι εκλεγμένοι με την «Αγωνιστική Ενότητα» (ΑΓΕΝ) στο απερχόμενο ΔΣ του Συλλόγου Σπουδαστών της ΑΕΝ παίρνουν θέση με ανακοίνωσή τους, εκφράζοντας την εναντίωσή τους με τον τρόπο που εκτυλίσσεται η διαδικασία, απαιτώντας να μην αποκλειστεί κανένας σπουδαστής από την εξεταστική και τη σχολή και να καταργηθεί το πειθαρχικό συμβούλιο.

Αναλυτικά αναφέρουν:

«Πάγια θέση της "Αγωνιστικής Ενότητας" είναι η αντίθεσή μας με τον θεσμό των πειθαρχικών συμβουλίων, διότι είναι αντιπαιδαγωγικός και αντιεκπαιδευτικός θεσμός και δημιουργήθηκε για να καλλιεργεί τον φόβο και την τρομοκρατία σε όποιον πάει να σηκώσει κεφάλι, σε όσους σπουδαστές προσπαθούν να υπερασπιστούν τα δικαιώματα και τις κατακτήσεις τους. Ο σπουδαστικός σύλλογος και τα όργανά του είναι υπεύθυνα να προστατεύουν τη δραστηριότητά τους και γι' αυτόν τον λόγο δεν συμμετέχουμε στο Ειδικό Πειθαρχικό Συμβούλιο των σχολών Πλοιάρχων - Μηχανικών της ΑΕΝ/Α και στο Ανώτερο πειθαρχικό Συμβούλιο, και από αυτή την άποψη δεν ορίζουμε και αντιπροσώπους.

Αποκαλύπτεται και ο ρόλος του Λιμενικού Σώματος στη διοίκηση των ΑΕΝ, που δεν είναι για να λύνει τα προβλήματα των σπουδαστών, αλλά με τη βία να τους απομακρύνει από τον τρόπο που θα τα λύσουν.

Προκαλούνται πολλά ερωτηματικά για τη διαδικασία σύγκλησης του συγκεκριμένου πειθαρχικού συμβουλίου. Με βάση αναφορές σχετικά με την παραποίηση του βιβλίου παρουσιών καλούνται σπουδαστές ολόκληρων τμημάτων, ανεξαιρέτως αν έχουν άμεση εμπλοκή ή όχι με το γεγονός, σε διαδικασίες που θυμίζουν ανάκριση από άλλες εποχές. Επιπρόσθετα φθάνουν ως και το σημείο να απειλούν τους σπουδαστές με ολικό αποκλεισμό από την εξεταστική περίοδο, μέχρι και ολική διαγραφή από τη σχολή, αν δεν "δώσουν τον ένοχο", καλλιεργώντας τον χαφιεδισμό, τη ρουφιανιά και την τρομοκρατία.

Ενώ το συγκεκριμένο γεγονός ήταν γνωστό εδώ και περίπου ένα μήνα, η Διοίκηση της Ακαδημίας επέλεξε την περίοδο της εξεταστικής, που ως γνωστόν αποτελεί μια στρεσογόνα περίοδο για τους σπουδαστές, με αυξημένο φόρτο λόγω διαβάσματος, που κρίνεται η συνέχειά τους στη σχολή και το επόμενο εκπαιδευτικό τους ταξίδι, προκαλώντας τους ένα επιπρόσθετο και αχρείαστο άγχος.

Η Διοίκηση και η Διεύθυνση της Ακαδημίας έχουν την κύρια ευθύνη για τον έλεγχο και την σωστή τήρηση του βιβλίου παρουσιών, καθώς καθημερινά κατατίθενται στις γραμματείες των σχολών και είναι απαράδεκτο να μεταφέρεται όλη αυτή η ευθύνη στους σπουδαστές. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό, να μη λύνονται καθημερινά σοβαρά ζητήματα που ερχόμαστε αντιμέτωποι, όπως η έλλειψη σίτισης, καθαριότητας, μεγάλες καθυστερήσεις στην ανακοίνωση του προγράμματος εξεταστικής και των βαθμών των προόδων, και να εμφανίζεται αυτό σαν το κύριο πρόβλημα που πρέπει να μας απασχολεί.

Η Διοίκηση και το υπουργείο, αν νοιάζονται τόσο για τις απουσίες των σπουδαστών, να ικανοποιήσουν τα αιτήματα του Συλλόγου και να πάρουν άμεσα μέτρα στήριξης της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης, εκσυγχρονισμό του προγράμματος σπουδών, των υποδομών και των εργαστηρίων, για να αποτελεί πραγματικά έναν χώρο δημιουργικής και ουσιαστικής επαφής του κάθε σπουδαστή με το αντικείμενο σπουδών του, να καλλιεργεί τη διάθεση και όρεξη για συμμετοχή στα μαθήματα, κόντρα στην πολιτική υποβάθμισης των ΑΕΝ που συντελείται από όλες τις κυβερνήσεις, τα υπουργεία και τις διοικήσεις διαχρονικά, και στην περαιτέρω απαξίωση που προκλήθηκε λόγω τηλεκπαίδευσης και που έχει επίπτωση και στις σχέσεις του σπουδαστή με τη σχολή του.

Οι εκπρόσωποι με την ΑΓΕΝ στο απερχόμενο ΔΣ καλούμε κάθε σπουδαστή να δυναμώσει τη συλλογική οργάνωση και δράση, μέσα από τις αξίες της συναδελφικότητας και της αλληλεγγύης ενάντια στην υποβάθμιση των σπουδών μας. Ο καθένας που προβληματίζεται, που ανησυχεί, να βγάλει συμπέρασμα ότι έχουμε κοινά προβλήματα και κανείς δεν πρόκειται να μας τα λύσει, αν πρώτα εμείς δεν πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει, μόνο έτσι μπορούμε να έχουμε κατακτήσεις. Δυναμώνουμε τον σύλλογό μας, οργανώνουμε τον αγώνα μας γιατί ο ένας έχει τον άλλο και όλοι μαζί τη δύναμη του δίκιου μας.

Απαιτούμε: Να μην αποκλειστεί κανένας σπουδαστής από την εξεταστική! Να μη διαγραφεί κανένας σπουδαστής από την σχολή! Να καταργηθεί το πειθαρχικό συμβούλιο!».

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ
Μάθημα θεωρίας στις ... κερκίδες

Τις ελλείψεις υποδομών για τη διεξαγωγή των μαθημάτων καταγγέλλει ο Σύλλογος Φοιτητών ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ, καθώς τη Δευτέρα 14/2 οι φοιτητές, μετά την ολοκλήρωση της εξεταστικής, βρέθηκαν να κάνουν μάθημα θεωρίας στις κερκίδες του ...κολυμβητηρίου.

Οπως αναφέρει, «αφού μέχρι και την τελευταία στιγμή η Σχολή δεν κατάφερε να εξασφαλίσει κάποια αίθουσα του ΑΠΘ, επέλεξε να μας στείλει σε ένα μέρος που κάποιος θα μπορούσε να πει ότι μοιάζει με αμφιθέατρο. Αυτό το μέρος δεν είναι άλλο από την κερκίδα του Εθνικού Κολυμβητηρίου Θεσσαλονίκης.

Γιατί όχι άλλωστε; Τι πιο διαδραστικό για έναν φοιτητή ΤΕΦΑΑ να παρακολουθεί μάθημα θεωρίας ενώ το κολυμβητήριο τελούσε κανονικά υπό λειτουργία.

Τι πιο διασκεδαστικό από το να πραγματοποιείται μάθημα υπό την μουσική υπόκρουση μαθήματος aqua aerobic και να μην μπορείς να ακούσεις όχι τον καθηγητή, αλλά ούτε τον διπλανό σου.

(...) Η Σχολή μας δανείζεται αμφιθέατρα από άλλα τμήματα για τη διεξαγωγή μαθημάτων, αλλά πλέον υπάρχουν κολλήματα στα προγράμματα και δεν χωράει πουθενά ο κακόμοιρος φοιτητής του ΤΕΦΑΑ».

Θυμίζει ότι παρόμοια ταλαιπωρία είχαν υποστεί και όταν κυριολεκτικά γκρεμίστηκε το Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο, οπότε οι φοιτητές κλήθηκαν να γίνουν ταξιδιώτες στις δυο άκρες της πόλης.

Οι φοιτητές διεκδικούν: Εύρεση αίθουσας για τη διεξαγωγή του μαθήματος θεωρίας της κολύμβησης. Αξιοποίηση όλων των αιθουσών που διαθέτει το τμήμα. Αμεση επισκευή και ανακαίνιση των αιθουσών ΤΑΞΥΠ. Αμεση επισκευή και επιστροφή των μαθημάτων στο Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο.

Για τον ρόλο του σχολείου στην πρόληψη της τοξικοεξάρτησης

Motion Team

«Παλεύουμε για μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά και όχι με ελεύθερα τα ναρκωτικά. Τι ρόλο παίζει το σχολείο;», ήταν το θέμα της εκδήλωσης που διοργανώθηκε από την ΤΟ Εκπαιδευτικών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ την περασμένη Κυριακή.

Ο Παναγιώτης Κατηφές, υπεύθυνος του Τμήματος Κατά των Ναρκωτικών της ΚΕ του ΚΚΕ, στην ομιλία του, ξεκινώντας από την πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά που αποτελεί για το ΚΚΕ πάντα ζήτημα πρώτης γραμμής, ανέλυσε την αντίληψη του Κόμματος, παρουσίασε στοιχεία για τη χρήση μεταξύ του μαθητικού πληθυσμού και προτάσεις για το πώς το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη.

Σήμερα ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει εκτενή αποσπάσματα από την ενδιαφέρουσα ομιλία:

***

«Το σχολείο αντικειμενικά από μόνο του είναι φορέας Πρόληψης: Γιατί έχει κανόνες - υποχρεώσεις και δικαιώματα - δομημένο πρόγραμμα - είναι φορέας κοινωνικοποίησης - διαπαιδαγωγεί - διαπλάθει προσωπικότητες.

Ακόμα και το σχολείο στο αστικό κράτος μπορεί να ενισχύσει:

  • Την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση για τις αρχές της πρόληψης.
  • Την προώθηση προσωπικής και κοινωνικής εκπαίδευσης για την ανάπτυξη συναισθηματικών, γνωστικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων και την αύξηση της αντίστασης απέναντι στις εξαρτήσεις.
  • Την προώθηση και υιοθέτηση υγιών στάσεων ζωής και
  • Την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων ως προς τη χρήση ουσιών και τη μείωση παραγόντων κινδύνου.

Κυρίως, όμως, πρέπει να τονίσουμε πάλι ότι ο στρατηγικός στόχος της πρωτογενούς πρόληψης συνοψίζεται στην πρόταση ενός τρόπου ζωής δημιουργικού, με αξίες, στόχους και αξιοπρέπεια, μέσα από τη συλλογικότητα.

Δηλαδή, με άλλα λόγια, η πρωτογενής πρόληψη θα πρέπει να στοχεύει στη σύνδεση των επιμέρους ικανοτήτων των νέων ανθρώπων σε μια ενιαία και ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Μέσα από αυτό το πρίσμα θα πρέπει να εξετάσουμε και τον ρόλο του σχολείου στην πρόληψη.

Πριν όμως, θα πρέπει να διερευνήσουμε δύο κομβικά στοιχεία, τα οποία συσχετίζονται με τη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών και την παραβατικότητα: Την εκπαιδευτική αποτυχία και τη σχολική διαρροή.

Οι μελέτες σε χρήστες που έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα θεραπείας δείχνουν ότι όσοι εκλάμβαναν τη σχέση τους με το σχολείο ως αποτυχημένη (χαμηλοί βαθμοί, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κακές κοινωνικές σχέσεις με συνομήλικους, κακές σχέσεις με εκπαιδευτικούς) ξεκίνησαν τη χρήση από τα 13 με 14 έτη - ενώ όσοι εγκατέλειψαν το σχολείο κυρίως λόγω οικονομικών λόγων (από φτωχή οικογένεια, έπρεπε από πολύ μικρή ηλικία να βρουν δουλειά για να συνεισφέρουν στο οικογενειακό εισόδημα) ξεκίνησαν τη χρήση σε μεγαλύτερη ηλικία, κοντά στα 17 με 18 έτη.

Τι κρατάμε ως στοιχείο: Οτι ακόμα και το σημερινό σχολείο - το αστικό - το εχθρικό προς τον μαθητή - το σχολείο του ανταγωνισμού και των ανισοτήτων - όταν συγκρατεί έναν μαθητή στις τάξεις του είναι παράγοντας επιβραδυντικός για τη χρήση, αρκεί η σχολική αποτυχία και η σχολική διαρροή να μην εκλαμβάνονται ως ατομική αποτυχία, αλλά ως αποτυχία της ίδιας της κοινωνίας, δηλαδή ως στοιχεία που έχουν άμεση σχέση με την κοινωνική δομή.

Οι αποτυχίες τραυματίζουν τόσο την εικόνα που έχει ο μαθητής για τον εαυτό του όσο και την εικόνα που έχουν οι άλλοι γι' αυτόν. Οταν μάλιστα τις χρεώνεται προσωπικά, επειδή επικρατεί η άποψη ότι η κύρια αιτία τους είναι η δική του ανικανότητα, τότε οι αποτυχίες μπορούν να παίξουν ανασταλτικό ρόλο στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και να συμβάλουν τελικά στη διαμόρφωση νέων ανθρώπων με χαμηλή αυτοεκτίμηση, που είναι ευάλωτοι, αδύναμοι να αντιδράσουν στην αδικία, να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις. Μπορούν να οδηγηθούν σε περιθωριοποίηση ή ακόμα και σε παραβατικές συμπεριφορές (...).

Επομένως:

  • Το σχολείο, μέσα από το περιεχόμενο και τη λειτουργία του, πρέπει να δημιουργεί συνθήκες που θα κάνουν πιο ενδιαφέρουσα και ευχάριστη την παιδική και εφηβική ζωή. Να φροντίζει ώστε οι μαθητές να απολαμβάνουν με τρόπο δημιουργικό τις χαρές που προσφέρει η ηλικία τους, μέσα από τη σχολική ζωή αλλά και με την οργάνωση του ελεύθερου χρόνου τους.
  • Απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει κατ' αυτόν τον τρόπο το σχολείο, είναι το κατάλληλα προετοιμασμένο διδακτικό προσωπικό μέσα από προγράμματα τακτικής επιμόρφωσης. Στα οποία εκτός των άλλων θα πρέπει να δίνεται έμφαση στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών και της παραβατικής συμπεριφοράς, καθώς και στην οργάνωση της πρόληψης κατά των εξαρτησιογόνων ψυχοδραστικών ουσιών (καπνός, αλκοόλ, χάπια, ναρκωτικά), καθώς και αντιμετώπισης περιπτώσεων παιδιών που είναι ιδιαίτερα ευάλωτα ή που βρίσκονται στην αρχή της χρήσης ψυχοδραστικών ουσιών.
  • Είναι αναγκαίο να διορισθούν στα σχολεία ειδικοί επιστήμονες, επιφορτισμένοι με τη στήριξη των μαθητών. Να λειτουργεί στο σχολείο ειδική διεπιστημονική ομάδα, αποτελούμενη από σχολικό ψυχολόγο, γιατρό γενικής ιατρικής, νοσηλευτή και κοινωνικό λειτουργό. Η ομάδα αυτή, με ευθύνη του κατάλληλα εκπαιδευμένου καθηγητή, θα παρεμβαίνει για την υποστήριξη των παιδιών που παρουσιάζουν δυσκολίες, αλλά και θα βοηθά συμβουλευτικά το έργο του διδακτικού προσωπικού.
  • Να στηριχθεί το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία. Να προωθούνται μέσω της άθλησης οι αξίες της συλλογικότητας, της ευγενούς άμιλλας και της αγωνιστικής στάσης ζωής. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι ακόμα και σε ερασιτεχνικά πρωταθλήματα μικρών ηλικιών έχει διαπιστωθεί εκτεταμένη χρήση αναβολικών.
  • Η ερασιτεχνική πολιτιστική δημιουργία (θεατρικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά προγράμματα, μουσικά σχήματα κ.λπ.) - αυτό που συχνά αποκαλούμε "εξωταξικές" δραστηριότητες - αναδεικνύει την προσωπικότητα του μαθητή. Είναι απίστευτο πόσο διαφορετικοί εμφανίζονται σ' αυτές οι μαθητές. Οι δειλοί, οι συνεσταλμένοι, οι αδιάφοροι, οι "τεμπέληδες" μαθητές γίνονται θαρραλέοι και πρωτοπόροι σε δράση.
  • Οπως, επίσης, μέσα από προγράμματα "Αγωγής Υγείας" για τη διατροφή, το κάπνισμα, το αλκοόλ, τις εξαρτήσεις κ.λπ. να τους βοηθήσουμε να υιοθετήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής και συμπεριφοράς.
  • Να αξιοποιήσουμε τις σχολικές γιορτές (εθνικές επετείους, Πολυτεχνείο) να μιλήσουμε για τους κινδύνους του ρατσισμού και του φασισμού.
  • Να προτρέψουμε τους μαθητές μας να οργανώσουν εκδηλώσεις αλληλεγγύης (ρούχα, τρόφιμα, βιβλία, κ.λπ.) για τους συμμαθητές τους που δοκιμάζονται.
  • Αλλά πρώτα από όλα να σταθούμε εμείς οι ίδιοι αλληλέγγυοι στους μαθητές μας, οργανώνοντας κοινωνικά φροντιστήρια στο σχολείο μας ή σε ομάδες σχολείων. (...)
Η χρήση ναρκωτικών στους μαθητές στη χώρα μας

Ολα τα στοιχεία που παραθέτουμε σήμερα για τη χρήση ουσιών στους μαθητές της χώρας μας αλλά και σε διεθνές επίπεδο, βασίζονται σε συγκριτικές μελέτες που έχουμε κάνει από το 1984 μέχρι το 2020 στις εκθέσεις του ΕΚΤΕΠΝ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης για τα Ναρκωτικά), του ΕΠΙΨΥ (Επιστημονικού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας), του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά, του Παγκόσμιου Οργανισμού του ΟΗΕ για την Παρακολούθηση των Ναρκωτικών, καθώς και σε εκθέσεις, μελέτες και απολογιστικά στοιχεία του ΚΕΘΕΑ, του 18 ΑΝΩ και του ΟΚΑΝΑ.

Σήμερα στη χώρα μας:

-- το 16% των μαθητών έχει κάνει χρήση κάποιας ναρκωτικής ουσίας

-- το 9,8% των μαθητών κάνει περιστασιακή χρήση ναρκωτικών

-- το 2,5% όσων κάνουν περιστασιακή χρήση ναρκωτικών είναι μαθητές της Α' και Β' τάξης του Γυμνασίου

Ποια ουσία επιλέγουν οι Ελληνες μαθητές για να κάνουν χρήση:

-- το 13,5% των μαθητών έχει κάνει χρήση κάνναβης - το 7% κάνει συστηματική χρήση - και το 1,8% των μαθητών που κάνουν συστηματική χρήση είναι μαθητές της Α' και Β' Γυμνασίου

-- το 14,1% των μαθητών έχει κάνει χρήση κάποιας εισπνεόμενης ουσίας, με το 5,8% να είναι μαθητές της Α' και Β' Γυμνασίου

-- το 9,3% των μαθητών έχει κάνει χρήση ηρεμιστικών - υπνωτικών - διεγερτικών χαπιών χωρίς τη συνταγή γιατρού, για να αλλάξουν τη διάθεσή τους, με τη χρήση χαπιών να εξισώνει τα δύο φύλα.

Με ποια ουσία ξεκινούν οι Ελληνες μαθητές τη χρήση - με ποια ουσία πειραματίζονται:

-- Πρώτη ουσία δοκιμής και πειραματισμού είναι η κάνναβη και για τα δύο φύλα

-- Ακολουθούν τα αναβολικά χάπια και μετά οι εισπνεόμενες ουσίες

-- Η κάνναβη φαίνεται ότι είναι η πρώτη ουσία δοκιμής και πειραματισμού από το 1998 και μετά για τα αγόρια και από το 2004 και μετά για τα κορίτσια. Μέχρι τότε πρώτη ουσία πειραματισμού και για τα δύο φύλα ήταν τα χάπια. Η αλλαγή στα πρότυπα πειραματισμού και στα δύο φύλα με κάνναβη φανερώνει τη συνολική άνοδο της κατάχρησης κάνναβης, την άνοδο της χρήσης λόγω της ανόδου της διαθεσιμότητάς της, αλλά και την ανοχή που δείχνουν οι Ελληνες μαθητές λόγω της κοινωνικής ανοχής προς την κάνναβη, με τις διαρκείς προσπάθειες για νομιμοποίηση της χρήσης της.

Η διαφοροποίηση της προτίμησης των κοριτσιών προς τα χάπια φαίνεται ότι είναι ένα χαρακτηριστικό που συνοδεύει τις χρήστριες σε όλες τις ηλικίες, αφού η κατάχρηση χαπιών είναι χαρακτηριστικό του γυναικείου φύλου στη χρήση. Μάλιστα, από το 2007 μέχρι το 2014 παρατηρείται 7πλασιασμός των μαθητριών που πειραματίζονται με πρώτη ουσία τα χάπια. Αυτό οφείλεται και στη διάδοση των συνθετικών χαπιών από το διαδίκτυο, αφού σήμερα περισσότερα από 600 διαδικτυακά καταστήματα με έδρα την ΕΕ, τα smart shops, πουλούν συνθετικά χάπια, ως χάπια των πάρτι, ευεξίας, αδυνατίσματος, πωλούνται νόμιμα ως συμπληρώματα ακόμα και διατροφής και κάνουν θραύση στις νεαρές κυρίως χρήστριες. Ενώ για το 2015, 605 νέες ουσίες, κυρίως συνθετικά χάπια μέσω διαδικτύου έπεσαν στην αγορά.

Επίσης φαίνεται διπλασιασμός της ηρωίνης και της κοκαΐνης ως πρώτης ουσίας πειραματισμού στις μαθητικές ηλικίες, με το 1,3% των μαθητών να δηλώνει πρώτη ουσία δοκιμής ναρκωτικών την ηρωίνη και 2,5% την κοκαΐνη.

Από τα στοιχεία λοιπόν φαίνεται:

-- Ανοδος της χρήσης στις μαθητικές ηλικίες

-- Μείωση της ηλικίας πρώτης επαφής - πειραματισμού

-- Ανοδος της χρήσης κάνναβης

-- Αλλαγή στη σχέση των δύο φύλων, με τις μαθήτριες να μπαίνουν πολύ πιο δυναμικά από ό,τι στο παρελθόν στη χρήση (...).

Να κρατάς τη ζωή στα χέρια σου, όχι να την παραδίνεις

Ειδικά σήμερα έντεχνα πλασάρουν ως προοδευτικό ό,τι πιο συντηρητικό και αναχρονιστικό υπάρχει: Την υποταγή στα όρια που σου επιτρέπει το σύστημα να ζεις, στις επιλογές που επιλέγει το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα να σου αφήνει "ελεύθερες". Προοδευτικό είναι να κρατάς τη ζωή στα χέρια σου, όχι να την παραδίνεις!

Πραγματικά προοδευτικό είναι:

  • Να μπορείς να σηκώνεις κεφάλι.
  • Να καθορίζεις εσύ τη ζωή σου, με γνώση των απαιτήσεων της ζωής, με πάλη για να ανοίγεις νέους δρόμους για σένα και τους γύρω σου.
  • Με το μυαλό σου καθαρό, να σχεδιάζει και να ονειρεύεται το μέλλον.
  • Να μπορείς να ξεκλειδώνεις την πραγματική ουσία στη ζωή που σου φέρνει τη χαρά, τη διάθεση, στιγμές πραγματικής χαλάρωσης αλλά και τη δύναμη να αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες.

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ δεν αντιμετωπίζουμε φοβικά το ζήτημα των ναρκωτικών, αλλά με βάση την επιστημονική μελέτη και κυρίως με βάση την κοινωνικότητα του ανθρώπου, τον ρόλο του στην κοινωνική οργάνωση και τις ανάγκες του.

Πάνω από όλα, η στάση απέναντι στα ναρκωτικά είναι στάση απέναντι στη ζωή και το μέλλον, στο πού "τοποθετεί" καθένας τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.

Εχουμε μέτωπο ενάντια σε ό,τι βάζει σε κίνδυνο το μυαλό και την ψυχή - σε ό,τι αφήνει τον άνθρωπο χωρίς απαιτήσεις από τη ζωή.

Γι' αυτό παλεύουμε για μια ζωή ολόκληρη και όχι με δόσεις».




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org