Τετάρτη 14 Δεκέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- «School Art Festival»: Μέρα μαθητικής δημιουργίας στην Αθήνα στις 23 Δεκέμβρη.

-- Αρθρο: Η διαλεκτική - υλιστική προσέγγιση των φυσικών επιστημών και η αντιμετώπιση των θρησκευτικών προκαταλήψεων.

-- Κάλεσμα κοινής δράσης και συμπόρευσης στους φοιτητές μηχανικούς Πολυτεχνικών και Τεχνικών Σχολών, από την Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

-- Μήνας γεμάτος εκδηλώσεις ο Δεκέμβρης για τις Οργανώσεις της ΚΝΕ.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
«Με χρώματα και μουσικές εκφράζουμε τις διεκδικήσεις μας»

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ διοργανώνεται στις 23 Δεκέμβρη

Από τη μαθητική κινητοποίηση στις 7 Νοέμβρη
Από τη μαθητική κινητοποίηση στις 7 Νοέμβρη
«

Αγωνιζόμαστε, δημιουργούμε, τραγουδάμε... για τα όνειρα και τις ανάγκες μας!». Με αυτά τα λόγια η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας απευθύνει πρόσκληση στη γιορτή που διοργανώνει την επόμενη Παρασκευή 23 Δεκέμβρη. Ο λόγος για το «School Art Festival», που θα φιλοξενηθεί στην Πολυγωνική αίθουσα του 7ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας (Εμμ. Παππά και Φιλελλήνων, κοντά στο σταθμό ΗΣΑΠ της Ν. Ιωνίας), ξεκινώντας από τις 6.30 το απόγευμα. Οι μαθητές ετοιμάζουν ένα πολιτιστικό φεστιβάλ μαθητικής δημιουργίας, που αποτελεί συνέχεια των κινητοποιήσεων που ανέπτυξαν από την αρχή της χρονιάς, αλλά και ένα «πάρτι μαθητών για μαθητές».

«Ακόμα πιο αποφασισμένοι συνεχίζουμε! ...Και στους δρόμους θα ξαναβγούμε, αλλά και μέσα από την πολιτιστική μαθητική δημιουργία προβάλλουμε τις ανάγκες μας για ένα σχολείο που δε θα μας εξοντώνει, αλλά θα μας μορφώνει πραγματικά, για ένα σχολείο που θα δίνει βήμα στην ανάγκη μας για δημιουργία, στην ουσιαστική επαφή μας με τις τέχνες, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Να διεκδικήσουμε χώρους και υποδομές για τις πολιτιστικές και αθλητικές ομάδες». «Με χρώματα και μουσικές ενώνουμε τις φωνές μας, εκφράζουμε τις ανησυχίες, τα όνειρα και τις διεκδικήσεις μας για όσα μας ανήκουν και μας στερούν οι κυβερνήσεις και οι συνεργάτες τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση και αλλού... Δεν τους χαρίζουμε τα όνειρά μας! Συνεχίζουμε τον αγώνα μας με πολλές μορφές και τρόπους!», όπως σημειώνει η Συντονιστική Επιτροπή, η οποία έχει καλέσει το τελευταίο διάστημα σε δηλώσεις συμμετοχής από πλευράς των καλλιτεχνικών σχημάτων και ήδη έχει υπάρξει σημαντική ανταπόκριση από μαθητικά μουσικά σχήματα και μαθητές που ασχολούνται με τη μουσική, το σχέδιο, τη φωτογραφία και άλλες μορφές της τέχνης.

Η τέχνη «όπλο» στον αγώνα των μαθητών


Για την πρωτοβουλία αυτή της Συντονιστικής Επιτροπής και το περιεχόμενό της μιλούν στον «Ριζοσπάστη» μαθητές μέλη 15μελών μαθητικών συμβουλίων από Λύκεια της Αττικής.

«Mέσα από το School Art Festival θέλουμε και με αυτόν το τρόπο να κάνουμε γνωστά τα αιτήματά μας, αξιοποιώντας και την τέχνη, μέσα από την οποία οι μαθητές εκφράζουν τα ενδιαφέροντά τους, τους προβληματισμούς τους», σημειώνει ο Γιάννης από το 15μελές του 65ου Γενικού Λυκείου Αθήνας, αναφερόμενος στο πώς «δένει» το φεστιβάλ με την πολύμορφη δραστηριότητα που ανέπτυξαν οι μαθητές της Αθήνας από την αρχή της σχολικής χρονιάς. «Σαν μαθητές θέλουμε και εμείς να έχουμε ελεύθερο χρόνο και να μην γινόμαστε παπαγάλοι, μέσα στην καταπίεση που επιβάλλουν οι πανελλήνιες. Είναι ένας τρόπος έκφρασης των μαθητών, απέναντι στο τρίπτυχο της κυβέρνησης σχολείο - φροντιστήριο - σπίτι. Ετσι το School Art Festival είναι το αποκορύφωμα της χρονιάς. Ενα πάρτι μαθητών για μαθητές. Μέσα από τον αγώνα μας, με τα μαζικά συλλαλητήρια και τις απεργίες, γίναμε ευρύτερα γνωστοί στην Αθήνα και όχι μόνο. Στόχος μας να ακουστούμε ακόμα παραπέρα!», τονίζει ο Γιάννης.

Για την υποδοχή που βρήκε από πλευράς μαθητών το κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής μέσα στα σχολεία, μας μιλά ο Γιώργος, μέλος του 15μελούς του 27ου Γενικού Λυκείου Αθήνας: «Η πρωτοβουλία αυτή να κάνουμε πιο όμορφους τους αγώνες μας, να τους δώσουμε μια άλλη χροιά, βρήκε ανταπόκριση μέσα στα σχολεία. Η ιδέα του φεστιβάλ αγκαλιάστηκε από τους συμμαθητές μας, οι οποίοι έσπευσαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα του φεστιβάλ μέσα από τα ιδιαίτερα ταλέντα τους (στο τραγούδι, στο χορό, στο θέατρο, στη ζωγραφική κ.τ.λ.), με σκοπό να αναδείξουν τα προβλήματα που όλοι μας αντιμετωπίζουμε. Τα αιτήματά μας είναι δίκαια και ρεαλιστικά, γι' αυτό και η ανταπόκριση είναι μεγάλη. Μετράμε ήδη πολλές συμμετοχές και στις επόμενες μέρες θα απευθυνθούμε σε ακόμα περισσότερους, για να γεμίσει το πρόγραμμά μας από δεκάδες νέους που ασχολούνται με τις τέχνες, το χορό, τη μουσική».


Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της μαθητικής αυτής γιορτής, η Γκουζάλ, μέλος 15μελούς 13ου Γενικού Λυκείου Περιστερίου, σημειώνει: «Η Επιτροπή πήρε αυτή την πρωτοβουλία γιατί σήμερα η ενασχόληση με την τέχνη είναι ένα ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα για κάθε νέο. Εμείς καλούμε τους συμμαθητές μας να αξιοποιήσουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, έτσι ώστε μέσα από την τέχνη να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους για τους χιλιάδες πρόσφυγες που είναι θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων. Να εκφράσουν την εναντίωσή τους απέναντι στο φασισμό που χωρίζει τους λαούς, αλλά και να αναδείξουν την πάλη μας για ένα σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει». Φιλοδοξία της Συντονιστικής Επιτροπής είναι η προσπάθεια ανάδειξης της μαθητικής δημιουργίας να έχει συνέχεια και μετά το «School Art Festival». Οπως μας λέει η Γκουζάλ, «θεωρούμε πως είναι μια πολύ καλή αρχή, αλλά δεν θα σταθούμε μόνο σε αυτή. Επιδιώκουμε να έχει συνέχεια στο χρόνο αυτή μας η προσπάθεια, αναδεικνύοντας την ερασιτεχνική μαθητική δημιουργία σε μεγαλύτερες διαστάσεις».

Η διαλεκτική - υλιστική προσέγγιση των Φυσικών Επιστημών και η αντιμετώπιση των θρησκευτικών προκαταλήψεων

Πολλά γράφτηκαν και ακούστηκαν για το ζήτημα των Θρησκευτικών στα σχολεία. Το όλο θέμα παρουσιάστηκε ως σύγκρουση ανάμεσα σε ένα «προοδευτικό» τμήμα της κοινωνίας που εκφραζόταν μέσα από ένα κομμάτι του ΣΥΡΙΖΑ, του Ποταμιού αλλά και φιλελεύθερων διανοητών και το «συντηρητικό» κομμάτι που εκφράζεται μέσα από την ηγεσία της Εκκλησίας, τμήμα της ΝΔ και τους ΑΝΕΛ.

Το ερώτημα είναι: Οι αλλαγές στο μάθημα που έφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, υλοποιώντας επεξεργασίες επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, διαμορφώνουν επιστημονικό κριτήριο προσέγγισης της θρησκείας; Ακόμα παραπέρα, η κατεύθυνση και το περιεχόμενο της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών συμβάλλουν, όπως γίνεται σήμερα, σε μια πιο ολοκληρωμένη επιστημονική εικόνα του κόσμου;

Στην προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει τον κόσμο...

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ποια είναι η αιτία της αναζήτησης από τον άνθρωπο της «αλήθειας» έξω από τον πραγματικό κόσμο στον οποίο ζει και πώς αυτή η ανάγκη ξεπερνιέται ιστορικά;

Η θρησκευτική προσέγγιση της πραγματικότητας πήγαζε από την ανάγκη του ανθρώπου να αποδώσει σε κάτι εξωκοσμικό, θείο, ανώτερο από αυτόν, φαινόμενα από την καθημερινή του ζωή που δε μπορούσε να τα εξηγήσει, τον φόβιζαν, χειροτέρευαν τους όρους διαβίωσής του. Μία ανώτερη ιδέα, δηλαδή, που δημιουργεί τον κόσμο, καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ των φαινομένων, υποτάσσει τη φύση και τον άνθρωπο μαζί στα θέλω της. Αυτή η φιλοσοφική τάση που αναγνωρίζει ως πρώτο την Ιδέα και ως δημιούργημά της την πραγματικότητα που ζούμε, καθιερώθηκε στη φιλοσοφία ως ιδεαλισμός1. Ο άνθρωπος, προκειμένου να ξεπεράσει τις φοβίες και τις προκαταλήψεις, έκανε τεράστιες προσπάθειες να εξηγήσει την αντικειμενική πραγματικότητα, να ανακαλύψει τις σχέσεις μεταξύ των φαινομένων, να βαθύνει στην ουσία τους, να εξηγήσει το τι πραγματικά συμβαίνει στην καθημερινότητά του.

Η οργανωμένη αυτή δραστηριότητα οδήγησε αρχικά στην ανάπτυξη της φιλοσοφίας και, στη συνέχεια, όσο αυτή βάθαινε και γινόταν πιο ειδική, στο διαχωρισμό των Φυσικών Επιστημών από την αρχική φιλοσοφική τους μήτρα. Η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία διαχρονικά έπαιξαν καθοριστικό ρόλο ώστε ο άνθρωπος να νικήσει το άγνωστο, που του καλλιεργούσε το φόβο, τις θρησκευτικές προκαταλήψεις, τις δεισιδαιμονίες και ήταν βασικός παράγοντας της απελευθέρωσής του. Σε περιόδους ανάπτυξης του κάθε κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού η προοδευτική για κάθε εποχή κοινωνική τάξη προσπαθούσε να ενσωματώσει τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις τόσο στην παραγωγή όσο και στο επίπεδο της ιδεολογικής της κυριαρχίας, ακόμα κι αν χρειαζόταν να διαστρεβλώσει και το ίδιο το περιεχόμενό τους. Σε περιόδους σήψης, όμως, η αντιπαράθεση έπαιρνε πιο βίαια χαρακτηριστικά, χιλιάδες επιστήμονες διώχθηκαν, επιστημονικές ανακαλύψεις έμειναν στα αζήτητα, εκατομμύρια φιλοσοφικά και επιστημονικά συγγράμματα κάηκαν στην πυρά, προεξάρχουσας της πιο οργανωμένης και απολυταρχικής δομής αυτής της εξουσίας διαχρονικά, της Ιεράς Εξέτασης. Το παράδειγμα του Giordano Bruno, που κάηκε στην πυρά, ή του Galileo Galilei, που αναγκάστηκε να υποχωρήσει από τα επιστημονικά του «πιστεύω» ενώπιον της Ιεράς Εξέτασης, είναι χαρακτηριστικά.

Ο ρόλος των Φυσικών Επιστημών

Στη φάση ανόδου του καπιταλισμού (από τις αρχές του 18ου μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα), η ανάγκη της αστικής τάξης να αναπτύξει ορμητικά τα μέσα παραγωγής στην πρώτη φάση του, οδήγησε σε μία πραγματική επανάσταση της επιστημονικής έρευνας, στη ραγδαία πρόοδο των Φυσικών Επιστημών. Η ενσωμάτωση των επιστημονικών ανακαλύψεων στην παραγωγή οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη τα μέσα παραγωγής, που με τη σειρά τους και πάλι ανατροφοδότησαν την απογείωση των επιστημονικών ανακαλύψεων.

Σε αυτήν την περίοδο δόθηκε η δυνατότητα στον άνθρωπο να εξηγήσει με μεγαλύτερη πληρότητα τον πραγματικό κόσμο, τις αιτιακές σχέσεις μεταξύ των φαινομένων, να αναζητήσει στην ίδια την πραγματικότητα την ουσία των φαινομένων και όχι σε μία εξωκοσμική δύναμη όπως ο Θεός. Η πρόοδος των Φυσικών Επιστημών σε συνδυασμό με την επαναστατικοποίηση της ανερχόμενης δύναμης της κοινωνίας, της εργατικής τάξης, έπαιξαν ρόλο ώστε να αναπτυχθεί το πιο σύγχρονο φιλοσοφικό σύστημα, ο διαλεκτικός υλισμός2. Η αντικειμενική πραγματικότητα, η ύλη αποτελεί το πρώτο, το κύριο και ο άνθρωπος προσπαθεί διαρκώς να την εξηγήσει.

Από τις αρχές του 20ού αιώνα ο καπιταλισμός αναγκαστικά γενικεύει την Εκπαίδευση, σιγά σιγά όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν πρόσβαση στις Φυσικές Επιστήμες, δημιουργείται αντικειμενικό έδαφος ώστε να ερμηνεύουν τον κόσμο, έξω από προκαταλήψεις. Συγκρούονται με παγιωμένες αντιλήψεις, μύθους, θρησκευτικά πιστεύω για τη δημιουργία του κόσμου, την ύπαρξη του ανθρώπου, τη ζωή και το θάνατο, την κοινωνική εξέλιξη.

Σίγουρα, οι μεγάλες ανακαλύψεις των Φυσικών Επιστημών δε δημιουργούν από μόνες τους τη δυνατότητα στον άνθρωπο να απαλλαχθεί από τις θρησκευτικές προκαταλήψεις. Καθοριστικό ρόλο παίζει η φιλοσοφική αφετηρία απ' την οποία ξεκινά κάποιος για να τις προσεγγίσει. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που τεράστιοι επιστήμονες οδηγήθηκαν σε λαθεμένα συμπεράσματα κατά τη διαδικασία της επιστημονικής αφαίρεσης, με πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ιδεαλιστή φυσικού Heisenberg, που μπροστά στην αντικειμενική πειραματική αδυναμία του να προσδιορίσει με ακρίβεια τη θέση και την ορμή ενός ηλεκτρονίου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι είναι αδύνατον ή, ακόμα χειρότερα, ότι τέτοιο ηλεκτρόνιο δεν υπάρχει. Αλλά και η Εκκλησία ως οργανωμένος ιδεαλιστικός φορέας κάνει σοβαρές προσπάθειες να αξιοποιήσει τις Φυσικές Επιστήμες για να στηρίξει τη δικιά της ιδεολογία (big bang, θεωρίες για το σωματίδιο του Θεού). Η ουσία λοιπόν της αντιπαράθεσης βρίσκεται ανάμεσα στα δύο φιλοσοφικά ρεύματα (τον υλισμό και τον ιδεαλισμό).

Τι αποτυπώνεται στα εκπαιδευτικά συστήματα

Ας δούμε, όμως, πώς στέκονται απέναντι στην ουσία αυτής της αντιπαράθεσης τα εκπαιδευτικά συστήματα τόσο στη χώρα μας όσο και στην ΕΕ. Τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς, είναι σαφώς καθορισμένα από την ιδεολογική επιρροή του κονστρουκτιβισμού3. Σύμφωνα με αυτόν, η επιστημονική γνώση είναι απόλυτα σχετική, γι' αυτό δεν έχει κανένα νόημα να διδαχθεί στους μαθητές, αλλά πρέπει να μετατραπεί σε διδάξιμη ύλη. Ο μαθητής, με βάση την προϋπάρχουσα γνώση του, οικοδομεί βιώσιμες εξηγήσεις, βιώσιμα μοντέλα που να ικανοποιούν την εμπειρία του. Με λίγα λόγια, ο μαθητής φτιάχνει το δικό του σχετικό κόσμο (world making), χωρίς ο δάσκαλος να ασχολείται με το κατά πόσον αυτός αντανακλά και τον πραγματικό4. Η απολυτοποίηση, έτσι, του σχετικού χαρακτήρα της αλήθειας οδηγεί στον υποκειμενικό ιδεαλισμό5. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.

Οι τελευταίες αλλαγές που προώθησε η κυβέρνηση εντείνουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα. Στην ουσία, περιορίζει δραματικά τη δυνατότητα εκτέλεσης εργαστηριακών ασκήσεων, αφού κατάργησε τις τρεις ώρες που έπρεπε να αφιερώνουν οι υπεύθυνοι εργαστηρίων σε κάθε σχολική μονάδα για τη στοιχειώδη λειτουργία τους, μετά τη Χημεία μετέτρεψε και τη Βιολογία σε μονόωρο μάθημα στο Γυμνάσιο και προχωρά σε σημαντικές περικοπές στην ύλη των Φυσικών Επιστημών. Η πιο ακραία έκφραση αυτής της κατεύθυνσης είναι η συζήτηση που έχει ανοίξει για την κατάργηση των διακριτών μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, όπως ήδη έχει γίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ6. Ο μαθητής λοιπόν διδάσκεται Φυσικές Επιστήμες μακριά από την αντικειμενικότητα της επιστημονικής αλήθειας, από την πράξη που αποτελεί την αφόρμηση της επιστημονικής έρευνας όσο και κριτήριο αληθείας. Επιστημονικές ανακαλύψεις και θεωρίες που αποδεικνύουν την υλικότητα του κόσμου αφαιρούνται από την ύλη ή εντάσσονται στο αναλυτικό πρόγραμμα με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μπορούν πρακτικά να διδαχτούν.

Για παράδειγμα, η θεωρία της εξέλιξης του Δαρβίνου, που αποτελεί φάρο στην προσπάθεια του ανθρώπου να απαντήσει στις ιδεαλιστικές θεωρίες για τη «δημιουργία» του κόσμου και την εξέλιξη των ειδών, αντικείμενο με το οποίο όλες οι θρησκείες καταπιάνονται, έχει περιοριστεί στις έξι τελευταίες διδακτικές ώρες της Βιολογίας της Γ' Γυμνασίου7. Πρακτικά δε διδάσκεται, αφού το μάθημα είναι μονόωρο και οι διδακτικές ώρες που προβλέπει το υπουργείο είναι συνολικά 25, πρόγραμμα που δεν μπορεί να υλοποιήσει κανένας εκπαιδευτικός, πολύ περισσότερο αν σκεφτούμε ότι το ένα τέταρτο είναι αναπληρωτές και προσλαμβάνονται στα σχολεία Οκτώβρη - Νοέμβρη.

Ενα εξίσου σημαντικό παράδειγμα βρίσκεται στη Χημεία της Β' Λυκείου. Το σχολικό βιβλίο εισάγει τους μαθητές στην Οργανική Χημεία με απρόσμενα υλιστικό τρόπο, για τα δεδομένα του αστικού σχολείου. Με μια ολοκληρωμένη ανάλυση στην εισαγωγή, εξηγεί στο μαθητή, μέσα από το παράδειγμα του Wοhler8, το πώς η επιστήμη της Χημείας συνέβαλε στο να χτυπηθούν σκοταδιστικές αντιλήψεις που είχαν καλλιεργηθεί. Εξηγεί ότι μέχρι το 1828 οι άνθρωποι πίστευαν πως οι οργανικές ενώσεις (ενώσεις της ζωής) είχαν μία μυστηριώδη εξωκοσμική δύναμη μέσα τους, τη λεγόμενη ζωική δύναμη (vis vitalis). Ο Wοhler συνέτριψε τη βιταλιστική θεωρία, αφού από μία ανόργανη ένωση (κυανικό αμμώνιο) παρασκεύασε οργανική (ουρία), αποδεικνύοντας στην πράξη ότι, αφού ο ίδιος δεν είναι ο Θεός, τότε η ζωική δύναμη είναι ένας μύθος, που δημιούργησε ο άνθρωπος. Ωστόσο, όλο αυτό το κομμάτι μαζί με τους κανόνες ονοματολογίας της Οργανικής Χημείας έχουν αφαιρεθεί από τη διδακτέα ύλη.

Ας δούμε, όμως, πώς απαντιέται η ουσία του ζητήματος της αντιπαράθεσης ιδεαλισμού - υλισμού στην ερμηνεία των φαινομένων του πραγματικού κόσμου σε χώρες της ΕΕ, όπου έχουν επέλθει εδώ και χρόνια οι αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών, που επιδιώκει το υπουργείο να περάσουν και στη χώρα μας. Μέσα στο πλαίσιο του αστικού εκσυγχρονισμού, το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχει πλέον τη μορφή της κατήχησης, διδάσκεται ως θρησκειολογία και έχει προαιρετικό χαρακτήρα από μία ηλικία και πέρα. Ο μαθητής ξεφεύγει από τη μονολιθικότητα του ενός δόγματος, του ορθόδοξου εν προκειμένω, μπορεί να επιλέξει το δικό του. Είναι, όμως, τέτοιου τύπου αστικοί εκσυγχρονισμοί η σύγχρονη απάντηση απέναντι στη θρησκοληψία; Ο μαθητής, αμφιβάλλοντας για την αντικειμενικότητα της επιστημονικής γνώσης, αποκομμένος από τη μέθοδο και τους νόμους που εξηγούν τα φαινόμενα, έχοντας φτιάξει το δικό του «κονστρουκτιβιστικό» κόσμο, αδυνατεί να ξεπεράσει τα βαρίδια της μεταφυσικής και του ιδεαλισμού. Επί της ουσίας, το μόνο που έχει κερδίσει είναι η ελευθερία της επιλογής του ιδεαλιστικού μοντέλου, με το οποίο θα προσπαθήσει να εξηγήσει τα φυσικά φαινόμενα και όχι τον υλιστικό τρόπο προσέγγισης της αντικειμενικής πραγματικότητας.

Εκεί, λοιπόν, βρίσκεται η ουσία της συζήτησης και όχι σε επικοινωνιακά τεχνάσματα και τρικ που προχωρά το υπουργείο Παιδείας. Η επιστημονική - υλιστική αξιοποίηση του Δαρβίνου, του Wohler, άλλων μεγάλων ανακαλύψεων των Φυσικών Επιστημών, αποτελεί ειδική συμβολή στη συνολικότερη μάχη με τις θρησκευτικές προκαταλήψεις και τις ιδεαλιστικές αυταπάτες. Μέσα από τη μάχη αυτή μπορούν να δίνονται απαντήσεις στις ανησυχίες του ανθρώπου, να σπάει ο σύγχρονος φόβος που δημιουργεί το άγνωστο, να εξηγείται με μεγαλύτερη πληρότητα η αντικειμενική πραγματικότητα και όχι με στίχους της Rihanna και του Πορτοκάλογλου στο μάθημα των Θρησκευτικών.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

1. «Οι ιδεαλιστές θεωρούν αρχή των πάντων τη νόηση ή το πνεύμα. Ισχυρίζονται πως το πνεύμα υπήρχε πριν από τη φύση κι ανεξάρτητα από αυτήν», «Βασικές αρχές της Μαρξιστικής φιλοσοφίας», «Σύγχρονη Εποχή», 2005, σελ. 29

2. «Αφετηρία του διαλεκτικού υλισμού είναι η αναγνώριση της αντικειμενικής ύπαρξης της αιώνια κινούμενης και αναπτυσσόμενης ύλης, της φύσης», «Βασικές αρχές της Μαρξιστικής φιλοσοφίας», «Σύγχρονη Εποχή» 2005, σελ. 175

3. Μ. Κουσαθανά: «Kονστρουκτιβισμός: Παλιές απόψεις σε νέο περιτύλιγμα», «Θέματα Παιδείας», τ. 19-20, 2005

4. «Ριζοσπάστης» 13/4/2016, σελ. 12, «Κονστρουκτιβισμός: Καινούργιο προσωπείο σε μια τόσο παλιά ιδέα που μυρίζει λιβάνι»

5. «Ο υποκειμενικός ιδεαλισμός αρνούμενος την ύπαρξη του αντικειμενικού κόσμου και θεωρώντας τα αντικείμενα σαν αθροίσματα αισθημάτων και ιδεών, αρνείται και την αντικειμενική νομοτέλεια των φαινομένων», «Βασικές αρχές της Μαρξιστικής φιλοσοφίας», «Σύγχρονη Εποχή» 2005, σελ. 31

6. «Ριζοσπάστης» 5/10/2016, σελ. 12, «Κατάργηση των διακριτών μαθημάτων: Πρόοδος ή επιστροφή στη φυσιογνωσία;»

7. Οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο σχολ. έτος 2016-2017, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, http://www.minedu.gov.gr/

8. Σ. Λιοδάκης, Δ. Γάκης, Δ. Θεοδωρόπουλος, Π. Θεοδωρόπουλος, Α. Κάλλης: Σχολικό Εγχειρίδιο Χημείας Β' Λυκείου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2015, σελ. 9


Ανδρέας ΚΑΡΓΟΠΟΥΛΟΣ
Εκπαιδευτικός Χημικός Msc

Ευκαιρία για επαφή με το επαναστατικό και προοδευτικό βιβλίο

Στιγμιότυπο από την έκθεση στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ
Στιγμιότυπο από την έκθεση στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ
Από την περασμένη Παρασκευή, με τα εγκαίνια, ξεκίνησαν οι πολύμορφες δραστηριότητες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βιβλίου που διοργανώνει η ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ και η ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36). Ταυτόχρονα, μεγάλη έκθεση βιβλίων της «Σύγχρονης Εποχής» φιλοξενείται αυτή την περίοδο στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στην Ομόνοια (Βερανζέρου και Κοτοπούλη), αλλά και στο Στέκι Πολιτισμού της ΚΝΕ. Το καλό βιβλίο, σε συνδυασμό με την ποικιλία των δραστηριοτήτων και των βιβλιοπαρουσιάσεων που προσφέρονται στο Στέκι αυτή την περίοδο, ήδη αποτελούν πόλο έλξης για πολλούς νέους, μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενους. Ταυτόχρονα, όμως, και ευκαιρία για ένα καλό δώρο μπροστά στις μέρες των εορτών.

Σ' αυτό το πνεύμα, όλες οι εκδηλώσεις στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ για το μήνα Δεκέμβρη είναι ενταγμένες στο Φεστιβάλ Βιβλίου. Μέσα από τις εκδηλώσεις που έχουν ήδη γίνει, οι νέοι που συμμετείχαν ήρθαν σε επαφή με μεγάλους ποιητές όπως ο Ν. Χικμέτ και ο Γ. Ρίτσος, τα μικρότερα παιδιά ήρθαν σε επαφή με αξιόλογα παραμύθια και τα μεγαλύτερα με τους μύθους και τις πραγματικότητες, για τους θεούς, τις θεές και τη θρησκεία γενικότερα, ενώ με την εκδήλωση που έγινε χτες, στο επίκεντρο μπήκε η σημασία της μελέτης της μαρξιστικής Πολιτικής Οικονομίας.

Την Παρασκευή 16 Δεκέμβρη, στις 19.30, ακολουθεί μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα βιβλιοπαρουσίαση, αυτή τη φορά της συλλογής των διαλέξεων της επαναστάτριας Α. Μ. Κολοντάι με τίτλο «Το γυναικείο ζήτημα, από την πρωτόγονη κοινωνία στη σύγχρονη εποχή». Οπλο στα χέρια κάθε νέας και νέου, για την κατανόηση της ταξικής ρίζας του γυναικείου ζητήματος, τις σχέσεις των δύο φύλων, αλλά και τους αναγκαίους όρους για τη χειραφέτηση της γυναίκας και την κατάκτηση της πραγματικής ισοτιμίας. Τη βιβλιοπαρουσίαση θα πραγματοποιήσει η συντρόφισσα Βιβή Δάγκα, υπεύθυνη του Τμήματος για την Ισοτιμία και τη Χειραφέτηση των Γυναικών της ΚΕ του ΚΚΕ.

Αντίστοιχα, τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσουν οι εξής εκδηλώσεις:

Το Σάββατο 17 Δεκέμβρη, στις 11 π.μ.: Διαδραστική βιβλιοπαρουσίαση «Ανθρωπος αυτός ο γίγας».

Την Κυριακή 18 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ.: Βιβλιοπαρουσίαση του μυθιστορήματος «Ο Κόκκινος Τράγος» του Κ. Παρορίτη και προβολή της ταινίας «Full metal jacket» του St. Kubrik.

Την Τετάρτη 21 Δεκέμβρη, λαϊκή βραδιά από λαϊκό - ρεμπέτικο συγκρότημα της ΚΝΕ.

Την Τρίτη 27 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ.: Βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «H εμφάνιση της εργατικής τάξης, ο ρόλος της στους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες στον 20ό αιώνα και η στρατηγική του ΚΚΕ», με υλικά της Διημερίδας της ΚΕ του ΚΚΕ και προβολή του ντοκιμαντέρ «Ludlow - Οι Ελληνες στους πολέμους του άνθρακα» του Λ. Βαρδαρού.

Την Τετάρτη 28 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ.: Βιβλιοπαρουσίαση του μυθιστορήματος «Το σχολείο» του A. Π. Γκαϊντάρ.

Οι Οργανώσεις Αττικής του ΚΚΕ και της ΚΝΕ καλούν όλους τους νέους, όλους τους εργαζόμενους, να αξιοποιήσουν την ευκαιρία του Φεστιβάλ Βιβλίου, να έρθουν σε επαφή με το επαναστατικό και το προοδευτικό βιβλίο. Να αξιοποιήσουν τα απογεύματα τις καθημερινές (17.30 - 21.00) στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στην Ομόνοια αλλά και στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, καθώς και τα Σαββατοκύριακα (10.00 - 13.00, 17.30 - 21.00), για να περιηγηθούν στις εκθέσεις, στις παλιές και τις νέες εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής», να διαλέξουν τα βιβλία που τους ταιριάζουν!

Στον Πειραιά

Αντίστοιχα, οι Οργανώσεις Πειραιά του ΚΚΕ και της ΚΝΕ διοργανώνουν έκθεση βιβλίου με τίτλους της «Σύγχρονης Εποχής», που θα λειτουργήσει από Τετάρτη 14 Δεκέμβρη έως Παρασκευή 23 Δεκέμβρη, στις 18.00 - 21.00 τις καθημερινές και στις 10.00 - 13.00 τα Σαββατοκύριακα, στα γραφεία της ΚΟ Πειραιά (Καραΐσκου 119 - 1ος όροφος).

Στο πλαίσιο της Εκθεσης είναι ενταγμένες και οι παρακάτω εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί:

  • Το Σάββατο 17 Δεκέμβρη, στις 19.00: Προβολή του ντοκιμαντέρ για τον ΔΣΕ «Τι κι αν έπεσε ο Γράμμος, εμείς θα νικήσουμε».
  • Την Τρίτη 20 Δεκέμβρη, στις 18.30: Βιβλιοπαρουσίαση των εκδόσεων της «Σύγχρονης Εποχής», για τον Ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τη στάση των κομμουνιστών. Θα μιλήσει ο Δημήτρης Ξεκαλάκης, μέλος του Γραφείου Περιοχής Αττικής του ΚΚΕ και μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ.
  • Την Τετάρτη 21 Δεκέμβρη, στις 18.30: Βιβλιοπαρουσίαση της νέας έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής», «Το Γυναικείο Ζήτημα από την πρωτόγονη κοινωνία στη σύγχρονη εποχή» της Α. Μ. Κολοντάι. Θα μιλήσει η Κάτια Κρόκου, μέλος του Τομεακού Γραφείου Πειραιά του ΚΚΕ. Στο χώρο θα λειτουργεί παιδότοπος.
Στην Καλλιθέα

Επίσης, έκθεση βιβλίου διοργανώνεται και στην Καλλιθέα (Στοά Καραντινού, Αραπάκη 69, 2ος όροφος) από την Παρασκευή 16 έως και την Κυριακή 18 Δεκέμβρη από τις Οργανώσεις Νοτίων Συνοικιών Αττικής του ΚΚΕ και της ΚΝΕ. Τα εγκαίνια θα γίνουν την Παρασκευή 16 Δεκέμβρη στις 18.30, ενώ οι ώρες λειτουργίας είναι: Παρασκευή 16 Δεκέμβρη από τις 17.30 μέχρι τις 21.30. Σαββάτο 17 Δεκέμβρη από τις 10.30 μέχρι τις 14.30 και από τις 17.30 μέχρι τις 21.00. Κυριακή 18 Δεκέμβρη από τις 10.30 έως τις 20.00.

Πολύμορφες εκδηλώσεις της ΚΝΕ

-- «Προχώρα μπροστά, άλλαξε τον κόσμο!» είναι το σύνθημα του πενθήμερου πολιτικών εκδηλώσεων που διοργανώνει η Τομεακή Οργάνωση Χαλκίδας της ΚΝΕ, έως και την Παρασκευή 16 Δεκέμβρη, στο χώρο του ΤΕΙ στα Ψαχνά όπου και λειτουργεί έκθεση βιβλίου στο ισόγειο του ΤΕΙ, από τις 9 π.μ. έως τις 2 μ.μ. Στο πλαίσιο αυτό γίνονται: Σήμερα Τετάρτη, στις 2 μ.μ., στο μικρό αμφιθέατρο του ΤΕΙ, πολιτική συγκέντρωση με θέμα «Με το ΚΚΕ μπροστά βγαίνουμε στην αντεπίθεση για τις σύγχρονες ανάγκες μας». Ομιλητής: Μάκης Μακρής, Γραμματέας της Τομεακής Επιτροπής Εύβοιας του ΚΚΕ. Αύριο Πέμπτη, στις 8 μ.μ., στο μεγάλο αμφιθέατρο του ΤΕΙ, κινηματογραφική προβολή.

-- Ολοκληρώνεται ο κύκλος εκδηλώσεων που διοργάνωσαν οι Τομεακές Οργανώσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ Πάτρας της ΚΝΕ, με αφορμή την έκδοση που επιμελήθηκε η Ιδεολογική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ σε συνεργασία με το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, με τίτλο «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!». Σήμερα Τετάρτη, 13.00, στο Αμφιθέατρο ΑΠΜ4 του Πανεπιστημίου Πατρών γίνεται εκδήλωση με τον τίτλο της έκδοσης, με ομιλήτρια την Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις από καθηγητές. Θα λειτουργεί έκθεση βιβλίου. Εκθεση βιβλίου λειτουργεί και στο ΤΕΙ Πατρών μέχρι και την Παρασκευή 16 Δεκέμβρη.

-- Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στην Καλαμάτα, στον πολυχώρο δημιουργίας «Μικρόβιο - Γιώργος Βουβαλέας». Από 18 έως 20 Δεκέμβρη θα πραγματοποιηθεί έκθεση βιβλίου και μπαζάρ δώρων χειροτεχνίας από την ομάδα ντεκουπάζ του πολυχώρου. Την Παρασκευή, 23 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., είναι προγραμματισμένο μουσικό και ποιητικό αφιέρωμα, με τίτλο «ο πόλεμός τους σκοτώνει ό,τι άφησε όρθιο η ειρήνη τους». Την Τετάρτη, 28 Δεκέμβρη, στις 5 μ.μ. θα γίνει γιορτινό φεστιβάλ για τους μικρούς φίλους της ΚΝΕ.

-- Για την Παρασκευή, 23 Δεκέμβρη έχει προγραμματιστεί το 7ο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Αθήνα για τα παιδιά, που θα γίνει στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ, στον Περισσό. Το πρόγραμμά του θα αρχίσει στις 5 μ.μ. και θα περιλαμβάνει: Γιορτινό εργαστήρι χειροτεχνίας και facepainting. Διαδραστικό παιχνίδι «Καλικαντζαρο...περιπέτειες»! Παράσταση κουκλοθέατρου με τίτλο «Πινόκιο!» από τον θίασο ΚΟΥ-ΚΛΟ Θέατρο Κρήτης, με την τεχνική blacklight. Μουσικοκινητικά παιχνίδια και πάρτι.

Η αντίστοιχη γιορτή για τα παιδιά στη Θεσσαλονίκη θα γίνει στις 30 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου της πόλης.

ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΣ
Κάλεσμα κοινής δράσης και συμπόρευσης στους φοιτητές μηχανικούς Πολυτεχνικών και Τεχνικών Σχολών

Στις σχολές μηχανικών, στα Πολυτεχνεία και στα ΤΕΙ, η Εκτελεστική Γραμματεία (ΕΓ) του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) απευθύνει κάλεσμα κοινής δράσης, με αφορμή τις εξελίξεις αναφορικά με τα πτυχία τους και την πρόσβαση στο επάγγελμά τους.

Αναλυτικά, το κάλεσμα της ΕΓ του ΜΑΣ έχει ως εξής:

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ κλιμακώνει την επίθεση στους όρους εργασίας από κοινού διπλωματούχων και τεχνολόγων μηχανικών.

Συγκεκριμένα, με βάση τα "προαπαιτούμενα" της δεύτερης "αξιολόγησης", ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ ψήφισαν για άλλη μια φορά ΜΑΖΙ:

Το "σπάσιμο" των επιστημονικών αντικειμένων σε μικρότερα "πεδία", που έχει ως συνέπεια το μεγαλύτερο περιορισμό της πρόσβασης κάθε μηχανικού στο αντίστοιχο επάγγελμα. Συγκεκριμένα, με αυτήν την εξέλιξη, πολιτικοί μηχανικοί, αρχιτέκτονες, τοπογράφοι, κ.λπ. αλλά και όλοι οι μηχανικοί ΤΕ, θα περιμένουμε Προεδρικά Διατάγματα για να καθορίζουν κάθε φορά το τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε από το επάγγελμα που έχουμε σπουδάσει.

Συντονίζουν την επίθεση τόσο στις σπουδές μας όσο και στους αντίστοιχους κλάδους. Την ίδια ώρα, λοιπόν, προετοιμάζουν:

Την πλήρη αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος μέσω:

- των πιστοποιήσεων, που θα πρέπει να μαζεύει κάθε φοιτητής - σπουδαστής, και απόφοιτος, μέσω διαφορετικών δρόμων (πανεπιστήμια, ΤΕΙ, κολέγια, Κέντρα πιστοποίησης κ.λπ.) για να είναι πιο "ανταγωνιστικός" για τα αφεντικά,

- της προώθησης των "μητρώων συντελεστών έργων". Με βάση αυτά τα μητρώα, ο κάθε μηχανικός θα πρέπει να "περνάει τάξεις", με βάση την εργασιακή του εμπειρία, προκειμένου να αποκτήσει τελικά πρόσβαση στο επάγγελμα. Το είδος και το μέγεθος του έργου που θα έχει δικαίωμα να υπογράφει κάθε μηχανικός θα είναι αντίστοιχο της "τάξης" που κατατάσσεται.

ΤΕΕ και ΕΕΤΕΜ διεκδικούν, ο καθένας για λογαριασμό του, να "πιστοποιούν" τα πτυχία και τα λεγόμενα "προσόντα" των μηχανικών, με τις πλάτες και της σημερινής κυβέρνησης, ώστε ο μηχανικός να πρέπει να επιδίδεται συνεχώς σε ένα κυνήγι ακριβοπληρωμένων από την τσέπη του πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, για να "προβιβαστεί" στην επόμενη τάξη...

Κι εδώ τίθεται βέβαια το (ρητορικό) ερώτημα: Ποιοι μηχανικοί σήμερα μπορούν να έχουν πρόσβαση ακόμα και σε μικρά ιδιωτικά έργα (για τα δημόσια απλά γελάμε...), όταν οι μισοί και περισσότεροι, από πανεπιστήμια και ΤΕΙ, δεν έχουν καν σφραγίδες, γιατί αδυνατούν να πληρώσουν το ΤΣΜΕΔΕ και το ΤΕΒΕ;

Ο μόνος ευνοημένος από αυτές τις ρυθμίσεις είναι και πάλι οι κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ για τους νέους απόφοιτους προορίζεται μόνο η ανασφάλιστη και κακοπληρωμένη εργασία, αφού:

- Ολο και περισσότεροι απόφοιτοι μηχανικοί δεν δίνουν καν εξετάσεις για απόκτηση Αδειας Ασκησης Επαγγέλματος μπροστά στο δυσβάσταχτο ύψος των ασφαλιστικών εισφορών.

- Κυριαρχούν οι ελαστικές σχέσεις εργασίας και το "μπλοκάκι". Η δουλειά με μπλοκάκι σημαίνει ότι ενώ ο μηχανικός δουλεύει με εξοντωτικά ωράρια, πολλές διαφορετικές συμβάσεις, όλες τις υποχρεώσεις της μισθωτής εργασίας, ταυτόχρονα κουβαλά και όλα τα βάρη του μικρού αυτοαπασχολούμενου: Πληρωμή ΤΣΜΕΔΕ, κανένα δικαίωμα για άδειες και επιδόματα (ό,τι έχει απομείνει από αυτά...), προσωπικό ρίσκο για τα έργα που υπογράφει, κ.ά. Τα μέτρα που ψηφίστηκαν για το Ασφαλιστικό και Φορολογικό, οδηγούν αντικειμενικά τον μηχανικό μπροστά στο δίλημμα είτε να δώσει πάνω από το 60% των αποδοχών του σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές είτε να αποδεχθεί τη μαύρη και ανασφάλιστη εργασία.

Είναι ενδεικτικό το παράδειγμα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που επιχείρησε να υποχρεώσει τους μισθωτούς μηχανικούς με μπλοκάκι να δεχτούν να υπογράψουν ατομική σύμβαση που όριζε: Απόλυση σε περίπτωση ασθένειας για πάνω από 15 μέρες το χρόνο ή ορισμό και πληρωμή από τον εργαζόμενο του αντικαταστάτη του (!!!), ακόμα και... αποζημίωση του ομίλου από τον εργαζόμενο σε περίπτωση που προκύψουν απαιτήσεις κάποιου πελάτη από τον όμιλο.

Η κυβέρνηση δεν είναι μόνη της, έχει συμμάχους!

Ολους αυτούς, που στηρίζουν τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, έστρωσαν με προηγούμενα νομοσχέδια τη σημερινή κατάσταση την οποία συνεχίζει η σημερινή κυβέρνηση, τα ψηφίζουν και σήμερα όλα ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ.

Σύμμαχοι της κυβέρνησης και η πλειοψηφία των μεγαλοκαθηγητών, των διοικήσεων των ιδρυμάτων και οι πολιτικές δυνάμεις που καλλιεργούν και αναπαράγουν τις ίδιες λογικές σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Που προσπαθούν να στρέψουν τους φοιτητές και εργαζόμενους της μίας ειδικότητας απέναντι σε αυτούς μιας άλλης, όπως τους φοιτητές των πανεπιστημίων απέναντι σε αυτούς των ΤΕΙ.

Παλεύουμε για τις δικές μας ανάγκες!

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:

  • Ανατροπή της πολιτικής της ΕΕ για την "απελευθέρωση" των επαγγελμάτων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Οχι στις κάθε είδους πιστοποιήσεις και καταρτίσεις.
  • Καμία αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα. Οχι στις εξετάσεις του ΤΕΕ ή όποιες άλλες εξετάσεις και εμπόδια βάζουν ανάμεσα στο πτυχίο και στην πρόσβαση στο επάγγελμα.
  • Οχι στο διαχωρισμό θεωρίας και εφαρμογής, όχι σε σχολές, πτυχία και απόφοιτους πολλών ταχυτήτων. Ενα τμήμα πανεπιστημιακού επιπέδου ανά επιστημονικό αντικείμενο. Ουσιαστική αναβάθμιση των τμημάτων της ΣΤΕΦ ώστε να γίνουν πενταετείς πολυτεχνικές σχολές.
  • Κατάργηση των κολεγίων. Οχι στην ισοτίμηση πτυχίων και bachelor. Καμία διάσπαση του κύκλου σπουδών. Μεταπτυχιακά ενός κύκλου που οδηγούν σε διδακτορικό.
  • Να μην περάσει η προώθηση Μητρώων για τα τεχνικά έργα και οι αλλαγές στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.

Λύση δεν είναι να μπούμε στη λογική του "πιο ανταγωνιστικού" στα πλαίσια της αγοράς, αλλά να οργανώσουμε τον αγώνα μας για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών μας σε κατεύθυνση ρήξης με όλους όσοι μας τις στερούν! Να παλέψουμε, στο πλευρό του εργατικού - λαϊκού κινήματος, ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική, για ολόπλευρη επιστημονική μόρφωση, για δουλειά με δικαιώματα».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ