Ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον τίτλο «Σύσταση και οργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Ως ένα βήμα στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης των υποδομών των αερομεταφορών και προσαρμογής τους στις ανάγκες του κεφαλαίου, κατήγγειλαν το νομοσχέδιο οι βουλευτές του ΚΚΕ που πήραν τον λόγο, καθώς αυτό δρομολογεί τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ. Η ιδιωτικοποίηση εξάλλου της ΥΠΑ μεθοδεύεται για περισσότερο από μια δεκαετία από την ΕΕ και τις αστικές κυβερνήσεις των κρατών - μελών της, αποτελώντας πεδίο ανταγωνισμού για το πώς θα μοιραστούν τα έσοδα της αεροναυτιλίας.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ανέδειξαν τις τραγικές επιπτώσεις μιας τέτοιας προοπτικής στους εργαζόμενους στις αερομεταφορές με διόγκωση του φόρτου εργασίας, στους επιβάτες που θα δουν να εκτοξεύεται το κόστος των υπηρεσιών, στην ασφάλεια των πτήσεων, αλλά ακόμα και στα ίδια τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.
Στο πλαίσιο του νομοσχεδίου συζητήθηκε και η κατάπτυστη τροπολογία για το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, με την κυβέρνηση να το εργαλειοποιεί στο πλαίσιο της έντασης της καταστολής του εργατικού - λαϊκού κινήματος.
Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα στη Βουλή
Eurokinissi |
Και, φυσικά, να κλείσετε το μάτι σε ένα ακροατήριο που βρίσκεται στα δεξιά σας, γιατί - προς το παρόν - εκτιμάτε μάλλον ότι εκεί εντοπίζετε τις μεγαλύτερες απώλειες.
Δεν χωράει συζήτηση ότι όλα αυτά ισχύουν στο 100%. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι ότι επιλέξατε σήμερα να έρθετε ο ίδιος - σε λίγη ώρα απ' ό,τι ενημερωθήκαμε θα είστε εδώ - να υποστηρίξετε τη συγκεκριμένη τροπολογία, ενώ για παράδειγμα για το νομοσχέδιο - έκτρωμα του υπουργείου Εργασίας δεν βρήκατε ούτε ένα μισάωρο, ούτε ένα τέταρτο μέσα σε 3 μέρες εργασιών που κράτησε τελικά εκείνη η συζήτηση. Και αφήσατε την κα Κεραμέως, μόνη της, να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.
Είμαστε σίγουροι ότι θα τα ακούσετε αυτά σήμερα από όλα σχεδόν τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ομως δεν είναι μόνο αυτά. Είναι και άλλα, τα οποία μάλλον θα τα ακούσετε μόνο από το ΚΚΕ.
Για να δούμε πρώτα όμως τι περιλαμβάνει η τροπολογία σας στην πραγματικότητα, και όχι με βάση τις παραπλανητικές, πατριδοκάπηλες μεγαλοστομίες σας. Περιλαμβάνει την απαγόρευση των διαδηλώσεων, των αναρτήσεων πανό, της αναγραφής συνθημάτων και κάθε άλλης εκδήλωσης του λαού μας στον χώρο των 4.600 τετραγωνικών μέτρων, σε όλη αυτή τη μεγάλη πλατεία δηλαδή που βρίσκεται μπροστά από τη Βουλή των Ελλήνων.
Αυτή είναι η ουσία. Το μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη, που καταλαμβάνει φυσικά έναν πάρα πολύ μικρότερο χώρο, είναι απλά η πρόφαση. Αφήστε λοιπόν τις διάφορες εξυπναδούλες με τις οποίες δήθεν αναρωτιέστε: «Μα καλά, στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη πρέπει να γίνονται οι διαδηλώσεις, άλλα μέρη δεν υπάρχουν;».
Προφανώς οι διαδηλώσεις δεν έχουν να κάνουν με το συγκεκριμένο μνημείο, αλλά και δεν προσβάλλουν το μνημείο.
Γιατί δεν είναι δυνατόν ένα μνημείο που τιμά εκείνους που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία της πατρίδας, για ένα καλύτερο αύριο γι' αυτήν την πατρίδα, να προσβάλλεται από τις εκδηλώσεις του ίδιου του ελληνικού λαού, από τα σπλάχνα του οποίου βγήκαν όλοι αυτοί οι ήρωες, και που μάλιστα συνεχίζει αυτός ο λαός να παλεύει γι' αυτό το καλύτερο αύριο.
Για πείτε μας όμως, κύριοι της κυβέρνησης, κ. Μητσοτάκη: Πού επιτρέπετε τελικά στον λαό να διαδηλώνει; Μήπως τον καλείτε να πάρει τα όρη και τα βουνά;
Οι διαδηλώσεις, ξέρετε, δεν είναι συναυλίες, ούτε ποδοσφαιρικοί αγώνες, ώστε να αρκεί απλά να βρεθεί ένας χώρος που θα χωράει το πλήθος. Εχουν περιεχόμενο, έχουν στόχους και αιτήματα, τα οποία κάπου απευθύνονται.
Δεν ξέρετε ότι οι διαδηλώσεις γίνονται μπροστά στη Βουλή γιατί εδώ ψηφίζονται οι αντιλαϊκοί νόμοι σας; Γιατί εδώ γίνονται οι διαδικασίες με τις οποίες συγκαλύπτετε τις ευθύνες των υπουργών σας;
Οπως επίσης γίνονται και έξω από τα υπουργεία, όπου υλοποιείται αυτή η αντιλαϊκή πολιτική, ή έξω από τις πρεσβείες μεγάλων ιμπεριαλιστών στρατηγικών σας συμμάχων, που εξαπολύουν πολέμους, επεμβάσεις, γενοκτονίες.
Το ξέρετε πολύ καλά, και αυτό ακριβώς το δικαίωμα θέλετε να περιορίσετε. Λέτε ότι «το δικαίωμα στη συνάθροιση είναι απολύτως κατοχυρωμένο, απλά θα ασκείται σε άλλα σημεία». Και γι' αυτά τα άλλα σημεία, βέβαια, όπως είναι οι πλατείες, όπως είναι οι δρόμοι από τους οποίους περνά μια πορεία, έχετε ήδη ψηφίσει νόμο που τις περιορίζει, ενώ δίνει τη δυνατότητα στην αστυνομία να τις απαγορεύσει με την αιτιολογία ότι «πλήττει την οικονομική ζωή της πόλης». Ασχετα που σε μεγάλο βαθμό αυτός ο νόμος έχει πάλι μείνει στα χαρτιά, όπως θα γίνει άλλωστε και με τη σημερινή σας τροπολογία.
Αντίστοιχα, όταν φέρνατε και εσείς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις νόμους για τον περιορισμό στο απεργιακό δικαίωμα, λέγατε ότι κι αυτό είναι «απολύτως κατοχυρωμένο», απλά πρέπει να πληρούνται ένα κάρο προϋποθέσεις που είναι πρακτικά αδύνατο να εκπληρωθούν. Και έτσι 9 στις 10 απεργίες βγαίνουν παράνομες από τη δική σας ταξική αστική Δικαιοσύνη.
Αλλά και πριν λίγες μέρες λέγατε ότι «το 8ωρο είναι απολύτως κατοχυρωμένο, απλά θα επιτρέπεται να δουλεύουν οι εργαζόμενοι μέχρι 13 ώρες». Αρα τι σόι «απολύτως κατοχυρωμένο» είναι, σας λέμε εμείς; Μάλλον ξέρετε, πρέπει να έχετε μια περίεργη αντίληψη για το τι σημαίνει η συγκεκριμένη φράση.
Επομένως, το πραγματικό πρόβλημά σας δεν είναι η δήθεν διαφύλαξη του χαρακτήρα του μνημείου του Αγνωστου Στρατιώτη. Το πρόβλημά σας είναι η λαϊκή διαμαρτυρία και κινητοποίηση, όπως εκφράστηκε και πρόσφατα, με αφορμή την απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι και τη συμπαράσταση στο δίκαιο αίτημά του.
Και, φυσικά, αυτό που σας ενοχλεί δεν είναι οι μπογιές και τα καντηλάκια για τα θύματα της δικής σας εγκληματικής πολιτικής, που υπάρχουν στην πλατεία. Γιατί δεν είναι μπογιές, είναι τα ονόματα των νεκρών παιδιών μας. Δεν είναι καντηλάκια, είναι η λάμψη του αγώνα για την πραγματική δικαίωση, που παραμένει άσβεστη εδώ και σχεδόν 3 χρόνια.
Αυτό σας ενοχλεί. Οτι και με αυτόν τον τρόπο, και με πολλούς ακόμα τέτοιους τρόπους, ο λαός μας, η νεολαία, οι συγγενείς των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών κρατάνε το θέμα ψηλά, αναδεικνύουν τις πραγματικές αιτίες και τους ενόχους, αχρηστεύουν κάθε μηχανισμό συγκάλυψης που πάτε συνεχώς και στήνετε.
Θέλετε να σας το πω κι αλλιώς; Εσείς είστε αυτοί που προσβάλλετε το μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη!
Το προσβάλλετε όταν το εργαλειοποιείτε για να υπηρετήσετε άλλους σκοπούς. Το προσβάλλετε όταν το διαχωρίζετε από τον λαό και το υποβαθμίζετε αποκλειστικά σε ένα τουριστικό τοπόσημο, για να βγάζουν σέλφι οι τουρίστες. Και, βέβαια, το προσβάλλετε με την πολιτική τη δική σας και των υπόλοιπων κομμάτων του ευρωατλαντισμού, που εμπλέκει τις Ενοπλες Δυνάμεις της χώρας σε ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και πολέμους, που στέλνει τους στρατευμένους σε αποστολές εκτός συνόρων, που δεν έχουν σχέση με την άμυνα της χώρας.
Και τώρα εμπλέκετε το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, δηλαδή τις Ενοπλες Δυνάμεις και τον στρατό, «στη συντήρηση και την ανάδειξη του μνημείου», έτσι λέτε. Είναι φανερό ότι αλλάξατε τα αρχικά σας σχέδια, μετά και τις αντιδράσεις. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η εμπλοκή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας είναι προβληματική και ανοίγει πολύ επικίνδυνους δρόμους για τον ρόλο που μπορεί να έχει ο στρατός στο μέλλον.
Δεν θα μας κάνει εντύπωση, αφού αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο σαν αυτή που διανύουμε. Το είχε πει κάποτε και ο Καμμένος, τον θυμάστε; Εκείνης της αλήστου μνήμης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. «Ο στρατός διασφαλίζει τη σταθερότητα στο εσωτερικό της χώρας», είχε πει! Μάλλον βαλθήκατε σιγά - σιγά να τον δικαιώσετε.
Η δική μας γνώμη λοιπόν είναι ότι η σημερινή σας τροπολογία δεν έχει μόνο επικοινωνιακό χαρακτήρα. Γιατί εδώ μαζεύονται πολλά: Νόμοι για τον περιορισμό των διαδηλώσεων και των απεργιών, νόμοι για διώξεις στους φοιτητές που αγωνίζονται, πειθαρχικό δίκαιο με εξοντωτικές ποινές για τους δημοσίους υπαλλήλους που διεκδικούν, χημικά στους υγειονομικούς στο «Αττικόν», ακόμα και η άρση της ασυλίας του βουλευτή μας, Βασίλη Μεταξά, επειδή συμπαραστάθηκε στους αγωνιζόμενους βιοπαλαιστές αγρότες που δέχτηκαν απρόκλητη επίθεση από τα ΜΑΤ που τους στείλατε.
Ολα αυτά πάνε χέρι - χέρι με τους νόμους για τη 13ωρη εργασία, με τα 30 δισ. που δίνετε σε ΝΑΤΟικούς εξοπλισμούς, με τη γενικότερη στροφή της ΕΕ στην πολεμική οικονομία, με την πολεμική προπαρασκευή. «Τα κεφάλια μέσα» είναι ο τίτλος της πολιτικής σας, και καθόλου τυχαία.
Ξέρετε ότι υπάρχει ήδη μεγάλη αγανάκτηση στον λαό, που βλέπει, σε συνθήκες μάλιστα καπιταλιστικής ανάπτυξης, σε συνθήκες που τα κέρδη σπάνε ρεκόρ, ο ίδιος να μην μπορεί να βγάλει τον μήνα. Ξέρετε ότι μια νέα καπιταλιστική κρίση είναι μπροστά, φαίνεται ήδη αυτό σε άλλες χώρες της ΕΕ, και ετοιμάζεστε να φορτώσετε και αυτά τα σπασμένα πάλι στους εργαζόμενους.
Ξέρετε καλά, όσο κι αν ωραιοποιείτε την κατάσταση, ότι με την εμπλοκή της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή και αλλού βάζετε τον λαό σε μεγάλους κινδύνους για τους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, για να διεκδικήσουν εκεί οι Ελληνες καπιταλιστές, οι ληστές του πλούτου του ελληνικού λαού, κομμάτι από τη λεία των πολέμων.
Ξέρετε ότι όλα αυτά που ετοιμάζετε ο λαός δεν πρόκειται να τα δεχτεί αδιαμαρτύρητα και παίρνετε από τώρα τα μέτρα σας, αλλά ματαιοπονείτε. Γιατί την ορμή του λαού που έχει αποφασίσει να κατακτήσει το δίκιο του δεν τη σταματούν ούτε νόμοι, ούτε τροπολογίες, ούτε περιφράξεις. Θα το δείτε αυτό πάρα πολύ σύντομα.
Μια κουβέντα θέλω να πω και για το σημερινό νομοσχέδιο το οποίο προωθεί παραπέρα την ιδιωτικοποίηση των υποδομών των αερομεταφορών και των αεροδρομίων. Το νομοσχέδιό σας είναι ενταγμένο στον «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό», για την προσαρμογή των αερομεταφορών στις ανάγκες των μονοπωλίων, τον οποίο όλοι σας έχετε αποδεχτεί.
Δεν θα σταθώ αναλυτικά στο τι προβλέπει το νομοσχέδιο, τα περιέγραψε ο εισηγητής μας, θα μιλήσουν οι βουλευτές του Κόμματος. Το τι σημαίνει όμως ιδιωτικοποίηση σε έναν κλάδο όπως οι αερομεταφορές οι εργαζόμενοι το ξέρουν από πρώτο χέρι:
- Επικίνδυνες, απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις, κάτω από τα όρια ασφαλείας.
- Εντατικοποίηση.
- Ελαστικές εργασιακές σχέσεις, εργολαβίες, σπαστά και ακατάστατα ωράρια.
- Παραβίαση του 11ωρου της ανάπαυσης ανάμεσα στις βάρδιες, που είναι ό,τι έχει απομείνει πλέον για τους εργαζόμενους μετά την ψήφιση του 13ωρου.
- Μισθοί καθηλωμένοι και στην πλειοψηφία κινούνται γύρω στα 900 ευρώ καθαρά.
Δικαιολογημένα λοιπόν υπάρχει ανησυχία από τους εργαζόμενους για το αυξημένο ενδεχόμενο ενός αεροπορικού δυστυχήματος, με δεδομένη την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και την παράδοση της ασφάλειας των πτήσεων και της ζωής επιβατών και εργαζομένων στο μεγάλο κεφάλαιο.
Σας θυμίζουν τίποτα όλα αυτά που περιγράφω; Θυμίζουν όμως, σε όλους όσοι μας ακούνε, το έγκλημα στα Τέμπη. Γιατί και στους σιδηρόδρομους οι εργαζόμενοι τότε, το ΚΚΕ εδώ μέσα, προειδοποιούσαν για τον κίνδυνο ενός μεγάλου σιδηροδρομικού δυστυχήματος ως αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης, της υποστελέχωσης, της έλλειψης μέτρων ασφάλειας και τόσων άλλων. Εσείς όμως ακόμα και τώρα συνεχίζετε την ίδια πολιτική, που βάζει το κέρδος πάνω από την ασφάλεια στις μεταφορές, όπως φαίνεται και από το σημερινό νομοσχέδιο, που προετοιμάζει - δυστυχώς - τα «Τέμπη του αέρα». Εμείς όμως θα συνεχίσουμε να σας αποκαλύπτουμε.
Το ΚΚΕ, όχι μόνο τώρα, πάντα πάλευε και παλεύει ενάντια στην ιδιωτικοποίηση και στις συνέπειές της στον λαό. Σε συνδυασμό με τον αγώνα για μεταφορές - άρα και για αερομεταφορές και αεροδρόμια - που θα είναι δημόσια, κοινωνική, λαϊκή ιδιοκτησία και περιουσία.
Μόνο έτσι θα εξασφαλίζονται αερομεταφορές σύγχρονες, φτηνές, ασφαλείς για τον λαό μας, για όλους τους εργαζόμενους, πράγμα που προϋποθέτει τον λαό - πραγματικά όμως - στο τιμόνι της εξουσίας, πέρα και έξω από τα γρανάζια των διαφόρων δεσμεύσεων και των Κανονισμών της ΕΕ, και άλλων τέτοιων Ενώσεων.
Μόνο έτσι τα αεροδρόμια, όπως και γενικότερα οι αερομεταφορές, οι μεταφορές, με κεντρικό σχεδιασμό, επιστημονικό και εργατικό έλεγχο, θα μπουν στην υπηρεσία εξυπηρέτησης και κάλυψης των ολοένα αυξανόμενων λαϊκών αναγκών. Αυτό είναι το σύγχρονο, αυτό είναι το αναγκαίο σήμερα!
Να αποσυρθεί απαίτησαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, αποκαλύπτοντας τις πραγματικές στοχεύσεις της κυβέρνησης
Υπενθυμίζεται ότι η τροπολογία, για την οποία το ΚΚΕ ζήτησε να γίνει ονομαστική ψηφοφορία, ενώ είχαν απορριφθεί από την κυβερνητική πλειοψηφία οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας, προβλέπει ότι το υπουργείο Εθνικής Αμυνας αναλαμβάνει την ευθύνη για την προστασία, συντήρηση και σωστή λειτουργία του μνημείου. Παράλληλα, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αναλαμβάνει την «τήρηση της τάξης» και την «αποτροπή πράξεων που διαταράσσουν την ιερότητα και τον συμβολικό του χαρακτήρα».
Στον χώρο λοιπόν που ορίζει η τροπολογία, απαγορεύεται «η χρήση ή κατάληψη της επιφάνειας του χώρου για οποιονδήποτε σκοπό πέραν της επίσκεψης του Μνημείου και της ανάδειξης της σημασίας του, όπως και της οποιασδήποτε αλλοίωσης του χώρου και της πραγματοποίησης της οποιασδήποτε δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης υπό την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4703/2020, συμπεριλαμβανομένων και της αυθόρμητης και της έκτακτης υπαίθριας δημόσιας συνάθροισης». Οσοι μάλιστα παραβιάζουν την παρ. 1 προβλέπεται να τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι ενός έτους.
Την πραγματική στόχευση της κυβέρνησης ανέδειξαν με τις ομιλίες τους οι βουλευτές του ΚΚΕ, με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του Κόμματος Ν. Καραθανασόπουλο να σημειώνει ότι στηρίζει την ένσταση αντισυνταγματικότητας και απαιτεί την απόσυρση της τροπολογίας.
Κατήγγειλε ότι η τροπολογία αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην αλυσίδα μέτρων υπονόμευσης των λαϊκών δικαιωμάτων και στην προσπάθεια ενίσχυσης της κρατικής βίας και καταστολής των εργατικών - λαϊκών αγώνων.
Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση προκαλεί με τη δικαιολογία που επικαλείται περί προστασίας του μνημείου, υπενθυμίζοντας ότι η ίδια με την πολιτική της εμπορευματοποιεί τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς και εμποδίζει την πρόσβαση του λαού σε αυτά εξαιτίας του πανάκριβου αντίτιμου εισόδου, ενώ οι λαϊκές κινητοποιήσεις διαχρονικά σεβάστηκαν το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
«Επιδίωξη της κυβέρνησης δεν είναι τίποτε άλλο παρά η δημιουργία μιας ζώνης προστασίας γύρω από τη Βουλή, προστασίας από τις λαϊκές αντιδράσεις και τις λαϊκές κινητοποιήσεις», ανέφερε, ενώ εξέφρασε ιδιαίτερη ανησυχία για το γεγονός ότι ανατίθεται η ευθύνη της επίβλεψης και προστασίας του Μνημείου στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας, μία διάταξη και μια ρύθμιση που αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά.
Καταλήγοντας επισήμανε πως επί της ουσίας η τροπολογία θέλει να νομιμοποιήσει το όργιο της καταστολής και της κρατικής βίας σε μία περίοδο κλιμάκωσης της αντιλαϊκής επίθεσης, στο φόντο της εμπλοκής της χώρας μας στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και της μετατροπής της οικονομίας σε πολεμική οικονομία. Ενώ τόνισε πως η ένταση της καταστολής δεν αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία, αφού αντίστοιχες ρυθμίσεις το τελευταίο διάστημα βλέπουμε και στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γαλλία, στη Γερμανία και αλλού.
Κάλεσε την κυβέρνηση να αποσύρει τη συγκεκριμένη τροπολογία, σημειώνοντας πως αλλιώς θα έχει την ίδια τύχη, δηλαδή θα μείνει στα χαρτιά, με παρόμοιες διατάξεις όπως έμεινε η Πανεπιστημιακή Αστυνομία ή και ο ίδιος ο ν. 4703/2020 για την απαγόρευση των συγκεντρώσεων. «Αντίστοιχη τύχη θα έχει και η συγκεκριμένη τροπολογία κατά την παρέμβαση του λαϊκού παράγοντα», σημείωσε.
Το πλούσιο νομοθετικό οπλοστάσιο που έχουν διαμορφώσει διαχρονικά οι κυβερνήσεις ενάντια στις εργατικές - λαϊκές κινητοποιήσεις και στο δικαίωμα στην απεργία, κατήγγειλε ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, σημειώνοντας πως το αστικό πολιτικό σύστημα δήθεν προβάλλει την ελευθερία του «συνεταιρίζεσθαι», την ίδια στιγμή που παρεμβαίνει στη λειτουργία και στη δράση των εργατικών συνδικάτων.
Κάλεσε τον λαό να συνδέσει τον αγώνα του για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του με αυτόν για τις σύγχρονες ανάγκες του, που συνθλίβονται στον καπιταλισμό και μπορούν να ικανοποιηθούν και να κατοχυρωθούν μόνο στο πλαίσιο «μιας άλλης οργάνωσης της οικονομίας και της κοινωνίας, με την εργατική τάξη στην εξουσία».
«Η ταξική πάλη ούτε καταργείται ούτε μπορεί να μπει στον γύψο», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι το ΚΚΕ δίνει όλες του τις δυνάμεις, ώστε αυτή να γίνει ορμητικό ποτάμι, έχοντας την πεποίθηση ότι η τροπολογία «θα έχει την τύχη που είχαν και οι προηγούμενες απαγορεύσεις».
«Είναι προφανές ότι "ανησύχησαν" την κυβέρνηση οι μεγάλες κινητοποιήσεις τα τελευταία χρόνια», ανέφερε και ο βουλευτής του ΚΚΕ Μ. Συντυχάκης, ξεκαθαρίζοντας: «Ο,τι και να κάνει η κυβέρνηση, το "κράτος δικαίου" και οι θεσμοί του δεν θα εμποδίσουν ούτε θα φιμώσουν τη δίκαιη λαϊκή διαμαρτυρία».
Υπερασπιζόμενος την απαράδεκτη τροπολογία της κυβέρνησής του για τον Αγνωστο Στρατιώτη, ο Κυρ. Μητσοτάκης μιλώντας χθες στη Βουλή αναφέρθηκε στον «πολιτισμό της καθημερινότητας» και στην «ομαλοποίηση της δημόσιας ζωής».
Υποστήριξε ότι η «προστασία και ανάδειξη του μνημείου» δεν ήταν εύκολη απόφαση, αλλά απαραίτητη επιλογή, επιμένοντας σε κάθε περίπτωση «να διαφυλάξουμε τον χαρακτήρα του χώρου» ενάντια σε συγκεντρώσεις ή διαδηλώσεις. «Δεν θα γίνονται ανεκτές φθορές», πρόσθεσε, προβοκάροντας τους αγώνες του λαού.
«Δεν μιλούμε για περιορισμό δικαιωμάτων αλλά για αποκατάσταση πραγμάτων και αξιών», πρόσθεσε, στο ίδιο μοτίβο, ισχυριζόμενος ότι η κυβέρνηση «απαντά με ευταξία στην αυθαιρεσία», κόντρα στην «αντιπαλότητα χωρίς ουσία».
Απευθυνόμενος δε με θράσος στις οικογένειες των θυμάτων των Τεμπών, τους είπε ότι «ένα είδος ακτιβισμού σε ένα ιερό σημείο δεν υπηρετεί τα αιτήματά τους», καλώντας τους «να αναλογιστούν μήπως δίνουν τα περιθώρια σε πολιτικούς αδίστακτους να οικειοποιούνται το πένθος τους». Στο μεταξύ έστησε άλλη μια κοκορομαχία με την Ζ. Κωνσταντοπούλου και έθεσε ως «το κυριότερο να αποδοθεί δικαιοσύνη» μέσα από τη δίκη, που είναι να ξεκινήσει τον Μάρτη του 2026, ενώ προηγουμένως στην κυβέρνηση έκαναν ό,τι μπορούσαν για τη συγκάλυψη των πραγματικών αιτιών.
Με το ίδιο θράσος για τη συγκάλυψη αυτών των αιτιών, και θέλοντας να επιβάλει σιγή νεκροταφείου, επέμεινε ότι η μνήμη των θυμάτων των Τεμπών «θα ζει για πάντα στις μνήμες μας σεμνή και σιωπηλή», ότι «έχουν εντοπιστεί τα κενά του βαθέος κράτους που συνέτειναν στο δυστύχημα», «έχουν αναληφθεί οι ευθύνες από την κυβέρνηση», ότι «κανείς δεν προσπάθησε να συγκαλύψει τίποτα», ότι «η πολιτεία στάθηκε στο πλευρό των συγγενών» και ότι στο πλαίσιο ενός «αντικυβερνητικού ακτιβισμού», όπως είπε, «βαφτίζουν ως έγκλημα ένα τραγικό δυστύχημα».
Να καταγραφεί και η δήλωση του υπουργού Αμυνας Ν. Δένδια, ο οποίος είπε ότι ο επίμαχος χώρος «δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως μέσο έκφρασης πολιτικών επιδιώξεων». Πρόσθεσε ότι «μετά την τραγωδία των Τεμπών, ο χώρος μπροστά από το μνημείο συνδέθηκε με το καθολικό αίτημα της κοινωνίας για απόδοση δικαιοσύνης» και ότι «το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και οι Ενοπλες Δυνάμεις δεν πρόκειται να το αντιμετωπίσουν σαν αντικείμενο άσκησης πολιτικής και διχασμού της κοινωνίας».
Ως ...«παραφωνία» και «παρέκκλιση» σε ένα σύστημα όπου κατά τ' άλλα οι λαοί απολαμβάνουν πλήρη δημοκρατικά δικαιώματα παρουσίασαν την τροπολογία της ΝΔ τα άλλα αστικά κόμματα. Δεν έλειψαν και αναφορές που επιχείρησαν να παρουσιάσουν το αίσχος αυτό της καταστολής απλά ως απόρροια εσωκομματικών διεργασιών της ΝΔ, μπας και ξεπλυθεί το διαχρονικό χτύπημα του εργατικού - λαϊκού κινήματος από τις κυβερνήσεις και τα κόμματα του κεφαλαίου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ν. Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι ο πρωθυπουργός επιδιώκει απλά να «τραβήξει το αυτί» του Ν. Δένδια και να ψαρέψει στα θολά νερά της ακροδεξιάς. Μάλιστα θύμισε στην κυβέρνηση ότι το οπλοστάσιο που έχουν διαχρονικά διαμορφώσει είναι πλούσιο, και τον προέτρεψε να το αξιοποιήσει και να βρει τρόπους να προστατεύσει μνημεία, όπως είπε, υιοθετώντας τα κυβερνητικά προσχήματα.
Ο Μ. Ζαμπάρας του ΣΥΡΙΖΑ «δάκρυσε» που η κυβέρνηση φέρνει μια ρύθμιση «δίχως να επιδιώκει τη συναίνεση αλλά επιδιώκοντας την κοινωνική πόλωση, την τοξικότητα και τον διχασμό», ο Κυρ. Βελόπουλος της Ελ. Λύσης κράδαινε φωτογραφίες για να «στοιχειοθετήσει» την ...«εξαίρεση της Ελλάδας από την ευρωπαϊκή κανονικότητα», ο Αλ. Χαρίτσης της Νέας Αριστεράς ξιφούλκησε κατά της «δεξιάς που στέκεται απέναντι στην κοινωνία» και της κυβέρνησης που «εμπνέεται από τον πιο σκληρό τραμπισμό», ο Αλ. Καζαμίας της Πλεύσης είπε ότι «υπονομεύεται το κράτος δικαίου», ενώ ο Σπ. Τσιρώνης της «Νίκης» - σε πνεύμα ...εποικοδομητικής συμβολής - αποφάνθηκε ότι «υπάρχουν εναλλακτικές, πιο ισορροπημένες λύσεις».
Εννοείται ότι όλοι διέγνωσαν φόβο λαού στην κυβέρνηση, τον ίδιο άλλωστε που ένιωθαν και οι ίδιοι όταν έστρεφαν εναντίον του - ακόμα και εναντίον συνταξιούχων - τα ΜΑΤ, τα γκλοπ και τα δακρυγόνα.
Τον δρόμο για ασφαλείς, σύγχρονες, φτηνές αερομεταφορές, που προϋποθέτει απαλλαγή από τον «βραχνά» του κέρδους και άλλη εξουσία, ανέδειξαν με τις παρεμβάσεις τους οι βουλευτές του ΚΚΕ, προειδοποιώντας ταυτόχρονα ότι η σημερινή πολιτική της «απελευθέρωσης» οδηγεί σε νέα εγκλήματα σε βάρος του λαού.
Ο Μανώλης Συντυχάκης, εισηγητής του ΚΚΕ, σημείωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η «ευελιξία» και η «αποτελεσματικότητα» των αερομεταφορών προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων, στο πλαίσιο του «ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού» που αποδέχονται διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις. Υπενθύμισε ότι η ιδιωτικοποίηση του κλάδου ξεκίνησε τη δεκαετία του '90, με όλες τις κυβερνήσεις να συμβάλλουν, ενώ στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 14 αεροδρόμια στη «Fraport» και διαχωρίστηκε η ΥΠΑ σε δύο εταιρείες.
Υπογράμμισε ότι οι επιπτώσεις θα είναι ορατές στην ασφάλεια των πτήσεων, στις συνθήκες εργασίας, αλλά και στο κόστος των μετακινήσεων για τα λαϊκά στρώματα. Επεσήμανε δε τους κινδύνους για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, ειδικά σε μια περίοδο που αμφισβητούνται από την Τουρκία, με τη στήριξη του ΝΑΤΟ.
Ο Μ. Συντυχάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της ασφάλειας του πτητικού έργου, επικαλούμενος και τις καταγγελίες των εργαζομένων για τη συνεχή απαξίωση και υποστελέχωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. «Οσο αυξάνεται η εναέρια κυκλοφορία, τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος να υπάρξουν "Τέμπη του αέρα"», προειδοποίησε, για να προσθέσει ότι η πολιτική της «απελευθέρωσης» «θυσιάζει την ασφάλεια του λαού για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων».
Κατήγγειλε ακόμα την τακτική της κυβέρνησης να βγάζει κάθε φορά παράνομες και καταχρηστικές τις απεργίες των εργαζομένων που καταγγέλλουν τις ελλείψεις και τα προβλήματα, και καταλήγοντας τόνισε: «Το ΚΚΕ πάντα πάλευε και παλεύει ενάντια στην ιδιωτικοποίηση και στις συνέπειές της για τον λαό, σε συνδυασμό με τον αγώνα για μεταφορές - άρα και αερομεταφορές και αεροδρόμια - που θα είναι κοινωνική, λαϊκή ιδιοκτησία. Θεωρεί ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρέπει να είναι ενιαία υπό κρατικό έλεγχο, να συμπεριλαμβάνονται η αεροναυτιλία με όλα τα αεροδρόμια στη δύναμή της και όλες οι αρμοδιότητες για τη διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας, της αποτελεσματικής ασφάλειας πτήσεων, και κατοχύρωση εργασιακών ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Να είναι ενταγμένη και αυτή σε έναν ενιαίο φορέα αερομεταφορών, που θα έχει ως αποστολή την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων. Αυτό σημαίνει αερομεταφορές σύγχρονες, φτηνές, ασφαλείς για τον λαό και τους εργαζόμενους σε αυτές, που θα συμβάλλουν και στις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, προϋποθέτουν όμως άλλη εξουσία, με τον λαό πραγματικά στο τιμόνι, πέρα και έξω από τα γρανάζια των δεσμεύσεων και των κανονισμών της ΕΕ.
Μόνο έτσι τα αεροδρόμια, όπως και γενικότερα οι αερομεταφορές, οι μεταφορές, με κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο θα μπουν στην υπηρεσία εξυπηρέτησης και κάλυψης των ολοένα αυξανόμενων λαϊκών αναγκών».
Η πολιτική της «απελευθέρωσης» των μεταφορών και η κερδοφορία των ομίλων «πουθενά δεν συναντιούνται με τα αναγκαία και ουσιαστικά μέτρα θωράκισης της ασφάλειας και στην εναέρια κυκλοφορία. Η ασφάλεια των πτήσεων εντάσσεται στην πολιτική του "κόστους - οφέλους", που είναι αυτή η συνθήκη για τα "Τέμπη του αέρα"», τόνισε στη δική του παρέμβαση ο Χρήστος Κατσώτης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος.
Χαρακτήρισε τη μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ «άλλο ένα βήμα για την ιδιωτικοποίηση της αεροναυτιλίας», τονίζοντας ότι το νομοσχέδιο προσαρμόζεται στην πολιτική της ΕΕ για «ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό» και εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μεγάλων αερομεταφορικών εταιρειών, με στόχο τη μείωση του κόστους και την αύξηση της κερδοφορίας τους.
Ο βουλευτής αναφέρθηκε στις δυσμενείς εργασιακές συνθήκες των εναέριων ελεγκτών, στα προβλήματα επικοινωνίας στο FIR Αθηνών, αλλά και στην υποστελέχωση που οδηγεί εργαζόμενους να παραιτούνται από τα ρεπό τους για να καλύψουν τον φόρτο εργασίας. Επεσήμανε ότι η κατάσταση στα αεροδρόμια είναι «χαώδης και πιεστική», με τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες να αναστέλλουν τη λειτουργία τους ακόμα και λόγω ασθένειας ενός και μόνο υπαλλήλου.
Μετέφερε τη δυσπιστία των εργαζομένων απέναντι στη διοίκηση της ΥΠΑ και την αγωνία για την ασφάλεια των πτήσεων και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους, ενώ ανέδειξε το γεγονός ότι σε μια εποχή που καταγράφονται επιστημονικά και τεχνολογικά άλματα και είναι εφικτή ακόμα και η αποστολή αυτοματοποιημένων εντολών, κάτι τέτοιο εμποδίζεται από το γεγονός ότι οι εταιρείες που παρέχουν αυτά τα συστήματα βρίσκονται σε συνεχή ανταγωνισμό, υπενθυμίζοντας ότι παρόμοιες διαμάχες οδήγησαν στην καθυστέρηση παράδοσης κρίσιμων έργων και συστημάτων στους σιδηροδρόμους, και τελικά στο έγκλημα των Τεμπών...
Οι νέες ρυθμίσεις αποτελούν καρμανιόλα για την ασφάλεια των αερομεταφορών και ενισχύουν όλες τις προϋποθέσεις - που αντικειμενικά υπάρχουν σε συνθήκες «απελευθέρωσης» των μεταφορών και λειτουργίας τους με κριτήριο τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων - για τεράστιους επικείμενους κινδύνους για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.
Το νομοσχέδιο συνιστά προέκταση του νόμου 4757/2020 αναφορικά με τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ, που αποτελεί βήμα στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης, με την οποία συμφωνούν και τα άλλα αστικά κόμματα, όπως δείχνουν «τα έργα και οι ημέρες» όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Εχουν προηγηθεί άλλωστε ο νόμος 3913/2011, που άνοιξε τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, η οποία επιταχύνθηκε με την εκχώρηση 14 αεροδρομίων στη «Fraport» από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016. Παράλληλα η ΥΠΑ διασπάστηκε τότε σε δύο φορείς, την Υπηρεσία και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, υποτίθεται για «ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα» της, στην πράξη όμως προχώρησε ο διαχωρισμός του επιχειρησιακού κομματιού που αποφέρει έσοδα, με στόχο την παράδοσή του σε ιδιώτες. Παρόμοιο μοντέλο εφαρμόστηκε σε σιδηρόδρομους, λιμάνια και Ενέργεια, οδηγώντας - όπως έδειξε και το έγκλημα στα Τέμπη - σε τραγικά αποτελέσματα.
Τον δρόμο αυτόν συνεχίζει το νομοσχέδιο, που συνιστά περαιτέρω προσαρμογή στις ευρωπαϊκές στρατηγικές επιλογές, και στο πλαίσιο αυτό διευρύνει την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια της ΥΠΑ και των ΑΠΑ. Αποδίδει υπερεξουσίες στον διοικητή της ΥΠΑ για επιλογή προϊσταμένων από τον ιδιωτικό τομέα, αποσπάσεις υπαλλήλων χωρίς συναίνεση, αγνοώντας οικογενειακά και κοινωνικά κριτήρια, αποψίλωση προσωπικού, αυθαίρετα, από τους αερολιμένες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, περιορισμό έως και εξάλειψη της δημόσιας περιουσίας. Προβλέπει ακόμα και εγκατάσταση συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, που θα υποκαταστήσουν τη φυσική παρουσία των εργαζομένων.
Πιο συγκεκριμένα, ορισμένα δηλωτικά του περιεχομένου άρθρα:
- Στο άρθρο 32 η «Fraport» προτείνει να τεθεί χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση των μεταθέσεων, ουσιαστικά δηλαδή να επισπευσθεί η απομάκρυνση του προσωπικού της ΥΠΑ από τους παραχωρημένους αερολιμένες.
- Στο άρθρο 17 προβλέπεται ότι «στους 14 παραχωρούμενους αερολιμένες η ΥΠΑ διατηρεί μόνο μονάδες που αφορούν την παροχή ΑΝS (ATM/ANS/CNS/AIS/AFIS), ενώ κάθε λοιπή διοικητική ή υποστηρικτική λειτουργία ασκείται κεντρικά».
Δηλαδή να μην υπάρχει καν φυσική παρουσία της ΥΠΑ στους αερολιμένες που διαχειρίζεται η «Fraport», πέραν των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ούτε καν για ζητήματα διοικητικά, οικονομικά, ασφάλειας, συμμόρφωσης και εποπτείας των λειτουργιών της ίδιας της ΥΠΑ.
- Στο άρθρο 21 προβλέπεται η δυνατότητα τοποθέτησης προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων Λειτουργίας Αερολιμένων (clusters Α, Β, Γ) από τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που εγείρει σοβαρά ζητήματα υπηρεσιακής αξιοπιστίας. Η επιλογή εξωτερικών στελεχών, αντί του εξειδικευμένου και έμπειρου προσωπικού της ΥΠΑ, υπονομεύει την υπηρεσιακή συνέχεια και τη νομιμοποίηση. Επιπλέον, δεν προβλέπονται κωλύματα ή ασυμβατότητες για τους ιδιώτες αυτούς, οι οποίοι μπορεί να προέρχονται από ή να εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα, ακόμα και να είναι αλλοδαποί υπήκοοι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες εθνικής ασφάλειας και τον έλεγχο του εναέριου χώρου.
- Με το άρθρο 26 η κυβέρνηση δρομολογεί την υποκατάσταση της φυσικής παρουσίας εργαζομένων στους πύργους ελέγχου, όπου είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων, με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, μεταξύ άλλων εκθέτοντας τους επιβάτες στον κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων, που μπορούν να αλλοιώσουν την εικόνα που λαμβάνει ο ελεγκτής από την κάμερα. Επιπλέον, αναλαμβάνουν «λοιποί φορείς», εκτός της ΥΠΑ, της ΕΜΥ και της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα συμβάλλουν στη βάση κόστους και γι' αυτό θα εισπράττουν από τα τέλη Αεροναυτιλίας. Εδώ ανοίγει η πόρτα για ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας, που θα παρέχουν έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και θα εισπράττουν τέλη.
Εργαζόμενοι έχουν επανειλημμένα καταγγείλει - και ο «Ριζοσπάστης» έχει αναδείξει - τους κινδύνους που προκαλεί η απαξίωση και υποστελέχωση της Πολιτικής Αεροπορίας, αποτέλεσμα της «απελευθέρωσης» των μεταφορών και της λειτουργίας τους με γνώμονα το κέρδος των ομίλων.
Τον Μάρτη 2024 ο Φοίβος Καπερώνης, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, δήλωνε: «Η έλλειψη προσωπικού στην ΥΠΑ είναι ένα πρόβλημα που διογκώνεται. Στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών - Μακεδονίας εξυπηρετείται σχεδόν διπλάσια κίνηση σε σχέση με το 2004, με τους μισούς εργαζόμενους, ενώ η εκπαίδευση των λίγων νέων καθυστερεί αδικαιολόγητα».
Την ίδια περίοδο, ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη» αποκάλυπτε ότι η κυβέρνηση προωθεί συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, αντικαθιστώντας τη φυσική παρουσία ελεγκτών στους πύργους, εξέλιξη που εντείνει τους κινδύνους κυβερνοεπιθέσεων. Αυτό δηλαδή που ουσιαστικά ζητούν οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα αεροδρόμια και προβλέπει το τωρινό νομοσχέδιο...
Επιπλέον, όπως καταγράφαμε, «τα ραντάρ, τα συστήματα επικοινωνίας και απεικόνισης είναι πάνω από 20 ετών... ήδη κάποια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω έλλειψης ανταλλακτικών», ενώ προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση των τεχνικών υπηρεσιών συντήρησης.
Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων είναι συνεχείς. Τον Αύγουστο 2024 η «Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση» κατήγγειλε ότι για πάνω από μισή ώρα «χάθηκε η εικόνα από το ραντάρ της Ρόδου», με αποτέλεσμα ο έλεγχος να γίνεται στα «τυφλά».
Τον Φλεβάρη 2025, με αφορμή δυστύχημα στις ΗΠΑ, η ΕΣΚ προειδοποιούσε ξανά για τα προβλήματα ασφάλειας. Ο Φ. Καπερώνης μάς έλεγε τότε: «Στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών - Μακεδονίας η έλλειψη προσωπικού ξεπερνά το 30%. Περίπου 100 οι κενές θέσεις, ενώ οι 700 οργανικές δεν καλύπτουν τις ανάγκες». Πρόσθετε πως οι ελεγκτές καλούνται να παραιτηθούν από τα ρεπό τους για να εξυπηρετηθούν οι όμιλοι, ενώ σε επαρχιακούς πύργους εργάζονται μόνοι τους. «Οι εταιρείες που παρέχουν τα συστήματα βρίσκονται σε διαμάχες, καθυστερώντας κρίσιμα έργα, όπως συνέβη στους σιδηροδρόμους».
Το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση τον Ιούλη 2024 ζήτησε άμεσα μέτρα για ασφαλείς πτήσεις, επισημαίνοντας τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και υποδομών. Τον Φλεβάρη 2025 αντιπροσωπεία του Κόμματος συναντήθηκε με τον Σύλλογο Υπαλλήλων Πληροφοριών Πτήσεων (AFISO), οι εκπρόσωποι του οποίου προειδοποίησαν ότι σε αεροδρόμια όπως στο Καστελόριζο δεν υπηρετεί κανένας μόνιμος υπάλληλος, ενώ αλλού μόνο ένας, με τα κενά να καλύπτονται με συνεχείς μετακινήσεις προσωπικού.
Σε αυτήν την τραγική κατάσταση έρχεται τώρα να βάλει νέους επικίνδυνους κρίκους η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που έφερε.
Οδοστρωτήρας για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες ήταν οι τελευταίες ανακοινώσεις του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που φέρνουν νέες αυξήσεις και επιβαρύνσεις στους επιβάτες.
Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή, ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι το Μετρό θα σταματήσει να λειτουργεί από τις 10 Νοέμβρη για έναν μήνα, και ξανά τον Φλεβάρη, στο πλαίσιο των απαιτούμενων δοκιμών πριν από την επέκταση προς Καλαμαριά. Παράλληλα, προανήγγειλε κατάργηση του 70λεπτου εισιτηρίου και εφαρμογή εισιτηρίου μονής διαδρομής, με πρόσχημα -όπως είπε - την «εισιτηριοδιαφυγή». Το νέο σύστημα θα ακυρώνει το εισιτήριο στην έξοδο, καταργώντας ουσιαστικά το «πήγαινε - έλα» και μετατρέποντας το εισιτήριο σε μίας και μόνο διέλευσης.
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι με την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας - δηλαδή της κοινής χρήσης εισιτηρίου σε λεωφορεία και Μετρό - θα υπάρξει και αύξηση της τιμής, καθώς το έργο θεωρείται «οριακά βιώσιμο» ακόμη και με κόμιστρο στο 1 ευρώ.
Τα παραπάνω είναι τα νέα δώρα που φέρνει η κυβέρνηση στην εταιρεία, τη στιγμή που έναν χρόνο μετά τη λειτουργία του Μετρό οι επιβάτες εξακολουθούν να «απολαμβάνουν» τις διαδρομές τους με κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ εκτός λειτουργίας, συρμούς που παρουσιάζουν βλάβες, διακοπές στη λειτουργία για ώρες λόγω τεχνικών προβλημάτων, ενώ οι εργαζόμενοι του Μετρό να εξουθενώνονται με συνεχείς υπερωρίες, για να «βγαίνουν οι βάρδιες», όπως π.χ. οι σταθμάρχες - συνοδοί τρένων για τους οποίους οι υπερωρίες είναι καθεστώς.
Για «ένα ακόμα χαράτσι στις πλάτες του λαού» κάνει λόγο σε σχόλιό της η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, επισημαίνοντας πως το επιχείρημα περί «εισιτηριοδιαφυγής» χρησιμοποιείται για να κλείσουν οι τρύπες του μοντέλου εμπορευματοποίησης των συγκοινωνιών, που γεννά συνεχώς νέα βάρη για τον κόσμο της δουλειάς. Οπως αναφέρει, ο λαός της Θεσσαλονίκης έχει ήδη πληρώσει τρεις φορές για το Μετρό, μία για την κατασκευή του έργου, με πάνω από 3 δισ. ευρώ από φόρους και κοινοτικά κονδύλια, δεύτερη, μέσω των «εγγυημένων πληρωμών» στην εταιρεία THEMA, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, και τρίτη, ως επιβάτης, με ολοένα πιο ακριβό εισιτήριο.
«Πληρώνουμε για να χτιστεί, πληρώνουμε για να δουλεύει, πληρώνουμε και για να εξασφαλίζουν οι ιδιώτες κερδοφορία και νέα πακέτα χρηματοδότησης», τονίζει η Οργάνωση του Κόμματος, προσθέτοντας ότι το υποτιθέμενο «κυνηγητό της εισιτηριοδιαφυγής» δεν έχει καμία σχέση με τη «δικαιοσύνη», αλλά με την εξασφάλιση σίγουρων αποδόσεων για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Και τονίζει πως το ΚΚΕ μαζί με τον λαό λέει όχι στην κρυφή αύξηση, διεκδικεί επαναφορά του 70λεπτου, δωρεάν μετεπιβιβάσεις, φτηνό εισιτήριο για τον λαό, καμιά επιχειρηματική δράση στα ΜΜΜ και σταθερή δουλειά με δικαιώματα για τους εργαζόμενους.
Την ίδια ώρα, συνεχίζεται η πολιτική εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στους ιδιώτες, με τον ΟΣΕΘ να έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για ανάθεση μέρους του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, με 220 λεωφορεία για το διάστημα Μάρτιος - Δεκέμβρης 2026, ύψους 36,35 εκατ. ευρώ. Ετσι αντί τα κονδύλια να πηγαίνουν στην ενίσχυση του ΟΑΣΘ, κατευθύνονται σε ιδιώτες παρόχους και εργολάβους.
Παράλληλα την ώρα που η διοίκηση του ΟΑΣΘ πανηγυρίζει για την έγκριση της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και κάνει λόγο για «εργασιακή ειρήνη» και «βελτίωση των συγκοινωνιών», η πραγματικότητα που ζουν εργαζόμενοι και επιβάτες είναι τελείως διαφορετική: Λιγότερα δρομολόγια, παλιά οχήματα, μεγάλες καθυστερήσεις και εξαντλητικά ωράρια.
Οπως καταγγέλλει η ΔΑΣ ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός θα έπρεπε να διαθέτει 367 λεωφορεία και πάνω από 1.100 οδηγούς, αλλά κυκλοφορεί λίγο πάνω από 300 και απασχολεί μόλις 900, πολλοί από τους οποίους εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και χαμηλούς μισθούς. Οι πιέσεις για υπερωρίες και παραίτηση από άδειες είναι καθημερινότητα, με τους εργαζόμενους «να κρατούν όρθιο» τον Οργανισμό κάτω από εξαντλητικές συνθήκες.
Κόντρα σε αυτή την κατάσταση η ΔΑΣ διεκδικεί μόνιμες προσλήψεις, ανανέωση και συντήρηση του στόλου, 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο, γενναίες αυξήσεις μισθών, αναγνώριση προϋπηρεσίας και δημόσιες, φτηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες χωρίς καμιά επιχειρηματική δράση.
Τη διαλυτική κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες, με ευθύνη όλων των αστικών κυβερνήσεων, επιβεβαιώνει η ίδια η καθημερινότητα όπως τη ζουν καθημερινά στο πετσί τους όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς αλλά και οι εργαζόμενοι σε αυτά. Οι λαϊκές ανάγκες για σύγχρονη, ασφαλή, συχνή, φτηνή και αποκλειστικά δημόσια αστική συγκοινωνία μπαίνουν καθημερινά στην προκρούστεια κλίνη, για να διασφαλιστούν πάνω στη «ρουλέτα» της ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Τελευταίο παράδειγμα οι εικόνες ντροπής από τον συνωστισμό στο Μετρό στο Σύνταγμα το πρωί της Δευτέρας, με τους επιβάτες να στοιβάζονται σαν σαρδέλες σε αποβάθρες και συρμούς, ως αποτέλεσμα και της νεροποντής. Καθημερινότητα με την οποία βρίσκονται αντιμέτωποι καθημερινά δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι ως αποτέλεσμα των ελλείψεων, των κενών και των προβλημάτων που οδηγούν σε μεγάλες καθυστερήσεις, παρά τα παραμύθια της κυβέρνησης, που επιστρατεύει τους «μέσους όρους» της συχνότητας των δρομολογίων.
Την ίδια ώρα ο πανάρχαιος και κακοσυντηρημένος στόλος οχημάτων οδηγεί στο να παίρνουν φωτιά λεωφορεία εν κινήσει, με πρόσφατο παράδειγμα τον Απρίλη στην οδό Λιοσίων, όπου λεωφορείο κάηκε ολοσχερώς λόγω μηχανικής βλάβης.
Και αν γλιτώσουν από τη φωτιά, οδηγός και επιβάτες έχουν να αναμετρηθούν και με τις αρρώστιες, μιας και τα λεωφορεία έχουν καταντήσει υγειονομικές βόμβες, με τις εταιρείες - εργολάβους της καθαριότητας να «πετάνε χαρταετό», αποδεικνύοντας στην πράξη τη διάλυση και απαξίωση που φέρνει η παράδοση κρίσιμων τομέων λειτουργίας των μέσων μεταφοράς σε ιδιώτες.
Την κατάσταση συμπληρώνει η ανυπόφορη ταλαιπωρία με βαγόνια τρένων και αποβάθρες «σάουνες» εν μέσω καύσωνα, χωρίς κλιματισμό, και με ασυντήρητες πόρτες που ανοίγουν «αυτοβούλως», με ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες μονίμως «εκτός λειτουργίας», τρόλεϊ που χρονολογούνται από την «εποχή των δεινοσαύρων» και «μένουν» καταμεσής της διαδρομής, με τους επιβάτες να σπρώχνουν με τα χέρια (όπως συνέβη πέρυσι τον Μάρτη πάνω στη Λεωφόρο Συγγρού). Και η κυβέρνηση της ΝΔ, αντί να προχωρήσει στην ανανέωση του στόλου και των υποδομών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι λαϊκές ανάγκες, προωθεί τη διάλυσή τους, με γνώμονα την πολιτική κόστους - οφέλους.
Και όταν συμβεί κάποιο ατύχημα, όπως τα πολλά που καταγράφηκαν και φέτος, με κορωνίδα τη σύγκρουση των δύο λεωφορείων στη Βούλα με τους 48 τραυματίες, «ο κλήρος για να δούνε ποιος θα φαγωθεί» πέφτει στους εργαζόμενους. Ως πάγια τακτική οι διοικήσεις στα μέσα μεταφοράς και η κυβέρνηση πετούν το μπαλάκι των ευθυνών στους οδηγούς, για τους οποίους οι ατέλειωτες ώρες δουλειάς χωρίς ρεπό και τα ωράρια - λάστιχο είναι κανόνας, εξαιτίας των τραγικών ελλείψεων προσωπικού που καταγράφονται και της εντατικοποίησης της εργασίας.