Κυριακή 20 Δεκέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Συνθήκες γαλέρας για τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων

Και μόνο από την ανάγνωση των διαφημιστικών εντύπων των τουριστικών γραφείων φανερώνονται οι εξαντλητικές συνθήκες εργασίας των οδηγών...
Και μόνο από την ανάγνωση των διαφημιστικών εντύπων των τουριστικών γραφείων φανερώνονται οι εξαντλητικές συνθήκες εργασίας των οδηγών...
Επικίνδυνες για τους ίδιους και τους επιβάτες που μεταφέρουν είναι οι συνθήκες εργασίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Συνθήκες που επιβάλλονται από τους ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων - πούλμαν και τις επιχείρησης τουρισμού, για να συμπιέσουν το μεταφορικό κόστος και να αυξήσουν αντίστοιχα τα κέρδη τους. Ατελείωτα ωράρια εργασίας, απλήρωτη υπερωριακή απασχόληση, καταστρατήγηση ακόμη και αυτής της Συλλογικής Σύμβασης που συμφωνήθηκε στον ΟΜΕΔ ανάμεσα στους εργοδότες και την Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ).

Η διαιτητική απόφαση που εκδόθηκε από τον ΟΜΕΔ (Ιούνης 2009), προέβλεπε αυξήσεις στους μισθούς 4,5% με αναδρομική εφαρμογή από 1η Απρίλη του 2009. Η Σύμβαση αυτή έχει ισχύ μέχρι τις 31 Μάρτη του 2010. Μέχρι και σήμερα ούτε οι αυξήσεις δόθηκαν στους οδηγούς, ούτε η προβλεπόμενη υπερωριακή απασχόληση πληρώνεται, ούτε οι εξτρά αμοιβές για δρομολόγια με διανυκτερεύσεις εντός ή εκτός Ελλάδας, ούτε η 5νθήμερη εργασία εφαρμόζεται. Πολύ περισσότερο, οι εργοδότες δεν εφαρμόζουν το νόμο που προβλέπει ότι για κάθε δρομολόγιο εξωτερικού αλλά και για κάθε δρομολόγιο εσωτερικού που εκτελείται σε απόσταση μεγαλύτερη των 550 χιλιομέτρων, πρέπει να διαθέτουν και δεύτερο οδηγό.

Αυτή η κατάσταση έχει σαν αποτέλεσμα να τσακίζονται κυριολεκτικά οι οδηγοί που μόνοι τους, χωρίς δυνατότητα ανάπαυσης, πρέπει να εκτελούν δρομολόγια εκατοντάδων χιλιομέτρων. Δε χρειάζεται κανένα βιβλίο δρομολογίων ή ημερήσια κίνησης, κανένας ταχογράφος, για να επιβεβαιωθεί η αθλιότητα των εργοδοτών σε βάρος εργαζομένων και επιβατών. Αρκούν μόνο τα ενημερωτικά φυλλάδια που εκδίδουν για να διαφημίσουν τις εκδρομικές προσφορές τους.

Από ένα τέτοιο διαφημιστικό έντυπο προκύπτει ότι στο πλαίσιο ταξιδιού στην Κωνσταντινούπολη, μια εκδρομή στα Πριγκιπόννησα, σημαίνει ημερήσια απασχόληση για τον οδηγό από τις 8.30 - 9 το πρωί μέχρι τη 1 τη νύχτα. Στο πλαίσιο άλλης εκδρομής σε Βελιγράδι - Ντουμπρόβνικ η πρώτη ημέρα προβλέπει αναχώρηση στις 5 το πρωί και άφιξη στο Βελιγράδι μετά από 600 χιλιόμετρα απόσταση και φυσικά νυχτερινή μετακίνηση για διασκέδαση και επιστροφή στο ξενοδοχείο. Αυτή σημαίνει ότι ο οδηγός θα πρέπει να είναι στο τιμόνι και στο πόδι συνεχώς επί 16 - 17 ώρες. Η πλέον αποκαλυπτική περίπτωση διαδρομής είναι αυτή από Θεσσαλονίκη που μέσω Νις, Βελιγραδίου, διέλευσης από σύνορα Ουγγαρίας καταλήγει στη Βουδαπέστη, αφού διανύσει 920 χιλιομέτρων και τουλάχιστον τρεις συνοριακούς σταθμούς.

Οι οδηγοί, που βρίσκονται κάτω από το καθεστώς άγριας εκμετάλλευσης που έχουν επιβάλει οι εργοδότες με την ανοχή των ελεγκτικών μηχανισμών (Τροχαία, Επιθεώρηση Εργασίας, κλπ.), σχεδιάζουν τις μορφές αντίδρασης που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα, προκειμένου να αναγκάσουν την εργοδοσία να εφαρμόσει τη ΣΣΕ (αν και πρόκειται για διαιτητική απόφαση του ΟΜΕΔ που δεν ικανοποιεί τις διεκδικήσεις τους). Με βάση αυτή τη σύμβαση η οποία ενσωματώνει σχετικές οδηγίες της ΕΕ, επιβάλλεται στους οδηγούς ημερήσια απασχόληση 13 ωρών με 8 ώρες οδήγησης και πληρωμή υπερωριακής εργασίας για κάθε ώρα απασχόλησης πέρα των 8 ωρών.

Οι οδηγοί με το φόβο της απόλυσης αναγκάζονται να δουλεύουν καθημερινά 12 ώρες για μισθούς εξευτελιστικά χαμηλούς (900 ευρώ πληρώνεται οδηγός με προϋπηρεσία 25 χρόνια) χωρίς να πληρώνονται υπερωρίες. Οπως καταγγέλλουν οι ίδιοι, η εργοδοσία δεν πληρώνει με τη νόμιμη προσαύξηση ούτε τη νυχτερινή εργασία και την εργασία Κυριακή και αργίες. Καταστρατηγεί το 5νθήμερο, δε δίνει τα προβλεπόμενα ρεπό που πρέπει να είναι 2 συνεχόμενες ημέρες ανάπαυσης τη βδομάδα.

Την ίδια ώρα που οι οδηγοί, κάτω από τις απειλές και την τρομοκρατία των εργοδοτών, καθημερινά εκτελούν απάνθρωπα ωράρια βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τη ζωή τους, ούτε η Επιθεώρηση Εργασίας κάνει ελέγχους για να διαπιστώσει τις παραβάσεις, ούτε και η Τροχαία. Μάλιστα, στην περίπτωση που η Τροχαία αποφασίσει να κάνει ελέγχους τιμωρεί τους οδηγούς αντί να τιμωρεί τους εργοδότες - ιδιοκτήτες.


Α.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ενας νεκρός και 24 τραυματίες σε επικίνδυνη διάβαση(2022-12-28 00:00:00.0)
«Διευθέτηση του χρόνου εργασίας» ή συντριπτικό ρήγμα στην 8ωρη απασχόληση;(2021-02-04 00:00:00.0)
Στο έλεος της εργοδοτικής ασυδοσίας(2007-02-02 00:00:00.0)
Συμφωνούν στο ξεζούμισμα των οδηγών(2005-08-02 00:00:00.0)
Μαχητικά στο δρόμο του αγώνα(2001-06-27 00:00:00.0)
Επιμένει αντεργατικά η κυβέρνηση(2000-11-15 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ