Παρασκευή 9 Φλεβάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ
«Τρέχουν» σχέδια και ανταγωνισμοί, «στον αέρα» οι εργαζόμενοι

Η προσπάθεια της αστικής τάξης για μετατροπή της χώρας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας από και προς την ΕΕ, οι διαγκωνισμοί των ιμπεριαλιστικών κέντρων για να πιάσουν κρίσιμα πόστα πάνω στους σχετικούς «δρόμους», αλλά και να ελέγξουν μια σειρά από στρατηγικής σημασίας υποδομές, όπως και μια σειρά από εξελίξεις σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία και το εμπόριο (π.χ. Διεθνής Σύμβαση Διαχείρισης Θαλάσσιου Ερματος, το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ, οι ελεύθερες οικονομικές ζώνες, η αύξηση στην Τουρκία των ασφαλίστρων για ναυπήγηση κ.ά.), αναζωπυρώνουν το διάστημα αυτό την «κινητικότητα» σε ό,τι αφορά τη ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα, όπως και τις συνακόλουθες αντιπαραθέσεις επιχειρηματικών ομίλων και τμημάτων του κεφαλαίου.

Πρόκειται για αντιπαραθέσεις και «παιχνίδια» που ανεξαρτήτως κατάληξης ετοιμάζονται να φορτωθούν και πάλι στις πλάτες των εργαζομένων.

Εξάλλου, παρά τα παχιά λόγια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με τα οποία η κυβέρνηση παλεύει για τη στράτευση των εργαζομένων στους στόχους των καπιταλιστών, οι εργαζόμενοι στον κλάδο, όπως και συνολικά, έχουν πικρή πείρα.

Εν αναμονή εξελίξεων στον Σκαραμαγκά

Επόμενος σταθμός των εξελίξεων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι η 15η Μάρτη, μέρα που θα εκδικαστεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η αγωγή που κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατηγορώντας την Ελλάδα ότι δεν έχει εφαρμόσει μέχρι τώρα προηγούμενη απόφαση του Δικαστηρίου (28/6/2012) για την ανάκτηση παράνομων επιδοτήσεων (του ...1996) προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η οποία προβλέπει και την εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτεί να επιβληθεί στην Ελλάδα ποινή ύψους 35.000 ευρώ, την οποία θα κληθεί να πληρώνει καθημερινά από την έκδοση της σχετικής απόφασης, αν γίνει αποδεκτή η προσφυγή της, μέχρι και τη μέρα που θα εφαρμόσει τελικά την απόφαση του 2012 για την ανάκτηση των επιδοτήσεων προς τα Ναυπηγεία, πρόστιμο που υπολογίζεται ότι σήμερα έχει φτάσει τα 600 εκατ. ευρώ.

Με τη σειρά της η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, έχει προσφύγει στο Πρωτοδικείο ζητώντας να τεθούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, για να ξεκινήσει η διαδικασία εκποίησης και να αποφύγει τα πρόστιμα, ενώ η σχετική απόφαση αναμένεται από μέρα σε μέρα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει κήρυξη διεθνούς διαγωνισμού μέσω του οποίου θα τεθεί σε πλειστηριασμό το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως προέβλεπε από την αρχή η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το τμήμα δηλαδή που επισκευάζει, μετασκευάζει και κατασκευάζει εμπορικά πλοία και μετά το στρατιωτικό τμήμα, που ήδη «τρέχει» τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.

Από την πλευρά τους οι σημερινοί ιδιοκτήτες, τα αραβογερμανικά μονοπώλια «Privinvest» και «Thyssen», αφού έχουν ήδη τσεπώσει κοντά 3 δισ. ευρώ από εξοπλιστικά προγράμματα, χωρίς να έχουν παραδώσει ακόμα το έργο και αφήνοντας το εμπορικό τμήμα να ρημάζει από την υποσυντήρηση (ήδη η δεξαμενή Νο 3 είναι από τις 19 Γενάρη στον πάτο της θάλασσας, μαζί με δύο γερανούς του Ναυπηγείου), έχουν προσφύγει στο διαιτητικό δικαστήριο σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου για αθέτηση συμφωνίας. Διεκδικούν ή 1 δισ. ευρώ αποζημίωση, ή να διατηρήσουν υπό την ιδιοκτησία τους το στρατιωτικό τμήμα του Ναυπηγείου και να τους εξασφαλίσει η κυβέρνηση επιπλέον εξοπλιστικά προγράμματα, δηλαδή κι άλλα δισεκατομμύρια.

Το διαιτητικό δικαστήριο έχει αποδεχτεί καταρχήν την προσφυγή, ωστόσο η κυβέρνηση έχει καταθέσει προσφυγή ακύρωσης και μάλιστα με την προτροπή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία προφανώς λειτουργεί εκ μέρους άλλων ευρωενωσιακών μονοπωλίων.

Οπως και να εξελιχθεί αυτός ο «μύλος», τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά φαίνεται να «τελειώνουν» σταδιακά. Αλλωστε, επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για κομμάτια του, όπως η «Cosco», η οποία φέρεται να έχει βάλει στο μάτι τη δεξαμενή Νο 5 του Ναυπηγείου, τη μεγαλύτερη στη Μεσόγειο, με δυνατότητα να «σηκώσει» πλοία μέχρι 500.000 τόνων.

Ναυπηγείο Σύρου

Επίσπευση των διαδικασιών για τη μεταφορά του Νεωρίου Σύρου από τον Ταβουλάρη στην εταιρεία ελληνοαμερικανικών συμφερόντων «ONEX Shipyards» φέρεται από δημοσιεύματα στον ναυτιλιακό Τύπο ότι αποφασίστηκε σε συνάντηση που έγινε στις 29/1, ανάμεσα στον υποψήφιο αγοραστή, τις πιστώτριες τράπεζες και εκπρόσωπο της κυβέρνησης. Το χρονοδιάγραμμα που καθόρισαν προβλέπει ότι μέχρι τα μέσα Μάρτη θα κατατεθεί στα αρμόδια δικαστήρια αίτηση «εξυγίανσης», σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 106β του πτωχευτικού κώδικα, στην οποία θα περιλαμβάνεται και η πρόταση της «ONEX» για την καταβολή 600 εκατ. ευρώ για τη μεταβίβαση της εταιρείας. Να σημειωθεί πως ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζ. Πάιατ έχει δηλώσει ότι η «Ουάσιγκτον δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην ολοκλήρωση της συγκεκριμένης επένδυσης».

Η εξήγηση που έχει δοθεί από δημοσιεύματα (π.χ. «Βήμα», 12/11/17) είναι ότι «με το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό να επιδεικνύει υψηλή δραστηριότητα στη Μεσόγειο, αμερικανικά σκάφη θα μπορούν να επισκευάζονται στη Σύρο, όπως επίσης σκάφη άλλων κρατών - μελών του ΝΑΤΟ», και ότι «θα μπορούν να εξυπηρετήσουν και την ανάγκη για επισκευές σε πλωτές εξέδρες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων». Εξάλλου ο εκπρόσωπος της «ONEX», Πάνος Ξενοκώστας, έχει δηλώσει ότι το συγκεκριμένο ναυπηγείο «έχει μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά», όπως το «γεωπολιτικό», γιατί βρίσκεται σε περιοχή ανοιχτής θάλασσας, στοιχείο που το καθιστά ελκυστικότερο σε περιπτώσεις επισκευών αμυντικού εξοπλισμού.

Για το Ναυπηγείο του Νεωρίου έχουν εκφράσει ενδιαφέρον επίσης η «Cosco» και η κορεατική «Daewoo».

Μόνιμα θύματα οι εργαζόμενοι

Από όλο αυτό το «κουβάρι», οι μόνοι μόνιμα χαμένοι είναι οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία. Απληρωσιά, εκ περιτροπής εργασία, ατομικές συμβάσεις, απολύσεις εργαζομένων, είναι μερικά από τα αποτελέσματα των επιχειρηματικών σχεδιασμών στον κλάδο της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Ενδεικτικά, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι αραβογερμανικοί επιχειρηματικοί όμιλοι αποδεκάτισαν τις θέσεις εργασίας, αφήνοντας από 2.000, περίπου 850 εργαζόμενους. Από το 2012 μέχρι σήμερα δεν έχουν καταβάλει κανένα μισθό, ενώ από την ίδια χρονιά (2012) μέχρι το 2014 είχαν επιβάλει στους εργαζόμενους εκ περιτροπής εργασία με μία μέρα δουλειά τη βδομάδα.

Ομως και από το 2014, που ανέλαβε το υπουργείο Αμυνας την πληρωμή των εργαζομένων, τους επέβαλε ατομικές συμβάσεις εργασίας, μειώθηκε ο μισθός τους κατά 35%, καταργήθηκαν επιδόματα και μια σειρά δικαιωμάτων και βέβαια παραμένουν σε καθεστώς ομηρίας από τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία στους παραπέρα σχεδιασμούς και τα παζάρια της για το Ναυπηγείο δεν φαίνεται να διασφαλίζει θέσεις εργασίας και εργασιακά δικαιώματα.

Ο όμιλος Ταβουλάρη, ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σύρου, αφού τσέπωσε κι αυτός δισεκατομμύρια «ζεστό» χρήμα από τα προγράμματα του ΠΝ, έχει αφήσει απλήρωτους κοντά ένα χρόνο τους εργαζόμενους στο Νεώριο, το οποίο δεν έχει πια ούτε ρεύμα, ενώ οι εργαζόμενοι του Ναυπηγείου Ελευσίνας είναι στο ίδιο καθεστώς με αυτούς του Σκαραμαγκά, δηλαδή πληρώνονται το 65% περίπου του μισθού τους από το ΠΝ. Τώρα ο ίδιος παζαρεύει μαζί με την κυβέρνηση την πώληση των δύο ναυπηγείων, εξασφαλίζοντας νέα κεφάλαια για να συνεχίσει σε άλλο πεδίο τις μπίζνες του.


Ζ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ