Κυριακή 19 Φλεβάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
20ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ - ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Η παρέμβαση του Κόμματος στους μαθητές και στη νεολαία της υπαίθρου

Συμφωνώ με τις Θέσεις της ΚΕ για το 20ό Συνέδριο. Το Συνέδριό μας μπορεί και πρέπει να μας βγάλει πιο δυνατούς, να δώσει νέα ώθηση στις γραμμές μας για να ανταποκριθούμε στο σύνθετο καθήκον της ανασύνταξης του εργατικού - λαϊκού κινήματος. Θα ήθελα να σταθώ σε ορισμένα ζητήματα που προκύπτουν από τη δουλειά με το Πρόγραμμα του Κόμματος στη νεολαία της Υπαίθρου των Χανίων.

Καταρχήν, όταν μιλάμε για οικοδόμηση της ΚΝΕ στην ύπαιθρο, ιεραρχείται εκ των πραγμάτων παρέμβασή μας μέσα στα σχολεία, καθώς είναι οι πιο μαζικοί χώροι νεολαίας στα χωριά. Ετσι έγινε προσπάθεια να κατανοηθεί από το σύνολο του κομματικού δυναμικού η σημασία αυτής της δουλειάς και να απαντήσουμε σε επιπρόσθετες δυσκολίες που έχει η παρέμβαση στη νεολαία των χωριών.

Πρώτον, η απειρία από αγωνιστικές κινητοποιήσεις που υπάρχει στο μεγαλύτερο μέρος των μαθητών, στην ύπαιθρο ισχύει σε πολλαπλάσιο βαθμό, καθώς οι περισσότεροι μαθητές νιώθουν απομονωμένοι, κυριαρχούν αντιλήψεις ότι εδώ στο χωριό ό,τι και να κάνουμε δεν μας ακούει κανείς κ.τ.λ. Δεύτερον, λόγω της κλειστής κοινωνίας σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού έχει στενές σχέσεις (οικονομικές, οικογενειακές κ.τ.λ.) με τοπικά στελέχη των αστικών κομμάτων, επίσης έντονη είναι και η παρέμβαση της Εκκλησίας. Τρίτον, συναντώνται πιο έντονα, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αντιλήψεις όπως τσουβάλιασμα όλων των πολιτικών δυνάμεων, ρατσισμός και ξενοφοβία, μικροαστική ανυπομονησία.

Αυτές οι αντιλήψεις πρέπει να μπαίνουν στο επίκεντρο της παρέμβασής μας, να σπάνε στην πράξη από την οργάνωση του ίδιου του κινήματος. Για παράδειγμα, η επιμονή με την οποία οι δυνάμεις μας μέσα στα σχολεία προσπάθησαν να συζητηθεί το πλαίσιο αιτημάτων των μαθητικών κινητοποιήσεων, η συλλογική κουβέντα και διεκδίκηση οδήγησε ένα κομμάτι μαθητών να βγάλει συμπέρασμα για τη δύναμη του οργανωμένου αγώνα, βοήθησε στο να απομονώνονται δυνάμεις όπως η Χρυσή Αυγή, που εκτός από χυδαίο αντικομμουνισμό προπαγάνδιζε απόψεις όπως όλοι ίδιοι είναι, έξω τα κόμματα κ.τ.λ.

Η παρέμβαση αυτή ξεκίνησε πρώτα και κύρια από τη συλλογική επεξεργασία και το σχεδιασμό των οργάνων του Κόμματος. Οταν συζήτησαν τα όργανα με στόχο να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις που έχουμε στα χέρια μας, δίνοντάς τους περιεχόμενο, επιτεύχθηκε ο κοινός συντονισμός ΚΝίτικων και Κομματικών δυνάμεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Ετσι μπήκαν σε κίνηση οι μαζικοί φορείς του κινήματος που υπάρχουν στα χωριά, χτίστηκε στην πράξη η κοινωνική συμμαχία. Το αποτέλεσμα ήταν να έχουμε σχολεία που στήριξαν με αποφάσεις τα μπλόκα των αγροτών, συλλόγους γονέων που οργάνωσαν κοινές κινητοποιήσεις με 5μελή και 15μελή, αλλά και αποφάσεις συλλόγων διδασκόντων που στήριξαν τα αιτήματα των μαθητών. Ειδικά την περίοδο των αγροτικών κινητοποιήσεων, ο κοινός συντονισμός έδειξε ότι η νεολαία μπορεί να αποτελέσει σε αυτές τις μάχες κρίσιμη εφεδρεία. Η παρέμβασή μας οδήγησε τους μαθητές να στηρίξουν το μπλόκο μέσα από τις συνελεύσεις τους, να έχουν φυσική παρουσία σε αυτό αλλά και τους Αγροτικούς Συλλόγους και τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο να στηρίξουν τα δίκαια αιτήματα των μαθητών. Καθ' όλη τη διάρκεια του μπλόκου, οι ίδιοι οι μαθητές συζητούσαν καθημερινά στα σχολεία για την έκβαση του αγώνα, ιδιαίτερα οι μαθητές των ΕΠΑΛ όπου οι περισσότεροι μένουν σε χωριά που ασχολούνται με την κτηνοτροφία, πολλές φορές είναι οι ίδιοι κτηνοτρόφοι.

Αυτός ο τρόπος δουλειάς είχε πολλαπλό αντίκτυπο στην συνείδηση των μαθητών και των γονιών. Οι μαθητές όταν είδαν τον Σύλλογο Γονέων ή τον Αγροτικό Σύλλογο να βγαίνει μπροστά, ο αγώνας τους πήρε άλλη πνοή. Αντίστοιχα, τα αιτήματα των μαθητών βοήθησαν να ανοίξει η κουβέντα στους συλλόγους γονέων για τον ρόλο τους, που θα πρέπει να είναι η διεκδίκηση κρατικής χρηματοδότησης και όχι το πώς θα βάλουν περισσότερο το χέρι στην τσέπη. Δεύτερον οδήγησε σε αρκετές περιπτώσεις τις τοπικές αρχές να κάνουν ακόμα και προσωρινές παραχωρήσεις (π.χ. στήριξη αιτημάτων μαθητών από Δημοτικά Συμβούλια, πρόσληψη καθαρίστριας σε σχολείο, δωρεάν γεύμα σε μαθητές, επαναφορά ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ που όδευαν προς κατάργηση, δωρεάν διανομή του βιβλίου των Αγγλικών). Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η πρωτοπόρα δράση των δυνάμεών μας μέσα στο κίνημα οδήγησε στην αύξηση του κύρους της Οργάνωσης, στην επαφή μας με δεκάδες νέους, στην οικοδόμηση Οργανώσεων.

Ενα άλλο ζήτημα είναι ότι η παρέμβαση στο κίνημα πρέπει να συνδυάζεται ώστε να βαθαίνει η κουβέντα με τα πρωτοπόρα κομμάτια, να ενισχύεται η αυτοτελής πολιτική παρέμβαση της Οργάνωσης, να υπάρχει πολυμορφία, να ανοίγει μέτωπα πάλης που αφορούν την καθημερινότητα της νεολαίας.

Οταν είχαμε τέτοιο προσανατολισμό, ανοίχτηκαν νέοι δρόμοι στην παρέμβασή μας. Για παράδειγμα, σε περιοχές που η νεολαία ασχολείται ενεργά με τον αθλητισμό όπως η Κίσσαμος και ο Πλατανιάς, η φεστιβαλική δραστηριότητα συνδυάστηκε με τη διεκδίκηση δωρεάν χώρων άθλησης. Τα τουρνουά μπάσκετ και ποδοσφαίρου που οργανώθηκαν βοήθησαν να ανοίξει η κουβέντα στη νεολαία για το ότι ο αθλητισμός πρέπει να είναι δικαίωμα για όλους, ανέβηκαν οι απαιτήσεις των μαθητών για τη ζωή τους, άκουσαν για πρώτη φορά από την ΚΝΕ ότι δεν είναι δεδομένο να πληρώνεις για να ασχοληθείς με το χόμπι σου. Σε περιοχές που είναι αυξημένη η χρήση ναρκωτικών λόγω των περιορισμένων διεξόδων στη ζωή της νεολαίας, η δραστηριότητά μας ανέδειξε το γεγονός ότι υπάρχει άλλη διέξοδος από το να ναρκώνει ένας νέος το μυαλό του. Στα ημιορεινά χωριά των Χανίων που οι περισσότεροι νέοι από μικροί ασχολούνται με τη διάδοση της παράδοσης και της κρητικής μουσικής, οι φεστιβαλικές εκδηλώσεις ανέδειξαν τη λαϊκή δημιουργία, όπως η ιστορία των ριζίτικων τραγουδιών που συνδέθηκαν με την αντίσταση του κρητικού λαού ενάντια σε κάθε μορφή εκμετάλλευσης.

Αυτός ο τρόπος δουλειάς έχει ιδιαίτερη σημασία στην ύπαιθρο, αν αναλογιστούμε ότι μας έφερε σε επαφή με δεκάδες καλλιτέχνες, πολιτιστικούς και παραδοσιακούς συλλόγους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στην Κίσσαμο δραστηριοποιούνται 42 πολιτιστικοί σύλλογοι, ενώ στο Νομό Χανίων πάνω από 180 πολιτιστικοί σύλλογοι και ενώσεις. Η παρέμβασή μας σε αυτούς τους συλλόγους, που είναι πολλές φορές η μοναδική συλλογική μορφή οργάνωσης στο χωριό, μπορεί να αναδείξει το ρόλο της λαϊκής παράδοσης στους αγώνες του λαού μας. Αυτοί οι αγώνες αναδείχτηκαν σε δεκάδες εκδηλώσεις στα χωριά των Χανίων ενόψει και του εορτασμού των 100 χρόνων του Κόμματος, καθώς οι περισσότερες οικογένειες στα χωριά των Χανίων είχαν έναν κομμουνιστή που είτε εκτελέστηκε από τους Γερμανούς, είτε φυλακίστηκε, είτε πολέμησε με το όπλο στο χέρι στον ηρωικό αγώνα του ΔΣΕ. Από αυτήν την ιστορία διδασκόμαστε, εμπνεόμαστε και αντλούμε αισιοδοξία οι νέοι κομμουνιστές, για να είμαστε η γενιά που θα πάει ένα βήμα πιο μπροστά τη μεγάλη υπόθεση της κατάργησης της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.


Αγριμάκης Σπύρος
Μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης της ΚΝΕ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ