...κι ενώ στο Μετρό Θεσσαλονίκης προωθείται ουσιαστικά υπενοικίαση εργαζομένων μέσω εταιρείας «τεχνικού συμβούλου»
Η παραχώρηση σε ιδιώτες, μέσω ΣΔΙΤ, γραμμών του Μετρό Αττικής που είναι υπό κατασκευή, όπως η γραμμή 4 (γνωστή ως U - ξεκινάει από το Γαλάτσι και περνώντας μέσα από το Γουδή καταλήγει στο Μαρούσι), αλλά και η παραχώρηση του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, είναι ορισμένοι από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, όπως αυτοί αναδείχθηκαν προχτές από τα λεγόμενα του υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Χρ. Σπίρτζη, στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, η οποία συνεδρίασε για να εγκρίνει την υπουργική πρόταση για τα νέα πρόσωπα που θα πλαισιώσουν το προεδρείο της «Αττικό Μετρό ΑΕ».
Ο υπουργός ήταν σαφής: «Η γραμμή 4 της Αθήνας προφανώς είναι ένα έργο που μπορεί να γίνει ΣΔΙΤ όσον αφορά τη χρηματοδότηση και την κατασκευή. Γιατί το 75% που πετύχαμε για χρηματοδότηση της γραμμής από την ΕΤΕπ είναι επί της ουσίας ένα δάνειο που θα πληρώνει η ΣΤΑΣΥ και το Ελληνικό Δημόσιο. Τα δίνει έτσι, δωρεάν, τζάμπα, η ΕΤΕπ;». Δείχνοντας, εξάλλου, τι «περιμένει» και άλλες υποδομές, πρόσθεσε: «Δεν μπορούμε να καταδικάσουμε το σύστημα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (...) Το ίδιο ισχύει και για τις παραχωρήσεις. Ούτε μπορεί σε περιόδους κρίσης που δεν έχουμε το Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων που θέλουμε, να μην προσπαθήσουμε, μέσω ΣΔΙΤ, να αντλήσουμε χρήματα από το τραπεζικό σύστημα προκειμένου να τρέξουν έργα»!
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρ. Κατσώτης, μιλώντας στην Επιτροπή, αφού ανέφερε ότι όσον αφορά τα πρόσωπα ψηφίζει «παρών», στη συνέχεια παρουσίασε γραπτές καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων της «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με τις οποίες, προκειμένου να προχωρήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παραχωρήσει το έργο σε ιδιώτες «συστήνοντας μία δεύτερη εταιρεία εντός της "Αττικό Μετρό"».
Ο σχεδιασμός αυτός προωθείται με την πατέντα της πρόσληψης τεχνικού συμβούλου, μέσω του οποίου οι εργαζόμενοι, που υποτίθεται ότι θα... προσφέρουν «συμβουλές», είναι περισσότεροι αριθμητικά από τους «κανονικούς» εργαζόμενους της «Αττικό Μετρό».
Σύμφωνα με τις καταγγελίες του Σωματείου, που παρουσίασε ο βουλευτής του ΚΚΕ, «πρόκειται επί της ουσίας για υπενοικίαση εργαζομένων». Το συνολικό κόστος όλης αυτής της υπόθεσης ανέρχεται στα 18 εκατ. ευρώ, ενώ, όπως αποκάλυψε ο Χρ. Κατσώτης, «ο τεχνικός σύμβουλος», που όπως φαίνεται έχει υπερισχύσει στο σχετικό διαγωνισμό, κατέθεσε και νέα... βελτιωμένη προσφορά: «Δεσμεύτηκε, με επιστολή του, ότι για κάθε ένα σύμβουλο - εργαζόμενό του, που θα αξιοποιεί η "Αττικό Μετρό" θα προσφέρει, λέει, και έναν ακόμα ως δώρο»! Πρόκειται για τεράστια πρόκληση και σκάνδαλο, σημείωσε ο Χρ. Κατσώτης, προσθέτοντας ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται οι εργαζόμενοι σαν εμπορεύματα στα σούπερ μάρκετ.
Ο υπουργός απάντησε ότι «έχετε απόλυτο δίκιο». Προσπερνώντας ωστόσο τις καταγγελίες του βουλευτή του ΚΚΕ ανέφερε απλά ότι «θα πρέπει να δει η νέα διοίκηση τους όρους των διαγωνισμών, ιδιαίτερα των συμβούλων. Δεν δικαιολογούνται αυτή την περίοδο διαγωνισμοί σε τέτοια ύψη, με τέτοιες αμοιβές, αν δεν υπάρχει πραγματική ανάγκη»...
Ο Χρ. Κατσώτης στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε και στην αύξηση των εισιτηρίων που επιβλήθηκε από τη Δευτέρα 1/2, σημειώνοντας τι σημαίνει αυτό για τους νέους εργαζόμενους των 300 και 350 ευρώ που χρησιμοποιούν καθημερινά τα μέσα μεταφοράς.
Ο υπουργός συνεχίζοντας να προκαλεί ανέφερε: «Από τη συμφωνία που έγινε» με τους δανειστές «έχουμε αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23%. Δεν είναι λοιπόν αύξηση στα εισιτήρια αλλά αύξηση στο ΦΠΑ»! Ενώ ανακοίνωσε ως μέτρο για την «αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής εκτός από το ηλεκτρονικό εισιτήριο, τον προληπτικό έλεγχο στις εισόδους των σταθμών του Μετρό».