Παρασκευή 4 Δεκέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΟΝΤ ΧΕΪΝΣ
Κάρολ

© 2015 THE WEINSTEIN COMPANY.

Η ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ στο ρόλο της Κάρολ, της κοσμικής μεγαλοαστής συζύγου, ξεχειλίζει από κομψότητα και η Ρούνεϊ Μάρα, στο ρόλο της Τερέζ, της νεαρής, «μαζεμένης» πωλήτριας σε πολυκατάστημα του Μανχάταν, κλονίζεται συθέμελα από τη γοητεία της εγκλωβισμένης σ' έναν καθόλου ευτυχή γάμο Κάρολ, όταν τα βλέμματά τους συναντώνται πάνω από τον πάγκο παιχνιδιών και παγιώνουν την αρχή ενός ταραχώδους έρωτα. Στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του '50 κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία και στην ταινία δεν αναφέρεται καν η λέξη... Η «Κάρολ», κατά κάποιον τρόπο, αναπαράγει ένα θέμα που ποικιλοτρόπως «αξιοποιεί» η κινηματογραφική βιομηχανία τελευταία, για οικονομικούς και άλλους λόγους. Η ταινία στέλνει τους συνειρμούς στο «Brokeback Mountain» (2005) - η πρώτη όμως δεν έχει την παραμικρή ομοιότητα με τους καουμπόηδες της δεύτερης. Η «Κάρολ» είναι ένα μεγάλο και κομψό χολιγουντιανό προϊόν πάνω στη θεματική της απαγορευμένης έλξης σε μια εποχή κι ένα περιβάλλον μη ανεκτικότητας. Το βιβλίο, στο οποίο βασίστηκε η κινηματογραφική διασκευή του ευαίσθητου, αντικομφορμιστή σκηνοθέτη Τοντ Χέινς, έχει τίτλο «The Price of Salt» και είναι γραμμένο - βασισμένο εν μέρει σε προσωπικές εμπειρίες - από την συγγραφέα των σοφιστικέ διαπλοκών Πατρίσια Χάισμιθ, που η ίδια το υπέγραψε με το ψευδώνυμο Κλερ Μόργκαν. Η ταινία, όπως και να το κάνουμε, δεν συγκλονίζει παρότι ως σύνολο είναι υπερβολικά καλογυαλισμένη, παρότι η φωτογραφία, αναμενόμενο εξάλλου, είναι τέλεια, παρότι τα κοστούμια είναι νατουραλιστικά άψογα και τα γεμάτα καπνό περιβάλλοντα όπου ρέει το «Dry Martini» είναι αλάνθαστης αναπαράστασης. Ενοχλεί κάπου το ότι και η μικρότερη λεπτομέρεια είναι τόσο προβλέψιμη... Πώς αλλιώς όμως θα μπορούσε να ήταν μια χολιγουντιανή παραγωγή φτιαγμένη για να πουλήσει παντού;

Η «Κάρολ» δεν είναι ταινία των μεγάλων συναισθημάτων. Ισως η «ανεπάρκεια» αυτή να οφείλεται στη διακοσμητική, σνομπ εικόνα της Κέιτ Μπλάνσετ, που στερεί από τον μυθοπλαστικό χαρακτήρα που υποδύεται, το να είναι ουσιαστικά αισθησιακός. Η ταινία δεν διαθέτει στοιχεία μελοδράματος, στερείται εκείνο το «ξεχείλισμα», την εξέγερση, τη δέσμευση, τα δάκρυα οργής ή χαράς... Το δράμα είναι διακριτικό, η σχέση εξελίσσεται με δειλά βηματάκια, προσεκτική και η περιγραφή του αναπάντεχου έρωτα, της αβεβαιότητας και του φόβου που προκαλεί, της κάθε επαφής που δημιουργεί ρίγη, της κάθε νέας συνάντησης που μετατρέπεται σε φορτισμένο παιχνίδι... Τα ανθρώπινα όντα που κινούνται τριγύρω δεν διεισδύουν ποτέ στη «φυσαλίδα» των άλλων, δεν ξεπερνούν ποτέ το όριο ασφαλείας. Η ταινία μπορεί να γοητεύσει με το τακτ των προθέσεών της, με τη λαμπερή της σκηνοθεσία και τις ερμηνείες, ωστόσο τα πάντα παραμένουν ψυχρά και κλινικά, τίποτα δεν φθάνει στην υπέρβαση, τα πάντα παγώνουν στο μη λεχθέν και τη σκέψη.

Με τους: Κέιτ Μπλάνσετ, Ρούνι Μάρα, Κάιλ Τσάντλερ, Σάρα Πόλσον, κ.ά.

Παραγωγή: «Carol», ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Γαλλία (2015)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ