Πέμπτη 12 Νοέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΛΑΖΛΟ ΝΕΜΕΣ
Ο γιος του Σαούλ

Εκπληκτική ταινία. Απίστευτο σκηνοθετικό ντεμπούτο. Κινηματογραφική εμπειρία - μέγγενη από την Ουγγαρία, γραπώνει το θεατή και σφίγγει και σφίγγει για μια ώρα και 47 λεπτά. Το τελικό μήνυμα αισιόδοξο! Το φιλμ καταγράφει με ακρίβεια τη λειτουργία του ναζιστικού εργοστασίου θανάτου Αουσβιτς - Μπίρκεναου, στη μέγιστη παραγωγικότητά του, το καλοκαίρι του '44. Μέγα Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών 2015 αυτό το θρίλερ για το Ολοκαύτωμα, όπως το αποτύπωσε το αιχμηρό βλέμμα του φιλόδοξου, 37χρονου Ούγγρου κινηματογραφιστή Λάζλο Νέμες, που σφυρηλατήθηκε δίπλα στον Μπέλα Ταρ, ως βοηθός του, για δυο χρόνια. Η παρθενική αυτή ταινία μεγάλου μήκους του Νέμες κάνει χρήση ενός συμβατικού είδους αφήγησης βασισμένης σε αισθητηριακές αρχές σκηνοθεσίας. Κάμερα στον ώμο, κολλημένη στο πρόσωπο και το σβέρκο του Σαούλ που, καίτοι γνωρίζει ότι είναι «ήδη» νεκρός, προσπαθεί απεγνωσμένα να δώσει νόημα σε όση ζωή τού απομένει, απονέμοντας στο άψυχο σώμα ενός παιδιού - το οποίο βλέπει σαν δικό του - ένα αξιοπρεπές τελετουργικό ταφής. Συστηματική η απουσία ανοιχτών πλάνων, το βάθος πεδίου ρηχό και όλη η φρίκη της κόλασης των κρεματορίων φλου, θολή... στο φόντο ή εκτός πλάνου, δίνει στην ταινία τον οπτικό της ρυθμό.

Η ταινία του Νέμες, πενταετές πρότζεκτ, βασίστηκε στα συμπαγή, παρόντα και απτά αρχεία των «Sonderkommando» και στο βιβλίο μαρτυριών «Memorial de la Shoah: Φωνές κάτω από τη στάχτη», όπου όλα καταγράφονται μέσα από τα μάτια των καταραμένων των ναζιστικών στρατοπέδων εξόντωσης. Από τα καθημερινά τους καθήκοντα, την οργάνωση της δουλειάς, τους κανόνες λειτουργίας του στρατοπέδου, μέχρι το πώς οργανώθηκε μια μορφή αντίστασης. Ο Μπέλα Ταρ δίδαξε στον Νέμες να εστιάζει στις λεπτομέρειες και να κατανοεί τη σπουδαιότητα της κάθε σκηνής, μια που τα πάντα συνιστούν ενιαία και αυστηρή διαδικασία. Μέσα από την αναζήτηση του Σαούλ, ο σκηνοθέτης, που έχασε πολλούς συγγενείς του στα χιτλερικά στρατόπεδα, θέλει να επανενεργοποιήσει το βλέμμα του θεατή πάνω στη ναζιστική θηριωδία.

Ο Σαούλ, είναι Ούγγρος - Εβραίος κρατούμενος στο ναζιστικό στρατόπεδο, ανήκει στους «Sonderkommando», τους επιλεγμένους από τα SS, έμπιστους κρατούμενους με τα απατηλά προνόμια και την εξαντλητική δουλειά, τους οποίους οι SS εξολοθρεύουν συστηματικά ανά τρίμηνο ή τετράμηνο, ώστε να μην υπάρχουν μάρτυρες των πεπραγμένων στο στρατόπεδο. Αποστολή των «Sonderkommando» ήταν να οδηγούν τις φουρνιές φυλακισμένων στους θαλάμους αερίων και να απομακρύνουν, μετά τη θανάτωση, τα πτώματα (τα «stock» όπως τα αποκαλούσαν οι SS) για τους αποτεφρωτήρες. Μετά καθάριζαν τους θαλάμους αερίων με επιταχυνόμενους, καθ' όλο το εικοσιτετράωρο, ρυθμούς, επειδή κατέφθαναν συνεχώς καινούργια καραβάνια μελλοθανάτων και ο απελευθερωτής Κόκκινος Στρατός όλο και πλησίαζε... Διάλεξα την οπτική ενός ανθρώπου - αναφέρει ο σκηνοθέτης - και διατήρησα αυστηρά τη θέση αυτή, με την κάμερα να ακολουθεί τις κινήσεις του Σαούλ, ο οποίος δουλεύοντας στα κρεματόρια για 4 μήνες, δεν «βλέπει» πια τη φρίκη. Ο Σαούλ, με το απαθές πρόσωπο, βλέπει μπροστά του, αποκλειστικά και μόνο, το αντικείμενο της αναζήτησής του...

Σπουδαία ταινία, στοιχίζεται στην ποιότητα του «Ελα να δεις» (1985) του Κλίμοφ... Μην τη χάσετε!

Με τους: Γκέζα Ρόχινγκ, Λεβέντε Μολνάρ, Ουρς Ρεχν, κ.ά.

Παραγωγή: «Saul fia», Ουγγαρία (2015)

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Φόρος τιμής από το κολαστήριο του Νταχάου σε αυτούς που συνέτριψαν το φασιστικό τέρας(2024-05-10 00:00:00.0)
Καπό(2014-09-04 00:00:00.0)
Το άλογο του Τορίνο(2011-04-07 00:00:00.0)
Αφιέρωμα στον Μπέλα Ταρ(2007-10-24 00:00:00.0)
«Βαθύς γαλάζιος κόσμος»(2002-05-26 00:00:00.0)
Ο Βαρδάρης και οι ιστορίες του(1997-11-13 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ