Πέμπτη 11 Ιούνη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΝΤΟΒΖΕΝΚΟ
Σβενιγκόρα

Τρίτος σημαντικότερος σκηνοθέτης της εποχής του βωβού Σοβιετικού κινηματογράφου -μετά τους Αϊζενστάιν και Πουντόβκιν-, ίσως και ο πιο αντισυμβατικός, ήταν ο Ουκρανός Αλεξάντρ Ντοβζένκο. Γόνος χωρικών, απέκτησε εμπειρίες ως δάσκαλος, διπλωμάτης, ηθοποιός, πολιτικός σκιτσογράφος και ζωγράφος, προτού καταλήξει, το 1926, σε ηλικία 32 ετών, στα κινηματογραφικά στούντιο της Οδησσού. Οι πρώτες τρεις κινηματογραφικές του απόπειρες ανήκαν σε μεγάλο βαθμό στο είδος της αμερικάνικης «χοντροκομμένης» κωμωδίας, είδος ιδιαίτερα δημοφιλές τότε στη Σοβιετική Ενωση. Το 1928, όμως, δημιουργεί μια ταινία που, ενώ αποκαλύπτει απύθμενο βάθος ποιητικών «εικαστικών» συναισθημάτων σε επίπεδο μορφής και τεχνικής, ήταν τόσο αντισυμβατική, που οι υπεύθυνοι της Ουκρανικής Κινηματογραφικής Ενωσης απευθύνθηκαν στους Αϊζενστάιν και Πουντόβκιν για να επιβεβαιώσουν τη «συνέπειά» της... Οι παραπάνω αναγνώρισαν πάραυτα τη σπουδαιότητα του επιτεύγματος του Ντοβζένκο. Ο Αϊζενστάιν, μάλιστα, έγραψε αργότερα ότι το «εντυπωσιακό μείγμα φαντασίας, πραγματικότητας και βαθιάς εθνικής ποιητικής εφευρετικότητας» παρέπεμπε στο έργο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα Νικολάι Γκόγκολ. Τίτλος της ταινίας «Σβενιγκόρα»...

Στιλιζαρισμένη, θεμελιώνεται σε 4 μύθους για το κυνήγι αρχαίου σκυθικού θησαυρού, θαμμένου στους λόφους του Σβενιγκόρα. Ξεκινά με τη συνάντηση του «γέροντα» και ομάδας Κοζάκων από το παρελθόν, που ψάχνουν για το θησαυρό και μέσα από τους μύθους, που αγγίζουν 4 διαφορετικές φάσεις της ουκρανικής ιστορίας, η ταινία διασχίζει τους αιώνες και φτάνει στο παρόν. Εδώ, συναντάμε το «γέροντα» με τους δύο εγγονούς: τον Τιμίσκο, εικόνα του νέου Σοβιετικού ανθρώπου στην οικοδόμηση του νέου κόσμου και τον Πάβλο, τεμπέλης, ανόητος και άπληστος, στοιχίζεται με τους Ουκρανούς εθνικιστές. Η δομή της ταινίας επιτρέπει στον Ντοβζένκο την αντιπαράθεση ιστορικού παρελθόντος και παρόντος και τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης πολιτικής αλληγορίας. Ο ίδιος ο δημιουργός αποκάλεσε την ταινία «κατάλογο των δημιουργικών μου δυνατοτήτων». Η «Σβενιγκόρα», με το έντονο στιλιζάρισμα στην αφηγηματική μορφή, το συγκινησιακό λυρισμό και την παθιασμένη ευαισθησία στην ουκρανική καθημερινότητα, προλειαίνει το έδαφος για τα δύο βωβά αριστουργήματα του Ντοβζάνκο που έπονται: το «Οπλοστάσιο» (1929) και τη «Γη» (1930). (Καθημερινά 18.30, «Αλκυονίς»).

Παραγωγή: «Zvenigora» - Σοβιετική Ενωση, 1928


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ