Πέμπτη 6 Φλεβάρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΧΑΝΙ ΑΜΠΟΥ - ΑΣΑΝΤ
«Ομαρ»

Παλαιστινιακή ταινία με συγκινησιακή δύναμη άνευ προηγουμένου. Νευρικό και ανήσυχο πολιτικό θρίλερ, υφασμένο οργανικά με μια ιστορία «αδύνατου» έρωτα, με αύρα νεανικού, μελαγχολικού μελοδράματος. Το θρίλερ του Αμπού - Ασάντ δεν περιορίζεται σε στρατευμένη πρόσοψη, αλλά ενσαρκώνει τη ρήση «μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια»: Και αφηγηματική αποτελεσματικότητα και πολιτικός στοχασμός. Ο "ΟΜΑΡ" αποδεικνύει ότι ξέρει να χειρίζεται άριστα την περίπλοκη «συνθετότητα» των μηχανισμών, είτε αυτοί άπτονται ανθρώπινων, ψυχολογικών συμπεριφορών είτε κοινωνικών καταστάσεων είτε της πολιτικής. Η πρωτοτυπία της ταινίας πηγάζει από τη διαβολική σύλληψη της χρήσης των «συμφραζομένων» στο πλαίσιο των οποίων κινείται η ιστορία, ως μοχλών αφήγησης, με πλήρη ωστόσο γνώση για την ουσία της σύγκρουσης που βρίσκεται αλλού και όχι μεταξύ των Παλαιστινίων.

Ο Ομαρ, αψηφώντας τις σφαίρες των Ισραηλινών, πηδά καθημερινά το τείχος που τον χωρίζει από τους δυο παιδικούς του φίλους και τη Νάντια, την κοπέλα που ονειρεύεται να παντρευτεί. Οι τρεις νεαροί Παλαιστίνιοι φτιάχνουν το δικό τους πυρήνα αντίστασης. Εξασκούνται στη σκοποβολή κι ετοιμάζονται να περάσουν στην πράξη... Στην πρώτη τους επιχείρηση πυροβολούν έναν Ισραηλινό στρατιώτη. Οι ισραηλινές αρχές τους εντοπίζουν. Ο Ομαρ συλλαμβάνεται, βασανίζεται και φυλακίζεται. Ο σοφιστικέ αξιωματούχος των μυστικών υπηρεσιών τον εκβιάζει για συνεργασία, να «δώσει» το δολοφόνο του Ισραηλινού... Ο Ομαρ τελικά υποκύπτει στη μοναδική δυνατότητα επιβίωσης, ψάχνει όμως για διέξοδο από την παγίδα. Διχάζεται ανάμεσα στους φίλους του, την αποστολή που έχει επωμιστεί και τον έρωτά του για τη Νάντια, που γίνεται αντικείμενο αντιπαλότητας ανάμεσα στους δυο κολλητούς. Σύντομα έρχεται η διαπίστωση της διάβρωσης των γραμμών τους από τον εχθρό. Κανείς πια δεν μπορεί να εμπιστεύεται κανέναν. Η υποψία καταλαμβάνει τους πάντες και μαζί η ζήλια, η προδοσία, το ψέμα... Μήπως και η Νάντια δεν είναι τόσο καθαρή όσο ο Ομαρ τη φανταζόταν;

Το συμπαγές σενάριο του Αμπού -Ασάντ, με τους σαιξπηρικούς τόνους, δεν μπάζει από πουθενά. Θεμελιωμένο στέρεα σε καταστάσεις αδυσώπητου ρεαλισμού με πτυχές και διαστάσεις κοινωνικές, πολιτικές, ψυχολογικές και ηθικές, προσφέρει σεναριακές εκπλήξεις μέχρι το τελευταίο πλάνο, αληθινή αποκάλυψη! Η ταινία είναι πεδίο μάχης: Δολοφονίες, εκδίκηση, προδοσία, παρακολουθήσεις, ανακρίσεις, βασανιστήρια... Είναι γνωστό το κινηματογραφικό λεξικό του είδους...Παρά ταύτα, ο «ΟΜΑΡ» ακόμα εκπλήσσει. Η νεανική εξέγερση εδώ δεν έχει σχέση με το ρομαντικό αναρχισμό των πλουσίων, αλλά με την ντοκουμενταρίστικη σχεδόν καθημερινότητα στα Κατεχόμενα. Η δραματουργική εξέλιξη της ίντριγκας ωθείται από καταστάσεις επείγουσες κι εντυπωσιακές ερμηνείες. Του χαρισματικού μαγνήτη Ομαρ κατά πρώτο, αλλά και απαξάπαντων των υπολοίπων. Και δεν πειράζει καθόλου αν η σκηνοθεσία εδώ κι εκεί αδυνατίζει.

Το παθιασμένα ιδιοφυές θρίλερ του Αμπού - Ασάντ αναμειγνύει τη μεγάλη ιστορία με τη μικρή χωρίς να χάνει ποτέ το νήμα της ίντριγκας. Το θέμα δεν προσεγγίζεται με όρους πολιτικούς, όμως η πολιτική διαπερνά τα πάντα. Η ισραηλινή κατοχή, γενέτειρα όλων των κακών, μολύνει τα πάντα και δεν εξαιρεί έρωτα και φιλία. Ο Αμπού - Ασάντ συλλέγει τις πληροφορίες και τις σερβίρει την κατάλληλη στιγμή, παίζει με τις προσδοκίες του θεατή και διαχειρίζεται την αγωνία του με μια αλάνθαστη αίσθηση του τάιμινγκ... Και αποφεύγοντας τη μανιχαϊστική καρικατούρα, υπαινίσσεται δυνητική διπλοπροσωπία και ανάμεσα στους Παλαιστινίους...

Παίζουν: Ανταμ Μπακρί, Γουαλέντ Τζουάιτερ, Λέεμ Λουμπανι κ.ά.

Παραγωγή: ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ (2013)


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ