Πέμπτη 23 Γενάρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θαυμαστά βιτρό της Μερόπης Πρέκα

«Το δάσος με τις καλαμιές»
«Το δάσος με τις καλαμιές»
Στην πρόωρα και άδικα χαμένη μοναχοκόρη της και στον εγγονό της, για να την «γνωρίσει σαν μαχητή της Τέχνης», αφιέρωσε η ζωγράφος Μερόπη Πρέκα το λεύκωμά της «Vitraux - από υαλί ζωγραφιστό», που αποκαλύπτει μια αξιοθαύμαστη, αλλά γνωστή σε ελάχιστους, πτυχή της δημιουργίας της. Η έκδοση του λευκώματος (από το «Εργαστήριο Τέχνης» του αλησμόνητου ομοτέχνου συντρόφου της Πάρι Πρέκα και της κόρης τους, Χριστίνας - εκείνη επιθυμούσε να δημοσιοποιηθούν τα βιτρό της μητέρας της), οδήγησε στη βράβευση (Δεκέμβρης 2013) της υαλογραφίας της Μ. Πρέκα από την Ακαδημία Αθηνών. Δικαίως, σε πρόσφατη παρουσίαση του λευκώματος οι καθηγητές της Ιστορίας της Τέχνης Στέλιος Λυδάκης και Νίκος Ζίας και η δημοσιογράφος Μαρία Καραβία χαρακτήρισαν τη Μερόπη Πρέκα «κορυφαία» δημιουργό του βιτρό στην Ελλάδα.

«Δεν είναι εύκολος ένας πρόλογος στο έργο της Μερόπης Πρέκα. Γιατί, δεν είναι μόνο εξαιρετική υαλογράφος και μάλιστα η μοναδική υαλογράφος στον τόπο μας, αλλά η δημιουργός που έδωσε εξαιρετικά και μοναδικά έργα στον τόπο μας. Πρόκειται για καλλιτεχνική δημιουργία που μεταβάλλει έναν κοινό χώρο σε φαντασμαγορία (...)», τονίζει, προλογίζοντας το λεύκωμα ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης Χρύσανθος Χρήστου.

Η Μερόπη Πρέκα, αποφοιτώντας από την ΑΣΚΤ (1958), με τον Πάρι Πρέκα επισκέπτεται το Παρίσι και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις με μακραίωνη αρχιτεκτονική και εικαστική παράδοση. Την μαγεύει η παράδοση των βιτρό. Το 1963, με υποτροφία σπουδάζει υαλογραφία στην παρισινή Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1968, στην πρώτη ατομική έκθεσή της με βιτρό παρουσιάζει και μια δίφυλλη πόρτα, με ξυλόγλυπτο πλαίσιο (έργο του Π. Πρέκα), κοσμημένη με βιτρό, με τίτλο «Οι δύο ήλιοι». Εκπροσωπώντας την Ελλάδα στη 12η Μπιενάλε του Σάο Πάολο, μαζί με άλλα έργα από σίδερο και υαλόμαζα, παρουσίασε και αυτή την πόρτα που τοποθετήθηκε σε μια πολυκατοικία. Το 1971 στη δεύτερη έκθεσή της, περιέλαβε βιτρό εμπνευσμένα από τις αρχαίες γυάλινες συνθέσεις που ανακαλύφθηκαν στο λιμάνι των Κεχρεών, τη γλυπτική σύνθεση «Το φτερό της κόκκινης νυχτερίδας» (2,50 μ. μήκος, 1,10μ. ύψος) και το έργο -«επίτευγμα» το θεωρεί- «Το άστρο του Γκιλγκαμές» (κυκλική γλυπτική σύνθεση, διαμέτρου 1,50μ., εμπνευσμένο από το αρχαίο περσικό ποιητικό έπος). Ακολούθησαν πολλά σπουδαία βιτρό, όπως τα «Φλογοβόλος ήλιος», «Αέναος ζωή», δύο Α' βραβεία σε διαγωνισμούς, βιτρό για ναούς, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, αλλά και μικρά υαλογραφήματα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, με γυαλιά μοναδικά το καθένα, που η ίδια η «χειρώναξ» καλλιτέχνης έπλαθε, έκοβε και χρωμάτιζε.


«Το άστρο του Γκιλγκαμές»
«Το άστρο του Γκιλγκαμές»

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ