Κυριακή 18 Αυγούστου 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πιο υποβαθμισμένο και ταξικό Λύκειο

Eurokinissi

Λύκειο με υποβαθμισμένο τον αυτοτελή μορφωτικό του ρόλο και με εντονότερο το χαρακτήρα του ως προθάλαμου είτε της Ανώτατης Εκπαίδευσης είτε της πρώιμης εκμετάλλευσης των παιδιών, είναι αυτά που φέρνει η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου με τίτλο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων». Παράλληλα, με το ίδιο νομοσχέδιο φέρνει μια σειρά ρυθμίσεις συνολικά για το χώρο της κατάρτισης, αλλά και για την ανώτατη εκπαίδευση.

Το «Νέο Λύκειο» έχει τη σφραγίδα νέων μεγαλύτερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση, σηματοδοτεί την προσπάθεια του κεφαλαίου να σπρωχτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από πιο νωρίς στην υποβαθμισμένη ψευτοκατάρτιση, για να γίνουν ακόμα πιο φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό.

Η κυβέρνηση στερεί ακόμα πιο νωρίς από τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας την αναγκαία για τη σημερινή εποχή γενική μόρφωση ως υπόβαθρο για κάθε μελλοντική επαγγελματική επιλογή.

Μέσα από ένα πλήθος εξεταστικών φραγμών από πολύ νωρίς, μετατρέπει το Λύκειο ακόμα πιο έντονα σε εξεταστικό κέντρο που θα είναι πιο στενά προσαρμοσμένο στη διαδικασία πρόσβασης σε ΑΕΙ - ΤΕΙ.

Στο νέο επαγγελματικό λύκειο δίνει ένα πρόγραμμα αποσπασματικών γνώσεων σε ευθεία αντιστοιχία με τις δεξιότητες που θέλει το κεφάλαιο για εργατική δύναμη φθηνή και ευέλικτη. Η επέκταση της μαθητείας δεν συνιστά λύση στην ανεργία, δεν ικανοποιεί το δικαίωμα για εργασία με δικαιώματα. Η επιλογή κλάδου από την Α' τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου και η τζάμπα εργασία στις επιχειρήσεις ως μαθητεία αναδεικνύουν το ναυάγιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα στο πλαίσιο της αστικής διαχείρισης και την προσαρμογή του σχολείου στις επιδιώξεις των μονοπωλιακών επιχειρήσεων, στην πρώιμη εκμετάλλευση και την τζάμπα παιδική εργασία.

Για το νέο Γενικό Λύκειο

Πέρα από τα κοινά μαθήματα γενικής παιδείας στην Α' Λυκείου οι μαθητές θα έχουν ένα μάθημα επιλογής ανάμεσα στα: Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων ή Εκφραση - Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.

Στη Β' Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε δύο Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, η μία των Ανθρωπιστικών Σπουδών και η άλλη των Θετικών Σπουδών, με δύο μαθήματα η καθεμία.

Στη Γ' τάξη οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε τρεις ομάδες Προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών σπουδών, Θετικών σπουδών ή Οικονομικών - Πολιτικών - Κοινωνικών σπουδών, με τρία μαθήματα η καθεμία.

Και στις τρεις τάξεις του Λυκείου οι μαθητές θα δίνουν στο τέλος της χρονιάς ενδοσχολικές εξετάσεις, στις οποίες τα θέματα θα επιλέγονται κατά 50% από τον οικείο διδάσκοντα και κατά 50% με κλήρωση από μια «τράπεζα θεμάτων» που θα δημιουργηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Πρόκειται για ένα μέτρο που τυποποιεί σε μεγάλο βαθμό τις εξετάσεις και ανοίγει δρόμο για γενίκευση των φροντιστηρίων από την Α' Λυκείου. Σε κάθε τάξη, τα θέματα των ενδοσχολικών αυτών εξετάσεων θα είναι κοινά για όλα τα τμήματα του κάθε σχολείου, ενώ η βαθμολόγηση των γραπτών θα γίνεται από τον οικείο διδάσκοντα.

Επαγγελματικά Λύκεια

Τα ΕΠΑΛ θα έχουν τρεις τάξεις «Δευτεροβάθμιου Κύκλου Σπουδών» και μια τέταρτη προαιρετική «Τάξη Μαθητείας», στην οποία την ευθύνη τοποθέτησης των μαθητών σε χώρους εργασίας θα έχει ο ΟΑΕΔ. Η μαθητεία, όπου και όπως εφαρμόζεται και σήμερα, έχει αποδειχθεί ότι δεν είναι τίποτε άλλο από τζάμπα εργασία για τους εργοδότες, οι οποίοι μάλιστα θα κινητροδοτούνται επιπλέον για να κρατήσουν τους φθηνούς νέους εργάτες για δύο χρόνια στη δουλειά και, φυσικά, μετά να τους πετάξουν για να πάρουν ξανά νέους φθηνούς μαθητευόμενους. Η σύμβαση της μαθητείας θα υπογράφεται από τον ΟΑΕΔ με τους εργοδότες, ενώ για την ασφάλισή τους αναφέρεται μόνο ότι το Δημόσιο θα καλύπτει τα έξοδα ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητευομένων για εργατικά ατυχήματα, στο βαθμό που αυτά τα έξοδα δεν καλύπτονται από άλλη ασφάλιση του μαθητευόμενου!

Το δε κίνητρο προς τους μαθητές να παρακολουθήσουν και το τέταρτο έτος της μαθητείας είναι ότι μετά θα λάβουν πτυχίο επιπέδου 4 (αντί για πτυχίο επιπέδου 3 που θα παίρνουν οι απόφοιτοι της τρίτης τάξης των ΕΠΑΛ) και θα έχουν δικαίωμα παρακολούθησης ενός προπαρασκευαστικού προγράμματος 70 ωρών (κάτι σαν φροντιστηριακό μπόνους) για τις εξετάσεις πιστοποίησης προσόντων που θα μπορούν να δίνουν ώστε να πάρουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Βέβαια, τα επίπεδα 3 και 4 στα πτυχία δε σημαίνουν τίποτα διαφορετικό στην πράξη αναφορικά με τα εργασιακά δικαιώματα των κατόχων τους, που έτσι κι αλλιώς είναι τσακισμένα.

Στην πρώτη τάξη οι μαθητές θα κάνουν 10 ώρες τη βδομάδα μαθήματα γενικής παιδείας και 13 ώρες μαθήματα ειδικοτήτων, ενώ στη δεύτερη και τρίτη τάξη θα κάνουν 12 ώρες γενικά μαθήματα και 23 ώρες μαθήματα ειδικοτήτων (εδώ εισάγονται και εργαστήρια). Στην τάξη μαθητείας τα παιδιά θα κάνουν ενισχυτική εργαστηριακή εκπαίδευση επτά ωρών τη βδομάδα (επιμερισμένων σε δύο μέρες) από καθηγητές των ΕΠΑΛ και του ΟΑΕΔ, ενώ θα δουλεύουν 28 ώρες τη βδομάδα επιμερισμένες σε πέντε μέρες.

Οι ενδοσχολικές εξετάσεις για τις τρεις πρώτες τάξεις των ΕΠΑΛ διεξάγονται όπως και αυτές στα Γενικά Λύκεια με τράπεζα θεμάτων (μόνο στην πρώτη τάξη) και με κοινά θέματα σε κάθε σχολείο.

Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν όπως και σήμερα δυνατότητα να δώσουν ειδικές εξετάσεις για τα ΤΕΙ ή να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που θα δίνουν και οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org