Κυριακή 11 Αυγούστου 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέα αθλιότητα: «Περιττή» η Τέχνη στην Εκπαίδευση

Από την κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας
Από την κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας
Εν μέσω καλοκαιριού έκανε την εμφάνισή του στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχέδιο ουσιαστικής κατάργησης των Εικαστικών μαθημάτων και της Μουσικής από το πρόγραμμα του Γυμνασίου, αντίγραφο του γνωστού εδώ και τρία χρόνια «σχεδίου Β» στα περίφημα «πιλοτικά προγράμματα» της Διαμαντοπούλου που ευθυγράμμιζαν το Δημόσιο σχολείο με την «αγορά» και που στόχευαν στην πλήρη ιδιωτικοποίηση της Παιδείας... Δεν είναι η πρώτη φορά που τα αντιλαϊκά κυβερνητικά σχέδια υλοποιούνται με αυτή τη μορφή «εν μέσω καλοκαιριού», με στόχο να αιφνιδιάσουν καθηγητές, μαθητές και γονείς ...

Στο σχετικό σχέδιο (ανυπόγραφο έγγραφο - non paper) που έφθασε σε Δ/νσεις Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης, ανακοίνωσε το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων, το οποίο και θα εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβρη. Στο σχέδιο αυτό καταργείται το μάθημα των «καλλιτεχνικών» και της μουσικής στη Δευτέρα και Τρίτη Γυμνασίου, παραμένοντας μόνο δυο ώρες στην Πρώτη. Τόσο τα Εικαστικά όσο και η Μουσική δεν θα είναι πλέον διακριτά ως επιστημονικά αντικείμενα, αλλά εμφανίζονται ως «πολιτισμός - πολιτιστικές δραστηριότητες», οδεύοντας προφανώς προς; την πλήρη υποβάθμιση και κατάργησή τους, με τη μετατροπή και αυτού του δίωρου της Α΄ Γυμνασίου σε γενικού πολιτιστικού χαρακτήρα ώρα, που θα μπορεί να διδάσκεται στο μέλλον από οποιονδήποτε, αφού στόχος της κυβέρνησης αλλά και ευρύτερα της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι να μεγαλώσει ο αριθμός των διαθεσιμοτήτων και των απολύσεων στη Δημόσια εκπαίδευση... Και βέβαια, οι ειδικότητες καθηγητών που είναι πρώτες στην προκρούστεια κλίνη για απόλυση είναι οι καλλιτεχνικές.

Εξοστρακισμός των καλλιτεχνικών μαθημάτων


Tο ΥΠΕΠΘ προωθεί και τον εξοστρακισμό των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων (Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο) και από το Λύκειο, αν και τα μαθήματα αυτά εξετάζονται στις Πανελλαδικές και είναι βασική προϋπόθεση για πολλές Ανώτατες Σχολές της χώρας. Στην πρόταση για το Λύκειο το μάθημα επιλογής «Εκφραση - πολιτισμός/ Ευρωπαϊκός Πολιτισμός» θα διδάσκεται από Φιλολόγους, θα έχει καθαρά θεωρητικό χαρακτήρα. Οι μαθητές θα στέλνονται υποχρεωτικά στην παραπαιδεία, ενώ χωρίς δουλειά θα μείνουν τα 2/3 των καθηγητών Μουσικής και η συντριπτική πλειοψηφία των 2.500 καθηγητών Εικαστικών Μαθημάτων που δουλεύουν σε Γυμνάσια και Λύκεια, σύμφωνα με το προσχέδιο του σχολικού προγράμματος για τα Γυμνάσια.

«Οι τέχνες εδώ και πολλά χρόνια εξοστρακίζονται χρόνο με το χρόνο από την εκπαίδευση», επισημαίνει με ανακοίνωσή του το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), «αφήνοντας έρμαια τα παιδιά στην άλωση από την υποκουλτούρα και τη βιομηχανία του θεάματος, μάλιστα στην πολύ τρυφερή ηλικία της εφηβείας όπου είναι ανολοκλήρωτη η διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, για να αντικατασταθούν στο πρόγραμμα του υπ. Παιδείας από μαθήματα "δεξιότητας" ή "περί" την τέχνη ενασχολήσεις αντί για την ίδια την καλλιτεχνική πράξη. Από το 1987 με την "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση" του Αρσένη καταργήθηκε το μάθημα από υποχρεωτικό στο Λύκειο, ενώ από το 1999, τον Ευθυμίου και τη Σύμβαση της Μπολόνια, τη Συνθήκη του Μπέργκεν & την κ. Κουτσίκου - Γιαννάκου, το "Νέο Σχολείο" του Στυλιανίδη και της Διαμαντοπούλου, έως σήμερα, στο σχολείο της συγκυβέρνησης, καταργείται σταδιακά η πραξιακή σχέση των μαθητών με την Τέχνη. Σχέση που είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση της λεγόμενης "αισθητής νόησης" στον έφηβο, που τον ολοκληρώνει ως προσωπικότητα. Η επιλογή αυτή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας: έχει στόχο τη δημιουργία αυριανών πολιτών "καταναλωτών προϊόντων" και όχι δημιουργικών - δραστήριων ανθρώπων. Γιατί η Τέχνη είναι όπλο που διαμορφώνει συνειδήσεις, αφυπνίζει και δραστηριοποιεί και αυτό δεν το θέλει η Ευρωενωσιακή μας Πολιτεία»...

Το ΕΕΤΕ επισημαίνει, για άλλη μια φορά, «την ανάγκη το μάθημα της τέχνης -τα εικαστικά- να είναι εργαστηριακό και δίωρο. Να διαπερνά όλες τις τάξεις του ενιαίου δωδεκάχρονου, δημόσιου και υποχρεωτικού σχολείου: Είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουν επαγγελματικά: Εχει να κάνει με την καλλιέργεια της αντιληπτικής τους ικανότητας, της σχέσης τους με το χώρο, της σχέσης τους με το περιβάλλον, της ικανότητας για παρατήρηση, αξιολόγηση και επιλογή, την καλλιέργεια της έκφρασης, τη διαμόρφωση κριτηρίων αλλά και την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους συνολικά».

Και καταλήγει η ανακοίνωση του ΕΕΤΕ: «Η κυβέρνηση είναι εκτεθειμένη και απαιτούμε να δώσει εξηγήσεις σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς για το ύπουλο "non paper" που δόθηκε στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας, αλλά και για το ότι θα ανακόψει ένα τεράστιο πολιτιστικό έργο που κάνουν οι καλλιτέχνες εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Ενδεικτικά: μόνο το 2012 -2013 σε μια μόνο περιοχή, στον Πειραιά, 5.369 μαθητές ενεργοποιήθηκαν σε πολιτιστικά προγράμματα, πραγματοποιήθηκαν 284 πολιτιστικά προγράμματα, με τη δουλειά 483 καλλιτεχνών - εκπαιδευτικών»...

Η σημασία της Μουσικής στην εκπαίδευση

Η Επιτροπή Αγώνα Καθηγητών Μουσικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καλώντας το υπουργείο Παιδείας να ανακαλέσει το ανυπόγραφο έγγραφο, σε ανακοίνωσή της μεταξύ άλλων επισημαίνει και τα εξής: «Με συνοπτικές διαδικασίες το υπουργείο Παιδείας και με την αποστολή σε όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της Χώρας απαξιώνει -ουσιαστικά καταργεί - τα μαθήματα Τέχνης... Η Μουσική ως αγωγή, έκφραση, γνώση, ανακούφιση, διασκέδαση- παρά τις δύο ώρες της Α΄ Γυμνασίου, δεν ακολουθεί το παιδί σε όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσής του... Στον κάλαθο των αχρήστων επιστημονικές, ιατρικές παιδαγωγικές μελέτες που εκθειάζουν την τέχνη της μουσικής ως απαραίτητο και ικανότατο εργαλείο γνώσης και πολιτισμού για την ψυχοσωματική ανάπτυξη αλλά και την κοινωνικοποίηση των παιδιών»!

Και συνεχίζει η Επιτροπή Αγώνα: «Θα ήταν περιττό να εξηγήσουμε τη σημασία της Μουσικής στην Εκπαίδευση αν θεωρούσαμε ότι δεν αποτελεί συνειδητή επιλογή των υπευθύνων ο σφαγιασμός -μέσω της συρρίκνωσης μαθημάτων που διαμορφώνουν την προσωπικότητα των νέων- κάθε σφύζουσας σχολικής δραστηριότητας. Επειδή όμως εκείνοι που κατάρτισαν το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα για το Γυμνάσιο φαίνεται ότι μεθοδευμένα ακρωτηριάζουν τη σχολικά παρεχόμενη γνώση (μουσική, καλλιτεχνικά, βιολογία, ελληνική γλώσσα, αρχαία ελληνική ιστορία, τεχνολογία) τους παραπέμπουμε συνοπτικά τόσο στη διεθνή εκπαιδευτική πρακτική όσο και στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία, ελπίζοντας να διαπιστώσουν το μέγα ατόπημα που ετοιμάζονται να διαπράξουν και ακόμα πιο συγκεκριμένα εξοβελίζοντας τη Μουσική και γενικότερα την Καλλιτεχνική Παιδεία από το Γυμνάσιο. Το επιχείρημα της υποκατάστασης από το λεγόμενο "μάθημα επιλογής" (project κ.τ.λ.), όπου ανάμεσα σε 8 αντικείμενα αναφέρεται και η Μουσική είναι όχι μόνο επικίνδυνα παραπλανητικό αλλά και προφανέστατα αντιεπιστημονικό, μια και η μελέτη της τέχνης αυτής απαιτεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών σαν αυτό που μέχρι τώρα εφαρμοζόταν (παρά τις όποιες αδυναμίες του). Επιπλέον, η δυνατότητα ανάθεσης του "επιλεγμένου" project για τη Μουσική σε οποιονδήποτε και όχι σε καθηγητή με ειδικότητα, ακυρώνει τη σημασία θεσμών και κυρίως του ΑΣΕΠ, τους οποίους οι αρμόδιοι του υπουργείου δηλώνουν ότι σέβονται και χρησιμοποιούν εκάστοτε κατά το δοκούν (μοριοδοτήσεις κ.τ.λ.)».

Παράσταση διαμαρτυρίας

Μια πρώτη απάντηση έδωσαν την περασμένη Δευτέρα, στο υπουργείο Παιδείας δεκάδες εκπαιδευτικοί διαμαρτυρόμενοι για τις περικοπές της Μουσικής, Εικαστικών κι άλλων μαθημάτων που όχι μόνο τους οδηγούν στην ανεργία, αλλά στερούν και «στα παιδιά μαθήματα διαμόρφωσης προσωπικότητας, που κάνουν έναν πλήρη άνθρωπο και είναι δημιουργικά, καλλιεργούν τη σκέψη, την παρατήρηση, την αντίληψη, την αισθητή νόηση, εκφράζουν συναισθήματα, επικοινωνία». Η Επιτροπή Αγώνα καθηγητών Μουσικής Β/βάθμιας Εκπαίδευσης, το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), δυνάμεις του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, φορείς, σύλλογοι, προχώρησαν σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, απαιτώντας να αποσυρθούν οι συγκεκριμένες διατάξεις. Από την πρώτη στιγμή, στο πλευρό τους ήταν η Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος.

Αντιπροσωπεία των φορέων και η Διαμάντω Μανωλάκου συναντήθηκαν με τον υφυπουργό Παιδείας Σ. Κεδίκογλου, ο οποίος σε μια προσπάθεια εμπαιγμού των εκπαιδευτικών ισχυρίστηκε ότι αγνοούσε το «non paper», όμως ταυτόχρονα όχι μόνο αρνήθηκε να αποσύρει τις διατάξεις του αλλά τις υπερασπίστηκε μέχρι κεραίας, λέγοντας ότι θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί εδώ και χρόνια. Ακολουθώντας την προσφιλή τακτική της κυβέρνησης να μοιράζει ψεύτικες υποσχέσεις με στόχο να λειτουργήσουν πυροσβεστικά, υποστήριξε ότι όσοι χάνουν τις θέσεις τους θα απορροφηθούν στα Δημοτικά!!!

«Είναι ανεφάρμοστο και ψέμα ότι όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απορροφηθούν στα Δημοτικά. Το πρώτο βήμα είναι να μη δώσουν τα εκπαιδευτικά κενά οι διευθυντές των σχολείων στο υπουργείο», είπε στους συγκεντρωμένους η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ