Πέμπτη 6 Δεκέμβρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΓΚΡΙΓΚΟΡΙ ΚΟΖΙΝΤΣΕΦ
Αμλετ

Ο αριστουργηματικός σοβιετικός «ΑΜΛΕΤ» του 1964 αναφέρεται ως η πιο συνεκτική και ουσιαστική κινηματογραφική διασκευή του σαιξπηρικού δράματος μεταξύ των δεκάδων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Για το έργο του εξέχοντα κινηματογραφιστή και παθιασμένου σαιξπηριστή Γκριγκόρι Κόζιντσεφ - σε στενή συνεργασία με την αφρόκρεμα των ιδιοφυών καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων της εποχής - κατέθεσαν κρίση και απόψεις οι εγκυρότεροι αναλυτές και κριτικοί τέχνης. κάνοντας μάλιστα χρήση των επιθέτων σε βαθμό υπερθετικό, κάτι, που όταν δείτε την ταινία θα καταλάβετε ότι δεν πρόκειται για υπερβολή, τουναντίον...

Ο «ΑΜΛΕΤ» σε σκηνοθεσία Κόζιντσεφ - σενάριο Κόζιντσεφ και Μπόρις Πάστερνακ, μουσική Ντμίτρι Σοστακόβιτς και ερμηνεία του ομώνυμου ρόλου από τον σπουδαίο ηθοποιό Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι - καταχωρείται στα υψηλότερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του σοσιαλισμού, του συστήματος που παρείχε επάρκεια σε μέσα και δυνατότητες παραγωγής πραγματικής και ουσιαστικής τέχνης για το λαό, που όπως έλεγε η καθηγήτρια θεωρίας του σινεμά στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης Λουίζ Ο' Κόνορ «Το καλό για το λαό, είναι μόνο το καλύτερο...». Η ταινία δεν θα ήταν ποτέ αυτή που είναι, χωρίς δυνατότητες οχτάχρονης επεξεργασίας του σεναρίου και διετούς διάρκειας γυρισμάτων. Η σοβιετική εκδοχή του σαιξπηρικού, οικουμενικού θεατρικού «Αμλετ», αποτέλεσε τη συμμετοχή της Σοβιετικής Ενωσης στον εορτασμό το 1964 των 400 χρόνων από τη γέννηση του συγγραφέα.

Η ρεαλιστική ερμηνεία του Κόζιντσεφ αναδεικνύει την εμφάνιση του φαντάσματος του δολοφονημένου βασιλιά, πατέρα του Αμλετ ως σημείο ύψιστης κομβικής σημασίας όχι τόσο για την πλοκή, απλά, του έργου όσο, για την ορθή προσέγγιση της διαλεκτικής σύγκρουσης μεταξύ του «είναι» και του «φαίνεσθαι», της γνώσης και της άγνοιας, της δράσης και της αδράνειας, της ύπαρξης και της ανυπαρξίας, της αλήθειας και της πλασματικής απεικόνισης της πραγματικότητας. Η αισθητική του Κόζιντσεφ με όρους ρεαλισμού εντάσσεται στην ουσία και το ύφος της βαλτικής ψυχής, αφού στα παράλιά της, στη δανέζικη πόλη Χέλσινγκερ απέναντι από τη Σουηδία διαδραματίζεται η ιστορία στον «Αμλετ». Η ταινία πατάει πάνω στην αφαιρετική διδαχή του Καρλ Ντράγιερ, ενώ υπενθυμίζει σημειολογικά το γεωγραφικό χώρο και τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της ερμηνείας του, μέσα από τον πανταχού παρόντα σκύλο ράτσας «Μεγάλος Δανός» (Μολοσσός). «Ο Αμλετ του Κόζιντσεφ πεθαίνει ακριβώς για να προστατέψει την αξιοπρέπειά του από τη σαπίλα του Βασιλείου της Δανιμαρκίας. Η αυτοκτονία του είναι μια πράξη διαμαρτυρίας και όχι υποταγής» έγραψε ο Βασίλης Ραφαηλίδης. Οντως ο «ΑΜΛΕΤ» αυτός συνιστά δυσεύρετη οπτική διάλεξη για τους ανθρώπους που ασχολούνται και αγαπούν την τέχνη...

Παίζουν: Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι, Ελζα Ρατζίνα, Γιούρι Τολουμπέγιεφ, Μιχαήλ Ναζβάνοφ, Αναστάσιγια Βερτίνσκαγια κ.ά.

Παραγωγή: Σοβιετική Ενωση (1964).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ