Κυριακή 22 Ιούλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΑΣΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ
Βασικός ένοχος η πολιτική της εμπορευματοποίησης

Eurokinissi

Αττική, Χανιά, Αχαΐα, Κορινθία, Ζάκυνθος, Λευκάδα, Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη (Σέιχ Σου), επλήγησαν την τελευταία βδομάδα από δασικές πυρκαγιές. Πέρα όμως από τα δάση, καταστράφηκαν καλλιέργειες, υποδομές, αγροτική παραγωγή, αλλά και κατοικίες.

Τα πύρινα μέτωπα που ξέσπασαν έδειξαν, για άλλη μια φορά, πως οι καταστροφές των δασικών οικοσυστημάτων θα συνεχιστούν και φέτος το καλοκαίρι. Ο «στρατηγός άνεμος» είναι ο τελευταίος φταίχτης, αφού η αιτία γι' αυτήν την καταστροφή είναι η πολιτική που αποχαρακτηρίζει δασικές εκτάσεις και τις μετατρέπει σε τσιμέντο και άσφαλτο, σε όφελος της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου. Η δασοκτόνα νομοθεσία των προηγούμενων ετών ζει και βασιλεύει, ενώ χρόνο με το χρόνο προστίθενται και άλλοι αντιδασικοί νόμοι που οπλίζουν το χέρι εμπρηστών, οικοπεδοφάγων και καταπατητών. Κι όλα αυτά, την ώρα που δεν έχει συνταχθεί δασικό κτηματολόγιο, ενώ τα κονδύλια για τις αναδασώσεις και την προληπτική προστασία μειώνονται.

Αλλωστε, με τον εφαρμοστικό νόμο του «μεσοπρόθεσμου», παρέχεται η δυνατότητα στο κεφάλαιο να εγκαταστήσει τις κερδοφόρες τουριστικές, βιομηχανικές και άλλες εγκαταστάσεις του όπου θέλει -ακόμη και σε δημόσιες δασικές εκτάσεις- και μάλιστα με διαδικασίες εξπρές, που ακυρώνουν ακόμη και αυτόν τον ανεπαρκή έλεγχο που προέβλεπε η μέχρι τότε νομοθεσία. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η τροποποίηση της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, που θεσπίζει αδειοδοτήσεις εξπρές, τύπου fast track, ακόμη και σε δασικές εκτάσεις.


Icon

Τα έργα πρόληψης, όπως ο καθαρισμός των δασικών οικοσυστημάτων, η συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου, η διάνοιξη και η συντήρηση αντιπυρικών ζωνών, η κατασκευή και συντήρηση υδατοδεξαμενών, κρουνών υδατοληψίας, πυροφυλακίων, εργασίες που αποτελούν αναγκαιότητα για μια στοιχειώδη πολιτική πρόληψης «αγνοούνται». Τα δασαρχεία, η περιφέρεια, οι δήμοι περίμεναν στα μέσα της αντιπυρικής περιόδου την κατανομή των πιστώσεων από το ΥΠΕΣΔΑ. Οι δήμοι δεν έχουν τις πιστώσεις για να ανταποκριθούν στις ελάχιστες εργασίες προστασίας των δασών που έπρεπε να είχαν γίνει πριν την αντιπυρική περίοδο.

Λιγότερα κονδύλια από χρόνο σε χρόνο

Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Δασών που υπάγεται στο ΥΠΕΚΑ, ότι το 2012 δόθηκαν ένα εκατομμύριο ευρώ από τις δημόσιες επενδύσεις για έργα πρόληψης στα δάση. Επίσης, από το «πράσινο ταμείο» (σ.σ. τα έσοδά του προέρχονται από την ξυλεία, τη θήρα και τα πρόστιμα αυθαιρέτων, ημιυπαιθρίων και λοιπών περιβαλλοντικών παραβάσεων) δόθηκαν τρία εκατομμύρια ευρώ. Το 2011 δόθηκε το ίδιο ποσό από τις δημόσιες επενδύσεις, ενώ από το «πράσινο ταμείο» είχαν δοθεί περίπου δέκα εκατομμύρια ευρώ.

Επίσης, για τα περίπολα και τα συνεργεία επιφυλακής στα 102 δασαρχεία της χώρας δόθηκαν φέτος περίπου 2,4 εκατομμύρια ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό. Το αντίστοιχο περσινό διάστημα το ποσόν ήταν 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Προβλέπονταν δε 40 ώρες υπερωρίες τις καθημερινές μέρες για έναν υπάλληλο και 20 ώρες υπερωρίες τις Κυριακές. Λόγω μεσοπροθέσμου μειώθηκε το ποσόν, αλλά και οι ώρες υπερωριών στις 20 και 10, αντίστοιχα.

Παράλληλα, αντί να ενισχυθεί ο ενιαίος χαρακτήρας της πρόληψης, καταστολής, αντιπυρικής προστασίας και διαχείρισης από μια ολόπλευρα ενισχυμένη σε προσωπικό, μέσα και χρηματοδότηση Δασική Υπηρεσία, στο πλαίσιο του ενιαίου δημόσιου φορέα συνολικής διαχείρισης και προστασίας των δασών, με νόμο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ (1998), έχει χαραχτεί μια πορεία καταστροφική. Το μέτρο αυτό του 1998 υιοθετήθηκε με τη λογική της μείωσης του κόστους της δασοπυρόσβεσης.

Ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα πυρόσβεσης

Η Πυροσβεστική που ανέλαβε αυτό το έργο, χρόνο με το χρόνο υποβαθμίζεται. Συγκεκριμένα, από το 2010 οι πιστώσεις της έχουν μειωθεί κατά 45%.

Σοβαρό πρόβλημα στη λειτουργία της αποτελεί η τριχοτόμηση του προσωπικού της, αφού απαρτίζεται, πλέον, εκτός από τους μόνιμους, από 3.400 πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης (σ.σ. προσλήφθηκαν με το συγκεκριμένο εργασιακό καθεστώς, αντί για μόνιμο προσωπικό, για να καλυφθούν τα 4.300 οργανικά κενά της Πυροσβεστικής) και 1.906 συμβασιούχους πυροσβέστες.

Πρόκειται για προσωπικό που απασχολείται με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Το προσωπικό αυτό δεν μπορεί να επιχειρήσει σε απόσταση άνω των 40 χιλιομέτρων από τον τόπο όπου υπηρετεί, όχι από... τεμπελιά, αλλά γιατί δε διατίθενται τα αναγκαία κονδύλια (σ.σ. έχουν μειωθεί αρκετά) να πληρωθούν οι υπερωρίες τους και τα εκτός έδρας. Ετσι, δεν είναι δυνατή η λειτουργία της υπηρεσίας αυτής με προσωπικό που δεν εργάζεται σε 24ωρη βάση με αντίστοιχη αξιοπρεπή αμοιβή, αφού το τμήμα αυτό του προσωπικού είναι χαμηλά αμειβόμενο, ενώ δε δουλεύει μετά τις δέκα το βράδυ. Συνέπεια αυτής της κατάστασης είναι να επιβαρύνεται το μόνιμο προσωπικό και να μην υπάρχει διασπορά οχημάτων, καθώς λόγω της έλλειψης προσωπικού ανά οκτάωρο δεν κυκλοφορούν περίπου 200 πυροσβεστικά οχήματα.

Οσον αφορά τα τελευταία, τα κονδύλια επισκευής τους έχουν μειωθεί κατά 30%. Ενα όχημα μεταφέρεται σε συνεργείο, γίνεται προσφορά και μετά από ένα τρίμηνο, αν γίνει δεκτή, θα επισκευαστεί. Αλλωστε, το 20% των οχημάτων είναι σταθμευμένα στις υπηρεσίες της Πυροσβεστικής λόγω φθαρμένων ελαστικών.

Προκειμένου να μειωθούν και άλλο τα έξοδα, εδώ και τρία χρόνια το αρχηγείο της Πυροσβεστικής, στο όνομα της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών προσπαθεί να καταργήσει 45 πυροσβεστικούς σταθμούς και κλιμάκια. Ανάμεσά τους και τέσσερις ΕΜΑΚ. Τα κενά θα τα αναπληρώσει με το θεσμό του «εθελοντισμού». Σχετικός νόμος αναθέτει την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών διάσωσης και πυρόσβεσης σε 24ωρη βάση σε αστικά κέντρα, όπου θα ιδρυθούν σταθμοί ή κλιμάκια, στην αποκλειστική ευθύνη εθελοντών, μετά από υποτυπώδη εκπαίδευση 120 ωρών και υποτυπώδη - αποσπασματική εμπειρία που θα αποκτούν με την τριήμερη απασχόλησή τους σε μηνιαία βάση. Στόχος είναι η μείωση των κρατικών δαπανών και η μεταφορά στους πολίτες της ευθύνης της πυρασφάλειας της χώρας.

Οσον αφορά τα εναέρια μέσα, από τα 21 αεροπλάνα «Κανανταίρ», τα 13 (CL 215) είναι τεχνολογίας παρελθόντων ετών και τα οκτώ CL 415 είναι νεότερα. Από αυτά, κάθε μέρα είναι διαθέσιμα, ανάλογα με τις βλάβες που παρουσιάζουν, 12-16. Οσον αφορά τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής, αυτά δεν πετάνε, αφού έχει σχεδόν διαλυθεί η αντίστοιχη υπηρεσία πιλότων. Για τη συντήρησή τους προωθείται σύμβαση με εταιρεία που συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ, αξίας 17 εκατομμυρίων ευρώ. Την ίδια στιγμή, τα δέκα μισθωμένα ελικόπτερα κοστίζουν ακριβά.

Πάλη κόντρα στη διαχρονική εγκληματική πολιτική

Ολα αυτά αποκαλύπτουν ότι η βασική αιτία για τις μεγάλες καταστροφές που ζούμε από τις πυρκαγιές κάθε χρόνο είναι η πολιτική της εμπορευματοποίησης που ακολουθούν διαχρονικά και συνειδητά όλες οι αστικές κυβερνήσεις και συγκυβερνήσεις.

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση χρειάζεται η λαϊκή πάλη που θα επιβάλει την άμεση χρηματοδότηση των φορέων δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης, την άμεση συγκρότηση ενιαίου φορέα προστασίας της δημόσιας δασικής περιουσίας, την ακύρωση των αντιδασικών νόμων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που αποχαρακτηρίζουν και εμπορευματοποιούν δασικές εκτάσεις, την ενίσχυση της Πυροσβεστικής και την πλήρωση των χιλιάδων κενών οργανικών θέσεων με μόνιμο και εκπαιδευμένο προσωπικό, την προστασία των καμένων δασικών εκτάσεων από τους επίδοξους καταπατητές και τα επιχειρηματικά συμφέροντα και το ξεκίνημα των αναγκαίων ενεργειών για την αναδάσωσή τους, την αποζημίωση των πυρόπληκτων. Και το πιο ουσιαστικό. Να γίνει η γη δημόσια, να μην είναι εμπόρευμα για το κέρδος.


Γιώργος ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ