Πέμπτη 27 Γενάρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΕΧΙΜ ΚΑΠΛΑΝΟΓΛΟΥ
Yumurta (Αυγό)

Πρόκειται για το πρώτο κεφάλαιο της «Τριλογίας του Γιουσούφ» που ξεκινάει από τις τελευταίες μέρες της σχέσης μητέρας - γιου και καταλήγει, μέσα από ένα μακροσκελές κινηματογραφικό flash back στην αρχή, στη γέννηση του γιου, στο γνωστό μας ήδη «Μέλι». Η εν λόγω τριλογία επικεντρώνεται σε ένα και μοναδικό πρόσωπο, τον Γιουσούφ, τον οποίον το - κατά Δάντη - ήμισυ της ζωής του, βρίσκει στην Κωνσταντινούπολη να έχει βιβλιοπωλείο με καινούρια και παλιά βιβλία και να είναι και ο ίδιος ποιητής, με κρατικό βραβείο...

Ο Γιουσούφ αναγκάζεται να επιστρέψει εσπευσμένα στον τόπο που μεγάλωσε για να κηδέψει τη μητέρα του. Στο πατρικό του, γνωρίζει την Αϊλα, μια μακρινή συγγενή, ένα νεαρό κορίτσι που τα τελευταία χρόνια ζούσε με την αποβιώσασα. Η Αϊλα του μιλά για ένα τάμα που η μητέρα του δεν πρόλαβε να αποδώσει, για μια τελευταία επιθυμία της νεκρής που η ίδια δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει και πρέπει ο γιος της να το κάνει αντ' αυτής. Να θυσιάσει ένα κριάρι. Η κοπέλα τον πείθει και ο Γιουσούφ αναλαμβάνει την υποχρέωση να φέρει σε πέρας την αποστολή. Στο ταξίδι στον τόπο της τελετουργίας, ανάμεσα στον Γιουσούφ και την Αϊλα αρχίζει κάτι να γεννιέται...

Παρά την απουσία έκπληξης ως προς την εξέλιξη του μύθου ο σκηνοθέτης αποδίδει χωρίς επιτηδευμένα τεχνάσματα και στημένες γραφικότητες ένα εσωτερικό - όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος - ταξίδι προς το αυθεντικό, μακριά από το παγκοσμιοποιημένο πρόσωπο και εμφάνιση των επαρχιών του κόσμου. Ταξίδι στο αυθεντικό κι όχι στο πρωτότυπο... κι όχι μόνο σε ό,τι αφορά την απεικόνιση ενός τοπίου αδιάβρωτου, ακόμη, από την επέλαση της ανάπτυξης, αλλά κυρίως την αποτύπωση της έννοιας σε καταστάσεις και σε ανθρώπινα συναισθήματα. Είναι καταπληκτική η διακριτικότητα με την οποία η κάμερα προσπαθεί να καταγράψει την φόρτιση των σιωπών, αυτού που δε λέγεται, μεταξύ Γιουσούφ και Αϊλα. Ο χρόνος - κατά τον σκηνοθέτη - είναι η πρώτη ύλη στον κινηματογράφο. Κι εδώ η μαστοριά κρέμεται ακριβώς από το χρόνο διάρκειας αυτών των πλάνων. Με στιλ ξεκάθαρο, σαφές και ελεγειακό και με σίγουρα πλάνα - σεκάνς που ξεδιπλώνουν την έννοια και την αντίληψη του χρόνου ο Καπλάνογλου επιχειρεί μια ρεαλιστικά ποιητική προσέγγιση του μύθου του. Η αφήγηση μινιμαλιστική, απλή, κρατά και χρησιμοποιεί ό,τι του είναι απολύτως απαραίτητο. Μέχρι και οι ονειρικές σκηνές «μιμούνται» έως λεπτομέρειας το πραγματικό, με ένα ρεαλισμό που αναβλύζει και ρέει χωρίς τίποτα το επίπλαστο. Αυτό που είδαμε μας κάνει να περιμένουμε με αυξημένο ενδιαφέρον την έλευση και του δεύτερου, του μεσαίου δηλαδή μέρους της τριλογίας που ακόμη δεν είδαμε και τιτλοφορείται «Γάλα».

Παίζουν: Νεζάτ Ισλέρ, Σααντέτ Ισίλ Ακσό, Ουφούκ Μπαϊρακτάρ, Τουλίν Εζεν, Γκουλτσίν Σαντιρτσίογκλου, κ.ά.

Παραγωγή: Τουρκία, Ελλάδα (2007).


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ