Πέμπτη 27 Γενάρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΤΑΡΕΝ ΑΡΟΝΟΦΣΚΙ
Μαύρος κύκνος

Δεν ξέρω κατά πόσο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καλή αυτή η αναμφισβήτητα άρτια τεχνικά ταινία και με βραβεία ερμηνείας ουδόλως ποταπά από τη Βενετία. Η ταινία πάντως φαίνεται να διατηρεί επιφανειακές και μόνο σχέσεις με το θέμα που εννοείται ότι πραγματεύεται. Του universum του μπαλέτου και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Χρησιμοποιεί αυτή την διάσταση αποκλειστικά και μόνο σαν ελκυστικό σκηνογραφικό φόντο. Οι αντιρρήσεις για την ταινία ξεπηδούν από παντού και ξεκινούν κύρια από την καθοριστική προσέγγιση που υποβάλλει και επιβάλλει το υλικό της «ανθρώπινης υπόστασης» με την οποία εμφανίζονται να έχουν γεμίσει οι κατασκευασμένοι γυναικείοι χαρακτήρες της ταινίας, κυρίως εκείνος της πρωταγωνίστριας. Σε αυτή τη βάση επαληθεύεται η υπόνοια ότι αυτό που κυρίως ενδιέφερε την παραγωγή ήταν να κυριαρχήσει, πρωτίστως, η ευπώλητη εικόνα της ταινίας, εκείνη της μονοσήμαντης σαχλής αντιπαράθεσης μεταξύ δύο νέων και ωραίων γυναικών συνεπικουρούμενη από την αγωνία του θρίλερ.

Η ταινία θέλοντας και μη, λόγω του συγκεκριμένου θέματος που πραγματεύεται, βρίσκεται σε διάλογο με όλες τις προηγούμενες ταινίες που αναφέρονται στο μπαλέτο και τον κόσμο του. Η παραπάνω διαπίστωση δεν υποχρεώνει σε συγκριτική λειτουργία, σηματοδοτεί όμως το κατά πόσο και με ποιο τρόπο προωθείται η συζήτηση και η εξέλιξη ενός θέματος. Μέχρι σήμερα, σημαντικότερη και πληρέστερη προσπάθεια κινηματογραφικής αναφοράς στο πολυσύνθετο θεματικό πλέγμα που διέπει τον κόσμο του μπαλέτου, παραμένει το εγγλέζικο αριστούργημα του 1948 «Τα κόκκινα παπούτσια» των Πάουελ και Πρέσμπουργκερ.

Στον αμερικάνικης παραγωγής και οπτικής «Μαύρο Κύκνο» πέφτουν ατάκτως ερριμμένα, σαν τίτλοι τηλεοπτικοί, θεμελιώδη ζητήματα της τέχνης που τσουβαλιάζονται πάραυτα με συνοπτικές διαδικασίες και πολιτικώς ορθές εικασίες, ώστε και ο πλέον άσχετος να αισθάνεται ότι έχει δικαίωμα να εκφράζει γνώμη με βάρος και ισχύ επί θεμάτων ειδικών. Ο λαϊκισμός στο αποκορύφωμά του. Ετσι εκτίθενται ανοιχτά στη λαϊκίστικη κρίση ζητήματα όπως το «απόλυτο» του δημιουργού, η έννοια και η πρακτική του συναγωνισμού, η σχέση τεχνίτη/δημιουργού, ή βιρτουόζου/δημιουργού, έννοιες σύνθετες όπως το σκηνικό χάρισμα και το σκηνικό εκτόπισμα, αλλά και πράγματα κοινά και απλά, όπως το ζύγιασμα των πραγμάτων, το να τίθεται σε λειτουργία η δημιουργική καλλιτεχνική φαντασία και πλήθος άλλων. Και όλα αυτά το πανέμορφο, ευάλωτο, καλό κι ηθικό κοριτσάκι δεν είναι σε θέση να τα κάνει. Διεκδικεί το ρόλο της primaballerina και είναι τελειομανής, στοχοπροσηλωμένη, δυνατή και πείσμων στο έπακρο αφ' ενός κι από την άλλη βλαξ. Και κόβοντας και ράβοντας την ιστορία στα μέτρα ενός «βλάκα» το όλο σύμπλεγμα σμικρύνεται, συμπυκνώνεται και υπεραπλουστεύεται σε ένα συμπέρασμα που θα μπορεί να καταλάβει κι ο τελευταίος θεατής «όποια πηγαίνει με το διευθυντή παίρνει και το ρόλο».

Παίζουν: Νάταλι Πόρτμαν, Βενσάν Κασέλ, Μίλα Κούνις, Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, Γουινόνα Ράιντερ, Κρίστοφερ Γκάρτιν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ