Πέμπτη 3 Ιούνη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΛΕΞΙΣ ΔΟΣ ΣΑΝΤΟΣ
Ξέστρωτα κρεβάτια

Με την μηχανή - ως επί το πλείστον - στον ώμο, με πληθώρα κοντινών, κυρίως όμως πρώτων πλάνων και «σφήνες» με λεπτομέρειες από πόμολα, κουπαστές και κλειδαριές, με σειρά γοητευτικών σεκάνς με voice off και με κερματισμένο και γρήγορο μοντάζ με σημασία εκφραστική κι όχι απλά αφηγηματική, η δεύτερη ταινία του Αργεντινού Αλέξις Δος Σάντος, πνιγμένη στη μουσική, αφηγείται δυο παράλληλες ιστορίες τοποθετημένες στο Λονδίνο.

Του εικοσάχρονου Ισπανού Αξλ και της κατά τι μεγαλύτερής του Βελγίδας, Βέρα. Δυο ξένοι που γνωρίστηκαν τυχαία στο κοινόβιο, που ζουν στο υπό κατάληψη κτίριο, ο ένας ψάχνει να βρει τον, άγνωστο, Αγγλο πατέρα του, η άλλη ψάχνει να βρει τον εαυτό της, μετά από μια ερωτική αποτυχία. Ο πρώτος κατορθώνει να εντοπίσει τον γεννήτορά του, γρήγορα όμως κατανοεί ότι δεν είναι το αίμα, αλλά η επαφή που γεννά τις ανθρώπινες σχέσεις (αντεστραμμένο το ερώτημα που τίθεται στον «Καυκασιανό Κύκλο με την Κιμωλία» του Μπρεχτ). Η δεύτερη βρίσκει γιατρειά μέσα από έναν καινούργιο έρωτα - όπως συνήθως συμβαίνει.

Η ανάπτυξη της θεματικής τελεί σε πλήρη αρμονία με το νεαρό της ηλικίας των ρόλων της ταινίας. Οι νέοι, κατά κανόνα, ψάχνουν και ψάχνονται. Οι νέοι, πολλές φορές στεγάζονται προσωρινά σε εγκαταλελειμμένα - υπό κατάληψη - κτίρια και ζουν σε συνθήκες κατά το μάλλον ή ήττον σπαρτιάτικες. Οι νέοι, συνήθως, διαθέτουν πολυτέλεια χρόνου. Οχι, φυσικά, οι νέοι της εργατικής τάξης που, ιδιαίτερα σήμερα, πνίγουν τα νιάτα τους οι ανάγκες της επιβίωσης. Γι' αυτούς λίγοι κινηματογραφιστές μιλούν, αυτοί δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον για την «τέχνη». Αντικείμενο της σπουδής είναι άλλοι, αυτοί που έχουν την πολυτέλεια της ομφαλοσκόπησης και που ο Δος Σάντος καταγράφει, χρησιμοποιώντας την κινηματογραφική γλώσσα, για να συνθέσει μια πράγματι προσωπική αφήγηση. Με κύριο όγκο υλικού πλάνα που όλο και περνούν σε πιο κοντινά, σε πιο «α-χωρικά» και «α-χρονικά» που παραπέμπουν σε ψυχολογική διερεύνηση. Πέρα από μια προδιαγεγραμμένη καθημερινότητα, οι δυο πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες αναλώνονται σε ατέρμονες συζητήσεις, σε ξενύχτια και μεθύσια σε φοιτητικά στέκια που φιλοξενούν την τέχνη άγνωστων μουσικών ταλέντων και σε ψυχαγωγικές συνάξεις διαφόρων τύπων. Ξενίζει ότι όχι μόνο στο αμιγώς στενό αλλά και στο ευρύτερα εικονογραφούμενο - εντός και εκτός κάδρου - περιβάλλον δε συναντάται κάποια θέση, κάποια άποψη, έστω υπαινιγμός κοινωνικο - οικονομικο - πολιτικής διάστασης που να συνδέει το προσωπικό με το κοινωνικό σε αυτό το μονοσήμαντα απεικονιζόμενο περιβάλλον και κλίμα μέσα στο οποίο «υπάρχουν» αυτά τα συμπαθέστατα κατά τ' άλλα παιδιά.

Παίζουν: Φερνάντο Τίλβε, Ντέμπορα Φρανσουά, Ιντο Γκόλντμπεργκ, κ.ά.

Παραγωγή: Βρετανία (2009).


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ