Σάββατο 18 Οχτώβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΑΘΗΜΑ «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ»
Εχει κυριολεκτικά «αποβληθεί» από τον κορμό της εκπαίδευσης

Δύο σχετικές ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ κατέθεσε το ΚΚΕ

Με δύο ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ προς τον υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι βουλευτές του ΚΚΕ Εύα Μελά, Κώστας Καζάκος, Λίλα Καφαντάρη και Γιάννης Πρωτούλης φέρνουν στη Βουλή τα ζητήματα που αφορούν τα μαθήματα των καλλιτεχνικών.

Στην πρώτη ΕΡΩΤΗΣΗ, με θέμα την ένταξη των μαθημάτων των καλλιτεχνικών στον κορμό της εκπαίδευσης στο Λύκειο, οι κομμουνιστές βουλευτές τονίζουν:

«Η σχολική χρονιά άρχισε με μεγάλα προβλήματα στη δημόσια εκπαίδευση, τα οποία χρονίζουν και έχουν συσσωρευτεί λόγω της εξετασεοκεντρικής κατεύθυνσης που εφαρμόζει η πολιτική ηγεσία, από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1997 μέχρι σήμερα. Στο Γενικό Λύκειο, το μάθημα των "καλλιτεχνικών" έχει κυριολεκτικά εκδιωχθεί από τον κορμό της εκπαίδευσης, παραγνωρίζοντας σκόπιμα τον αναγκαίο και παιδευτικό του ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου, του μαθητή, ανεξάρτητα από το ποια επαγγελματική κατεύθυνση θα ακολουθήσει, αφού ο μαθητής μέσα από την καλλιτεχνική πράξη μαθαίνει να παρατηρεί, να διακρίνει, να κρίνει, να συγκρίνει, να αξιολογεί, να επιλέγει και να προτείνει.

Ειδικότερα, το θέατρο, η μουσική και ο χορός δεν υπάρχουν ούτε σαν υπόμνηση στο πρόγραμμα, ενώ τα "εικαστικά" υπάρχουν μονάχα σαν "προαιρετικό" στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου ("ελεύθερο σχέδιο" και "γραμμικό"). Η μετατροπή του μαθήματος των καλλιτεχνικών στο Λύκειο σε "προαιρετικό" συσσώρευσε πλήθος προβλημάτων για τους μαθητές που θέλουν να ακολουθήσουν σχετικές με την τέχνη σπουδές στα ΑΕΙ ή στα ΤΕΙ, αφού στα περισσότερα σχολεία δε γίνεται καθόλου, ούτε σαν "προαιρετικό", γιατί δε συγκεντρώνεται ο απαραίτητος αριθμός μαθητών για να το ζητήσει, με αποτέλεσμα οι μαθητές αυτοί αναγκαστικά να κατευθύνονται στην ιδιωτική παραπαιδεία. Ακόμα και στα σχολεία στα οποία το "ελεύθερο σχέδιο" διδάσκεται σαν "προαιρετικό μάθημα" στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, οι ώρες δεν επαρκούν, καθώς και το μάθημα δεν υπάρχει καθόλου στην Γ΄ Λυκείου, με αποτέλεσμα οι μαθητές πάλι να κατευθύνονται αναγκαστικά στην ιδιωτική παραπαιδεία.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός, αν προτίθεται να πάρει μέτρα για την ένταξη των μαθημάτων των καλλιτεχνικών στον κορμό της εκπαίδευσης στο Λύκειο εφόσον το μάθημα των καλλιτεχνικών είναι απαραίτητο, γιατί δεν καλλιεργεί "απλά κάποιες δεξιότητες του μαθητή", αλλά, μέσα από την πρακτική σχέση του μαθητή με την καλλιτεχνική δημιουργία, καλλιεργεί την ολόπλευρη ανάπτυξη του εγκεφάλου του, αναπτύσσοντας τη λεγόμενη "αισθητή νόηση", καλλιεργεί την ανάπτυξη του συναισθηματικού του κόσμου, την παρατήρηση, μελέτη και αξιολόγηση της πραγματικότητας, τη συναισθηματική του έκφραση, τον διαπαιδαγωγεί σε δημιουργικό, ενεργητικό κοινωνικά άνθρωπο».

Στη δεύτερη ΕΡΩΤΗΣΗ με θέμα σχετικά με τον εργαστηριακό χαρακτήρα των καλλιτεχνικών μαθημάτων, οι κομμουνιστές βουλευτές σημειώνουν:

«Σε εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με θέμα "οδηγίες σχετικά με τις αναθέσεις μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς ΔΕ" (119052, 17/9/2008) μεταξύ άλλων δίνονται πρόσθετες οδηγίες και επανακαθορίζονται τα σχετικά με τη διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων στα ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.

Τα "σχεδιαστικά" μαθήματα δεν αντιμετωπίζονται ως "εργαστηριακά", όπως και προφανέστατα είναι. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι "η διδασκαλία των σχεδιαστικών μαθημάτων των ΕΠΑΛ και των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, σε τμήμα με αριθμό παρακολουθούντων μαθητών μέχρι και 17 διεξάγεται από έναν εκπαιδευτικό ΠΕ, ενώ σε τμήμα με αριθμό μαθητών από 17 και άνω διεξάγεται από δύο εκπαιδευτικούς ΠΕ", όταν τα "εργαστηριακά" μαθήματα διεξάγονται από δύο εκπαιδευτικούς ΠΕ όταν οι μαθητές ξεπερνούν τους 12.

Στην ίδια εγκύκλιο που δίνει οδηγίες για το πώς θα συγκροτούνται τα τμήματα των σχεδιαστικών μαθημάτων, των τομέων κλπ. των ΕΠΑΛ, προστίθεται η διευκρίνιση ότι η διδασκαλία των σχεδιαστικών μαθημάτων του Γενικού Λυκείου και της πρώτης τάξης του ΕΠΑΛ, "διδάσκεται από έναν εκπαιδευτικό ανεξάρτητα τον αριθμό των μαθητών του τμήματος", πράγμα που αναιρεί τον εργαστηριακό χαρακτήρα του μαθήματος.

Ο χαρακτήρας όλων των καλλιτεχνικών μαθημάτων είναι από τη φύση της τέχνης εργαστηριακός. Ομως τα καλλιτεχνικά μαθήματα δε χαρακτηρίζονται "εργαστηριακά", με αποτέλεσμα και ειδικές αίθουσες να μην προβλέπονται υποχρεωτικά σε όλα τα σχολεία και ο αριθμός των μαθητών να είναι υπερβολικά μεγάλος για έναν καθηγητή και η σχολική ώρα των 45 λεπτών στο Γυμνάσιο και στο Γενικό Λύκειο να μην επαρκεί στοιχειωδώς για οποιαδήποτε πρακτική σχέση του μαθητή με την τέχνη, με αποτέλεσμα στο μάθημα να γίνεται περισσότερο θεωρητική παρά πρακτική ενασχόληση του μαθητή και να αναιρείται στην πράξη η ίδια καλλιτεχνική διδασκαλία.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός, αν προτίθεται να διορθώσει την εγκύκλιο με θέμα "οδηγίες σχετικά με τις αναθέσεις μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς ΔΕ" και να θεσμοθετήσει παντού, όπου διδάσκονται μαθήματα που ανήκουν στη σφαίρα της τέχνης και των εφαρμογών της, να αντιστοιχηθεί πλήρως η διδασκαλία τους με τον πανθομολογούμενο "εργαστηριακό" χαρακτήρα αυτών των μαθημάτων».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ