Κυριακή 1 Ιούνη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών

Αλέκα Παΐζη
Αλέκα Παΐζη
Οι γέφυρες με την τέχνη των άλλων, η συνάντηση ξένων σκηνοθετών με Ελληνες ηθοποιούς και οι αναθέσεις νέων παραγωγών σε Ελληνες δημιουργούς, αποτελούν τους τρεις βασικούς πόλους του θεατρικού προγραμματισμού του φετινού Ελληνικού Φεστιβάλ. Στους καλλιτέχνες που παρουσιάζουν για πρώτη φορά την τέχνη τους στη χώρα μας, προστίθενται ο Λι Μπρούερ, ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της αμερικανικής πρωτοπορίας και ο Πολωνός Κριστόφ Βαρλικόφσκι, ανεβάζοντας το Krum του Ισραηλινού συγγραφέα Χανόχ Λεβίν, ενώ ο Ζαν-Κριστόφ Σαΐς παρουσιάζει την Ανδρομάχη του Ευριπίδη με Γάλλους και Αραβες ηθοποιούς (συμπαραγωγή με Παρίσι και Δαμασκό). Επίσης ξανάρχονται το νεοϋορκέζικο The Wooster Group που παρουσιάζει τον διάσημο Αμλετ του, ενώ η βερολινέζικη Schaubuhne επανέρχεται με τους κορυφαίους ηθοποιούς της σε δύο σκηνοθεσίες του καλλιτεχνικού διευθυντή της, Τόμας Οστερμάιερ: Αμλετ, σε παγκόσμια πρεμιέρα (συμπαραγωγή με Αβινιόν και Βερολίνο), και Λυσσασμένη γάτα του Τενεσί Ουίλιαμς. Ενθαρρύνοντας τη συνεργασία Ελλήνων ηθοποιών με αξιόλογους ξένους σκηνοθέτες, το Φεστιβάλ Αθηνών καλεί φέτος τον Λιθουανό Τσεζάρις Γκραουζίνις και την Αυστριακή Ρενάτε Τζετ να σκηνοθετήσουν δύο σύγχρονους κλασικούς, Μπέκετ και Χάινερ Μίλερ αντίστοιχα.

Ελληνες σκηνοθέτες δίνουν το «παρών»: ο Γιάννης Χουβαρδάς και ο Στάθης Λιβαθινός ανεβάζουν κορυφαία ξένα έργα, ενώ ο Νίκος Χατζόπουλος συνεργάζεται με δύο σημαντικές κυρίες της δραματουργίας και της υποκριτικής, τη Λούλα Αναγνωστάκη και τη Ρένη Πιττακή. Ενα θεατρικό έργο του Βασίλη Αλεξάκη παρουσιάζει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρόδου, σε πανελλήνια πρώτη. Τους νεότερους σκηνοθέτες εκπροσωπούν φέτος ο Δημήτρης Κουρτάκης και ο Εκτορας Λυγίζος. Το Θέατρο Τέχνης με τους ιστορικούς Ορνιθες, ο Θ.Ο.Κ., το Θέατρο της Σιωπής και η Ασπασία Παπαθανασίου με μια ανάγνωση, μεταφέρουν τη συζήτηση για το αρχαίο δράμα από την Επίδαυρο στην Αθήνα. Αλλά και ο Θωμάς Μοσχόπουλος με τους συνεργάτες του πειραματίζονται πάνω στις Βάκχες. Εκπλήξεις και στο «Θέατρο σε Τροχόσπιτο».

Λούλα Αναγνωστάκη
Λούλα Αναγνωστάκη
Αναλυτικά: στο θέατρο Πειραιώς 260, Χώρος Δ / 6 και 7 Ιούνη το «Θησείον» παρουσιάζει το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη «Πεθαίνω σαν χώρα». Σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινός. Δραματουργική Επεξεργασία: Μιχαήλ Μαρμαρινός, Μυρτώ Περβολαράκη. Σκηνικά: Kenny MacLellan. Κοστούμια: Ντόρα Λελούδα. Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός. Κίνηση: Βάλια Παπαχρήστου. Κινηματογραφική Σκηνοθεσία: Στάθης Αναστασίου. Παίζουν: Μπέμπα Μπλανς, Νίκος Αλεξίου, Γιώργος Ζιόβας, Γιάννης Νταλιάνης, Θεοδώρα Τζήμου, κ.ά. Ενα δρώμενο που έκλεισε θριαμβευτικά τις περσινές εκδηλώσεις της Πειραιώς 260 και φέτος ταξιδεύει στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ.

Ο ηθοποιός Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί στο «Θέατρο στο Τροχόσπιτο» 8 αληθινές ιστορίες-μαρτυρίες μεταναστών που δημοσίευσε σε αθηναϊκές εφημερίδες ο δημοσιογράφος Γκαζμέντ Καπλάνι, με τίτλο «Εδώ». Θα ακολουθούν εναλλάξ μίνι συναυλίες δύο μεταναστών - μουσικών που οι ιστορίες τους έχουν συμπεριληφθεί στην παράσταση: ο Jerome a.k.a The source και το συγκρότημα Tang Ram του Εμία. Ερμηνεύουν: Αννίτα Καπουσίζη, Σοφία Κεφαλληνού, Βαγγέλης Κοντομούς, Αννα Ψαρρά. 6 & 7 Ιούνη, Πεδίον του Αρεως, 13 & 14 Ιούνη, Πάρκο Κολωνού, 9 & 10 Ιούλη, Μουσείο Μπενάκη.

Στο Σχολείον, Χώρος Β / 11 Ιούνη: η τραγωδός Ασπασία Παπαθανασίου, που έχει τιμηθεί με το Βραβείο Θεάτρου των Εθνών, διαβάζει τον «Οιδίποδα τύραννο» του Σοφοκλή σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη. Σκηνοθεσία - Ανάγνωση: Ασπασία Παπαθανασίου, πρωτότυπη σύνθεση και συνοδεία μουσικής Νίκος Ξανθούλης. Διαμόρφωση χώρου - κοστούμια Ερση Δρίνη.

Στην Πειραιώς 260, Χώρος Δ / 13 - 16 Ιούνη: ο πρωτοποριακός νεοϋορκέζικος θίασος Wooster Group επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών. «Ολοι οι Αμλετ κρατάνε ένα βιβλίο στο χέρι. Αλλά ποιο είναι το βιβλίο που διαβάζει ο σύγχρονος Αμλετ;» ρωτάει ο Γιαν Κοττ. Στην πρωτότυπη εκδοχή (1601) «υπάρχει μια ερωτική τραγωδία, μια τραγωδία οικογενειακή, εθνική, φιλοσοφική, εσχατολογική και μεταφυσική». Κάθε σκηνοθέτης μπορεί να επιλέξει κατά βούληση: «Πρέπει όμως να ξέρεις τι διαλέγεις και γιατί». Το Wooster Group αντιμετωπίζει το σαιξπηρικό αριστούργημα ως παλίμψηστο και, ανατρέχοντας σε προηγούμενες προσεγγίσεις μέσα από το φίλτρο της τεχνολογίας του ήχου και της εικόνας, προτείνει έναν «απόλυτα σύγχρονο και ταυτόχρονα απόλυτα πιστό στο πρωτότυπο» Αμλετ. Οι ηθοποιοί συνδιαλέγονται με τις εικόνες από το παρελθόν που εμφανίζονται στα μόνιτορ και ο σημερινός πρίγκιπας αναρωτιέται μαζί με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον (Μπρόντγουεϊ, 1964) το ερώτημα: «Το be or not to be;».

«Πεθαίνω σαν χώρα» από το «Θησείον»
«Πεθαίνω σαν χώρα» από το «Θησείον»
Στο Σχολείον, Χώρος Β / 17 - 21 Ιούνη: Δύο κυρίες του θεάτρου μας, η Λούλα Αναγνωστάκη και η Ρένη Πιττακή, που είχαν πρωτοσυναντηθεί στο ιστορικό Υπόγειο του Κουν, ανανεώνουν το ραντεβού τους στο Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση «Ο ουρανός κατακόκκινος» (1998), σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου.

Το Σχολείον, Χώρος Α / 22 & 23 Ιούνη: Μια Παλαιστίνια ηθοποιός ερμηνεύει την Ανδρομάχη, διαχρονικό σύμβολο της συζυγικής πίστης, της μητριαρχικής αφοσίωσης και της αξιοπρέπειας των ηττημένων. Η ομώνυμη ευριπίδεια τραγωδία παρουσιάζεται από τον Ζαν-Κριστόφ Σαΐς - σκηνοθέτη που έχει διακριθεί στη γαλλική σκηνή τα τελευταία χρόνια - με Γάλλους και Σύριους ηθοποιούς, στα γαλλικά και τα αραβικά. Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 7 Ιούνη στη Δαμασκό. Μια συμπαραγωγή με τη Δαμασκό, Αραβική Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2008, το Φεστιβάλ Fourvire της Λιόν, το Φεστιβάλ Αθηνών και τη Βαρκελώνη.

Στην Πειραιώς 260, Χώρος Δ / 25 - 27 Ιούνη: Το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη, την ποιητική Μασκαράτα (1835) του Λέρμοντοφ, το απαγορευμένο από την τσαρική λογοκρισία δράμα της ζήλιας και της αδυσώπητης σκιαγράφησης της ρωσικής αριστοκρατίας. Ο Στάθης Λιβαθινός, υπογράφει τη σκηνοθεσία με έναν αξιόλογο θίασο παλαιών και νέων συνεργατών. Μετάφραση Στρατής Πασχάλης. Μουσική Θεοδόσης Αμπαζής. Σκηνικά - κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου. Χορογραφίες Σεσίλ Μικρούτσικου. Ερμηνεύουν: Μαρία Ναυπλιώτου, Βασίλης Ανδρέου, Στέλιος Ιακωβίδης, Νίκος Καρδώνης κ.ά.

«Αμλετ» από τοWooster Group
«Αμλετ» από τοWooster Group
Με τον «ποιητή των θραυσμάτων του αιώνα» Χάινερ Μίλερ (1929-1995) ανοίγουν οι εκδηλώσεις της Μικρής Επιδαύρου (27 & 28 Ιούνη). Το Ελληνικό Φεστιβάλ καλεί τον Ματίας Λάνγκχοφ, σημαντικό Γερμανό σκηνοθέτη με βαθιά σχέση με τον Μίλερ και το έργο του, να ανεβάσει τον «Φιλοκτήτη» με τρεις Ελληνες ηθοποιούς: Λευτέρης Βογιατζής, Χρήστος Λούλης, Μηνάς Χατζησάββας. Γραμμένο μεταξύ 1958-1964, το έργο «που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόναχο το 1968», σηματοδοτεί τη στροφή του Ανατολικογερμανού συγγραφέα από την πρώτη μεταμπρεχτική συγγραφική περίοδο της δραματουργικής χρήσης σύγχρονων θεμάτων, στο διάλογο με το αρχαίο δράμα.

Θέατρο σε τροχόσπιτο: «Κάσπαρ Χάουζερ: Η ιστορία ενός ανθρώπου». Κείμενο: Δημήτρης Βαρβαντάκης, Γρηγόρης Χατζάκης. Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης. Σκηνογραφική επιμέλεια: Δανάη Χατζάκη. Κοστούμια: Παύλος Κυριακίδης. Ερμηνεύουν: Βαγγέλης Στρατηγάκος, Γρηγόρης Χατζάκης, Δημήτρης Βαρβαντάκης (21 & 22 Ιούνη, Πεδίον του Αρεως, 28 & 29 Ιούνη, Πάρκο Κολωνού 5 & 6 Ιούλη, Μουσείο Μπενάκη).

Στο Σχολείον, Χώρος Α / 29 & 30 Ιούνη το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρόδου παρουσιάζει το έργο του Βασίλη Αλεξάκη «Μη με λες Φωφώ». Σκηνοθεσία: Γιώργος Οικονόμου. Σκηνικά - Κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος. Μουσική: Νίκος Πορτοκάλογλου. Διανομή: Φαίδρα: Αντιγόνη Αμανίτου, Οινώνη: Χρήστος Βαλαβανίδης, Αγησίλαος: Φάνης Μουρατίδης, Ρασταπόπουλος: Αλέξανδρος Μυλωνάς. Πρόκειται για τη συνέχεια της ιστορίας της Φαίδρας και της τροφού της, Οινώνης, που μας είναι γνωστή από τον Ευριπίδη και τον Κορνέιγ. Χιλιάδες χρόνια μετά, σήμερα δηλαδή, οι δύο γυναίκες βρίσκονται σε ένα ερημονήσι, όχι μεγαλύτερο από μια γκαρσονιέρα, και περιμένουν.

Στην Πειραιώς 260, Χώρος Δ / 30 Ιούνη, 1 & 2 Ιούλη: Η φημισμένη Schaubhne επιστρέφει στην Αθήνα με τη «Λυσσασμένη γάτα» (1954) του Τενεσί Ουίλιαμς. Στην τολμηρή σκηνοθεσία του Τόμας Οστερμάιερ ο αμερικανικός Νότος χάνει τα τοπικά χαρακτηριστικά του και η δράση μεταφέρεται στο σήμερα, με ηθοποιούς ιερά τέρατα του γερμανικού θεάτρου, όπως η Κίρστεν Ντένε, ή ο Γιόζεφ Μπίερμπιχλερ. Με νεορεαλιστικό σκηνικό τρόπο, υπόγεια μουσικότητα και έμφαση στη σωματικότητα, ο σκηνοθέτης προσεγγίζει κριτικά την «αγία οικογένεια» και ξαναγράφει το τέλος. Με αφετηρία την εσωτερική διάσταση των προσώπων, διερευνώνται θεμελιώδη ζητήματα της ανθρώπινης συμβίωσης: η σύγκρουση πατέρα-γιου, η διαμάχη των δύο φύλων, η καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία, η εμμονή στο ψέμα, ο αλκοολισμός ή ο αλληλοσπαραγμός με σκοπό την εξασφάλιση της πατρικής περιουσίας. Στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Στην Πειραιώς 260, Χώρος Η / 27 - 30 Ιούνη: το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά παρουσιάζει το έργο του Εντεν φον Χόρβατ «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης». Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Ερμηνεύουν (κατά σειρά εμφάνισης): Ολγα Δαμάνη, Νίκος Κουρής, Αλέκα Παΐζη, Γιώργος Γλάστρας, Θέμις Μπαζάκα, Δημήτρης Ημελλος, Γιώργος Τζαβάρας, Θεμιστοκλής Πάνου κ.ά. Δραματουργός του μεσοπολέμου, αυστροουγγρικής καταγωγής, ο Εντεν φον Χόρβατ, βρήκε το θάνατο στα 37 του, όταν τον καταπλάκωσε ένα δέντρο ενώ περπατούσε στα παρισινά Ηλύσια Πεδία. Εξι χρόνια πριν, είχε τιμηθεί με το βραβείο Κλάιστ για τις «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» (Βερολίνο 1931).


Σ.Α.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ