Κυριακή 31 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
"Ο διάλογος του παπαγάλου"

- Ανθρωπος: Παπαγάλε, θέλεις μαϊντανό;

- Παπαγάλος: Τον κακό σου τον καιρό.

Στον ως άνω "διάλογο", ο Ανθρωπος επιδεικνύει συνήθως πανευτυχής την ικανότητά του να αποσπάσει "απάντηση" του πουλιού. Ο παπαγάλος, ανέκφραστος, γυρίζει το κεφάλι δεξιά - αριστερά, αναζητώντας καινούριο ερέθισμα, ενώ επαναλαμβάνει το ήδη εκφωνηθέν προς τέρψιν του κυρίου του, ο οποίος έχει πλέον πεισθεί ότι συνομιλεί με το πουλί.

Παρόμοιο "διάλογο" βρίσκουμε στο ονομασθέν "θέατρο του παραλόγου", όπου ο λόγος, ως κανονικότητα, συγκρούεται με την κανονικότητα της συνάφειας σημαίνοντος και σημαινομένου, αλλά και μεταξύ ολοκληρωμένου γλωσσικού συστήματος και αναλόγου προς αυτό δράσεως. Στην πρώτη περίπτωση, εμπίπτει το ευρέως γνωστό σουρεαλιστικό:

- Ο Ενας: Από την πόλη έρχομαι.

- Ο Αλλος: Και στην κορφή κανέλλα.

Στη δεύτερη περίπτωση, έχουμε τον κλασικό διάλογο μεταξύ Βλαντιμίρ και Εστραγκόν στο "Περιμένοντας τον Γκοντό":

- Βλαντιμίρ: Φεύγουμε.

- Εστραγκόν: Φεύγουμε.

Σκηνική οδηγία του Μπέκετ: ("Μένουν ακίνητοι").

Ενδιαφέρων επίσης "διάλογος" είναι εκείνος, που αναπτύσσεται, κατά τη διάρκεια συντόμου στάσεως στο φανάρι, περιμένοντας το πράσινο, ανάμεσα στον ταξιτζή και στον οδηγό της μερσεντές, που έχει ανοίξει το παράθυρο (προφανώς για να πάρει αέρα):

- Ταξιτζής: Ζεσταίνεσαι;

- Μερσεντάκιας: Δεν πας να... ρε; (Τα αποσιωπητικά δικά μας).

Εξάλλου, τεράστιο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο διάλογος μεταξύ κουφών, που καταλήγει συχνά σε κλαυσίγελω και απέχει αισθητώς από το γνωστό μοντέλο επικοινωνίας, όπου:

Πομπός........ (Αναφορά - Μήνυμα - Επαφή - Κώδικας)......... Δέκτης.

Ο πομπός δρα διά του μηνύματος επί ενός Δέκτη, που προσλαμβάνει νοηματικό ερέθισμα συγκεκριμένης αναφορικότητας (πληροφορία), ακολουθώντας προσληψιακή διαδικασία επαφής με τη σημασία του μηνύματος. Χάρη σε γλωσσικό κώδικα κοινό μεταξύ των ενεχομένων. Η επικοινωνιακή λειτουργία του διαλόγου στηρίζεται επιπροσθέτως στη διάθεση των ενδιαφερομένων να διαδραματίσουν εναλλάξ τους ρόλους Πομπού και Δέκτη, γεγονός που επιτρέπει την ανάπτυξη διαλεκτικής συμπεριφοράς, οδηγώντας σε κατανόηση θέσεων και αντι-θέσεων.

Στο παράδειγμα του διαλόγου με τον παπαγάλο, Πομπός και Δέκτης "επικοινωνούν" μέσω μιας διαλεκτικής της μοναξιάς: Ο μεν βιώνει το τραγικό διά του τραγελαφικού, πιστεύοντας ότι κάνει διάλογο, ίσως επειδή εκμαιεύει την "απάντηση", αισθανόμενος σαν Σωκράτης, ο δε, βλέπει χωρίς να κοιτάζει και ακούει χωρίς να προσλαμβάνει σημασιακό ακουστικό ερέθισμα.

Σε αυτό το είδος επικοινωνίας, εντάσσεται ο "διάλογος" διαφόρων καθ' ύλην υπουργών με την ύλη τους, πιστεύοντας ότι διάλογος σημαίνει ανάγνωση με καθαρή φωνή των αποφάσεων της ημερησίας διατάξεως κατά την άσκηση "λούφας και παραλλαγής", με επίκεντρο τη χρονική πρόθεση "μετά", που είναι in, όπως το μετα-θέατρο. Η διαλεκτική του καθ' ύλην αρμόδιου υπουργού, ακολουθώντας άλλωστε την ετυμολογία του τίτλου, δημιουργεί επικοινωνιακή ασάφεια: Υπάρχει μήνυμα; Υπάρχει κώδικας; Ποιος είναι ο "Ανθρωπος" και ποιος ο "παπαγάλος"; Μέχρι να βρεθεί η απάντηση, προτείνω διάλογο με την ένδοξη Ιστορία μας: Να συγκρίνουμε, για παράδειγμα, σύγχρονους πολιτικούς με διακεκριμένους τυράννους της Αρχαιότητας. (Εξαιρείται ο Οιδίπους, λόγω συμπλέγματος κατωτερότητος). Αν επιτύχουμε στη σύγκριση, προτείνω να ψάξουμε και για διακεκριμένους τυραννοκτόνους...

Μαρίκα ΘΩΜΑΔΑΚΗ

Αν. καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ