Πέμπτη 9 Οχτώβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ
Θυμίζει "τοπίο στην ομίχλη"...

Η κυβέρνηση καταφεύγει σε λεονταρισμούς, μπροστά στις νέες παράλογες απαιτήσεις των εργολάβων. Απέτυχε να αποσείσει τις τεράστιες ευθύνες της για το βάλτωμα του έργου και να προσδώσει κλίμα διακομματικής συναίνεσης κατά τη χτεσινή σύσκεψη με τεχνικούς εκπροσώπους κομμάτων, του ΤΕΕ και του Δήμου της Αθήνας

"Τοπίο στην ομίχλη" εξακολουθεί να θυμίζει ακόμη η κατασκευή του μετρό της Αθήνας, πολύ περισσότερο που οι εργολάβοι εκδηλώνουν ανοιχτά τις προθέσεις τους να διεκδικήσουν και νέα "πανωπροίκια" δισεκατομμυρίων, με αφορμή τις πρόσθετες εργασίες που γίνονται στην οδό Πανεπιστημίου και προφανώς και σε οποιο άλλο σημείο συναντήσουν στο μέλλον οποιοδήποτε πρόβλημα. Και μόνο αυτό προδιαγράφει τι πρόκειται να επακολουθήσει στην πορεία υλοποίησης του έργου αυτού που δίκαια έχει πλέον χαρακτηριστεί ως σύγχρονο "Γεφύρι της Αρτας". Η κυβέρνηση, βέβαια, θορυβημένη και αμήχανη από τον ορυμαγδό των συνεπειών που προκαλεί η πολιτική της ανοχής, την οποία έχει επιδείξει στις τεράστιες καθυστερήσεις του έργου και της προχειρότητας, με την οποία ασκείται η πολιτική και τεχνική του επίβλεψη, απέτυχε παταγωδώς να προσδώσει στη χτεσινή καθαρά ενημερωτική σύσκεψη των τεχνικών εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων, του ΤΕΕ και του Δήμου Αθήνας χαρακτήρα συναίνεσης. Για το χειρισμό της υπόθεσης, άλλωστε, ήταν, είναι και θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνη μόνο η κυβέρνηση, η εποπτευόμενη από την ίδια "Αττικό Μετρό ΑΕ" και ο ακριβοπληρωμένος σύμβουλός τους η αμερικάνικη "Μπέχτελ".

Για όλους αυτούς τους λόγους η κυβέρνηση, ανεβάζοντας τους τόνους, προσπαθεί τώρα να επιδείξει ότι τηρεί "σθεναρή στάση" μπροστά στα παράλογα αιτήματα των εργολάβων.

Οπως είναι γνωστό, οι εργολάβοι προβάλλουν συνεχώς όλο και νέα οικονομικά αιτήματα, ισχυριζόμενοι ότι πολλές πτυχές της σύστασης του υπεδάφους είναι άγνωστες και άρα απαιτούνται πρόσθετα έργα που δεν είχαν προβλεφτεί από τη σύμβαση.

Κυβερνητικοί λεονταρισμοί

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, αμέσως μετά τη σύσκεψη δήλωσε ότι δε δικαιολογείται οποιαδήποτε άγνοια του υπεδάφους από τους εργολάβους, ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες γεωτεχνικές μελέτες, ότι οι εργολάβοι έχουν την αποκλειστική ευθύνη για τα έργα και ότι δεν πρόκειται να τους δοθούν οποιοδήποτε χρηματικό ποσόν για τις συμπληρωματικές εργασίες που γίνονται στην οδό Πανεπιστημίου.

Ολα αυτά όμως μένει να αποδειχτούν στην πράξη, καθώς τα ίδια ακριβώς ειπώθηκαν και το 1994, αμέσως μετά την υπογραφή της σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης, αλλά οι εργολάβοι από τότε δεν έπαψαν να ζητούν όλο και νέα "πανωπροίκια"...

Να σημειώσουμε ότι οι εργολάβοι μόνο για τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν στην οδό Δεληγιάννη από τον "μετροπόντικα" διεκδικούσαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, πρόσθετα κονδύλια συνολικού ύψους 48 δισ. δρχ. Ωστόσο, η Διεθνής Τεχνική Πραγματογνωμοσύνη, στην οποία κατέφυγαν από κοινού με την "Αττικό Μετρό" καθόρισε ότι την ευθύνη για τα προβλήματα αυτά και άρα για τις τεράστιες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν εκεί το 82% της ευθύνης ανήκει σ' αυτούς και μόνο κατά 18% η ευθύνη ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Για το λόγο αυτό, όπως φαίνεται, οι εργολάβοι προσπαθούν να βγάλουν τα "σπασμένα" από τα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στην πορεία του "μετροπόντικα". Μάλιστα, με επιστολή τους που απέστειλαν στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ζητούν να αποφαίνεται, ακόμη και για τις οικονομικές διαφορές που έχουν με το δημόσιο, διεθνής διαιτησία και όχι τα ελληνικά δικαστήρια!

Το περίεργο είναι ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν εκμεταλλεύεται όσο πρέπει την απόφαση αυτή της Διεθνούς Τεχνικής Πραγματογνωμοσύνης και συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους για τα "πανωπροίκια"...

Οπως έκανε γνωστό σε χτεσινή του συνέντευξη στην εφημερίδα "ΝΕΑ" ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό" Λ. Κίκηρας, υπάρχουν άλλα έξι τουλάχιστον σημεία- παγίδες στην πορεία εργασιών του μετρό. Τα σημεία αυτά είναι: Η μπαζωμένη κοίτη του Ιλισού στο Νέο Κόσμο, η αρχή της Λ. Συγγρού, όπου έχουν εντοπιστεί υπόγειες λίμνες, τα ασταθή εδάφη στον Αγιο Ιωάννη Βουλιαγμένης και στη Δάφνη, η οδός Ερμού και το τμήμα μετά την πλατεία Συντάγματος κάτω από τη Λ. Αμαλίας.

Το θέμα, όμως, είναι κατά πόσον θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα για να μην προκύψουνανάλογα προβλήματα σαν αυτά της οδού Πανεπιστημίου, έτσι ώστε να μη γίνουν και τα σημεία αυτά ιμάντας για νέες απαιτήσεις των εργολάβων.

Η σύσκεψη

Κατά τη χτεσινή ενημερωτική σύσκεψη εκτός από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, τον υφυπουργό Χ. Βερελή, τον γενικό γραμματέα Γ. Γανωτή και τα στελέχη της "Αττικό Μετρό" από πλευράς ΚΚΕ συμμετείχαν οι πολιτικοί μηχανικοί Ρ. Ξαρχάκου και Χρ. Τελιώνης, ο αντιδήμαρχος Αθήνας Ηλ. Σκαλαίος, οι καθηγητές Π. Μαρίνος και Μ. Χρονόπουλος, ο σεισμολόγος Γ. Σταυρακάκης, αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, και εκπρόσωποι όλων των άλλων κομμάτων πλην της ΝΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη σύσκεψη έγιναν, μεταξύ των άλλων, οι εξής σημαντικές παρατηρήσεις:

  • Οτι όλα τα προβλήματα, που αντιμετωπίζει το έργο, εδράζονται στο γεγονός πως αυτό υλοποιείται με βάση την υπάρχουσα αποικιοκρατική σύμβαση.
  • Οτι δεν πάσχουμε από μελέτες. Αντίθετα, διαθέτει η χώρα μας αρκετό και ικανό τεχνικό δυναμικό, στο οποίο θα μπορούσε και έπρεπε να είχε εμπιστοσύνη το ελληνικό δημόσιο και όχι να ακριβοπληρώνει ξένους συμβούλους ("Μπέχτελ"), οι οποίοι μάλιστα παρέστησαν βουβοί στη διάρκεια της σύσκεψης, όπως άλλωστε αναποτελεσματική είναι και η μέχρι τώρα συνεισφορά τους στο έργο.
  • Από την ενημέρωση προκύπτει ότι ήταν γνωστές οι εδαφολογικές και γεωτεχνικές συνθήκες στην οδό Πανεπιστημίου (παρουσιάστηκαν άλλωστε σχετικές διαφάνειες και διαγράμματα). Επίσης, είναι δεδομένες οι δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας σήμερα, όσον αφορά την αντιμετώπιση κάθε ειδικού προβλήματος, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εκτέλεση των εργασιών χωρίς τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Ανάλογα μέτρα είχαν παρθεί και σε άλλες περιπτώσεις (πλατεία Καραϊσκάκη, κτίριο Εθνικής Τράπεζας στην Ομόνοια), όπου είχε γίνει ενίσχυση του εδάφους με τη μέθοδο των προωθημένων πασσάλων και κατασκευή διερευνητικής σήραγγας μικρής διαμέτρου, η οποία δε θα δημιουργούσε προβλήματα, ενώ θα πιστοποιούσε την ανάγκη της λήψης ή όχι πρόσθετων μέτρων. Οι εργολάβοι όμως δεν πήραν τα μέτρα αυτά στην Πανεπιστημίου γιατί είχαν το "πράσινο φως" τόσο από την "Αττικό Μετρό", όσο και από την "έμπειρη" Μπέχτελ να προχωρήσουν έτσι όπως προχώρησαν.
  • Η ζώνη ευθύνης του αναδόχου του έργου είναι τρεις φορές η διάμετρος της σήραγγας, που σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει έντονη επαγρύπνηση τόσο από τους εργολάβους, όσο και από την "Αττικό Μετρό", όσον αφορά τη συμπεριφορά των κτιρίων και την ασφάλεια των παρόδιων κατασκευών.
  • Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, πάντως, δεσμεύτηκε και στη σύσκεψη, μετά από επίμονες ερωτήσεις, να μην υποχωρήσει στις απαιτήσεις των εργολάβων.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ