Η ως τώρα εφαρμογή του θεσμού στη χώρα μας δεν έγινε με γνώμονα τη λύση πραγματικών πολεοδομικών προβλημάτων, που προέρχονται κύρια από το δέσιμο της πολεοδομικής επέμβασης με την παροχή πολεοδομικής "υπεραξίας" σε "ημέτερους" ή ψηφοθηρικά και την απόσπαση τεράστιων ποσοτήτων γαιοπροσόδου από το λαϊκό ιδρώτα. Εγινε και εφαρμόστηκε κύρια για να επωφεληθούν οι μεγαλοκερδοσκόποι. Οι υπερβολές τους άλλωστε (αυτών και των υπηρεσιών που συνήργησαν) έδωσαν λόγο να επέμβει ακυρωτικά το ΣτΕ. Πάντως, φαίνεται ότι είχαμε και κάποιες ευεργετικές επιδράσεις όπως πχ: η απόκτηση ενός ελεύθερου χώρου στη Νίκαια και η διάσωση αρκετών νεοκλασικών.
Η σημασία όμως των τροποποιήσεων σε σχέση με το 1979 είναι πολύ μικρή, αν λάβουμε υπόψη μας τα πραγματικά σχετικά προβλήματα που επικεντρώνονται στο να μη χειροτερεύουν οι πολεοδομικές συνθήκες των ήδη τραγικά επιφορτισμένων περιοχών. Οι ευκαιρίες για σπέκουλες των μεγαλοεπενδυτών είναι μάλλον αυξημένες και τίποτα δεν κατοχυρώνει ότι δε θα επέμβει πάλι διορθωτικά (γι' αυτούς που έχουν τα μέσα βέβαια) το ΣτΕ.
Να μερικές πρώτες σκέψεις προς την κατεύθυνση αυτή:
- Κάπου στο 1,6 με βάση τον ΓΟΚ μπορούμε να δεχτούμε ότι είναι το όριο κάπως υποφερτής πόλης, σύμφωνα με τα δεδομένα μας στην ελληνική πόλη. Σε καμία περίπτωση, λοιπόν, δε θα έπρεπε να επιβαρύνουμε ακόμα και με αυτόν τον θεσμό, μιας και θα επιβαρύνονται άλλωστε για χρόνια από την ισχύουσα νομοθεσία.
- Η αύξηση δε θα πρέπει να είναι σε καμία περίπτωση πάνω από 30% στο ακίνητο, 20% στο σύνολο του δρόμου ανάμεσα σε δύο άλλους και 10% στη γειτονιά και τομέα Συντελεστή Δόμησης (ΣΔ). Και αυτά με διαδικασίες γνώσης και ελέγχου των γειτόνων.
- Ο τίτλος θα μπορούσε να βγαίνει πιο εύκολα για τα λαϊκά στρώματα, και να είναι πιο εύκολα χρησιμοποιήσιμος. Ετσι μόνο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο θεσμός γι' αυτά και να μην επιμένουν να κτίσουν στο οικόπεδό τους και να καταστρέφουν το χώρο τους.
- Η δυνατότητα μεταφοράς, θα έπρεπε να επεκταθεί και σε όλα τα ακίνητα (με υπόλοιπο ή σύνολο ΣΔ προς διάθεση) στις περιοχές που έχουν θεσμοθετημένο ή πραγματοποιημένο ΣΔ πάνω από 1,6.
- Η πολυπλοκότητα τήρησης βιβλίων, μητρώων κι εγγράφων σε υποθηκοφυλακεία κλπ, παρ' όλο που είναι απαραίτητα αυτά, σημαίνουν και δυνατότητες παραβίασής τους. Για τα βαρυνόμενα ακίνητα υπάρχει ήδη απλό νομοθετικό εργαλείο, η τροποποίηση Σχεδίου Πόλης που βγαίνει με Απόφαση ή ΠΔ και ενσωματώνεται στους όρους δόμησης μιας περιοχής και στην υπηρεσία Τοπογραφικού των Πολεοδομιών, που ελέγχουν πριν την άδεια. Η δημοσιοποίηση χαρτών και η διαρκής ανάρτησή τους σε πολεοδομίες και άλλους δημόσιους χώρους, όπως και η εύκολη πρόσβαση του οποιουδήποτε, είναι τα μόνα αποτελεσματικά όπλα για μη παραβιάσεις.
- Βασικά ο θεσμός θα λειτουργούσε αποτελεσματικά για τη βελτίωση του περιβάλλοντος των πόλεων, αν σταματούσε η επέκταση σχεδίων (ρουσφετολογική, πελατειακή, ψηφοθηρική, οικοπεδολαγνική) και πολεοδομούνταν μη ιδιωτική γη, όπου θα μπορούσε να μεταφέρεται ΣΔ και μέρος των οικοπέδων να έμπαινε στην αγορά με τη νομοθεσία εκποίησης Δημοσίων Κτημάτων, βελτιωμένη απλούστερη ευκολοελέγξιμη και διαφανή, έτσι που να υπάρχει ανά πάσα στιγμή αντικειμενική γνώση της αξίας των ακινήτων για την οποία κυρίως δυσπιστούν οι ενδιαφερόμενοι από τα λαϊκά στρώματα, που κατέχουν σημαντικό μέρος γης, όπου πρέπει να γίνει επέμβαση ΜΣΔ (πχ περιοχές Αγ. Σοφίας και Αγ. Δημήτρη στον Πειραιά, πλήρως στερημένες από μικρόχωρους να παίξουν τα παιδιά - βλ. πρόσφατη κινητοποίηση "Σπάρτης").
Κώστας ΤΖΑΤΖΑΝΗΣ, πολεοδόμος