Παρασκευή 29 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αστήρικτες δικαιολογίες για τις ανατιμήσεις στα καύσιμα

Τις ανοδικές τάσεις στη διεθνή αγορά πετρελαίου, επικαλέστηκε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει τις αλυσιδωτές ανατιμήσεις, αποσιωπώντας το γεγονός ότι σε κάθε 100 δραχμές, που πληρώνουμε για βενζίνη, οι 73,60 δραχμές είναι φόροι

Μονά - ζυγά δικά της τα θέλει η κυβέρνηση, που προσπαθεί να δικαιολογήσει με ευκαιριακά επιχειρήματα τις αλυσιδωτές ανατιμήσεις στις βενζίνες και τα πετρέλαια, με πρόσχημα την άνοδο των διεθνών τιμών. Μόλις χτες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μ. Ρέππας,επικαλέστηκε τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των καυσίμων, για να δικαιολογήσει τη νέα αύξηση στις βενζίνες και το ντίζελ, που αποφάσισαν να επιβάλουν τα κρατικά διυλιστήρια, υποχρεώνοντας τους γιωταχήδες να βάλουν ακόμη βαθύτερα το χέρι στην τσέπη τους, για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, παραδέχτηκε ότι οι ανατιμήσεις στα καύσιμα είναι τέτοιες που θα δημιουργήσουν πιέσεις στο δείκτη τιμών του καταναλωτή.

Πάντως, από τα στοιχεία που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η ΔΕΠ προκύπτει ότι σε κάθε 1.000 δρχ. που πληρώνει ο καταναλωτής για τη βενζίνη, μόνο οι 185 δρχ. πηγαίνουν στα ταμεία των διυλιστηρίων.Οι υπόλοιπες 825 δραχμές πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους με τη μορφή έμμεσων φόρων (736) και στις εταιρίες πετρελαιοειδών και τα πρατήρια με τη μορφή κερδών (79 δραχμές). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) από τις 219 δραχμές που έχει διαμορφωθεί αυτή τη βδομάδα η μέση τιμή κάθε λίτρου βενζίνης οι 40,6 δρχ. αντιπροσωπεύουν την τιμή διυλιστηρίου, οι 17,3 δρχ. τα μικρά περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηριούχων και οι υπόλοιπες 161,10 δραχμές είναι έμμεσοι φόροι.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΔΕΠ το τελευταίο δίμηνο του 1996, ενώ οι διεθνείς τιμές στο αργό πετρέλαιο αυξήθηκαν κατά 25% η μέση αύξηση στη βενζίνη σούπερ ήταν 32% και του Ντίζελ 42,2%.Παρατηρείται δηλαδή το φαινόμενο να έχουμε αυξήσεις πολύ μεγαλύτερες απ' τη διεθνή άνοδο της τιμής του αργού πετρελαίου κι αυτό παρά το γεγονός ότι την ίδια χρονική περίοδο, το δολάριο σημείωσε πτώση κατά 1,7 δρχ. Η σημαντική αυτή διαφορά των αυξήσεων οφείλεται προφανώς στην κερδοσκοπία των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών καθώς και στη φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης που καταδυναστεύει τα εισοδήματα των καταναλωτών.

Οι προβλέψεις της ΔΕΠ αναφέρονται σε αυξητική τάση των τιμών των καυσίμων και την ερχόμενη εβδομάδα, ενώ, σύμφωνα με τις τελευταίες μεταβολές, οι αναμενόμενες μέσες τιμές της βενζίνης ανακοινώνεται ότι θα είναι οι ακόλουθες:

  • Αττική: 219 δρχ/λίτρο για τη βενζίνη σούπερ και 203 δρχ/λίτρο για την αμόλυβδη.
  • Α Ζώνη: 224 δρχ/λίτρο για τη βενζίνη σούπερ και 208 δρχ/λίτρο για την αμόλυβδη.
  • Β Ζώνη: 227 δρχ/λίτρο για τη βενζίνη σούπερ και 212 δρχ/λίτρο για την αμόλυβδη.
  • Γ Ζώνη: 229 δρχ/λίτρο για τη βενζίνη σούπερ και 213 δρχ. για την αμόλυβδη.
  • Γ Ζώνη: με ΦΠΑ 13%, 219 δρχ/λίτρο για τη βενζίνη σούπερ και 204 δρχ/λίτρο για την αμόλυβδη.

Η ΔΕΠ υποστηρίζει ότι το σύνολο των κερδών της των ΕΛΔΑ και της ΕΚΟ αντιπροσωπεύουν 2 δρχ. στην τιμή ενός λίτρου καυσίμου. Επίσης η ΕΚΟ, με ανακοίνωσή της σημειώνει ότι απ' την αρχή Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα οι διυλιστηριακές τιμές των βενζινών αυξήθηκαν κατά περίπου 7,5 δραχμές το λίτρο (με ΦΠΑ), ενώ όλοι οι άλλοι παράγοντες διαμόρφωσης των τιμών παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Τονίζοντας, το ρυθμιστικό της ρόλο στην αγορά η ΕΚΟ ανακοινώνει ότι οι σημερινές λιανικές τιμές των βενζινών στα πρατήριά της στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη κινονται στα επίπεδα των 196 - 207 δρχ/λίτρο για την αμόλυβδη και των 212 - 207 δραχμών για τη σούπερ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ