Κυριακή 25 Μάη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Στην κόψη του ξυραφιού!

Οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιούν ότι υπάρχει κίνδυνος για ολικό σταμάτημα του έργου. Μιλά στο "Ρ" ο πρόεδρος του παραρτήματος του Συνδικάτου Οικοδόμων, ο οποίος τονίζει ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα χωρίς νέα πανωπροίκια

"Στην κόψη του ξυραφιού" βρίσκεται το έργο του μετρό, καθώς όλες οι εξελίξεις σηματοδοτούν πως είναι πιθανό το ολικό σταμάτημα των εργασιών, όπως διεξάγονται σήμερα, με αβέβαια την κατάληξη του ίδιου του έργου.Την αγωνία τους για μια τέτοια εξέλιξη εκφράζουν οι εργαζόμενοι στο έργο, που δίνουν τη "μάχη" για να προχωρήσει ομαλά και να ολοκληρωθεί έγκαιρα, χωρίς νέα "πανωπροίκια". Γι' αυτό το σκοπό έχουν ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης, με στόχο την υπόθεση του μετρό να την πάρει στα χέρια του ο ίδιος ο λαός, που άλλωστε αυτός πληρώνει τα "σπασμένα" των οικονομικών υπερβάσεων και του κυκλοφοριακού χάους. Ταυτόχρονα, καλούν τον πρωθυπουργό να παρέμβει άμεσα, αλλά και τα κόμματα, αναλαμβάνοντας το μερίδιο ευθυνών που τους αναλογεί, να τοποθετηθούν και να πιέσουν την κυβέρνηση.

Για την κατάσταση στο έργο, τις ευθύνες, αλλά και τους στόχους πάλης των εργαζομένων, μιλήσαμε με τον Γ. Συνοδινό,πρόεδρο του Παραρτήματος Εργαζομένων στο μετρό, του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας.

Οπως θα πει, "οι κύριες εργασίες έχουν σταματήσει από τον Αύγουστο του '96, εξαιτίας των χρόνια συσσωρευμένων τεχνικών προβλημάτων. Από τότε το έργο είναι "παγωμένο", ενώ όλο και περισσότερα προβλήματα παρουσιάζονται καθημερινά".

Για τον συνδικαλιστή, το "να παρουσιάζονται τεχνικά προβλήματα σε ένα τόσο μεγάλο και τέτοιας ιδιομορφίας έργο, είναι φυσιολογικό. Σε καμιά περίπτωση όμως - όπως τονίζει - δεν μπορούν να αξιοποιούνται τα προβλήματα αυτά από την πλευρά της κοινοπραξίας σαν μοχλός εκβιασμών προς το δημόσιο. Δεν μπορούν να είναι το πρόσχημα για να σταματούν οι εργασίες. Αλλωστε, γι' αυτό το σκοπό υποτίθεται είχε προβλέψει το ελληνικό δημόσιο και έχει πάρει σαν ακριβοπληρωμένο τεχνικό σύμβουλο την αμερικανική εταιρία "Μπέχτελ",για να δίνει τις τεχνικές λύσεις στα οποιαδήποτε προβλήματα παρουσιάζονται και να διαφυλάττει την ομαλή λειτουργία, χωρίς καθυστερήσεις και πρόσθετο κόστος. Τίποτα από αυτά δεν έγινε".

Ετσι άνοιξε η "όρεξη"

Το "έργο" των εκβιασμών και του "παγώματος" των εργασιών έχει ξαναπαιχτεί. Οπως θα πει, "το καλοκαίρι του '94 είχαμε τον πρώτο εκβιασμό και σταμάτημα τότε των εργασιών για τέσσερις μήνες, με την αιτιολογία των τεχνικών προβλημάτων. Τότε ο υπουργός Κ. Λαλιώτης είχε πει ότι φταίει η διάτρητη σύμβαση του Στ. Μάνου της ΝΔ και προχώρησε σε συμπληρωματική σύμβαση που υποτίθεται έκλεισε τα "παράθυρα". Εδωσε τότε "πανωπροίκια" 65 δισ. δραχμές".

Οι εργαζόμενοι είχαν αντιδράσει τότε, "γιατί βλέπαμε κάποια πράγματα από την όλη πορεία του έργου και τη συμπεριφορά της κοινοπραξίας και είχαμε πει ότι δε συμφωνούμε σε καμιά εξτρά αποζημίωση, σημειώνοντας πως έτσι "ανοίγει η όρεξη του εργολάβου" και επαληθευτήκαμε. Την επόμενη χρονιά το '95 είχαμε νέο σταμάτημα των εργασιών, για πέντε μήνες και νέους εκβιασμούς. Το πρόβλημα τότε ξεπεράστηκε με την υπόδειξη Λαλιώτη να διεκδικήσουν τις πρόσθετες οικονομικές αξιώσεις στα δικαστήρια, όπου και εκκρεμούν ακόμα".

Ο Γ. Συνοδινός θα επισημάνει ότι παρά την εμπειρία, το δημόσιο κρατά την ίδια στάση, η τεχνική σύμβουλος "Μπέχτελ" δεν επιτελεί το έργο της και αφήνει τα τεχνικά προβλήματα να συσσωρεύονται και φτάνουμε στο νέο "πάγωμα" τον Αύγουστο του '96.Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μετροπόντικας 1 είναι ακινητοποιημένος εδώ και δυο χρόνια στην πλατεία Καραϊσκάκη και στα τέσσερα χρόνια έχει κάνει μόνο 500 μέτρα τούνελ. Ο μετροπόντικας 2 και αυτός ακινητοποιημένος στο Σύνταγμα 9 μήνες.

Υπογραμμίζει ότι οι εξελίξεις είναι ακόμα πιο δυσάρεστες, "καθώς παρεμβαίνουν και παράγοντες εκτός έργου, όπως η Μητρόπολη Αθηνών,που μετά από δυόμισι χρόνια εργασιών και ενώ ολοκληρωνόταν το φρεάτιο, "θυμήθηκε" ότι μπορεί να υπάρχουν κίνδυνοι για το ναό και με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας σταμάτησε τις εργασίες εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει ο μετροπόντικας 2. Επίσης η Εφορεία Αρχαιοτήτων δε δίνει εντολή για να περάσει ή όχι το τούνελ κάτω από τα αρχαία στον Κεραμεικό, ενώ δεν προχωρά ούτε η πιλοτική σήραγγα που είχε επιλεγεί σαν λύση. Αποτέλεσμα, να κλείσει και ο σταθμός του Κεραμεικού. Προβλήματα και στο Μοναστηράκι που έκλεισε και αυτό.Ολα τα παραπάνω προβλήματα έχουν επιπτώσεις και στις επεκτάσεις. Για παράδειγμα για την αναγκαία επέκταση Κεραμεικός - Αιγάλεω έχει γίνει διαγωνισμός και έχει ανατεθεί σε εργολάβο από τον περασμένο Σεπτέμβρη, αλλά ούτε αυτό προχωρά".

Οι εργαζόμενοι καταδικάζουν τη στάση του υπουργού Κ. Λαλιώτη,που τον περασμένο Σεπτέμβρη έλεγε ότι οι τεχνικές λύσεις βρέθηκαν και ότι το έργο θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες. "Ηταν ψέματα, λέει ο συνομιλητής μας. Εφτά μήνες διαπραγματευόταν με την κοινοπραξία, αλλά λύση δε βρέθηκε και το μόνο αποτέλεσμα ήταν η περικοπή της γραμμής Σύνταγμα - Κεραμεικός.Δε λέμε αν ήταν σωστό ή λάθος, αυτό θα κριθεί από την αποφασιστικότητά τους στο να προχωρήσουν στην εφαρμογή της δικής τους απόφασης".

Ο συνδικαλιστής εκφράζει την αγωνία του, γιατί έχουν σταματήσει οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και κοινοπραξίας. Εμφανίζονται όλο και νέα προβλήματα. "Το κυριότερο - επισημαίνει - το ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει με ανευθυνότητα και αδιαφορία το πρώτο μεγάλο έργο. Η κοινοπραξία ποντάρει εκεί και όσο κυλάει ο καιρός, είναι υπέρ της κοινοπραξίας, που διεκδικεί δεκάδες δισ. δραχμές, τα οποία θα κληθεί και πάλι να πληρώσει ο ελληνικός λαός.Νιώθουμε ότι είμαστε στην κόψη του ξυραφιού".

Για τους εργαζόμενους, που ζουν από κοντά την κατάσταση, είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να σταματήσει ολικά το έργο.Αίτημά τους είναι να παρθούν αποφάσεις και να δοθούν οριστικές λύσεις. Υπάρχει σύμβαση - επισημαίνουν - που λέει πώς θα λειτουργήσει το έργο και επιτέλους να εφαρμοστεί. "Να πούμε - τονίζει Γ. Συνοδινός - ότι αν δε δουν με σοβαρότητα το πρόβλημα, δεν υπάρξουν τεχνικές "λύσεις", τότε και άλλος εργολάβος να μπει, το ίδιο θα συμβεί".

Να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους

Επισημαίνοντας την ιδιαίτερη σημασία του έργου, σημειώνει: "Εχουμε προχωρήσει σε πολλές κινητοποιήσεις για το "ξεμπλοκάρισμά" του, χωρίς νέες καθυστερήσεις και "πανωπροίκια". Ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης του λαού για την κατάσταση και τον καλούμε να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Εχουμε απευθυνθεί με το που έγινε το νέο "πάγωμα" και στους όμορους δήμους και έχουμε πολλά ψηφίσματα συμπαράστασης. Ιδιαίτερα καλούμε το Δήμο της Αθήνας να πάρει θέση σαν άμεσα ενδιαφερόμενος και να πιέσει. Αλλωστε η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου έχει σημασία στη διεκδίκηση απ' αυτόν της Ολυμπιάδας του 2004.

Καλούμε όλα τα κόμματα να πάρουν θέση για το μετρό. Στην τελευταία μας κινητοποίηση καταθέσαμε επιστολή και υπόμνημα για την κατάσταση. Ετοιμάζουμε επίσης ενημερωτικούς φακέλους, για όλη την πορεία του έργου, που θα αποστείλουμε και ζητάμε συνάντηση με τους αρχηγούς των κομμάτων, ώστε στο μέτρο των δυνατοτήτων τους να πιέσουν την κυβέρνηση. Δεν μπορεί η κυβέρνηση, με την αδιαφορία που έδειξε στο μετρό, να προχωρήσει τα υπόλοιπα μεγάλα έργα, χωρίς να έχουμε πάλι οικονομικά συμφέροντα να "λυμαίνονται" το δημόσιο χρήμα και με κίνδυνο να μην ολοκληρωθούν ή να δοθούν "κουτσουρεμένα".

Ζητάμε - με επιστολή μας προς τον πρόεδρο της κυβέρνησης - να παρέμβει άμεσα για την ομαλή πορεία του έργου. Εμείς οι εργαζόμενοι λέμε "ναι", το έργο μπορεί και σήμερα να ολοκληρωθεί έγκαιρα, μέσα στο χρονοδιάγραμμά του και χωρίς πρόσθετο κόστος".

Ντίνα ΝΤΑΒΟΥ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ