Τετάρτη 20 Σεπτέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΧΑΡΤΙΟΥ - ΕΙΔΗ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
Υψηλή συγκέντρωση και σκληρός ανταγωνισμός

Συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου στον κλάδο προϊόντων χαρτιού και ειδών ατομικής υγιεινής, διαπιστώνει μελέτη της ICAP, με κυρίαρχα στοιχεία την υψηλή συγκέντρωση στον τομέα της αρχικής επεξεργασίας και καθετοποιημένης παραγωγής, τη μείωση των επιχειρήσεων παραγωγής και εμπορίας κατεργασμένου χάρτου, τη σημαντική αύξηση των εισαγωγών. Μία ακόμη μελέτη έρχεται να προστεθεί στις δεκάδες μελέτες άλλων κλάδων που συρρικνώνονται με άμεσα θύματα τις μικρές επιχειρήσεις και ευνοημένες τις μεγάλες που γιγαντώνονται και ισχυροποιούνται.

Αναλυτικά, το 2005 σημειώθηκε σημαντική μείωση (12%) στην παραγωγή ανεπεξέργαστου χαρτιού τύπου tissue. Ο έντονος ανταγωνισμός των επιχειρήσεων του κλάδου συμπίεσε και την κερδοφορία των επιχειρήσεων, αν και σε αυτές τις περιπτώσεις οι «απώλειες» θεωρούνται αποδεκτές, αφού δίνεται η μάχη της επικράτησης των ισχυρότερων. Στον τομέα της καθετοποιημένης παραγωγής ανεπεξέργαστου χαρτιού λειτουργούν μόνο πέντε εταιρείες. Στην παραγωγή τελικών προϊόντων και στις εισαγωγές λειτουργούν αρκετές επιχειρήσεις, αλλά επιβραδύνονται συνεχώς οι ρυθμοί ανάπτυξής τους, όπως επισημαίνεται στην έρευνα. Οι εισαγωγές σχεδόν διπλασιάστηκαν από το 2003 και το 2005 κάλυψαν το 20% της κατανάλωσης (από 4,9% το 1991).

Πολυεθνικές εταιρείες παίζουν σημαντικό ρόλο στις εισαγωγές, με την εισαγωγή επώνυμων προϊόντων αλλά και φτηνών χαρτικών, μερικά από τα οποία διατίθενται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ως προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας». Το χαρτί υγείας κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατανάλωση (η οποία παρουσιάζει αύξηση 2% κατά μέσο όρο μεταξύ 1991-2005), με περίπου 50% και ακολουθούν το χαρτί κουζίνας με μερίδιο 18% και τα χαρτομάντιλα με 6-7%. Στην αγορά ειδών ατομικής υγιεινής δε διαπιστώνονται σημαντικές μεταβολές τη διετία 2004-2005, με εξαίρεση την ανοδική πορεία των μωρομάντιλων και των πανών ακράτειας.

Ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων του κλάδου εκτιμάται ότι θα ενταθεί το προσεχές διάστημα, όπου η αύξηση του όγκου της αγοράς προβλέπεται κατά 1-2% την επόμενη διετία. Αναμένεται επίσης αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ