Παρασκευή 23 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΕ» - ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Σημειώσατε... «1»

Στο «παρά 5» τέθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η έγκριση της υπερπαραγωγής του Τζεφιρέλι στο Ηρώδειο

Ο λαός λέει ότι «πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι». Η νέα διοίκηση του Ελληνικού Φεστιβάλ συνεχίζει τη «συνήθεια» της καταστρατήγησης των όρων χρήσης του Ηρωδείου που θέτει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αλλά η «ψυχή» που τελικά «βγαίνει» είναι αυτή των αρχαιολόγων και των συντηρητών.

Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα είναι το ανέβασμα στο Ηρώδειο της όπερας του Ρουτζέρο Λέονκαβάλο «Παλιάτσοι», σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι. Το έργο θα ανέβει στις 24, 25 και 26 Σεπτέμβρη αντικαθιστώντας τη «Μήδεια» του ίδιου σκηνοθέτη, που πρόβλεπε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Ωστόσο, η αλλαγή αυτή τέθηκε επισήμως υπόψη της Α' Εφορείας Αρχαιοτήτων (όπου υπάγεται το Ηρώδειο) μόλις την περασμένη Παρασκευή (αν και η σχετική επιστολή στάλθηκε νωρίς το καλοκαίρι) και συζητήθηκε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, λίγες μέρες δηλαδή πριν τις παραστάσεις, με τις αφίσες να έχουν ήδη «πλημμυρίσει» την πόλη, τα εισιτήρια να προπωλούνται εδώ και μερικές βδομάδες και μία μέρα μετά τη συνέντευξη για την παρουσίαση της παράστασης!

Το ΚΑΣ βρέθηκε, λοιπόν, για πολλοστή φορά προ τετελεσμένων γεγονότων. Το θέμα θα είχε μόνον ηθική διάσταση αν δεν επρόκειτο για το σπουδαίο και πολύπαθο (από την υπερχρήση) ρωμαϊκό μνημείο. Η «Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ» δεν ενημέρωσε εγκαίρως την Αρχαιολογική Υπηρεσία, αν και πρόκειται για υπερπαραγωγή, με πλήθος ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνών (ζογκλέρ κλπ), με τεράστιο σκηνικό (σκαλωσιές εντός και εκτός της σκηνής), χρήση μοτοσικλετών, αυτοκινήτων και τροχόσπιτων.

Το Ελληνικό Φεστιβάλ απαξίωσε, λοιπόν, την Αρχαιολογική Υπηρεσία και, όπως ειπώθηκε στο ΚΑΣ, αυτή η στάση είναι δυστυχώς συνήθης. Οροι χρήσης όπως η ένταση του ήχου, τα σκηνικά που «αντέχει» το μνημείο κλπ, δεν τηρούνται από το Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα, όπως ειπώθηκε στο συμβούλιο, «κάθε τόσο να πέφτουν κομμάτια» του Ηρωδείου.

Βέβαια, το Φεστιβάλ «βρίσκει και τα κάνει», αφού όλες οι κυβερνήσεις και η σημερινή (πιο απροκάλυπτα) εφάρμοσαν και εφαρμόζουν μια «πολιτιστική» πολιτική εμπορευματοποιημένης χρήσης των μνημείων, συνδεδεμένη με εντυπωσιακά και «πιασάρικα» στο εξωτερικό θεάματα, εις βάρος μόνο των μνημείων. Γι' αυτό και ενέκρινε την παράσταση το ΚΑΣ (παρά τη φανερή αντίθεση των μελών του), όχι τόσο επειδή τέθηκε στο «παρά 5», αλλά γιατί «βάρυνε» το όνομα του Τζεφιρέλι. Συνεπώς, οι «εντολές» του ΓΓ του ΥΠΠΟ και προέδρου του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλου, να σταλεί «αυστηρό έγγραφο» στο Ελληνικό Φεστιβάλ για τη χρήση του μνημείου και η Α' ΕΠΚΑ να κάνει έκθεση της κατάστασης του Ηρωδείου αποτελούν μάλλον «άσφαιρα πυρά».


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ