Εκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Μαρκ Σαγκάλ, «Ο κόκορας» (1929). Εργο εμπνευσμένο από λαϊκές χρωμολιθογραφίες του 19ου αιώνα (δεξιά), που εικόνιζαν κόκορες με ή χωρίς αναβάτες, ένα θέμα πολύ δημοφιλές στο ρωσικό λαό |
Η έκθεση τιτλοφορείται «Οταν ο Μαρκ Σαγκάλ έμαθε να πετάει (Από την εικόνα στην πρωτοπορία)». Ο τίτλος αυτός είναι δυνατός «κράχτης» και δηλώνει το τεράστιο καλλιτεχνικό μέγεθος αυτού του λαογέννητου, ριζοσπάστη, πρωτοπόρου δημιουργού του 20ού αιώνα. Ομως, φανερώνει τα «μυστικά» που κρύβει η έκθεση αυτή. Δηλαδή, τα άλλα σπουδαία εκθέματα, τα οποία πλαισιώνουν τα λιγοστά έργα του Σαγκάλ που περιλαμβάνει η έκθεση, και τα οποία αναδείχνουν τη θέση του Σαγκάλ στη Ρώσικη Πρωτοπορία, αλλά και το «ρίζωμα» της τέχνης του, όπως και όλων σχεδόν των καλλιτεχνών της Ρώσικης Πρωτοπορίας, στη μακραίωνη ρώσικη βυζαντινή και λαϊκή τέχνη.
Εργο του Κ. Ρομ (δεκαετία του 1920), ζωγραφική και χαράγματα σε ξύλο με τίτλο «Εσύ πέθανες, αλλά το όνομά σου ζει αιώνια». Η διακόσμηση της κορνίζας του κυρίως θυμίζει τις αγιογραφίες |
Πριν αναφερθούμε στα άλλα, εκπληκτικά «μυστικά» της έκθεσης αυτής, θα παραθέσουμε μερικά βιογραφικά στοιχεία του Σαγκάλ. Ο Μαρκ Σαγκάλ (1887-1985), παιδί πολυμελούς, φτωχής, μεροκαματιάρας εβραϊκής οικογένειας, γεννήθηκε στη μικρή κωμόπολη Βιτέμπσκ της Ρωσίας. Το 1906-1907 μαθήτεψε στο εργαστήρι του συντοπίτη του και ομόθρησκου ζωγράφου Γιεχούντα Πεν. Το 1908 απέτυχε στις εισαγωγικές, αλλά τελικά χάρη στην «Εταιρεία Προστασίας της Τέχνης» εισήχθη στην Αυτοκρατορική Σχολή Καλών Τεχνών. Λόγω της ανήσυχης φύσης του, εγκατέλειψε τη σχολή. Το 1909 δούλεψε πλάι στον ζωγράφο - σκηνογράφο Λεόν Μπαξτ. Το 1910, με χορηγία ενός αντιπροσώπου της Δούμας, πήγε για σπουδές στο Παρίσι. Το 1914 παρουσιάζεται ατομική έκθεσή του στο Βερολίνο, της οποίας ο θεματολογικά λαογέννητος και μορφολογικά πρωτοποριακός χαρακτήρας επηρέασε τους Γερμανούς εξπρεσιονιστές. Τη χρονιά αυτή επιστρέφει στην πατρίδα του και συνδέεται με τους επαναστάτες καλλιτέχνες της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Το 1917, αμέσως μετά την επικράτηση της Οχτωβριανής Επανάστασης, ο επίτροπος του Λαού για την Παιδεία και τον Πολιτισμό, Λουνατσάρσκι, τον διορίζει «Κομισάριο Καλών Τεχνών» στο Βιτέμπσκ, όπου ο Σαγκάλ ιδρύει Ακαδημία Καλών Τεχνών, καλώντας μεγάλους δημιουργούς της Ρώσικης Πρωτοπορίας, όπως οι Λισίτσκι και Μαλέβιτς, για να διδάξουν. Μια σύγκρουσή του με τον Μαλέβιτς, ο οποίος υπερασπιζόταν την ανεικονική τέχνη και κατηγορούσε την παραστατική του Σαγκάλ, οδήγησε τον Σαγκάλ σε παραίτηση από την Ακαδημία. Το 1919, ο Σαγκάλ φιλοτεχνεί τις τοιχογραφίες του εβραϊκού θεάτρου «Κάμερνι» της Μόσχας, καθώς και σκηνικά και κοστούμια για παραστάσεις του. Το 1921 και το 1922 διδάσκει φοιτητές ορφανεμένους από τον πόλεμο. Τη χρονιά αυτή επιστρέφει στο Παρίσι, οπότε αρχίζει μια - ανάλογη του Πικάσο - διεθνής καταξίωσή του.
Μία από τις πολλές σατιρικές χρωμολιθογραφίες του μεγάλου της Ρώσικης Πρωτοπορίας Καζιμίρ Μαλέβιτς (1914) ενάντια στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα κείμενα των λιθογραφιών έγραψε ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι |
Η απορία του επισκέπτη λύνεται, με την προϋπόθεση να προσέξει τη θεματολογία και μορφολογία των έργων που εκτίθενται στο ισόγειο, αλλά κυρίως στον όροφο. Στον όροφο, τον περιμένουν οι περισσότερες εκπλήξεις. Εκεί, εκτός από πολλά έργα lybok του 18ου και 19ου αιώνα, εκτίθεται πολλά έργα των προαναφερόμενων καλλιτεχνών της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Εργα, που αποδεικνύουν τις βαθιές ρίζες της Ρώσικης Πρωτοπορίας με τη ρώσικη βυζαντινή και μεταβυζαντινή παράδοση και τη λαϊκή τέχνη. Εκεί ο επισκέπτης θα ξαφνιαστεί με τις θεματολογικές και μορφολογικές «αφετηρίες», αν όχι και «συγγένειες» που έχουν τα παρουσιαζόμενα έργα των κορυφαίων της Ρώσικης Πρωτοπορίας με τη μεταβυζαντινή και λαϊκή (λουμπκική) ζωγραφική.
«Στο μεγάλο, χοντρό του Ζέπελιν...». Δίπτυχη χρωμολιθογραφία, ανάμεσα σε αρκετές άλλες, που φιλοτέχνησε ο κορυφαίος ποιητής Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι ενάντια στο γερμανοαυστριακό ιμπεριαλισμό το 1914, με δικά του κείμενα-λεζάντες |
Ανυπόγραφη χρωμολιθογραφία-αφίσα (1922), με τίτλο «Εργάτες, ο ήλιος της Διεθνούς θα νικήσει το σκοτάδι», η οποία ολοκάθαρα αντλεί στοιχεία από τη βυζαντινή αγιογραφία (ο έφιππος επαναστάτης θυμίζει τον Αϊ-Γιώργη) αλλά και από τις παραδόσεις της λαϊκής τέχνης (δεξιά) |
Εργο του Α. Σεφτσένκο (1926), με τίτλο «Διανομέας φυλλαδίων». Η εργάτρια-διανομέας κρατά τα φυλλάδια, με τρυφερότητα, σαν μωρό στην αγκαλιά της, θυμίζοντας εικόνες της μωρομάνας Παναγιάς |
Μια μεγάλων διαστάσεων παραλλαγή του έργου του Μαρκ Σαγκάλ «Κομέντια ντελ άρτε». Κάτω, στο κέντρο του έργου κυριαρχεί ένα κεφάλι κόκορα. Ο κόκορας ήταν ένα στοιχείο-σύμβολο σε αρκετά έργα του Σαγκάλ |