Απίστευτοι ρυθμοί αύξησης των κερδών των εταιριών που νέμονται τα πετρέλαια
Οταν ο ελληνικός λαός βάζει όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για την αγορά καυσίμων, οι ιδιοκτήτες των διυλιστηρίων βλέπουν τις τσέπες τους να φουσκώνουν όλο και περισσότερο από την τεράστια κερδοφορία. Κλαδική έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για την αγορά του πετρελαίου καταγράφει πως τα καθαρά προ φόρων κέρδη των διυλιστηρίων (ΕΛΠΕ, «Μότορ Οϊλ» και «Πετρόλα») για την πενταετία 1997-2001 «παρουσίασαν ιστορική αύξηση με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 258%». Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις σημείωναν άνοδο με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 18,6%.
Στο χώρο της διακίνησης, δύο πολυεθνικές εταιρίες, η «Shell» και η «BP», συγκεντρώνουν μερίδιο αγοράς πάνω από 50% και τίθενται επικεφαλής μιας αγοράς που αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς, συμπαρασύροντας στα ύψη και τις τιμές. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, σε σύνολο 30 εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών για το έτος 2001, η BP κατείχε το 28% της αγοράς και η Shell το 22,7%. Αν στα προηγούμενα ποσοστά αθροιστεί και αυτό της EKO - ΕΛΔΑ, περίπου 20%, τότε ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η αγορά πετρελαιοειδών, παρά την πληθώρα των εταιριών, ανήκει ουσιαστικά σε τρεις εταιρίες.
Οπως αναφέρεται στην έρευνα του ΙΟΒΕ, η εγχώρια κατανάλωση πετρελαιοειδών κατά την περίοδο 1985-2000 κατέγραψε ανοδικές τάσεις με μέσο ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης 2,7% και το 2000 ανήλθε σε 12,58Mtoe (εκατομμύρια τόνους σε ισοδύναμο πετρέλαιο). Μεταξύ των πετρελαιοειδών προϊόντων, το πετρέλαιο εσωτερικής καύσεως και θέρμανσης και οι βενζίνες κινητήρων κατείχαν το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης με ποσοστό 45% και 25,7% αντίστοιχα κατά μέσο όρο την περίοδο 1985-2000, ενώ ακολούθησαν το πετρέλαιο εξωτερικής καύσεως με 12,7%, η κηροζίνη με 11,5% και το υγραέριο με 3,3%.
Μεταξύ των τομέων της οικονομίας, οι μεταφορές απορροφούν κατά μέσο όρο το 57,6% της τελικής ζήτησης πετρελαιοειδών και ακολουθούν η βιομηχανία με 16,7%, τα νοικοκυριά με 16%, ο αγροτικός τομέας με 8,5% και ο τομέας των υπηρεσιών με 1,5%. Το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών εισαγωγών πετρελαίου προέρχεται από τη Ρωσία με ποσοστό 33%, ακολουθεί η Σαουδική Αραβία με 24,5%, το Ιράν με 22,7% και τέλος το Ιράκ και η Λιβύη με 6,2% η κάθε χώρα αντίστοιχα.