Ο Δ. Καταλειφός |
Μπέκετ «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»: «Δηλητηριωδώς» σαρκαστικό, αλλά τραγικό κατά βάθος, με θέμα την ερημιά των γηρατειών, τους έρωτες, τα λάθη και τις χαμένες προσδοκίες της νιότης, τις επιθυμίες της ψυχής και την ανημπόρια της σάρκας, το πισωγύρισμα της μνήμης και τον απολογισμό της ζωής μπροστά στο κατώφλι του θανάτου, το κείμενο του Μπέκετ θα παραμένει μια ιδιοφυώς ευρηματική και γοητευτικά «ζοφερή» ελεγεία για το φθαρτό της ζωής και το άφθαρτο του θανάτου. Ο υπερήλικος «ήρωας» του Μπέκετ πισωγυρίζει στο παρελθόν του, ακούγοντας από μια μαγνητοταινία την αλλοτινή φωνή του, τον ακμαίο πριν σαράντα χρόνια εαυτό του, να αφηγείται παλιά βιώματα, συναισθήματα, επιθυμίες και σκέψεις, που συνέθλιψε ο χρόνος. Ο Δημήτρης Καταλειφός, βοηθούμενος σκηνοθετικά από τον Πάνο Παπαδόπουλο (μαζί με τον οποίο υπογράφει τη μετάφραση), απέδειξε και πάλι το ξεχωριστό, μεταμορφώσιμο υποκριτικό ταλέντο του αλλά και την πνευματική του ικανότητα να «χτίζει» ολοκληρωμένα και να «κοσμεί» με προσωπικά χαρακτηριστικά ένα ανθρώπινο πλάσμα. Ο Δ. Καταλειφός πρόσφερε μια εξαιρετική και άκρως ενδιαφέρουσα ερμηνεία. Πριν καν αρθρώσει την πρώτη λέξη, με την καλομελετημένα δύσκαμπτη χειρονομία και κίνησή του, και με την ασθμαίνουσα ανάσα του, ενσαρκώθηκε το ρόλο. Η μόνη παρατήρησή μας είναι προς χάριν ενός απόλυτου ρεαλισμού, η ερμηνεία του ήταν πέραν του σκηνικού μέτρου αργόρυθμη.
Η Λ. Φωτοπούλου |
Γιώργου Μανιώτη «Μαθήματα υποκριτικής»: «Καθρέφτης» του κόσμου, της ζωής, του ανθρώπου είναι το θέατρο. Και ηθοποιός αληθινός, σπουδαίος, πλήρης και χρήσιμος για τον κόσμο, τη ζωή, τον άνθρωπο, δε γίνεται ο αποκομμένος από τον κόσμο, τον άνθρωπο και τα βάσανά του, ο κλεισμένος στη «γυάλα» της τέχνης του, ο συμβιβασμένος με όσους και όσα απαξιώνουν και καταστρέφουν τη ζωή. Πώς να ποιήσει ήθη, πόθους, πάθη, αξίες, αρετές, αμαρτίες, τα μικρά ή τα μεγάλα μεγέθη του ανθρώπου, αν δε βιώνει και δε φυλάττει κατάβαθα στο «είναι» του την ατομική και συλλογική μνήμη, αν δεν έχει κοινωνική αντίληψη και συνείδηση, αν ξεπουλά την τέχνη του προς όφελος των πανούργων που ρημάζουν τη ζωή; Ενα σπουδαιότατο μάθημα για τον κοινωνικό ρόλο, την ομορφιά, τη χαρά, αλλά και την πίκρα της τέχνης του ηθοποιού, την τεράστια ευθύνη όσων διδάσκουν την υποκριτική τέχνη, και ταυτόχρονα ένα μεγάλο μάθημα ζωής, διαχρονικό και άκρως επίκαιρο, ύμνος στις αξίες της ζωής και του θεάτρου, είναι το έργο του Γιώργου Μανιώτη. Εργο, που θα έπρεπε να διδάσκεται ως βασικό μάθημα σε όλες τις δραματικές σχολές και να διαβάζεται από όλους τους ηθοποιούς και ανθρώπους του θεάτρου. Εργο, του οποίου η διδακτική αξία μεγεθύνθηκε στο μέγιστο βαθμό με την ερμηνεία του Κώστα Καζάκου, σε λιτή σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα. Δάσκαλος αυριανών ηθοποιών, βαθιά καλλιεργημένος και τολμηρά σκεπτόμενος άνθρωπος και καλλιτέχνης, ο Κ. Καζάκος μετουσίωσε συνταρακτικά και συναρπαστικά, με πνευματικότητα, ευαισθησία, υποδόρια δραματικότητα αλλά και χιούμορ, την τριπλή ερμηνευτική υπόσταση του ρόλου του. Ενός ηλικιωμένου ανθρώπου, που είναι ηθοποιός και δάσκαλος ηθοποιών, του οποίου το πρώτο θεατρικό μάθημα πρωτίστως αφορά στην τροφοδότρα «πηγή» του θεάτρου, τη ζωή. Ενας άνθρωπος-ηθοποιός-δάσκαλος στοχαστικός, αισθαντικός, γεμάτος τραυματικά βιώματα, μνήμες πολέμου και αγώνων, κοινωνική συνείδηση, έγνοια για τον εκμεταλλευόμενο άνθρωπο, κοινωνική οργή για τους ισχυρούς του κόσμου και τους εκμαυλιστές και εκμεταλλευτές της τέχνης του ηθοποιού.
Η Αλ. Παΐζη |