Η στιγμή που το σκάφος αποχωρίζεται από τον πύραυλο φορέα της «SpaceX» |
Συνέπεια της κλίσης της ακάτου ήταν η προβληματική επικοινωνία του «Οδυσσέα» με τη Γη. Για 15 λεπτά μετά την επαφή με το έδαφος, οι ελεγκτές πτήσεις προσπαθούσαν μάταια να επικοινωνήσουν με το σκάφος. Τελικά η επικοινωνία έγινε εφικτή, αλλά με σήμα ασθενές, που δεν επέτρεπε πλήρη ταχύτητα μεταφοράς δεδομένων. Ομως το σπασμένο πόδι δεν ήταν το μόνο πρόβλημα που αντιμετώπισε η αποστολή. Λίγες ώρες πριν την προσσελήνωση, τα δύο λέιζερ που έφερε ο «Οδυσσέας», ώστε να υπολογίζει την απόσταση από το σεληνιακό έδαφος, χάλασαν. Με ευρηματικότητα και ταχύτητα οι μηχανικοί της εταιρείας στη Γη έφτιαξαν και έστειλαν στο σκάφος μια τροποποίηση του λογισμικού του υπολογιστή του, ώστε στη θέση των ελαττωματικών λέιζερ να χρησιμοποιήσει τα δύο λέιζερ ενός πειραματικού συστήματος πλοήγησης της NASA. Με αυτήν την έννοια, θα μπορούσε να πει κανείς ότι η προσσελήνωση δεν ήταν απολύτως επιτυχία της «Intuitive Machines», καθώς η ...ευτυχής συγκυρία της ύπαρξης του συγκεκριμένου επιστημονικού φορτίου της NASA ήταν εκείνη που τελικά την επέτρεψε.
Intuitive Machines |
Η διαστημοσυσκευή πάνω από τη Σελήνη, λίγο πριν επιχειρήσει την προσεδάφιση |
Η αποστολή IM-1 πέτυχε, φυσικά, πέρα από την πρώτη προσσελήνωση ιδιωτικού σκάφους, και την πρώτη προσεδάφιση σε άλλο ουράνιο σώμα. Χρησιμοποίησε για πρώτη φορά κινητήρα υγρού μεθανίου - υγρού οξυγόνου σε προσσελήνωση, ενώ πέτυχε και τη νοτιότερη προσσελήνωση από κάθε άλλη διαστημοσυσκευή. Η άκατος «Τσαντραγιάαν 3» της Ινδίας είχε πατήσει στο έδαφος σε νότιο γεωγραφικό πλάτος 69 μοιρών, που στη Γη θα αντιστοιχούσε σε προσεδάφιση στη Χερσόνησο της Ανταρκτικής, ενώ η IM-1 ακούμπησε σε γεωγραφικό πλάτος 80 μοιρών, το ισοδύναμο με το εσωτερικό της Ανταρκτικής σε μεγάλο βάθος. Η NASA και άλλες διαστημικές υπηρεσίες επικεντρώνουν στον νότιο πόλο της Σελήνης, επειδή μερικές αιώνια σκοτεινές περιοχές του περιέχουν πάγο νερού, κρίσιμο πόρο για μακράς διάρκειας παραμονή ανθρώπων στο φεγγάρι. Εκεί αναμένεται να προσεδαφιστεί και η πρώτη επανδρωμένη αποστολή του προγράμματος «Αρτεμις», το 2026.
Το ένα από τα πόδια του μη επανδρωμένου σκάφους φαίνεται στη φωτογραφία αυτή να έχει σπάσει κατά τη διαδικασία προσέγγισης στο σεληνιακό έδαφος |
Τον περασμένο Γενάρη η αποστολή «Peregrine 1» της «Astrobotic», η πρώτη του προγράμματος CLPS, εμπορικών πτήσεων στη Σελήνη τις οποίες χρηματοδοτεί η NASA, δεν αποπειράθηκε καν να προσσεληνωθεί, καθώς σε πρώιμο στάδιο της πτήσης είχε σημειωθεί σημαντική απώλεια καυσίμων. Η NASA αναμένει ότι μία στις δύο αποστολές αυτού του προγράμματος θα αποτυγχάνει. Σειρά έχει νέα αποστολή της «Astrobotic», με το ρόβερ «Viper», που θα αναζητήσει πάγο νερού στον νότιο πόλο της Σελήνης. Αργότερα μέσα στο 2024 θα πραγματοποιηθεί η αποστολή IM-2 της «Intuitive Machines», που θα μεταφέρει τρυπάνι για να διερευνηθεί τυχόν ύπαρξη πάγου στο υπέδαφος της Σελήνης. Ολες αυτές οι αποστολές αντιμετωπίζονται από την αμερικανική διαστημική υπηρεσία ως πειραματικές, για τη δοκιμή τεχνολογιών πριν την απόπειρα μεταφοράς υψηλότερης σημασίας φορτίων.
Η άκατος της «Intuitive Machines» γυρτή πάνω στο έδαφος της Σελήνης, σε μια αυτοφωτογράφιση που πρόλαβε να στείλει μαζί με μερικές φωτογραφίες της γύρω περιοχής, πριν αδειάσουν οι μπαταρίες της και πάψει να λειτουργεί |
Η πλάκα με τα ονόματα των πεσόντων αστροναυτών και κοσμοναυτών και το αγαλματίδιο του «πεσόντα εξερευνητή του Διαστήματος», που είχε μεταφέρει η αποστολή «Απόλλων 15» |